Permalänk

Testar igen här ifall det dykt upp något kul jag missat. Vet inte om jag har det i mig att sitta med pfsense eller dyl och skulle vilja komma loss från huawein, annat än att använda den i rent bryggläge. Det jag tycker är svårt är att hitta prisvärda brandväggar med 10GB på både LAN + WAN. De flesta jag hittar har 10GB på WAN, men sen inte på LAN-sidan om man inte kliver upp i de större brandväggarna, men då är de overkill och saknar PoE osv för att dra till accesspunkter och dyl.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Testar igen här ifall det dykt upp något kul jag missat. Vet inte om jag har det i mig att sitta med pfsense eller dyl och skulle vilja komma loss från huawein, annat än att använda den i rent bryggläge. Det jag tycker är svårt är att hitta prisvärda brandväggar med 10GB på både LAN + WAN. De flesta jag hittar har 10GB på WAN, men sen inte på LAN-sidan om man inte kliver upp i de större brandväggarna, men då är de overkill och saknar PoE osv för att dra till accesspunkter och dyl.

Brandvägg/router som klarar 10gbit är oftast dimensionerade till företag som är över SOHO "storleken". Det företaget har helt klart en Wifi miljö som inte drivs av en All-In-One-Box. Då är det helt meningslöst att stoppa in PoE och bara göra produkten dyrare och krångligare.

Skulle man å andra sidan göra en Wifi router till Pro(con)sumer som vill ha 10gbit in osv, så är PoE lika meningslöst för den hemma användaren som köper en ASUS ROG eller dyl, letar efter en färdig lösning. Inte PoE driva annat piss hemma enligt mulle-meck modell.

Vill du hitta en maskin som både är kapabel att flytta mycket trafik och dessutom har många dyra och bra funktioner, så är det nog att läsa på typ OpenSense/PFsense/Smoothwall/MonoWall forum osv. Det brukar finns folk som har koll på vilka äldre enterprise brandväggar som bygger på vanlig X86 teknologi och är helt värdelösa med sin properitära mjukvara(Watchguard maskiner brukar circulera i dessa kretsar). Dessa kan du fynda till typ 1/20 del av nypris efter 5-8år. Flasha om till opensource och vara glad!

Baksidan kan vara då, rackformat och otrevlig ljudnivå.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Det är just det jag inte behöver. Jag vill bara ha en ren brandvägg utan allt fluff, men där jag kan få in 10GB in och 10 GB ut och sen kan jag dra den 10GB LAN till andra switchar osv som får driva wifi å annat skoj

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Det är just det jag inte behöver. Jag vill bara ha en ren brandvägg utan allt fluff, men där jag kan få in 10GB in och 10 GB ut och sen kan jag dra den 10GB LAN till andra switchar osv som får driva wifi å annat skoj

https://komponentkoll.se/bygg/zqaTA

https://www.ggsp.se/10gbe/hp-561t-10gbe-dualport-pcie-717708-...

3500kr för ett komplett bygge som du kör PFSense/OpenSense och kör din 10GB så du får eldflammor ur din DC++ server.
Billigare/bättre än så blir det inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

https://komponentkoll.se/bygg/zqaTA

https://www.ggsp.se/10gbe/hp-561t-10gbe-dualport-pcie-717708-...

3500kr för ett komplett bygge som du kör PFSense/OpenSense och kör din 10GB så du får eldflammor ur din DC++ server.
Billigare/bättre än så blir det inte.

Jora, jag har en del hårdvara jag kan bygga egen burk med, men vill just slippa att ha "krånglet" med en egen burk för det, därav att jag letar just brandväggar med 10gb, behöver inte nödvändigtvis orka driva 10gb med dpi osv, men iaf ha 10gb in och 10gb ut utan en massa fluff

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man har intresse av 10GBps så har man ofta intresset att kunna nyttja det på ett visst sätt. Annars får jag inte riktigt ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Om man har intresse av 10GBps så har man ofta intresset att kunna nyttja det på ett visst sätt. Annars får jag inte riktigt ihop det.

Det är därför vi inte kommer någonvart. För det är precis så det är. Äta kakan och ha den scenario.

Att köra 10gbit fullt ut med enkel tråd... ja det klarar vilken färdiglåda som helst. Då är frågan. Var tankar med enkeltrådat i 10GBit ifrån och när har man behov av det? Patcha något enstaka spel i steam eller? Om vi pratar torrent trafik, då vill man endå ha en kraftfull maskin för att kunna komma upp i hastigheten flertrådat. Då kan man fråga sig. Hur är TS nätverk i övrigt, är det en NAS med roterande diskar som kan nytja mer än 1gbit, ja då kostar den maskinen 50.000+ med disk, drar ström och väsnas redan. Så redan där har TS en gedigen nätverks setup. Då borde en Matx låda inte vara så farligt som brandvägg/router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Att köra 10gbit fullt ut med enkel tråd... ja det klarar vilken färdiglåda som helst.

