Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner ingen som inte använder el som uppvärmning. Pump, bergvärme, och andra saker kräver el. Harsjälv pump och ftx lösningar. Decentralicerad sådan.

Fjärrvärme är ganska vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Fjärrvärme är ganska vanligt

Inte i hus. Flerfamiljebostäder och radhus brukar i dagsläget ha det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

enligt byggahus så låg siffran på 12% 2021, så jag tycker nog inte att ganska vanligt är fel. Nästan förvånad att siffran inte var högre.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nästan alla enfamiljs-hus i en 2 mils radie runt en del städer kör fjärrvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fjärrvärme är vanligt i storstäder/nära verken.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Jag kör en Id4 GTX sen nästan ett år tillbaka, har kört 5500 mil ungefär och förväntar mig att jag är uppe i ca 7500 innan året är slut.

Laddar med 4kW laddare hemma, och 11kW på arbetsplatsen och det räcker till det mesta, laddar endast ett par gånger i vecka ute på publikt nät.
Största irritations-momentet för mig är såklart laddning och räckvidd, kan inte köra mina längre sträckor (25mil) på en laddning, utan får då allt som oftast ladda, om jag ska ha en chans att ta sig ut ur Storstaden igen innan nästa laddning.
Köer är katastrofalt, särskilt på vintern, då kommer man ingen vart utan står bara och äter upp hela batteriet på infotainment och luftvärmepump.

Bilen annonserades med en förbrukad effekt på ca 1.8-1.9kWh/mil, men verkligheten säger närmare 2.5kWh, annonserade 44mil är ca 26-27, en rejäl besvikelse särskilt eftersom jag specifikt frågade vid köpet om den har liknande räckvidd vid motorvägskörning...

Ekonomiskt hade det vart bättre för mig att köra en V90 D4, både bättre bränslepris (18kr/l vs 3.5-6.50kr/kw), samt avsevärt kortare paustider, dessutom lägre inköpspris och bättre avskrivningsvärden.
Många glömmer i sina kalkyler att ta med nätavgift och överföringsavgift vilket gör att det ser bättre ut än vad det är, räkna på verklig kostnad, sen tillkommer laddbox, kablar osv. osv.

Positivt är att min snitthastighet på vägen har gått ned från 125-130 till 115-120, eftersom att det helt enkelt inte går att köra i 130 med en elbil, då kommer man helt enkelt inte fram (notera att det är E4 och ofta 120-väg innan ni blir galna på min tveksamma körstil!).

Har även en Passat GTE plug-in hybrid, och där kan vi snacka bra bil, 100% bästa bilen jag kört och levt med. 45km ren el, sen 1100km bensin, lägger man i hybrid-läget är 1200-1400km verklig räckvidd inte orimligt, kostar i princip nada att köra, med en förbrukning på 10kWh + 45l bensin för en körning på ca 1250km....

Bra input i tråden och om bilen. Nu har ju diesel droppat i pris och kan då se att en V90 Diesel hade varit mer ekonomiskt. Samtidigt så är det bara en tidsfråga innan den skjuter i höjden igen, speciellt när EU ökar kraven och vi kommer behöva öka inblandning av biobränsle igen.

När det gäller din GTE så är jag inne på en Cupra Leon hybrid 2025, hyffsat lika drivlina och den går nu 12 mil på en laddning.
Kan jag bara fixa en laddplats på p-platsen jag hyr så lutar det åt något sådant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner ingen som inte använder el som uppvärmning. Pump, bergvärme, och andra saker kräver el. Harsjälv pump och ftx lösningar. Decentralicerad sådan.

Tilläggsisolera blir ofta dyrt då ventilation och andra saker måste fixas till annars mår huset dåligt(jobbar med sådant).
Många tilläggsisolerar och undrar sen varför vinden möglar sönder efter ett par år.

Tror få kommer vilja få det sämre än idag om man tex har 2 bilar.

Alla jag känner med el bil har även en fossilbil. Så lär det se ut ett bra tag till.

Själv känner jag ingen som har elvärme hemma, förutom på sina sommarställen då som är för långt från ett fjärrvärmenät.

Och igen jag känner som har elbil har en fossilbil också.

Så kan det gå om man utgår från sin egen bekantskapskrets, det behöver inte vara representativt för allmänheten.

