Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Spännande, var väl över 14 månader sen ett 1st partyspel visades så extra god potencial för ikväll!

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att dom inte fixat till detta. Pausade mitt spelande efter ps5pron i hopp om en version utan pssr men blev aldrig så. Detta spelet är en försämring mot ps5-base. Ser ut som skit jämfört med original och ”förbättringarna” man lagt till funkar ej som dom ska. Tur spelet är några år gammalt och folk ändå verkar acceptera det.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Konsolgrävare

Länkar för båda:

https://www.youtube.com/live/vQtPbTOhLEc?si=5tGtszkrsdxj5WJe

https://www.youtube.com/live/r1WtK_6q2P4?si=ErmNQYTHr9AgPA0z

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Helt sjukt att dom inte fixat till detta. Pausade mitt spelande efter ps5pron i hopp om en version utan pssr men blev aldrig så. Detta spelet är en försämring mot ps5-base. Ser ut som skit jämfört med original och ”förbättringarna” man lagt till funkar ej som dom ska. Tur spelet är några år gammalt och folk ändå verkar acceptera det.

Japp! Ett exemplariskt exempel på hur det vore bättre att låta användaren själv välja PSSR-version manuellt - och förstås även stänga av det.

Utvecklare vet inte alltid bäst och det är till allas fördel att låta användaren välja manuellt.

Jag såg att Digital Foundry Alex höll med mig i deras senaste avsnitt. Finns absolut ingen anledning att inte låta användaren välja PSSR-version manuellt. Och att kräva en spelpatch är obegripligt! Det kostar ju pengar varje gång en utvecklare vill patcha sitt spel, så spel kommer för alltid vara fast vid gamla versioner av PSSR trots att förbättringar finns.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att Star Wars Outlaws är så bra på PS5 Pro. Men man kan åtminstone välja FSR eller PSSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"Misslyckandet"/det tråkiga är den stora prisskillnaden som är något nytt i konsol-världen. Förut fick man bättre prestanda utan att det kostade mer.

Så är det nog. Kanske Sony känner att de behöver kompensera för det förhållandevis billiga priset på PS5 när den släpptes. I november 2020 var det brutal skillnad mellan PS5 och ekvivalent PC. Sony vill kanske ta igen.

Med teknik är ju det här vanligt. Ofta får man ju betala mer för ungefär samma sak. Med PS5 och PS5 Pro märker jag åtminstone skillnad i användningen. Det gör jag inte mellan t ex iPhone 16 och iPhone 16 Pro.

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket av intresse från Sony.
Days Gone remaster och alla 4% som klarade Returnal ser fram emot Saros.
Darwin bläckfisken var nog mest intressant annars.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket dåligt State of play. Det intressantaste var väl att Days gone kommer till psvr2. Då är det ett dåligt event.

Permalänk
Medlem

Alltså varför har det blivit så oerhört dåligt för. Blir fan provocerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jäklar vilket dåligt State of play. Det intressantaste var väl att Days gone kommer till psvr2. Då är det ett dåligt event.

Ehm är du säker på PSVR delen? Trodde också de skulle säga det först men de sa bara VRR (variabel uppdateringsfrekvens) support... 42:30 in:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ehm är du säker på PSVR delen? Trodde också de skulle säga det först men de sa bara VRR (variabel uppdateringsfrekvens) support...

Nej jag är inte säker. Sorry.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var en bra show. Mycket gameplay och många släppdatum på nya spel. Inga live service spel som tur var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag tycker det var en bra show. Mycket gameplay och många släppdatum på nya spel. Inga live service spel som tur var.

Jag kräver mer. Framför allt är det irriterande att days gone får en uppdatering. Det finns så många spel som borde få remaster. Men vi får spel som inte behöver någon. Det är obegripligt. Inget Bloodborne men Days gone? Förklara gärna det. Nu verkar det som att det enda intressanta var ett missförstånd (PSVR2-stöd).

Permalänk
Medlem

Inte fantastiskt men heller inte uselt, helt ok. Hade väl iofs inte höga förväntningar så det kan ha spelat in.
Det som intresserade mig var Tides of Annihilation, Saros och Hell Is Us.