Nja, att routa 10 Gbit/s (20 Gbit/s egentligen eftersom det är full-duplex) klarar faktiskt inte vilken "färdiglåda" som helst. Vill man ha det väldigt strömsnålt så är det någon SoC med inbyggd hårdvaru-offloading för nätverkstrafik som gäller. Annars blir det en lite kraftfullare CPU i en mini-PC, men då måste man kolla så att ens NIC har tillräckligt med PCI-E-bandbredd.

Det största problemet är väl att marknaden för detta hos hemanvändare som samtidigt inte gillar att pilla med nätverksprylar länge varit väldigt liten. Nu har den väl växt lite, men det är fortfarande en entusiast-tjänst.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Precis. 10G är just en entusiast-tjänst. Då skaffar/bygger man sig en entusiast-router med troligen.

Det är lite som att försöka hitta billiga däck till sin Ferrari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Precis. 10G är just en entusiast-tjänst. Då skaffar/bygger man sig en entusiast-router med troligen.

Det är lite som att försöka hitta billiga däck till sin Ferrari.

Fram tills nyligen fanns det ju enbart som tillval på ytterst få ställen i världen så förmodligen var det inte lika intressant för tillverkare att lägga pengar på att tillverka plattformar för konsumentroutrar med den prestandan. Det är förmodligen därför vi enbart såg modeller riktade direkt till ISP:er. Nu när en del ISP:er i USA och andra länder börjat rulla ut upp till 8 Gbit/s till konsumenter så borde marknaden växa. Det har ju även börjat röra sig lite på produktsidan nu, om än långsamt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vill man har en tyst och kraftfull router / brandvägg med massa anslutningar, så kan man antingen spana efter kina-lådor eller shoppa runt hos Teklager. Visst dessa kostar en slant, men det kan det vara värt?
Har själv en låda från Teklager som körs OPNSense, fibern direkt in i ena SFP-porten och andra SFP till 10 Gbe core-switch, funkar galant. Ja jag vet att man inte ska flytta på fibern för att "slippa" CPE och att det bara är en "dum switch" men än så länge har det funkat fint sedan 2016 trots att det har byts olika KO i vårt stadsnät.

TLSense C3758R: 4x 10Gbps SFP+, 5x 2.5Gbps LAN, Atom C3758R CPU, 256G SSD, 8G RAM

Permalänk
Medlem

Snubblade över denna tråd efter ha läst följande artikel:
10Gbps Internet’s Real-World Exprience: Unlocking the Secrets of Multi-Gigabit Broadband
Tänkte att det kanske kan vara intresse för någon.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

10Gbps Internet’s Real-World Exprience: Unlocking the Secrets of Multi-Gigabit Broadband

Precis, ingen behöver 10/20 Gbit "internet". Samma med mobiloperatörer som erjuder upp till 1 Gbit/s (Felia) för en massa pengar i månaden, medans i tex Hallon där "surfar" du BARA i 150 Mbit. Vem f*n surfar i över 150 Mbit på mobilen? Show me pls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Vill man har en tyst och kraftfull router / brandvägg med massa anslutningar, så kan man antingen spana efter kina-lådor eller shoppa runt hos Teklager. Visst dessa kostar en slant, men det kan det vara värt?
Har själv en låda från Teklager som körs OPNSense, fibern direkt in i ena SFP-porten och andra SFP till 10 Gbe core-switch, funkar galant. Ja jag vet att man inte ska flytta på fibern för att "slippa" CPE och att det bara är en "dum switch" men än så länge har det funkat fint sedan 2016 trots att det har byts olika KO i vårt stadsnät.

TLSense C3758R: 4x 10Gbps SFP+, 5x 2.5Gbps LAN, Atom C3758R CPU, 256G SSD, 8G RAM

Även det där är ju en "Kina-låda" tekniskt sett, om än en lite mer hågkvalitativ sådan. OEM-tillverkaren heter Qotom och den specifika modellen är Qotom Q20331G9 S10 och finns att köpa från AliExpress eller Alibaba direkt från tillverkaren för några tusenlappar mindre. Nämnde denna någon sida bak i tråden. Håller med om att det absolut är en trevlig lite burk. Sedan kan säkert TekLager vara smidigare att ha att göra med för garanti och liknande, så visst fyller de fortfarande ett syfte.

Har själv en Q20332G9 S10 (samma enhet, men med Atom C3758 istället för C3758R) som jag köpte lätt begagnad för ca 3200 kr inklusive 32 GB RAM (använder enbart 16 GB) som jag kör VyOS på.

Finns lite mer information om den på STH samt i deras forum:

https://www.servethehome.com/the-everything-fanless-home-serv...

https://forums.servethehome.com/index.php?threads/qotom-denve...