Oavsett är det många hushåll som tidigare haft direktverkande el som gått över till värmepump. Det sparar ju en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Själv känner jag ingen som har elvärme hemma, förutom på sina sommarställen då som är för långt från ett fjärrvärmenät.

Och igen jag känner som har elbil har en fossilbil också.

Så kan det gå om man utgår från sin egen bekantskapskrets, det behöver inte vara representativt för allmänheten.

Oavsett är det många hushåll som tidigare haft direktverkande el som gått över till värmepump. Det sparar ju en hel del.

Ja alla har vi olika upplevelser vilket formar vår verklighet. Elbilar är utan tvekan framtiden...OM batterierna blir bättre.

Det sparar en del men inte gratis. Vid -15 får man tillbaka det dubbla och vid ca 25 minus går det nästan jämnt ut med direktverkande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja alla har vi olika upplevelser vilket formar vår verklighet. Elbilar är utan tvekan framtiden...OM batterierna blir bättre.

Det sparar en del men inte gratis. Vid -15 får man tillbaka det dubbla och vid ca 25 minus går det nästan jämnt ut med direktverkande.

Minus 25 har väl inte många svenskar årligen? Visst ett par 100k men % väldigt få...
Även - 15 är väldigt ovanligt för majoriteten.

Att diskutera promille problem är bara dumt om saker fungerar 99% annars perfekt för 99% av personerna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Minus 25 har väl inte många svenskar årligen? Visst ett par 100k men % väldigt få...
Även - 15 är väldigt ovanligt för majoriteten.

Att diskutera promille problem är bara dumt om saker fungerar 99% annars perfekt för 99% av personerna.

Beror på vart du bor i landet. Bor du långt upp är det ett bekymmer.

Säg det till den promillen 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror på vart du bor i landet. Bor du långt upp är det ett bekymmer.

Säg det till den promillen 😉

Det bor 11% av Sveriges befolkning i Norrland.
I de två nordligaste där minus 15-25 är normalare bor 500k personer av 10.54m människor i sverige.
Så visst inte promille men väldigt låg %

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet att jag kommer behöva byta ut gammelbilen vilken dag som helst, så är högst interessant att veta: var kan man (privat)lease:a en elbil för ca 3000 SEK (utan kontantinsats)?

...

Nu vet jag inte om någon länkat denna men fick upp reklam för det här igår när jag dödsscrollade..

OKQ8-medlemsbil från 3295 kr/mån

Priset verkar dock vara på billigaste Nissan Leaf, med ökande pris för ökande tillbehörspaket.

Välutrustad elbil från 3 295 kr/mån (24 mån) med fast ränta
Vinterdäck, service och försäkring ingår i priset
Omgående leverans
OKQ8 BackUp tilläggsförsäkring ingår
Tvättabonnemang ingår på vissa utvalda modeller
Däckskifte ingår i månadsavgiften
Glasskada - lagning/byte verkar också ingå i priset(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Nu vet jag inte om någon länkat denna men fick upp reklam för det här igår när jag dödsscrollade..

Priset verkar dock vara på billigaste Nissan Leaf, med ökande pris för ökande tillbehörspaket.

Omgående leverans

Det är begagnade bilar dom leasar ut

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pentav:

Omgående leverans

Tycker det är lite roligt att OKQ8 erbjuder sina medlemmar att leasa bilar som inte går att snabbladda på de flesta OKQ8-mackar då Nissan Leaf laddar med CHAdeMO och OKQ8 bygger ut i princip bara CCS.

Edit: Kollade precis på Chargefinder, det finns exakt 8 st OKQ8-mackar i hela Sverige som har CHAdeMO-laddare. En sådan laddare på 50 kW per mack.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite märkligt att värdeminskning är såpass hög?
Högre nypris kan inte förklara det, se på Norge, där kostar elbilarna mindre än motsvarande bränslebilar som nya.

Är det försäkring, förväntade reparationskostnader, för stort utbud, eller vad kan förklaring vara?

https://www.dagensps.se/motor/begagnade-elbilar-rasar-i-pris-...

https://www.tv2.no/broom/elbiler-stuper-mest-i-pris-her-er-un...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Eh, menar de verkligen detta: "Enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket, föll medianpriset på begagnade elbilar från 390 000 kronor i januari 2024 till 300 000 kronor i december."

