Så håller du datorn ren – SweClockers medlemmar ger sina bästa tips

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är för jag använder datorn så lite eller för att jag håller det något rent runt i kring men varje gång jag öppnar burken är det så lite damm i den att rengöring mest känns överflödigt, något som faktiskt överraskar då man har äldre lägenhet som verkar ge av sig dam av sig själv och hund som hårar värre än en hjässa hos frisörn. Jag städar ju dock ändå och då är det en swiffer som föses runt på utsidan av datorn och ovansidan av chassists nedre kammare, medan grafikkortets backplate kan få ett drag med den torra glasputsservetten.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara fenomenet tryckluft på burk för mig?
Vet vad det är alltså, men känner ingen som använder det tror jag, och ser inte riktigt nyttan mot att torka av med en trasa?
Har sett det i tillverkningsindustri för vissa arbetsmoment där tryckluft på slang inte fanns tillgängligt. Men aldrig annars.
Är det vanligt? Folk i tråden nämner att de förbrukat många burkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Vet vad det är alltså, men känner ingen som använder det tror jag, och ser inte riktigt nyttan mot att torka av med en trasa?
Har sett det i tillverkningsindustri för vissa arbetsmoment där tryckluft på slang inte fanns tillgängligt. Men aldrig annars.

Torkar du med en trasa innanför fläktarna i grafikkortet eller kylflänsen på processorn?
Jag använder en kompressor, men jag kan förstå att folk som t.ex bor i en lägenhet inte har den lyxen ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ISbit:

Det är inte riktigt till för att användas utanpå datorn ;). Utsidan går utmärkt att torka av med en trasa. Ja själva schassits insida kan man delvis torka av med en trasa med för den delen.

Tryckluft används för att komma åt där det inte fungerar med en trasa.
Kylflänsar, in i nätagget, över moderkortet (även baksida moderkort när det är monterat), rengöring i kylsystemet på en surface pro som inte går att ta isär och liknande - där behövs tryckluft. Eller då en enklare lösning med luft på burk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad då jag läser dessa tips. Hur dammigt har folk det egentligen? Jag kan blåsa rent i datorn kanske en gång vart 2a-5e år och det är inga mängder då heller. Kanske är det för jag inte har några pälsdjur och heltäckande mattor?

Permalänk
Medlem

Tror hur ofta man dammsuger inte spelar den största rollen. Det är ju inte dammråttorna som ligger stilla i hörnen som hamnar i datorn. Det är pyttesmå dammpartiklar som flyger runt i luften som kommer in i datorn.

Handlar nog mer om ventilationen och hur bra filtreringen fungerar och hur duktig hyresvärden/du är på att underhålla systemet (samt var datorn står i relation till in/utblås), var man bor (vägar o.s.v., speciellt denna årstid när det grusas och folk kör med dubbdäck), om man brukar vädra genom att öppna fönster, låg luftfuktighet så dammpartiklar lättare kan flyga runt, samt var i huset man har datorn. Har man den i sovrummet kommer den garanterat bli dammigare p.g.a. alla textilier (sängkläder, kläder i garderoben, gardiner o.s.v.).
Att dammsuga ofta hjälper nog som sagt en del, men olika hem blir olika dammiga beroende på olika faktorer. Har man stora problem kan en luftrenare vara en bra investering både för ens eget och datorns välmående.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk

Har en liknande från Lidl och använder om det inte är mycket, för då åker dom till kompressorn. Tryckluft på burk är både dyrt och mindre nyttigt..

Skrivet av SCORPIUS:
Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Finns ju såna här med för den uthållige med knaper ekonomi https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Permalänk
Medlem

Filter på fläktarna som tillför luft och övertryck så kommer minimalt med damm in. Då är det bara att dammsuga filterna efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vondata:

Filter på fläktarna som tillför luft och övertryck så kommer minimalt med damm in. Då är det bara att dammsuga filterna efter behov.