Hårdvarumässigt är den väldigt lik Netgate 8200 förövrigt, även om Netgate använt en dyrare OEM (Silicom, om jag minns rätt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Precis, ingen behöver 10/20 Gbit "internet". Samma med mobiloperatörer som erjuder upp till 1 Gbit/s (Felia) för en massa pengar i månaden, medans i tex Hallon där "surfar" du BARA i 150 Mbit. Vem f*n surfar i över 150 Mbit på mobilen? Show me pls...

Man ska vara försiktig med sådana generella uttalanden. Det finns definitivt folk som verkligen kan dra nytta av 10 Gbit/s internet, även om många naturligtvis kommer vara begränsade av egen hårdvara eller tjänsten de ansluter mot i många fall. Då är det mer det faktum att alla i ett hushåll kan få fullt blås utan att påverka de andras upplevelse som troligen är den största vinsten.

Ingen "behövde" heller snabbare än 10 Mbit/s, 100 Mbit/s eller 1000 Mbit/s förut. Ändå tror jag att du nog är glad att utvecklingen inte stannade av redan för 20 år sedan.

Rörande mobiloperatörer och högre hastigheter så finns det ju folk som drar nytta av dessa när de är ute och jobbar någonstans där de inte har tillgång till en fast anslutning och behöver dra ner stora uppdateringar eller installationsfiler. Då kan tethering via mobilen med de högre hastigheterna vara väldigt önskvärt. Mobildata är för mer än enbart konsumering av innehåll på mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Man ska vara försiktig med sådana generella uttalanden. Det finns definitivt folk som verkligen kan dra nytta av 10 Gbit/s internet, även om många naturligtvis kommer vara begränsade av egen hårdvara eller tjänsten de ansluter mot i många fall. Då är det mer det faktum att alla i ett hushåll kan få fullt blås utan att påverka de andras upplevelse som troligen är den största vinsten.

Ingen "behövde" heller snabbare än 10 Mbit/s, 100 Mbit/s eller 1000 Mbit/s förut. Ändå tror jag att du nog är glad att utvecklingen inte stannade av redan för 20 år sedan.

Rörande mobiloperatörer och högre hastigheter så finns det ju folk som drar nytta av dessa när de är ute och jobbar någonstans där de inte har tillgång till en fast anslutning och behöver dra ner stora uppdateringar eller installationsfiler. Då kan tethering via mobilen med de högre hastigheterna vara väldigt önskvärt. Mobildata är för mer än enbart konsumering av innehåll på mobilen.

Vad menar du med att "Man ska vara försiktig med sådana generella uttalanden" ?

NEJ, ingen behöver 10/20 Gbit oavsett, det är en hype som funnit i mannaminne.

Den som ens trillskas med att ha en 10 Gbit tjänst och surfar Aftonbladet eller strömmar SVT Play får gärna göra detta, det ger ingen utveckling alls, då 10 Gbit har funnits hyfsat länge, bara det att hårdvaran i stadsnäten måste bytas ut vilket kostar pengar och det måste göras bedömningar och det är värt det för att en liten klick på promille antalet personer vill ha denna tjänsten.
Jag minns än idag när man jobbade för PNB som byggde fiber åt Telia för 25 år sedan, då pratade vi 1 Gbit och idag 10 Gbit för att SURFA ? Nej det behövs inte 10 Gbit till hushållen, punkt.

Kan slänga in en brassklapp: Vi är som högst 7 personer i hushållet varannan vecka, alla har mobiler, plattor, Xbox / PS5 alternativt dator, det tankas uppdateringar det strömmas kors och tvärs på olika streaming-tjänster och det når inte ens över 100 Mbit när det är prime-time, totalt 31 aktiva enheter.

Att du nämner att folk drar nytta utav högre hasigheter när dem är ute och jobbar, JA! men inte när du sitter och scrollar massa flöden på Facebook eller annat krafs? Jag bytte alla våra abonemang från Telia som gav mig upp till 1 Gbit och har aldrig någonsin varit över 10 Mbit, bytte till Hallon upp till 150 Mbit inte märkt av ett skit heller (och sparade 550 kr i månaden)

Det hela grundar sig i försäljnings snack om höga hastigheter hit och dit, och sen kommer ut aldrig utnyttja det fullt ut.

Permalänk
Medlem

Givetvis är folks användningsområden olika, och jag är därför lite nyfiken på vad ni som har 10 Gbps från Bahnhof gör med er anslutning. Är man t.ex. flera användare som dagligen kopierar stora mängder videofiler till offsite-NAS som backup så är man ju knappast privatkund som ju Bahnhof riktar sig till här. För oss vanliga dödliga är det givetvis bra att några går före och vill betala lite extra för ökad bandbredd. Annars hade vi kunnat stannat på 10 Mbps som redan nämnt ovan, så tack till alla som bidrar till nät med högre kapacitet!