Om de verkligen menar medianpriset över _alla_ beggade elbilar, så är det inte konstigt att de går ned i pris... då elbilar fortfarande är så nya att i princip hela flottan av begagnade blir ett år äldre... varje år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Eh, menar de verkligen detta: "Enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket, föll medianpriset på begagnade elbilar från 390 000 kronor i januari 2024 till 300 000 kronor i december."

Om de verkligen menar medianpriset över _alla_ beggade elbilar, så är det inte konstigt att de går ned i pris... då elbilar fortfarande är så nya att i princip hela flottan av begagnade blir ett år äldre... varje år!

Samtidigt ökar försäljningen kraftigt varje år så rimligen bör andelen nyare bilar också öka på andrahandsmarknaden.
Men håller med det är lite vanskligt att dra slutsatser baserat på data så bara.
I norska artikeln hade de sett på specifika modeller och jämför med nypris.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

enligt byggahus så låg siffran på 12% 2021, så jag tycker nog inte att ganska vanligt är fel. Nästan förvånad att siffran inte var högre.

https://i.imgur.com/5EOi4p1.png

Såg ditt inlägg nu och fjärrvärme var mycket lägre än jag också trodden. 12% är riktigt lågt.
Trodde att det kanske var över 50%.

Då är de med fjärrvärme få och unika.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av glemmy:

Samtidigt ökar försäljningen kraftigt varje år så rimligen bör andelen nyare bilar också öka på andrahandsmarknaden.
Men håller med det är lite vanskligt att dra slutsatser baserat på data så bara.
I norska artikeln hade de sett på specifika modeller och jämför med nypris.

Kräves lite sökande för att hitta, men tydligen använder Blocket bl.a. en cut-off för de bilar som igår i den jämförelsen till sådana som maximalt rullat 15 000 mil.

Vet inte hur bra koll folk ha i allmänhet kring bilstatistik, om sådan är någorlunda utbredd skulle jag säga detta lär vara något som lär spela in i att priset faller snabbare för elbilar

"On average, EVs from the past three model years have had 42 percent more problems than gas-only cars, according to our exclusive survey data. That might sound like a lot, but the figure represents a significant improvement over our previous year’s survey results, when EVs had 79 percent more problems than gas-only cars. PHEVs improved this year as well, with 70 percent more problems than gas-only cars. That’s a significant improvement from last year, when they had 146 percent more problems than both hybrid and gas-only vehicles."

Det går åt rätt håll, men än så länge börjar elbilar krångla i signifikant större utsträckning när de varit i trafik bara något år (cut-off på statistiken ovan är <=3 år gamla bilar).

Det som inte riktigt framgår av artikeln är att även ICE-bilar ser ju en ökande andel av problemen relaterad till "problem med datorsystem". Så frågan är om EVs och ICE kommer konvergera på denna punkt, eller om EV kommer kunna bli bättre (vilket man intuitivt tycker bli fallet då de är mekaniskt enklare, med reservationen att de är tyngre och hög vikt är en försvårande faktor för mekaniken).

Blir spännande att se om Elons beteende påverkar även i verkligheten och hur det i så fall påverkar andrahandsvärdet på Tesla. För enligt undersökningar säger

https://cardealermagazine.co.uk/publish/brits-being-turned-of...

"Electric car advice website Electrifying.com quizzed 1,000 people earlier this month, and found that nearly two-thirds of car buyers are put off from buying a Tesla because of the controversial CEO.

Respondents were current EV owners and those intending to purchase one, with 59% in each group saying that Musk’s influence were deter them going for a Tesla."

Men samtidigt lär det vara svårt i praktiken att separera ut detta från det faktum att det kommer in allt fler spelare på EV-marknaden så Teslas relativa storlek på den lär ha minskat oavset.

Så vem vet om nya Tesla ⚡⚡ trots allt blir en succé /s

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Kräves lite sökande för att hitta, men tydligen använder Blocket bl.a. en cut-off för de bilar som igår i den jämförelsen till sådana som maximalt rullat 15 000 mil.

Vet inte hur bra koll folk ha i allmänhet kring bilstatistik, om sådan är någorlunda utbredd skulle jag säga detta lär vara något som lär spela in i att priset faller snabbare för elbilar

"On average, EVs from the past three model years have had 42 percent more problems than gas-only cars, according to our exclusive survey data. That might sound like a lot, but the figure represents a significant improvement over our previous year’s survey results, when EVs had 79 percent more problems than gas-only cars. PHEVs improved this year as well, with 70 percent more problems than gas-only cars. That’s a significant improvement from last year, when they had 146 percent more problems than both hybrid and gas-only vehicles."

