Tradera ej hämtat paket. Vad gör man?

Permalänk
Medlem

Tradera ej hämtat paket. Vad gör man?

Sålde en telefon på Tradera för 10.000 kr och när köparen betalade och vi hade en bra kommunikation så skickade jag paketet.

Pengarna låg på mitt tradera konto och jag var tvungen att köpa en ny telefon.

Jag åkte och köpte en ny för 6000 kr och inte tänkt mer på det. Nu idag en månad senare får jag sms från Postnord att jag har ett paket att hämta. Trodde det var ett bluffmail men tydligen har inte personen plockat ut sitt paket och det har returneras tillbaka till mig.

Jag kontaktade personen på Tradera om att de får betala frakten igen utanför traderas priser så kanske 100 kr istället för 54 kr.

Men personen svarar ej.

De 10000 kr har jag redan använt mig av. Köpte ny telefon samt annat.

Vad hade ni gjort?

Pratade med tradera och de föreslog att jag skulle återbetala, men bud är bindande och jag har inte just nu 10.000 kr att skicka tillbaka

Permalänk
Medlem

varför frågar du inte tradera vad du ska göra, annat än att tradera säger "återbetala" om det nu är så att bud är bindande, ingen här vet vad du kan göra enligt vad lagen säger.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är ett tråkigt svar från min del men handla aldrig för pengar du inte har. En affär är inte klar förrän du har pengar på ditt konto. I detta fallet tror jag nog inte du kan göra så mycket mer än att returnera de pengarna då han aldrig hämtade ut telefonen.

Vår alldeles egna advokat/programmerare/proffs svarar såhär ( chatgpt )

Du är skyldig att återbetala köparen hela beloppet på 10.000 kr, även om pengarna är förbrukade.
Detta eftersom köparen inte har fått sin vara (telefonen), och enligt både svensk konsumenträtt och Traderas regler innebär det att hela köpet ska hävas och pengarna ska återbetalas.

Förklaring:

Ett bud på Tradera är juridiskt bindande, men det förutsätter att köparen faktiskt får varan.

När varan inte hämtas ut och den returneras till dig, räknas det som att varan aldrig levererats.

Även om köparen själv orsakat detta genom att inte hämta ut paketet, kan du inte behålla både varan och pengarna.

Du har varan kvar (telefonen) och måste därför återbetala pengarna.

Vad du kan göra praktiskt:

Försöka sälja telefonen igen, till exempel på Tradera, Blocket eller annan plats.

Informera Tradera att du avser att återbetala men behöver tid, så att ditt konto inte spärras.

Kanske föreslå en avbetalning till köparen om du verkligen inte kan lösa hela summan på en gång.

Viktigt: Om du inte återbetalar kan köparen anmäla dig för bedrägeri (även om du inte haft någon "elak" avsikt). Det kan bli en rättslig process om det går vidare.

Notera att inlägget innehåller ett direkt felaktigt maskingenererat svar - MOD
Permalänk

jag skulle då absolut inte återbetala dock kan ju personen blivit sjuk hamnat på sjukhus m,m så bara avakta sen om inte personen hämtar ut alls eller kontaktar dig eller svarar så är det ju dennes problem..

hände mig oxå men va varor för nån hundring dock svara personen men hade ingen lust att betala frakt igen

sen en månad efter om du hämtar ut paketet utan svar skulle ja nog inte bry mig mer
---------------------------------
Köparen vill ångra sitt bud
Budgivning på Tradera är bindande och det går inte att ta bort ett bud under en pågående auktion. Om vinnaren i auktionen vill avbryta affären, så är det upp till dig som säljare om du går med på det.