För egen del har jag just nedgraderat från 0.5 Gbps fiber till internet över kabel-TV. Senaste prishöjningen på mitt fiberabonnemang GlobalConnect i Oslo ger 0.5 Gbps för 549 NOK/mån (eller 1 Gbps för 599 NOK/mån, typisk upselling-strategi), så jag bestämde mig för att testa att byta ner mig till internet över kabel-TV. Började med 100 Mbps eftersom det är inkluderat i den obligatoriska månadsavgiften till bostadsrättsföreningen. Trodde aldrig jag skulle klara mig på det, men till nästan all vardagsanvändning så funkar det faktiskt helt okej. Latency är givetvis något högre, vilket är som förväntat med kabel-TV vs fiber, men jag blev överraskad att jag inte märkte någon skillnad vid t.ex. videosamtal. Vi är sällan mer än två samtidiga användare och eftersom jag inte spelar några spel där låg ping är kritiskt stannar jag nog kvar på kabel-TV tillsvidare.
(Internt i nätverket hemma har jag däremot både 2.5 och 10 Gbps för att flytta data till och från NASen, men ut mot internet har jag alltså inte haft behov för speciellt mycket.)

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Under många år så loggade jag hushållets faktiska bredbandsanvänding, från att vi hade 8Mbit ADSL upp till 1Gbit fiber. På minutnivå. Resultatet av det blev att jag aldrig skulle få för mig att skaffa 10Gbit och mitt fiberabonnemang nedgraderades till 500Mbit (mest för att kostnaden var minimal mellan det och 100Mbit) och nu 300Mbit. Skulle utmärkt klara oss med 100Mbit, 1Gbit och 10Git är, för en forkrossande majoritet, bara bra för att få ner spel från Steam/Epic snabbare och inget annat.

Inga strömmingstjänster behöver det (även om man är en jättefamilj), folk skickar inte backuper i Terabyte-storlek fram och tillbaka hela tiden (och där riskerar ju den andra parten att agera bromskloss), osv.

Men, det finns ju folk som gillar att ha det, kan dock inte förstå det. Lika lite som jag förstår folk som bygger gigantiska serverlösningar i källaren / gaderoben...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Givetvis är folks användningsområden olika, och jag är därför lite nyfiken på vad ni som har 10 Gbps från Bahnhof gör med er anslutning. Är man t.ex. flera användare som dagligen kopierar stora mängder videofiler till offsite-NAS som backup så är man ju knappast privatkund som ju Bahnhof riktar sig till här. För oss vanliga dödliga är det givetvis bra att några går före och vill betala lite extra för ökad bandbredd. Annars hade vi kunnat stannat på 10 Mbps som redan nämnt ovan, så tack till alla som bidrar till nät med högre kapacitet!

För egen del har jag just nedgraderat från 0.5 Gbps fiber till internet över kabel-TV. Senaste prishöjningen på mitt fiberabonnemang GlobalConnect i Oslo ger 0.5 Gbps för 549 NOK/mån (eller 1 Gbps för 599 NOK/mån, typisk upselling-strategi), så jag bestämde mig för att testa att byta ner mig till internet över kabel-TV. Började med 100 Mbps eftersom det är inkluderat i den obligatoriska månadsavgiften till bostadsrättsföreningen. Trodde aldrig jag skulle klara mig på det, men till nästan all vardagsanvändning så funkar det faktiskt helt okej. Latency är givetvis något högre, vilket är som förväntat med kabel-TV vs fiber, men jag blev överraskad att jag inte märkte någon skillnad vid t.ex. videosamtal. Vi är sällan mer än två samtidiga användare och eftersom jag inte spelar några spel där låg ping är kritiskt stannar jag nog kvar på kabel-TV tillsvidare.
(Internt i nätverket hemma har jag däremot både 2.5 och 10 Gbps för att flytta data till och från NASen, men ut mot internet har jag alltså inte haft behov för speciellt mycket.)

Dem priserna är samma här i Sverige. Däremot anser jag att priserna har drivits upp något okristligt dem senaste åren, jag förespråkar sänkta priser än högre hastigheter som du i princip aldrig kommer nyttja, om du inte är som du säger skickar massa videos till offsite eller är en spel-dev där du dra upp och ner massa updates.

Har vi en 1 Gbit uppkoppling, så tar det cirka 12-13 minuter vid optimala förutsättningar att din hårdvara klarar av 110MB/s+ att dra ner senaste Indiana Jones spelet för PC (90 GB). Har du då 10 Gbit så hade det varit ett par minuter, OM ANDRA SIDAN HAR SAMMA hela vägen!

Dem som vill ha 10/20 Gbit, låt dem vilja ha det men det ska då kosta dem detta, inte ~300 Kr (2018), medans vi andra om inte kan få betala det dubbla för 1/1 Gbit.