Där satt den, helt korrekt. X-tra finmaskigt dammfilter limmas fast på alla luftintag.

Damm kommer oftast från slitage av textilier, dammsug och damma av ditt boende oftare så
minimerar du risken att det hamnar i datorn.

Somliga använder dagar, veckor eller månader när de dammar av datorn. Men det säger ju
ingenting eftersom det är ju driftsTIMMAR som räknas.

Permalänk
Medlem

Hur är det, är det säkert att dammsuga chassit/fläktar utvändigt där luftintag sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur är det, är det säkert att dammsuga chassit/fläktar utvändigt där luftintag sitter?

Absolut. Det man ska vara lite försiktig med är att låta fläktarna snurra upp fort om du dammsuger dom. Då genererar fläkten ström istället och kan orsaka skada, även om jag tror att chansen är väldigt liten att någonting händer. Fläkten ska nog snurra otroligt fort för att något ska hända.

Annars är det bara att köra, enligt mig. Vet att folk kan vara nojjiga för att använda dammsugaren men är man inte helt bränd så är det ingen fara.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Absolut. Det man ska vara lite försiktig med är att låta fläktarna snurra upp fort om du dammsuger dom. Då genererar fläkten ström istället och kan orsaka skada, även om jag tror att chansen är väldigt liten att någonting händer. Fläkten ska nog snurra otroligt fort för att något ska hända.

Annars är det bara att köra, enligt mig. Vet att folk kan vara nojjiga för att använda dammsugaren men är man inte helt bränd så är det ingen fara.

Okej, btw ligger inte faran i vilket matrial munstycket är gjort av på dammsugaren, plast eller metal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Okej, btw ligger inte faran i vilket matrial munstycket är gjort av på dammsugaren, plast eller metal?

Plast är nog bäst, men jag har kört med båda under hela mitt liv och aldrig haft problem.

Linustechtips gjorde ett avsnitt om statisk elektricitet och dom kunde inte bränna delar när de t.o.m. försökte göra det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tryckluft, helst utomhus.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Nice om man hade sådan där slang hemma ja. Vad jag tänkte på i den där videon varför ställde han inte burken på någon stol/pall för. Hade det vart jag hade jag nog vart rädd för råka klanta och vinklat tryckluft fel så jag blåste in sand/damm från backen ^^

Permalänk
Medlem

@Inet har ju visat oss att man ska använda tvål.

Permalänk
Medlem

Kör med munstycket med dammsugarn.... Orkar inte stå med en futtig pensel som arkeologerna gör😀

Permalänk
Medlem

Antingen har folk väldigt dammigt hemma eller så är man lite väl pedantisk med insidan av datorn om man städar den mer än en gång om året.
Jag har en dator nu som köptes för ca ett år sedan, inte i närheten dammig nog för att vara värd att städa och då har inte chassit några filter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antingen har folk väldigt dammigt hemma eller så är man lite väl pedantisk med insidan av datorn om man städar den mer än en gång om året.
Jag har en dator nu som köptes för ca ett år sedan, inte i närheten dammig nog för att vara värd att städa och då har inte chassit några filter.

Du skulle sett baracken jag bodde 2 år i vårgårda.
1-2 dagar efter jag städat, så var det som jag inte hade städat på ett halvår. Blev så j*a dammigt så fort du vände ryggen till.
Den datorn jag byggde ihop där nere, på 2 månader så såg det ur som den stått och dragit åt sig damm i flera år..

Permalänk
Medlem

Bytar dator var 5e år ca. Städa har än inte hänt

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1974289/it-dusters-compucleaner-x...

Bland det bästa köpet jag har gjort, kan starkt rekommendera den

Permalänk
Medlem

Rengjorde en kompis dator idag då cpun gick varmt. Han röker inomhus så hans cpu kylare var helt igentäppt. Låg någon dög fluga och lite spindelnät där inne också i chassit.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Där satt den, helt korrekt. X-tra finmaskigt dammfilter limmas fast på alla luftintag.

Damm kommer oftast från slitage av textilier, dammsug och damma av ditt boende oftare så
minimerar du risken att det hamnar i datorn.

Jag har funderat på att ha ett bättre filter än det fin-maskiga ”dammfiltret” i chassit. Någon som har förslag på filter för detta?

Vet att jag läst i en annan tråd om det, men vet inte var den är. (Någon använde akvariefiltrer också, tror jag)

Filtret bör ju klara nått liknande en luftrenares filter, om det nu släpper igenom tillräckligt med luft för chassifläktar, 2-3 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Jag har funderat på att ha ett bättre filter än det fin-maskiga ”dammfiltret” i chassit. Någon som har förslag på filter för detta?

Vet att jag läst i en annan tråd om det, men vet inte var den är. (Någon använde akvariefiltrer också, tror jag)

Filtret bör ju klara nått liknande en luftrenares filter, om det nu släpper igenom tillräckligt med luft för chassifläktar, 2-3 st.

Jag skulle tro att vanliga chassifläktar duger alldeles utmärkt, men beroende på komponenter så kan det behövas införskaffas kraftfullare fläktar, dvs högre varv.
Beroende på vilket luftflöde du behöver ha i burken, det enklaste är väl att mäta detta och komma fram till vilket flöde som är optimalt inne i chassit, brytgränsen för när temperaturen är stabil inne i chassit är det man vill hitta.

Vill/kan man inte mäta så kan man beräkna det.
Då kan man ju ta med Hepafilter i beräkningen, men frågan är hur man får tätt i övrigt i ett datorchassi, det lir nog till att modda själv för inga tillverkare har brytt sig om detta vad jag vet.

Jag har aldrig brytt mig om att titta på PQ-kurvor och statiska tryck eller filters motstånd, jag har alltid blåst rent lådan 1-2ggr per år.

Permalänk
Medlem

Beställde ganska nyligen en Airtec Pro till jobbet, upptäckte den faktiskt genom recensionen här på Sweclockers. Hade lite problem med att folk går och snor tryckluften på flaska när det är för jobbigt att dra tryckluftsslangar eller ta med sig portabla kompressorn, och så är det slut när jag behöver det. Tänkte att den där är ju i alla fall ingen konsumtionsvara, och i bästa fall återlämnas den efter lån.

Hade väl haft den ungefär en kvart när jag bestämde mig för att köpa en likadan hemma också. Riktigt bra skit till datorrengöring. Klockren att blåsa av möblerna med också innan man drar igång robotdammsugaren

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Luftrenare. Efter det inköpet har jag inte behövt städa datorn alls.

Typ 1ggr/år tar jag loss filtret i fronten och sköljer rent sen blåser det tort med min lilla iiglo handblås

Detta. Jag märkte också stor skillnad när jag började prova olika saker pga krånglande bihålor, däribland luftrenare. Kommer nog alltid ha en sådan i hemmet hädanefter. De med aktiv jonisering är bäst då smuts i luften typ faller ned på golvet istället för att virvla runt. Säger sig självt.

På lådorna mina har jag dammfilter på fläktarna in i chassit och fler fläktar in än ut. Så tar filtrerna det värsta. Har datorerna på 24/7 händer knappt nått där inne i dammväg.

Permalänk
Medlem

Ni som har super dammigt hemma bor ni nära sotande industri eller större vägar? Eller är det byggnaden som kan vara felet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Nylonstrumpa

En nylonstrumpa över nasen fångar upp en del. Ni ser på sidan vad det är för märke 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdeux:

En nylonstrumpa över nasen fångar upp en del. Ni ser på sidan vad det är för märke 😄
<Uppladdad bildlänk>

Riktigt ghetto. Körde själv nylonstrumpa men med mer finess

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16