Om du godkänner att affären avbryts, anmäler du detta genom att välja "Utebliven försäljning" under menyn "Fler åtgärder" i listan Dina Sålda.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

jag skulle då absolut inte återbetala dock kan ju personen blivit sjuk hamnat på sjukhus m,m så bara avakta sen om inte personen hämtar ut alls eller kontaktar dig eller svarar så är det ju dennes problem..

hände mig oxå men va varor för nån hundring dock svara personen men hade ingen lust att betala frakt igen

sen en månad efter om du hämtar ut paketet utan svar skulle ja nog inte bry mig mer
---------------------------------
Köparen vill ångra sitt bud
Budgivning på Tradera är bindande och det går inte att ta bort ett bud under en pågående auktion. Om vinnaren i auktionen vill avbryta affären, så är det upp till dig som säljare om du går med på det.

Om du godkänner att affären avbryts, anmäler du detta genom att välja "Utebliven försäljning" under menyn "Fler åtgärder" i listan Dina Sålda.

Alltså ursäkta men det låter som ni vill få OP att göra något brottsligt, varför skulle han inte återbetala? Ska han behålla både telefon och pengar menar du ?

Ja köparen kan ha hamnat på sjukhus eller det har hänt något annat. Men då personen inte svarar får man utgå från att hen inte vill ha produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag vet att det är ett tråkigt svar från min del men handla aldrig för pengar du inte har. En affär är inte klar förrän du har pengar på ditt konto. I detta fallet tror jag nog inte du kan göra så mycket mer än att returnera de pengarna då han aldrig hämtade ut telefonen.

Du är skyldig att återbetala köparen hela beloppet på 10.000 kr, även om pengarna är förbrukade.
Detta eftersom köparen inte har fått sin vara (telefonen), och enligt både svensk konsumenträtt och Traderas regler innebär det att hela köpet ska hävas och pengarna ska återbetalas.

Förklaring:

Ett bud på Tradera är juridiskt bindande, men det förutsätter att köparen faktiskt får varan.

När varan inte hämtas ut och den returneras till dig, räknas det som att varan aldrig levererats.

Även om köparen själv orsakat detta genom att inte hämta ut paketet, kan du inte behålla både varan och pengarna.

Försöka sälja telefonen igen, till exempel på Tradera, Blocket eller annan plats.

Informera Tradera att du avser att återbetala men behöver tid, så att ditt konto inte spärras.

Kanske föreslå en avbetalning till köparen om du verkligen inte kan lösa hela summan på en gång.

Viktigt: Om du inte återbetalar kan köparen anmäla dig för bedrägeri (även om du inte haft någon "elak" avsikt). Det kan bli en rättslig process om det går vidare.

Vart hittar du något som helst stöd för det här? Skrämseltrollning med juridiskt olämpliga förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Affären var inte klar när han fick pengarna på sitt konto. Med Traderaskyddet behöver du räkna med 30 dagar från köpet för det är så lång tid man har på sig att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Den där biten funderar jag lite kring. Det är väl köplagen som träder in vid köp mellan privatpersoner och där anses ju varan som avlämnad när den är inlämnad hos transportföretag. Funderar på det att varan går i retur är köparens problem och likaså att få den transporterad tillbaka till sig igen.

Dock juridikgissande de luxe, och det kan ju vara så att något hänt köparen och att hen därför inte hämtat ut eller svarar.

"
Ansvaret för varan går över från dig till köparen när varan är avlämnad. När en vara anses vara avlämnad beror på hur varan transporteras.

Om varan skickas med ett transportföretag
Sker transporten till en annan ort med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad när du lämnat den till transportören. Skadas eller försvinner varan på väg till köparen är det som regel inte ditt ansvar."

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Förklaring:

Det är upp till köparen att svara på kontakt och/eller hämta ut varan. TS kan behålla varan i väntan på att det sker, men är inte under någon skyldighet att betala tillbaka.

Saxat från Lawline:
"Hämtar varken köpare eller säljare ut paketet under en längre tid (ca 2-3 månader) så kan paketet förstöras eller auktioneras ut. Detta blir då köparens förlust. Du kan aldrig bli återbetalningsskyldig eller liknande för att köparen inte hämtat ut paketet."