Nu har jag hoppat av Bahnhof eftersom Obe kom in i vårt nåt, blev billigare med samma hastighet och längre latenser.

Permalänk
Medlem

10Gbit är en gimmick för att göra reklam för sig. I de led där Bahnhof har kontroll över hela kedjan så är det 10gbit internt endå.
Iom att folks vanor inte ändras markant (och även om dom hade velat så spelar allt över 1gbit i praktiken noll roll). Såvida inte man köra några tunga torrent eller filserver protokoll med många trådar.

En QNAP NAS för 100.000kr med 100Gbit nätverkskort och 16st 7200varvs diskar i raid 10 flyttar typ 6-8gbit.

Ligger man med sådan utrustning hemma så botaniserar man inte efter en all-in-one-skit box endå.

För övrigt ser jag många som skrivit i denna tråd att det hade gått fortfare att tanka spel osv. Det gör det endå inte. Dom har softcappar på många tjänster kan jag säga. På typ Battle.Net / GeForce App / Epic Client osv så brukar det peaka igång högt, sen mjuklandar det på en 800mbit endå efter ett tag. Oavsett lina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

10Gbit är en gimmick för att göra reklam för sig. I de led där Bahnhof har kontroll över hela kedjan så är det 10gbit internt endå.
Iom att folks vanor inte ändras markant (och även om dom hade velat så spelar allt över 1gbit i praktiken noll roll). Såvida inte man köra några tunga torrent eller filserver protokoll med många trådar.

En QNAP NAS för 100.000kr med 100Gbit nätverkskort och 16st 7200varvs diskar i raid 10 flyttar typ 6-8gbit.

Ligger man med sådan utrustning hemma så botaniserar man inte efter en all-in-one-skit box endå.

För övrigt ser jag många som skrivit i denna tråd att det hade gått fortfare att tanka spel osv. Det gör det endå inte. Dom har softcappar på många tjänster kan jag säga. På typ Battle.Net / GeForce App / Epic Client osv så brukar det peaka igång högt, sen mjuklandar det på en 800mbit endå efter ett tag. Oavsett lina.

Summa summarum är att man betalar för en tjänst man inte kommer kunna utnyttja, OM man inte kör flera downloads / portaler.

Trots det så slängs det ut gaming-routers med 10 Gbps SPF+ portar och eller RJ45 men till vilken nytta? Det tog ändå ett tag för Ubiquiti att ens implentera 10 Gbps portar för WAN för sina "enterprise" prylar, medans ASUS och andra sprang åttor omkring dessa aktörer tack vara "GAMING" segmentet.

Jag har då inga problem att ligga runt 100MB/s (800 Mbit) när jag drar ner updates från Battle.net eller Steam. EA däremot är den segaste tjänsten haha.

Permalänk
Skrivet av blunden:

10 Mbit kan man utnyttja till fullo bara genom att surfa, så det "räcker inte". Men redan 100 Mbit är mer än nödvändigt för Aftonbladet och sociala medier, räknat på en användare.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att man förstår att det är upp till 10Gbit. Switchen som finns i fastigheten har mest troligtvis 10Gbit uplink som delas på alla andra kunder som sitter på switchen. Ofta går det även vidare till en annan fastighet som även dom är med och delar.

Har man otur kan det vara flera som använder väldigt mycket bandbredd i slingan men har man tur bor man bland pensionärer.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Vad menar du med att "Man ska vara försiktig med sådana generella uttalanden" ?

NEJ, ingen behöver 10/20 Gbit oavsett, det är en hype som funnit i mannaminne.

Den som ens trillskas med att ha en 10 Gbit tjänst och surfar Aftonbladet eller strömmar SVT Play får gärna göra detta, det ger ingen utveckling alls, då 10 Gbit har funnits hyfsat länge, bara det att hårdvaran i stadsnäten måste bytas ut vilket kostar pengar och det måste göras bedömningar och det är värt det för att en liten klick på promille antalet personer vill ha denna tjänsten.
Jag minns än idag när man jobbade för PNB som byggde fiber åt Telia för 25 år sedan, då pratade vi 1 Gbit och idag 10 Gbit för att SURFA ? Nej det behövs inte 10 Gbit till hushållen, punkt.

Kan slänga in en brassklapp: Vi är som högst 7 personer i hushållet varannan vecka, alla har mobiler, plattor, Xbox / PS5 alternativt dator, det tankas uppdateringar det strömmas kors och tvärs på olika streaming-tjänster och det når inte ens över 100 Mbit när det är prime-time, totalt 31 aktiva enheter.