Jag har inte spelat Days Gone så kan det eventuellt bli en uppgradering då spelet ligger i spelkatalogen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Mindseye såg ösigt ut med sin bilkörning och skottlossning. Tides of Annihilation såg ut som om Elden Ring och Stellar Blade fått en baby.

Vidare så gillade jag Metal Eden som såg klart röjigt ut. Days Gone ska bli roligt att återvända till och prova de nya spellägena för en hundralapp.

Ett nytt Onimusha ser jag fram emot och i väntan på det har vi en remaster av Onimusha 2 att spela.

Borderlands 4 såg makalöst ut och det verkar som om det ska få en egen State of Play längre fram.

Som sagt en bra show med mycket att se fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker inte att Star Wars Outlaws är så bra på PS5 Pro. Men man kan åtminstone välja FSR eller PSSR.

Senaste patchen med nya PSSR versionen tycker jag ser magiskt ut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Mindseye såg ösigt ut med sin bilkörning och skottlossning. Tides of Annihilation såg ut som om Elden Ring och Stellar Blade fått en baby.

Vidare så gillade jag Metal Eden som såg klart röjigt ut. Days Gone ska bli roligt att återvända till och prova de nya spellägena för en hundralapp.

Ett nytt Onimusha ser jag fram emot och i väntan på det har vi en remaster av Onimusha 2 att spela.

Borderlands 4 såg makalöst ut och det verkar som om det ska få en egen State of Play längre fram.

Som sagt en bra show med mycket att se fram emot.

Hoppas Days Gone remaster är ett första steg till tvåan, oavsett vad alla tycker

Permalänk
Medlem

But hold on, we still have more news. Alongside these five new levels, we are pleased to say that owners of the PS5 Pro will be able to enjoy an improved version of Astro Bot featuring a constant best resolution while still running at 60 frames per second.
https://blog.playstation.com/2025/02/13/astro-bot-five-new-le...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

But hold on, we still have more news. Alongside these five new levels, we are pleased to say that owners of the PS5 Pro will be able to enjoy an improved version of Astro Bot featuring a constant best resolution while still running at 60 frames per second.
https://blog.playstation.com/2025/02/13/astro-bot-five-new-le...

Perfekt, tog första banan och fick troféen för det! Astro Bot är Sonys starkaste lysande stjärna på himlen imo.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Sony har nu skeppat 75 miljoner PS5 (Pro inräknat).
https://www.gamesindustry.biz/ps5-experiences-record-sales-du...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Darwin bläckfisken var nog mest intressant annars.

Ja, eftersom det rör sig om en State of Play från Sony så är det ju helt klart undermåligt. Var det ett enda spel (som inte intresserar mig personligen) från Sonys egna studios som visades upp, eller missade jag nåt? Resten var väl multiplattform spel. Har man inget att visa upp så kanske man inte ska ha en State of Play, det kan jag tycka iallafall.

Men, om det däremot hade varit en "show" som inte hölls av nån av dom stora konsoltillverkarna så hade det varit helt okej, tycker jag. Det var fler spel som jag är intresserad av eller tycker ser ut som att dom kan vara intressanta, som t.ex:
Monster Hunter Wilds
Borderlands 4
The Midnight Walk (som är från skaparna av Lost in Random, som jag gillade)
Onimusha: Way of the Sword (som kan bli bra om dom håller sig till samma stil som originalen)
Metal Gear Solid
Hell is Us

Det mest onödiga som visades var ju helt klart Days Gone remaster. Sånt slöseri med resurser. Skulle hellre se att dom resurserna lades på nya spel.

Permalänk
Medlem

Hela produktionen är tråkig med standardtrailers.
Jämför med Xbox där utvecklarna visar gameplay och pratar om spelet.
Men Sony spenderade väl alla pengar på live service och nu har de knappt något att visa upp, då blir det istället massa multiplattformklipp varje gång.
Det går ju inte ens att avgöra om Days Gone är värt 100 kr tills någon gör en jämförelse av vad skillnaderna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Men Sony spenderade väl alla pengar på live service och nu har de knappt något att visa upp, då blir det istället massa multiplattformklipp varje gång.
Det går ju inte ens att avgöra om Days Gone är värt 100 kr tills någon gör en jämförelse av vad skillnaderna är.

