Permalänk
Medlem

Ingen bild, fläkt på max - ibland

Hej,

Det senaste så har min dator börjat dö - ibland. Mer specifikt så ger den ingen bild och någonting kör fläktarna på max - jag vet inte om det är alla fläktar eller bara någon än. Det låter dock mer än vad datorn någonsin gör under normal användning. Senast detta skedde var när jag spelade COD (då hade jag fortfarande ljud, åtminstone en stund), men det händer oftast när jag väcker datorn från sleep.

Nästa gång det händer skall jag ta av chassiplåten och försöka se vad det är som låter, men jag tänkte att någon kanske kan sätta en diagnos redan på enbart denna infon.

Problemet uppstår kanske var annan, var tredje dag. Mellan detta fungerar datorn fint - grafikkortet ligger på runt 40 grader och cpun maxar kring 70-80 under load. Datorn är nyligen rengjord, problemet fanns både innan och efter.

Jag lutar väl åt något med grafikkortet, men eftersom det funkar klockrent mellan de här felen kan det ju inte vara helt kaputt åtminstone. Några idéer?

Permalänk
Medlem

Spontant låter det som något överhettar när det gäller i spel i alla fall.
Det som bråkar ur sleep kanske inte är samma.

Ligger verkligen grafikkortet i 40grader även i spel? På samtliga sensorer. Mitt RTX3070 behövde jag byta kylpasta på, för att få ner hotspot-temperaturen. Den låg på 70-80grader i load, men låg i hotspot på ca 100grader och då blev det svart skärm + fläktarna gick på 100%. Så värt att titta om det finns någon hotspot eller annan sensor som ligger högt på grafikkortet.

T.ex. HWinfo kan logga temperaturer osv i en fil.

Nu är jag inte helt uppdaterad på hur dagens moderkort och processorer uppför sig, men för en del år sedan så kunde sleep bråka om man hade samtliga C-states (energisparfunktioner på cpun) igång. Värt ett test att stänga av dessa i UEFI om det gör någon skillnad.

Mvh

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 7x 2TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Ligger verkligen grafikkortet i 40grader även i spel? På samtliga sensorer. Mitt RTX3070 behövde jag byta kylpasta på, för att få ner hotspot-temperaturen. Den låg på 70-80grader i load, men låg i hotspot på ca 100grader och då blev det svart skärm + fläktarna gick på 100%. Så värt att titta om det finns någon hotspot eller annan sensor som ligger högt på grafikkortet.

Nu är jag inte helt uppdaterad på hur dagens moderkort och processorer uppför sig, men för en del år sedan så kunde sleep bråka om man hade samtliga C-states (energisparfunktioner på cpun) igång. Värt ett test att stänga av dessa i UEFI om det gör någon skillnad.

Mvh

Jag håller med att det låter så! Men det som talar mot är att det hänt 5-6 gånger när jag väckt den från sleep, och kanske två gånger under spelande/annat användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Mvh

Ja okej, du hade rätt. Men här är efter en halvtimmas CoD Warzone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja okej, du hade rätt. Men här är efter en halvtimmas CoD Warzone.

*Bild*
*Bild*

Okej, inga farliga temperaturer där som skulle kunna vara en anledning.

Det kan vara något med strömförsörjningen att göra, så kolla över så alla kontakter sitter i ordentligt. Iallafall de i grafikkortet och moderkortet.

Skriv gärna ut vilka komponenter utöver Ryzen 5 500 och RTX3060.
Har du möjlighet att testa med något annat nätaggregat?

En till fråga: När började detta hända? Har du bytt ut någon komponent, öppnat datorn eller installerat något innan det började?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Okej, inga farliga temperaturer där som skulle kunna vara en anledning.

Det kan vara något med strömförsörjningen att göra, så kolla över så alla kontakter sitter i ordentligt. Iallafall de i grafikkortet och moderkortet.

Skriv gärna ut vilka komponenter utöver Ryzen 5 500 och RTX3060.
Har du möjlighet att testa med något annat nätaggregat?

En till fråga: När började detta hända? Har du bytt ut någon komponent, öppnat datorn eller installerat något innan det började?

Nu på morgonen skedde detta igen. Jag öppnade caset och kikade medan det hände - jag tror ljudet kommer från PSU:n men vad jag kan bedöma så går även GPU:s fläktar på max när detta sker. Grafikkortet lyser upp så det verkar starta.

Jag ska se över strömförsörjningen, hade det dock inte varit problem varje gång/alltid om detta var problemet?

Nej, jag har inte gjort några ändringar som skulle kunna påverkat afaik. Har varit ett problem i kanske 2-3 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nu på morgonen skedde detta igen. Jag öppnade caset och kikade medan det hände - jag tror ljudet kommer från PSU:n men vad jag kan bedöma så går även GPU:s fläktar på max när detta sker. Grafikkortet lyser upp så det verkar starta.

Jag ska se över strömförsörjningen, hade det dock inte varit problem varje gång/alltid om detta var problemet?

Nej, jag har inte gjort några ändringar som skulle kunna påverkat afaik. Har varit ett problem i kanske 2-3 veckor.

Nätaggregat kan gå sönder med tiden, så väl värt att testa med ett annat. Ifall du kan göra det
Men det kan vara en anledning till att den kraschar i spel, om den inte orkar leverera tillräckligt.
Om du annars har möjlighet, testa med ett annat grafikkort.

Du kan även kolla i event viewer i Windows (antar du kör det) där borde du få någon ledtråd till att det kraschar. (lättast är att köra windows+r och skriv in: " eventvwr "

Tyvärr är sleep/strömsparläge något som kan bråka i sig, efter några sökningar på google så verkar det fortfarande vara en hel del problem med det. Men detta ska synas också i event viewer.

Om du nyligen har uppdaterat drivrutiner till grafikkortet, så kan det vara värt att testa en äldre version. Glöm inte att använda DDU för att rensa bort rester från drivrutinerna innan för att minska risken för problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Nätaggregat kan gå sönder med tiden, så väl värt att testa med ett annat. Ifall du kan göra det
Men det kan vara en anledning till att den kraschar i spel, om den inte orkar leverera tillräckligt.
Om du annars har möjlighet, testa med ett annat grafikkort.

Du kan även kolla i event viewer i Windows (antar du kör det) där borde du få någon ledtråd till att det kraschar. (lättast är att köra windows+r och skriv in: " eventvwr "

Tyvärr är sleep/strömsparläge något som kan bråka i sig, efter några sökningar på google så verkar det fortfarande vara en hel del problem med det. Men detta ska synas också i event viewer.

Om du nyligen har uppdaterat drivrutiner till grafikkortet, så kan det vara värt att testa en äldre version. Glöm inte att använda DDU för att rensa bort rester från drivrutinerna innan för att minska risken för problem.

Tack för svaret! Kom på att nästa gång det inträffar ska jag testa att stoppa skärmen direkt i moderkortet och se vad som händer. Drivrutinerna ska jag testa också.

Meckigt att felsöka ett problem som uppstår var annan dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för svaret! Kom på att nästa gång det inträffar ska jag testa att stoppa skärmen direkt i moderkortet och se vad som händer. Drivrutinerna ska jag testa också.

Meckigt att felsöka ett problem som uppstår var annan dag...

Inte säkert du får någon bild ändå från moderkortet om den kraschar. Men eventviewer loggar alla fel i systemet. Så du kan kolla när som helst efter problemet har hänt. Bara du minns ungefärlig tid (om du inte vill leta) :).

Visa signatur