Det går åt rätt håll, men än så länge börjar elbilar krångla i signifikant större utsträckning när de varit i trafik bara något år (cut-off på statistiken ovan är <=3 år gamla bilar).

Det som inte riktigt framgår av artikeln är att även ICE-bilar ser ju en ökande andel av problemen relaterad till "problem med datorsystem". Så frågan är om EVs och ICE kommer konvergera på denna punkt, eller om EV kommer kunna bli bättre (vilket man intuitivt tycker bli fallet då de är mekaniskt enklare, med reservationen att de är tyngre och hög vikt är en försvårande faktor för mekaniken).

Det av mig markerade låter som en typisk överförenkling av något som egentligen är alldeles för mångfacetterat för att kunna kokas ner till en enda procentsats. Vad betyder ens ett "problem"? Bidrar för högt ställda strålkastare lika mycket till den statistiken som en rasad motor till exempel? Tänker särskilt på hur det brukar basuneras ut att "Tesla är sämst på besiktningen", vilket såvitt jag förstår framförallt beror på just strålkastarnas inställning, vilken är trivial att justera.

Citat:

Så vem vet om nya Tesla ⚡⚡ trots allt blir en succé /s

För tydlighetens skull vill jag tillägga att detta verkar vara satir och alltså inte sant (vilket väl säkert är vad du vill implicera med "/s"). Jag hittade iallafall ingen annan källa på att Musk skulle ha sagt det som beskrivs i den artikeln.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Det av mig markerade låter som en typisk överförenkling av något som egentligen är alldeles för mångfacetterat för att kunna kokas ner till en enda procentsats. Vad betyder ens ett "problem"? Bidrar för högt ställda strålkastare lika mycket till den statistiken som en rasad motor till exempel? Tänker särskilt på hur det brukar basuneras ut att "Tesla är sämst på besiktningen", vilket såvitt jag förstår framförallt beror på just strålkastarnas inställning, vilken är trivial att justera.

För tydlighetens skull vill jag tillägga att detta verkar vara satir och alltså inte sant (vilket väl säkert är vad du vill implicera med "/s"). Jag hittade iallafall ingen annan källa på att Musk skulle ha sagt det som beskrivs i den artikeln.

Statistiken i fråga är rätt enkel: hur ofta inträffar ett fel som resulterade i att ägaren lämnade in bilen på en verkstad. En rätt vettig metric, för jag tycker det då är rätt irriterande de gånger jag ägt en bil som behövt lite mer frekvent besök på verkstad.

En stor anledning att jag tycker min Subaru är "bästa bilen jag antligligen någonsin kommer äga" är just för att den haft extremt få problem (vilket inte bara är tur, just den Subaru-generationen är den som haft minst problem så här långt).

Det är är en satir-site

Denna är rätt rolig om man har lite koll på amerikanska muskelbilar
Next-Gen Dodge Charger to Feature Rear Fender Safety Test

"Takeover morons are thrilled about the innovation. “Finally, a car designed for how we actually use it,” said local takeover regular James Kirkpatrick. “I’ve been through three Chargers already, and they all folded after the first ‘tap-tap’ from a Mustang. Dodge is really stepping up.”"

De har också en om att Tesla börja bygga ICE-bilar

Dwindling Sales Force Tesla to Shift to Internal Combustion Cars by 2025

"Nothing stands in the way of Elon's money—not employees, and certainly not the environment."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Statistiken i fråga är rätt enkel: hur ofta inträffar ett fel som resulterade i att ägaren lämnade in bilen på en verkstad.

Det låter faktiskt inte helt enkelt för mig. Givet hur medier konsekvent väljer att beskriva vanliga enkla OTA-uppdateringar som "Tesla återkallar 700 000 fordon" och liknande utgår jag från att "lämnade in bilen på en verkstad" lika gärna kan betyda "gjorde en felanmälan i appen och fick felet åtgärdat på garageuppfarten utan att ens märka det".

Sedan kan det finnas ytterligare aspekter som inte framgår i den procentsats som lyfts fram i den artikel du citerar – för att inte tala om alla statistiska bias som kan framhäva en korrelation som inte är kausal (dvs inte är en direkt följd av drivlinans slag). De lyfter själva genomgående fram sådana i artikeln:

All of that confirms what our survey data has told us for years: Tried-and-true designs tend to be more reliable, and consumers would be wise to wait a few years before purchasing a vehicle that’s been designed—or redesigned—from scratch.