Och Sony tycker att man ska betala 100kr för DLC för Days Gone på PC för att få tillgång till haptic feedback -- med sladd enbart. Vilka idioter.

Spelet får ingen remaster till PC eftersom, hör och häpna, det är helt onödigt. Samma sak gäller förstås konsol, men Sony är Sony.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

100 sek är 100 sek. Kostar det så lite kan även en liten uppgradering vara värt det. Jag gissar att det blir ungefär samma som med the last of us part 2. Och det tycker jag är klart bättre på PS5 Pro än på PS4 Pro. Men the last of us är ett mycket bättre spel. Det kan ju göra sitt.

Jag tycker inte att ”haptic feedback” är en liten uppgradering. Tycker det är bland det bästa med PS5 överhuvudtaget. Allt är inte grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

100 sek är 100 sek. Kostar det så lite kan även en liten uppgradering vara värt det. Jag gissar att det blir ungefär samma som med the last of us part 2. Och det tycker jag är klart bättre på PS5 Pro än på PS4 Pro. Men the last of us är ett mycket bättre spel. Det kan ju göra sitt.

Jag tycker inte att ”haptic feedback” är en liten uppgradering. Tycker det är bland det bästa med PS5 överhuvudtaget. Allt är inte grafik.

Jag håller absolut med om att haptic feedback är riktigt nice och kan tillföra väldigt mycket, men det ska självfallet vara en gratis patch, inte komma med någon som helst kostnad. Och på PC är det ännu värre eftersom Sony kräver att man använder kabel om man vill kunna ha haptic feedback. Larvigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Men du, vi ser VÄLDIGT mycket fram emot det!

Fast nuförtiden får man ju alltid tanken - "när släpps det på PC?". Vore skönt om dom ändå kunde öppna upp deras system och släppa spelen samtidigt. Hade dom även öppnat upp för en alternativ Store (varför tvingas dom inte till det såsom Apple) hade PSx blivit en fantastiskt media maskin att ha vid TVn.

Permalänk
Medlem

Äntligen rea på PS+. Förnyade inte mitt ner det gick ut i början av januari men nu blir det nytt abonnemang. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Äntligen rea på PS+. Förnyade inte mitt ner det gick ut i början av januari men nu blir det nytt abonnemang. 😀

<Uppladdad bildlänk>

Samma här 40 kr mer för premium, ja tack!

Permalänk
Medlem

Returnal.

Jag har svårt för att spelet 1) varnar i inledningen för att spelet är svårt 2) inte har någon som helst mjuk inledning. Till och med Sekiro är ju till och med hyfsat förlåtande i början. Men det är ett löjligt mkt bättre spel också (i mitt tycke).

Det man känner av 1) och 2) är ju att man direkt blir utkickad av spelutvecklarna. Man får inte minsta tid att värdera om man tycker att det är värt att lära sig spelet. Jag har aldrig känt mig så ovälkommen i ett spel.

Jag har kvar spelet som ett varnande exempel för att inte köpa några liknande spel igen. Så jag är inte direkt taggad på spelstudions nästa spel.

Till frustrationen ligger väl att jag vill älska returnal. När kunniga lirar det ser det ju grymt ut. Men för mig funkar det inte. Jag suger för mkt helt enkelt på den typen av spel.

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela av någon anledning men jag tycker att det är grymt kul. Brukar inte gilla svära spel och har inget till övers för Bloodborn och liknande.
Men Returnal gäller att ”knäcka” koden.
Första banan var helt klart svårast. Tog jäkligt många försök men andra klarade jag på första livet.
Gäller att inte dö (så klart) så man levlar upp ordentligt.
Lugnt, harmoniskt och taktiskt så funkar det. Jäkligt bra miljöer och game play.
Nu blev jag jäkligt sugen på att fortsätta spelet. 😀