Att du nämner att folk drar nytta utav högre hasigheter när dem är ute och jobbar, JA! men inte när du sitter och scrollar massa flöden på Facebook eller annat krafs? Jag bytte alla våra abonemang från Telia som gav mig upp till 1 Gbit och har aldrig någonsin varit över 10 Mbit, bytte till Hallon upp till 150 Mbit inte märkt av ett skit heller (och sparade 550 kr i månaden)

Det hela grundar sig i försäljnings snack om höga hastigheter hit och dit, och sen kommer ut aldrig utnyttja det fullt ut.

Att säga att det inte finns någon som behöver 10 Gbit/s är ju per definition felaktigt, så länge det finns en enda kund som har det behovet. "Behöver" kan ju också dras till sin spets, i och med att man för rent surfande klarar sig med gammalt uppringt modem. Det kommer vara näst intill användbart, men det går. Huruvida någon kan "dra nytta av 10 Gbit/s" är betydligt mer relevant.

Att det finns personer som kan dra nytta av 10 Gbit/s internet stämmer ju dock. Jobbar man med videoredigering kan man ju då streama material direkt från servern på jobbet eller liknande och då använda flera Gbit/s bara för det. Även om man ska ladda ner materialet på 100-tals GB så får man betydligt mer gjort (och kan därmed tjäna mer pengar) om man inte behöver sitta och vänta på nerladdningen lika länge. Vissa driver kanske ett företag och använder hemmet som en plats för offsite backups, vilka skulle kunna bli åtskilliga TB beroende på verksamhet. Nu är ju det sistnämnda naturligtvis mer tveksamt om det gäller ett större företag, men för en mindre firma med tightare budget kan jag absolut tänka mig att vissa gör det.

Det driver inte på utvecklingen nätverksstandarder i sig, nej. Det är det enterprise-sidan som gör normalt. Det kan dock driva på utvecklingen av billigare router-plattformar, exempelvis MediaTek MT7988A (Filogic 880) som används i Banana Pi BPI-R4 samt troligen en del existerande och kommande konsument-fokuserade routrar. Det kan också leda till att konsument-fokuserade tjänster som kräver mer bandbredd blir realistiskt möjliga.

Nu erbjuds ju just 10 Gbit/s sällan (om någonsin?) i stadsnäten, så det känns som lite av ett sidospår. Men visst, där blir det inte alltid rimligt att erbjuda det. Däremot kan man kanske erbjuda 2-2,5 Gbit/s på platser där man ändå har behövt uppgradera hårdvaran för att nyare hårdvara kan ge kostnadsbesparingar i strömförbrukning eller för att hårdvaran helt enkelt nått tillverkarens End-of-Life. Givetvis kommer man då när det gäller konsumenter att överboka bandbredden eftersom sannolikheten att alla vill maxa detta samtidigt är väldigt liten. Kostnaden för fiber-transceivers går ju också ner så man kanske passar på att byta sådana på respektive sida när man ändå håller på. Ska man byta ut en massa hårdvara samtidigt enbart för att kunna erbjuda 10 Gbit/s i ett stadsnät är det väl mer tveksamt, men nu handlar det i detta fall inte om stadsnät.

Mobildata används ju inte bara för att surfa på mobilen, vilket mitt exempel visade. Är surfande på mobilen det enda man gör behöver man naturligtvis inte jättehöga hastigheter där. Det betyder dock inte att ingen behöver högre hastigheter än 150 Mbit/s på sitt mobilabonnemang. Samma sak gäller ju med 10 Gbit/s internet i hemmet. De allra flesta drar inte nytta av det, men att säga att ingen kan göra det är felaktigt.

Skrivet av filbunke:

Under många år så loggade jag hushållets faktiska bredbandsanvänding, från att vi hade 8Mbit ADSL upp till 1Gbit fiber. På minutnivå. Resultatet av det blev att jag aldrig skulle få för mig att skaffa 10Gbit och mitt fiberabonnemang nedgraderades till 500Mbit (mest för att kostnaden var minimal mellan det och 100Mbit) och nu 300Mbit. Skulle utmärkt klara oss med 100Mbit, 1Gbit och 10Git är, för en forkrossande majoritet, bara bra för att få ner spel från Steam/Epic snabbare och inget annat.

Inga strömmingstjänster behöver det (även om man är en jättefamilj), folk skickar inte backuper i Terabyte-storlek fram och tillbaka hela tiden (och där riskerar ju den andra parten att agera bromskloss), osv.

Men, det finns ju folk som gillar att ha det, kan dock inte förstå det. Lika lite som jag förstår folk som bygger gigantiska serverlösningar i källaren / gaderoben...

Om man enbart mäter genomsnittlig bandbredd så är det givetvis inget som annat än mycket få personer har behov av eller kan utnyttja, nej.

Ditt användningsområde behöver det bevisligen inte, och att folk i hushållet kan ladda ner sina spel i rimlig tid är bevisligen inte något ni värderar. Det betyder dock inte att andra har andra användningsmönster eller värderar möjligheten att ladda ner saker snabbt då och då högre än ni gör. I grund och botten handlar det väl egentligen om vad merkostnaden är? Om den är liten, eller som i fallet med Init7 i Schweiz obefintlig (olika installationskostnad, men sedan samma månadskostnad för 1, 10 och 25 Gbit/s), så blir det ju en annan fråga. Misstänker förövrigt att många i denna tråden gick från 1 Gbit/s i ett stadsnät till 10 Gbit/s direktkopplad till ISP:n, vilket mycket väl kan ha resulterat i en sänkt månadskostnad.

Skrivet av IceKey:

Dem som vill ha 10/20 Gbit, låt dem vilja ha det men det ska då kosta dem detta, inte ~300 Kr (2018), medans vi andra om inte kan få betala det dubbla för 1/1 Gbit.

Känns som en väldigt konstig jämförelse. Vad en viss hastighet kostar i ett visst stadsnät och med en viss ISP är ju irrelevant för vad det kostar på ett annat ställe med en annan ISP. I det fall du beskriver låter det som att den dyra 1000/1000-tjänsten är i ett stadsnät där alla ISP:er lagt sig på en viss nivå. Annat någon annan som då sett till att skippa ett mellanled (stadsnätet) och kanske förhandlat fram ett gruppavtal direkt med en ISP då får ett betydligt lägre pris är liksom inte jämförbart. Marginalen i de båda fallen för ISP:n kan mycket väl vara praktiskt taget samma, åtminstone om man ska tro deras egna uttalanden. Det låter nästan som att du förespråkar att ISP:n i det senare fallet artificiellt ska höja sitt pris rejält bara för att andra inte ska bil avundsjuka? Det känns inte vettigt, och jag misstänker att du nog också egentligen vill att kostnaden ska baseras på driftskostnad + marginal.

Menar du dock att något behöver göras åt de skenande priserna på bredband för privatpersoner så håller jag dock definitivt med rent generellt. Det handlar dock snarare om att undersöka varför det blivit så dyrt i stadsnäten och de individuella avtalen, medan gruppavtalen fortsatt gå åt andra hållet.

Att prisskillnaderna mellan 1 Gbit/s och hastigheterna under är relativt låga är dock inte i sig inte så konstigt i och med att driftskostnaden i de flesta fall troligen är nästan samma med de användningsmönster som de flesta traditionella privatpersoner har (några kortare bursts av högre bandbredd då och då men sedan relativt låg användning mellan dessa bursts).

Skrivet av AkUs:

Ja, visst är det till stor del något de säljer för att det ger bra reklam för dem. Det är samma anledning som att företag släpper så kallade Halo-produkter, att det får även de billigare produkterna/tjänsterna att upplevas mer high-end.

Om man inte behöver ofantliga mängder lagring så går det ju att bygga en SSD-baserad NAS också. Samtidigt går det ju utmärkt att skyffla 10 Gbit/s till en enskild NVMe-disk också, så det krävs definitivt ingen 100 000 kronors NAS för det. Håller dock av andra skäl nämnda tidigare med om att de flesta 10 Gbit/s-kunderna troligen inte är intresserade av en all-in-one-box. De som ändå är det skulle förmodligen nöja sig med den ISP:n skickar ut.

Att komma över 1 Gbit/s är inte speciellt svårt vad jag har sett och hört, även om man när det gäller spel lätt blir CPU- eller I/O-begränsad över 2-3 Gbit/s. LTT lyckades ju dock ladda ner spel i 7-8 Gbit/s från Steam stabilt, även om det krävde en väldigt kraftfull dator. Sedan kommer ju hastigheten att sakta ner om den börjar installera spelet samtidigt och liknande, vilka en del klienter gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Otroligt mycket offtopic här, kan vi inte hålla det till intresset av att köra 10gbit, hur en löser det osv. snarare än hur vettigt det är?

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

God damn I love teh internets...

Om det fanns 100000 Jiggabit/s (det är ett riktigt fett prefix, look it up) för 1999kr/månad, skulle mer än hälften av er i tråden garanterat haka på erbjudandet, bara för att ni:

1. Får chansen
2. ???
2. Profit; dvs har maximerad bandbredd/MHz/hp/kWh/cm/kg i allehanda sociala sammanhang.

Sen är det lite som med mitt supercoola F16 RC-plan, använt till fullo (nästan) en gång, sen ligger det och idlar i nåt hörn av sydöstra flygeln, tills jag tas av daga.

On Topic: Är det wärez, IP-tv-ful-routing, eller nåt annat fränt som utgör det reella behovet?

Jag streamar "media", ser på IP-automafontelevision, spelar videospel på world wide web och laddar hem aptunga filer de gånger jag jobbar hemifrån.

Har 100 Mbit/s och surnade till litegrann när de tog bort 10 Mbit/s...som var billigast och dög gott...
Ni storfräsare kommer driva på utvecklingen så att 100 Mbit/s också försvinner...