“EVs are often a test bed for new technology, so there are more electrical accessory and in-car electronics issues as well,” he says.

Så det kan i stor utsträckning handla om att elbilarna ofta är byggda på en helt ny plattform, snarare än en flera år gammal som hunnit mogna och få sina barnsjukdomar åtgärdade (ofta i mjukvara, tänker jag mig då).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Det låter faktiskt inte helt enkelt för mig. Givet hur medier konsekvent väljer att beskriva vanliga enkla OTA-uppdateringar som "Tesla återkallar 700 000 fordon" och liknande utgår jag från att "lämnade in bilen på en verkstad" lika gärna kan betyda "gjorde en felanmälan i appen och fick felet åtgärdat på garageuppfarten utan att ens märka det".

Sedan kan det finnas ytterligare aspekter som inte framgår i den procentsats som lyfts fram i den artikel du citerar – för att inte tala om alla statistiska bias som kan framhäva en korrelation som inte är kausal (dvs inte är en direkt följd av drivlinans slag). De lyfter själva genomgående fram sådana i artikeln:

All of that confirms what our survey data has told us for years: Tried-and-true designs tend to be more reliable, and consumers would be wise to wait a few years before purchasing a vehicle that’s been designed—or redesigned—from scratch.

“EVs are often a test bed for new technology, so there are more electrical accessory and in-car electronics issues as well,” he says.

Så det kan i stor utsträckning handla om att elbilarna ofta är byggda på en helt ny plattform, snarare än en flera år gammal som hunnit mogna och få sina barnsjukdomar åtgärdade (ofta i mjukvara, tänker jag mig då).

Den del man måste ha med sig är att de flesta kommer ha noll eller bara enstaka fel de första 3 åren. Så är lätt att tänka: "det där kan inte stämma för jag har ju inte haft några problem och inte heller mina 5 polar som har samma modell".

Siffrorna kan se stora ut, inte minst i en sådana här tråd där man jämför relativa skillnader. Specifikt Tesla har ju gjort stora förbättringar här, men man får ändå ha med sig att backar man ett par år lågt de i absoluta botten vad det gällde den typ av "problem" som diskuteras här.

En sådan undersökning är denna där man tittar på antal fel de 3 första åren
https://www.digitimes.com/news/a20231120PD209/tesla-model-3-f...
https://cleanenergyrevolution.co/2023/11/20/tesla-model-3-fau...

"The vehicle was ranked at the bottom of the TUV 2024 report with a fault rate of 14.7%."

"Tesla came in last place by a wide margin. The second-least reliable car after three years was the Dacia Logan, with a fault rate of 11.4%. On the other end of the spectrum, the most reliable German car (the VW Golf Sportsvan) had a three-year fault rate of only 2.0%."

Även den som är sämst kommer ändå ha en klar majoritet av ägare som inte haft några problem av den typ som räknas här under de 3 första åren. Men totalt över en större population är det rätt stor skillnad på att 2,0 % haft problem och att 14,7 % haft problem.

Och det är självklart så att en hel del av förklaringen till en högre felfrekvensen kommer av att alla EVs innehåller massor med ny teknik. Nästan varje ny modell som släpps, oavsett biltyp, tenderar ju ha fler problem första åren jämfört med de sista åren modellen finns.

Många kör med någon form av "mid-life-facelift" på en modell. Där är det ju snarare regel än undantag att man ser en klart bättre utfall på "mid-life-facelift" åren jämfört med de initiala åren. Det är "bug-fix" versionerna, medan de andra är "mid-version" versionerna och helt nya koncept är "major-releaser".

Som programutvecklare kan vi nog ha en viss förståelse för varför det strular långt mer vid major-releaser, medan det är först när man fokuserat ett tag på "patch-releaser" som det börjar bli riktigt stabilt.

Vanligaste typen av problem är inte totalhaveri av drivlina. Första 3 åren verkar överhuvudtaget problem med drivlinan vara väldigt ovanliga. Väldigt mycket av problemen verkar handla om strulande sensorer, mekaniska problem orsakade av dåligt ihopsatta saker (vi fick motorstopp på E4 i en Passat, bilen var mindre än en vecka gammal och felet visade sig vara att man inte tryckt ihop kontakten till automatlådan tillräckligt så den "ramlade ur"...) och en kraftigt ökande andel av problem är (kanske föga oväntat) programvarubuggar då antalet datorsystem ökar kraftigt i bilar (framförallt i EVs).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Är det inte lite märkligt att värdeminskning är såpass hög?
Högre nypris kan inte förklara det, se på Norge, där kostar elbilarna mindre än motsvarande bränslebilar som nya.