Saxat från Tradera:
"Om varan inte hämtas ut returneras den till säljaren, och det är sedan upp till köparen och säljaren att komma överens om affären ska hävas eller om varan ska skickas på nytt."

Som köpare kan man inte bara strunta i att hämta ut ett paket för att på så sätt "häva köpet".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Vart hittar du något som helst stöd för det här? Skrämseltrollning med juridiskt olämpliga förslag.

Köplagen (1990:931) (eftersom Tradera-auktioner mellan privatpersoner oftast inte omfattas av konsumentköplagen utan köplagen)

Enligt Köplagen 49 § ska en köpare som inte får varan (eller får den på fel sätt) kunna kräva återbetalning.

Om varan inte avlämnats korrekt, kan köparen häva köpet och kräva pengarna tillbaka.

Traderas egna regler och villkor (som du accepterat genom att använda plattformen):

Tradera skriver i sina användarvillkor att säljaren ansvarar för att köparen får varan.

Även om paketet skickades och du gjorde "rätt" från början, har varan aldrig levererats till köparen — och då anses inte affären vara fullföljd.

Grundläggande juridisk princip:

Vid distansköp (t.ex. onlinehandel) räknas en vara som "levererad" först när köparen tar emot den.

Om köparen inte hämtar ut paketet är det i praktiken som att leveransen aldrig fullföljts.

Du har både varan och pengarna, vilket blir ett oskäligt förhållande i juridisk mening.

Analogier från ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och rättspraxis:

Det finns flera fall i ARN där säljare som inte lyckats få köparen att ta emot varan ändå varit skyldiga att återbetala köpesumman, särskilt om de fortfarande har varan i sin ägo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Förklaring:

Men är det inte hennes ansvar att försöka sälja telefonen ifall hon tycker det var ett dåligt köp?

Nu är ju telefonen värd 15900 kr ny. Så det var ju inte ett dåligt köp igentligen och jag får säkerligen tillbaka dessa pengar när det säljs men risken är ju att jag kanske får 8000 denna gången. Jag vill ju skicka tillbaka den till henne. Hon var ju så glad i meddelande att hon vunnit.

Men ifall hon inte svarar då?
Sen har ju hon säkerligen fått 10 tals påminnelser om att hämta paketet.

Traderas svarade igen och sa att jag inte behöver återbetala men att jag måste kontakta köparen igen som jag gjort.

Men hur länge behöver jag vänta på svar tills allt brinner inne?
PostNord hade ju sålt paketet ifall jag missade att hämta det.

Sen förstår jag inte pengar som inte är mina, hon har ju betalt för varan jag har skickat den har funnits i hennes tillgång säkert en månad. Räknas det från att hon plockar ut det? Då kan man tycka att tradera ska hålla pengarna tills varan är hämtad. Har jag ansvar för att kontrollera att hon hämtat sin produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Köplagen (1990:931) (eftersom Tradera-auktioner mellan privatpersoner oftast inte omfattas av konsumentköplagen utan köplagen)

Enligt Köplagen 49 § ska en köpare som inte får varan (eller får den på fel sätt) kunna kräva återbetalning.

Om varan inte avlämnats korrekt, kan köparen häva köpet och kräva pengarna tillbaka.

Vid distansköp (t.ex. onlinehandel) räknas en vara som "levererad" först när köparen tar emot den.

Om köparen inte hämtar ut paketet är det i praktiken som att leveransen aldrig fullföljts.

Det finns flera fall i ARN där säljare som inte lyckats få köparen att ta emot varan ändå varit skyldiga att återbetala köpesumman, särskilt om de fortfarande har varan i sin ägo.

Men varan är ju korrekt avlämnad när den inlämnats till transportföretag? Vid onlinehandel gäller andra regler än för köp mellan privatpersoner.

Är det i praktiken så? Varan är ju avlämnad korrekt.

Fallen i ARN, gäller det fall mellan privatpersoner eller mellan företag och privatperson? Väldigt olika regler för när en vara är levererad där.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag svarade bara vad _jag_ tror är rätt. Jag önskar dig all lycka med att detta löser sig. Forhoppningsvis svarar köparen att hon kan betala för frakten till henne så får det ett gott slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Klippt citat.

Fast Tradera hade ju uppenbarligen betalat ut pengarna till TS? Han skriver ju att han spenderat de 10 000:- som han fått för telefonen genom att bl.a. köpa en ny telefon. Pengarna var så att säga redan på kontot, att låta dem ligga tills köparen eventuellt hämtat ut paketet är det nog få som gör.

Vid affär på Blocket (med Blocketpaket) hamnar pengarna i limbo tills varan är uthämtad, men så verkar det inte fungera på Tradera - om jag inte missat något? @downup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Traderas egna regler och villkor (som du accepterat genom att använda plattformen):

Tradera skriver i sina användarvillkor att säljaren ansvarar för att köparen får varan.

Även om paketet skickades och du gjorde "rätt" från början, har varan aldrig levererats till köparen — och då anses inte affären vara fullföljd.

Grundläggande juridisk princip:

Du har både varan och pengarna, vilket blir ett oskäligt förhållande i juridisk mening.

Analogier från ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och rättspraxis:

Varför blandar du in konsumenträtt omedelbart efter att du nämnt att du vet att det inte är tillämpligt?

Visa ett enda praxis eller en skrivelse i traderas regler som hävdar att om en köpare inte hämtat ut en vara så är det att likställa med brist i leverans.

Du hoppar dessutom helt över grundprincipen om bindande avtal. Köparen har absolut rätt till omleverans av telefonen som de juridiskt äger, med skyldighet till att betala ytterligare kostnader om det inte är säljaren som gjort fel. Det är du som uppmanar OP att göra något fel genom att sälja något som redan är avtalat till någon annan.

Permalänk
Medlem

Jag har en gång drabbats av retur på Tradera pga att köparen inte hämtade ut pga dödsfall och jag återbetalade summan minus frakt (80 kr). Jag råder dig att avvakta tills köparen hör av sig. Det kan ju tänkas att hen insjuknat eller är på semester. Även om du inte har pengar kan du lägga ut mobilen till försäljning igen och erbjuda den misslyckade köparen beloppet det inbringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag svarade bara vad _jag_ tror är rätt. Jag önskar dig all lycka med att detta löser sig. Forhoppningsvis svarar köparen att hon kan betala för frakten till henne så får det ett gott slut!

Nej det gjorde du inte, du ljög aktivt om vad som _var_ rätt. Du gjorde det bästa du kunde för att få dina egna ord att se ut som en del av vedertagna juridiska tolkningar eller traderas användaravtal.

Permalänk
Medlem

Hämta ut varan och behåll den tills du blir kontaktad av köparen, som även ska betala för den nya frakten.

Självklart ska du använda pengarna till vad du vill, ett köp är ett köp. Bud på tradera är bindande.

Jag har sålt och köpt mycket genom åren, främst på Tradera och Blocket, jag har aldrig lämnat tillbaka eller fått pengar tillbaka för någon vara. Det är en del av risken man får ta när man handlar begagnat. Passar det inte så får man köpa nya produkter direkt från butik till ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Jag har en gång drabbats av retur på Tradera pga att köparen inte hämtade ut pga dödsfall och jag återbetalade summan minus frakt (80 kr). Jag råder dig att avvakta tills köparen hör av sig. Det kan ju tänkas att hen insjuknat eller är på semester. Även om du inte har pengar kan du lägga ut mobilen till försäljning igen och erbjuda den misslyckade köparen beloppet det inbringar.

Skulle absolut inte lägga ut telefonen till försäljning och röra till detta ännu mer i nuläget.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag sa att han skulle avvakta, men värdet på telefonen vid återbetalning är egentligen inte 10 000 kr utan den summa en senare auktion inbringar av en annan köpare. Det är den summan som kan återbetalas. Telefonen blir ju minst en månad äldre pga detta och lite mindre värd.

Permalänk
Medlem

Intressant, får se hur det går med det här.

Har köparen hört av sig eller svarat alls efter att varan skickades från dig?
Dvs ni gjorde affären som ni skulle, köparen betalade och du skickade, allt var i sin ordning.
Sen plötsligt dyker paketet upp för att köparen inte hämtat, som sen inte alls svarar?

För det skulle ju kunna vara att det hänt köparen något, som gjort denne oförmögen att hämta ut eller svara. Dvs köparen kanske inte ignorerat det medvetet.

Är det säkert att köparen ens fått aviseringarna rätt, dvs kan det blivit något fel med uppgifterna el hos ombudet?

Så försök aktivt komma i kontakt med köparen via tillgängliga kanaler. Det borde ju ligga i köparens intresse att få antingen varan el pengarna tillbaka.

Har du spårningsinfon, dina konversationer med Tradera och kontaktförsök med köparen dokumenterade?

Oklart hur det fungerar med värdeminskning dock.
För det är ju köparen som dragit ut på det. Jämför t ex med biljett för något event, om eventet redan hinner vara så blir ju värdet 0.

Hur länge efter har köparen månne rätt till att få pengarna tillbaka, oklart om det finns någon tidsgräns där.

Permalänk

så ja får inte avbryta en annons och det är bindande bud men att bara strunta i att hämta ut ett paket så blir det ju inte bindande i eran mening, låter ju väldigt logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Klippt citat.

Fast Tradera hade ju uppenbarligen betalat ut pengarna till TS? Han skriver ju att han spenderat de 10 000:- som han fått för telefonen genom att bl.a. köpa en ny telefon. Pengarna var så att säga redan på kontot, att låta dem ligga tills köparen eventuellt hämtat ut paketet är det nog få som gör.

Vid affär på Blocket (med Blocketpaket) hamnar pengarna i limbo tills varan är uthämtad, men så verkar det inte fungera på Tradera - om jag inte missat något? @downup

Precis, hon betalade med Klarna, pengarna kom till mitt tradera saldo efter 2-3 arbetsdagar. Jag köpte min nya telefon på inet med Qliro faktura eftersom jag ville inte röra pengarna förrns några dagar. Sen tog jag ut pengarna från tradera via swish efter kanske 3 dagar till och betalade min inet faktura.

Permalänk
Medlem

Efter min första retur har jag börjat påminna köparna att hämta ut paketet. Man kan ju spåra paketet på Tradera och se om det uthämtats. Strax skall jag påminna en gumma om att hämta ut sitt paket. Det är porslin och gummor som skapat retur för mig.

Permalänk
Medlem

Det hände mig en gång för något år sedan, då svarade Tradera i stil med att paketet som kom i retur inte längre var mitt ansvar och rekommenderade att jag inte skulle hämta det hos ombudet. Det gjorde jag sen vet jag inte var det tog vägen. För trots allt var ju innehållet sålt och inte längre min egendom.

Permalänk

Nu vet jag inte om detta är lämpligt eller inte.
Vad händer om du skickar telefonen direkt till köparens brevlåda?
Då ligger den ju där och då är den väl "mottagen" av köparen då postnord inte har den?

Kanske är en dålig idé, men det var det som dök upp i huvudet när jag läste igenom allt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Köparen lär nog vilja ha telefonen, men konstigt man inte hämtar ut nåt som man köpt för 10k... Men dom får betala frakten igen såklart.

Permalänk
Medlem

Vänta tills köparen hör av sig skulle jag säga. Hör dom inte av sig? fine, deras förlust.

Permalänk
Medlem

Köpet är ju bindande på Tradera. Risken är väl att Tradera gör ett dumt dömande i köparens fördel ifall de klagar (inte första gången), men är ju i så fall bara överklaga och visa att de inte hämtat ut och du är villig att skicka igen mot ny fraktkostnad.

Kanske kan lämna den till polisen som övergiven egendom?