DAMN YOU FOR FORCING ME INTO THIS POSITION!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Vet inte vad jag ska tycka om den där snubben. Han verkar testa 10 Gbit/s-utrustning över internet och bedöma den testade utrustningen efter det, i stället för att testa routing lokalt under kontrollerade former. Beroende av internetuppkopplingens dagsform med andra ord. Vid de här hastigheterna blir paketstorlek avgörande, men metodologin är synnerligen otydlig.

Artikeln visarl i alla fall att det finns en hel del allt-i-ett-burkar att välja på. eero PoE Gateway ser ut att vara ungefär vad som efterfrågades när tråden fick nytt liv, men den finns tydligen inte tillgänglig i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Summa summarum är att man betalar för en tjänst man inte kommer kunna utnyttja, OM man inte kör flera downloads / portaler.

Trots det så slängs det ut gaming-routers med 10 Gbps SPF+ portar och eller RJ45 men till vilken nytta? Det tog ändå ett tag för Ubiquiti att ens implentera 10 Gbps portar för WAN för sina "enterprise" prylar, medans ASUS och andra sprang åttor omkring dessa aktörer tack vara "GAMING" segmentet.

Jag har då inga problem att ligga runt 100MB/s (800 Mbit) när jag drar ner updates från Battle.net eller Steam. EA däremot är den segaste tjänsten haha.

Nä o runt där 800mbit är den användbara gränsen. Efter det kommer du inte upp i mycket mera på ”nätet”.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

10 Mbit kan man utnyttja till fullo bara genom att surfa, så det "räcker inte". Men redan 100 Mbit är mer än nödvändigt för Aftonbladet och sociala medier, räknat på en användare.

Förr i tiden klarade sig folk bra på 0,5 Mbit/s. Snabbare var givetvis bättre, men det var inte något som man strikt behövde för en acceptabel upplevelse. Vad folk kan utnyttja och "behöver" för en bra upplevelse förändras med andra ord över tid.

Skrivet av AkUs:

Nä o runt där 800mbit är den användbara gränsen. Efter det kommer du inte upp i mycket mera på ”nätet”.

Den länkade biten av videon nedan talar emot det du säger, åtminstone på Steam.

https://youtu.be/R83W2XR3IC8?t=4m50s

Kan tänka mig att det kan bero på peeringen också. Bahnhof ser inte ut att peera direkt med Valve, men de kanske har en privat sammankoppling (en så kallad PNI). Hade varit smidigt ifall de hade haft en Looking Glass så att man kunde se vilken eller vilka AS trafiken går via. Gör jag en traceroute från en av Bahnhofs RIPE probes i Stockholm (Vasastan) så är just hoppet mellan Bahnhof och Valve bara "* * *". Misstänker dock att det kan röra sig om en PNI ändå, men oklart hur fet den länken är.

Skrivet av walp:

Har 100 Mbit/s och surnade till litegrann när de tog bort 10 Mbit/s...som var billigast och dög gott...
Ni storfräsare kommer driva på utvecklingen så att 100 Mbit/s också försvinner...

Du tror inte att det har mer med driftskostnaden att göra? Din 10 Mbit/s kostar rimligen nästan exakt lika mycket i drift (primärt strömförbrukning) som någon på 1 Gbit/s som använder mer bandbredd en stund då och då, men som större delen av tiden använder ganska lite. Man skulle därmed lätt kunna hamna i en situation där prisskillnaden blir väldigt liten (potentiellt några tior), och då ser det bara dåligt ut att sälja 10 Mbit/s till vad som ser ut som ett överpris.

Undantaget är om ett stadsnät tar betalt per hastighet. Då kan det fortfarande vara motiverat, men det bygger också på att det aktuella stadsnätet erbjuder ISP:erna en märkbart lägre kostnad för de riktigt låga hastigheterna också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en polare som har 10Gbit från Banhof, det är egentligen villafiiber som erbjuder det som jag fattar det som, men han bor i lägenhet och det är Banhofs kablar in i huset, han bor i lägenhet så egentligen skall det inte finnas där.
En annan vän som jobbat med att dra kabel och installera fiber säger att även om Banhof skulle kunna komma upp 10Gbit så är det oftast inte i närheten av det när det faktiskt används.
Sedan behövs ju såklart hårdvara som klarar det.

Det lite roliga är att jag betalar typ femtio kronor mer för mitt fiber med 1Gbit som han betalar för sitt 10... Livet är orättvis är ibland.

Men man måste ställa sig frågan om man verkligen behöver 10Gbit, vad har du hemma som skulle tänkas behöva det till, massa servrar som hostar hemsidor (typ webbhotell) eller vill du bara ha ett snabbt internet, då klarar du dig lätt på 1Gbit.