Är det försäkring, förväntade reparationskostnader, för stort utbud, eller vad kan förklaring vara?

https://www.dagensps.se/motor/begagnade-elbilar-rasar-i-pris-...

https://www.tv2.no/broom/elbiler-stuper-mest-i-pris-her-er-un...

22% på två år. Är väl knappast anmärkningsvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför två år? På ett år medianpriset minskat med 23%.

Samtidigt lite svårt att dra slutsats när populationen elbilar på begagnatmarknaden också kan förändrats något

Edit, Jaha du refererade till norska artikeln. Det var två modeller som var undantaget. Det är Kia EV6 och Toyota Bz4x. 22 elbilsmodeller hade tappat mer än bränslebilar.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det tror jag inte. Jag har många gånger (långt innan elbilar) sett siffran 50% på 3 år, och när jag nu googlar får man fram 20% första året, sedan 15% varje år som en "normal" värdeminskning på bilar. Det blir inte riktigt 50% på 3 år, utan runt 42%.

Permalänk
Medlem

Här är en lista från samma undersökning, dock ser jag inte EV6 och B4Zx av någon anledning. edit: De fanns förstås inte för 5 år sen... Hade varit intressant att se sista 2 åren. Men tyvärr låst artikel. Trenden på 5 år är dock precis den samma. Bara elbilar i toppen.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Här är en lista från samma undersökning, dock ser jag inte EV6 och B4Zx av någon anledning. edit: De fanns förstås inte för 5 år sen... Hade varit intressant att se sista 2 åren. Men tyvärr låst artikel. Trenden på 5 år är dock precis den samma. Bara elbilar i toppen.
<Uppladdad bildlänk>

Det är ju inte ett dugg förvånande egentligen. Ny teknik har alltid betalats av de som köper tidigt. Om det vore tvärtom betyder det att utvecklingen har avstannat. Köpte du en platt TV när de kostade 32000:- för drygt 30" som min farsa så var det ju ingen fantastisk investering om man säger så....

Med tanke på alla teknikproblem (i alla bilar förvisso, men elbilar framförallt) så gissar jag på att det kan ta 5-10 år innan elbilar är "ikapp" och inte tappar mer i värde än ICE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det är ju inte ett dugg förvånande egentligen. Ny teknik har alltid betalats av de som köper tidigt. Om det vore tvärtom betyder det att utvecklingen har avstannat. Köpte du en platt TV när de kostade 32000:- för drygt 30" som min farsa så var det ju ingen fantastisk investering om man säger så....

Med tanke på alla teknikproblem (i alla bilar förvisso, men elbilar framförallt) så gissar jag på att det kan ta 5-10 år innan elbilar är "ikapp" och inte tappar mer i värde än ICE.

Jämförelsen med platt-TV haltar - det var helt ny teknik för massmarknaden och priserna sjönk kraftigt på några år.

Går man tillbaka 3-5 år var elbilar ingen ny teknik, många tillverkare producerar samma bilmodell med olika drivlinor parallellt. Elbilar som sålts senaste 5 åren är inte fundamentalt annorlunda än de som säljs nya nu - det är bara inkrementella förbättringar i räckvidd, effektivitet och pris.

Om man är spekulant på begagnad bil så antar jag i stort sett alla basar sitt val på hur väl bilen uppfyller ens krav och önskemål:
utrymme, funktioner, prestanda, driftskostnader, driftsäkerhet, design osv.

Men du menar att det är självklart att teknikproblem är det som gör elbilar mindre attraktiva som begagnade, jämfört med motsvarande bränslebilar?

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Men du menar att det är självklart att teknikproblem är det som gör elbilar mindre attraktiva som begagnade, jämfört med motsvarande bränslebilar?

Tror många kan vara oroliga för reparationskostnader det kan medföra att köpa en begagnad elbil och framförallt kostnader kring batteriet. Sen för vissa kanske det handlar om att man får händerna lite mer bakbundna när det kommer till att utföra reparationer själv jämfört med motsvarande bränslebil.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux