Passmark: Genomsnittlig CPU-prestanda sjunker

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapcatfan:

Bara elpriserna gör ju att man inte vill ha några värstingsaker idag. Bytte precis ut mitt system med Threadripper 3970x mot en Thinkpad med AMD 8840U. Tror jag säkert kommer spara 500kr i månaden på det.

Det låter väldigt osannolikt att du skulle göra sådana enorma besparingar på en dator.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Alltså, dessa små variationer kan väl ändå förklaras av vem som råkar köra testprogrammet just denna månad. Det flesta sitter ju inte och kör prestandatest varje månad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapcatfan:

Bara elpriserna gör ju att man inte vill ha några värstingsaker idag. Bytte precis ut mitt system med Threadripper 3970x mot en Thinkpad med AMD 8840U. Tror jag säkert kommer spara 500kr i månaden på det.

500kr?! 200 kwh? Det skulle ju nästan förutsätta en 1kw konsumtion 8h dagligen.
Om du kan ersätta det med en laptop så kanske det hade varit bättre o bara stänga av Seti@home eller va du körde.

Datorer drar bara massa ström när dom används. Vid "idle" är ju datorer mycket mer strömsnåla i dag än tidigare. Vi har mindre elektronik i dom, mindre spinnande diskar, kretskort osv. Och skärmarna är strömsnålare också.

Permalänk
Medlem

-0,5% för stationära datorer måste ju vara inom felmarginalen. Alla kör inte passmark månad efter månad utan urvalet måste ju skilja en del över tid tycker man.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Min CPU går mot 9 år nu, skall iof byta i år men säger väl en del om behoven.
Jag har växt ur nuvarande system, egentligen drivet av gammal SSD (sata) och GPU.
Energi har alltid varit prio för min del, mest för el-förbrukning men idag lika mycket värme. Behöver inte 16 kärnor och vill inte ha värmen som en stor CPU genererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

500kr?! 200 kwh? Det skulle ju nästan förutsätta en 1kw konsumtion 8h dagligen.
Om du kan ersätta det med en laptop så kanske det hade varit bättre o bara stänga av Seti@home eller va du körde.

Datorer drar bara massa ström när dom används. Vid "idle" är ju datorer mycket mer strömsnåla i dag än tidigare. Vi har mindre elektronik i dom, mindre spinnande diskar, kretskort osv. Och skärmarna är strömsnålare också.

Mätte aldrig vad den drog i Idle, men den räckte för att värma upp rummet i vintertid. Tugga den full load så behövde man öppna fönstren även vid minusgrader. Satt också 18 st mekaniska hårddiskar i den.

Grön stapel 2025
Blå 2024
Röd 2023

Ingen annan elektronik i hemmet skiljer sig åt.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pelle proffs:

Alltså det är väl inte jättekonstigt med tanke på att processorer i princip inte blir bättre nu. Du får några fler kärnor nu på toppen, men ett billigare alternativ har fortfarande fyra kärnor som de senaste 15 åren. Klockan går från 4 till 4.5ghz.

Den som köpte en dator för 10000 för tre år sen kanske köper en för 7-8 idag, pga inflation osv. Är den då snabbare? Eller är det helt enkelt att gpupriser har gått upp ännu mer så samma budget går dit istället, med en lite enklare cpu.

Well, x86-CPU:er har haft en ganska flack utvecklingskurva. Att ARM64-CPU:er tidigare hade en betydligt större ökning i perf/Hz, samtidigt som de fortfarande låg efter x86_64, var inte särskilt imponerande. Men det vi har sett de senaste åren är att ARM64 (Apple, Arm och Qualcomm) med råge har passerat x86, och alla tre företagen har idag CPU-modeller som ligger 30–50 % högre i perf/Hz jämfört med Intels och AMD:s senaste modeller.

Det finns en tydlig skillnad i filosofi. Intel och AMD har fortsatt att driva utvecklingen genom att öka effekt i sina CPU:er, medan ARM64-gänget primärt har fokuserat på att förbättra perf/Hz. Detta har nu nått en nivå där ARM64-gänget inte bara har kommit ikapp, utan i vissa fall även gått om x86 i absolut prestanda.

Det är lätt att utgå från sina egna preferenser och dra alltför generella slutsatser. Men jag gissar att allt fler börjar tröttna på att använda datorer där effektförbrukningen närmar sig nivåer som borde vara reserverade för industriella tillämpningar…

Och som om det inte vore nog, har ju även priserna skjutit i höjden!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Windows 11 är en uppdatering som ger en nedgradering

Haha tänkte föreslå något sådant

För er som kör Windows, vilken version är den bästa hittills? Under min tid tror jag det var Windows XP typ som var den som funkade bäst hehe

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Skrivet av viller2:

Något OT returnerade jag precis en 13600KF som jag tänkt uppgradera min 12400F med, pga värme och fläktljud och minimalt högre FPS i praktiken.

Skrivet av viller2:

”Intel dito” är väl typ 12400F

Just 12400F lätt överklockad ger 4103 single core benchmark, en 13600K 4132, så ingen större skillnad.

Tror inte man får speciellt många FPS mera med dyrare processorer, IAF om man håller sig över 1920 x 1080 i upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Well, x86-CPU:er har haft en ganska flack utvecklingskurva. Att ARM64-CPU:er tidigare hade en betydligt större ökning i perf/Hz, samtidigt som de fortfarande låg efter x86_64, var inte särskilt imponerande. Men det vi har sett de senaste åren är att ARM64 (Apple, Arm och Qualcomm) med råge har passerat x86, och alla tre företagen har idag CPU-modeller som ligger 30–50 % högre i perf/Hz jämfört med Intels och AMD:s senaste modeller.

Det finns en tydlig skillnad i filosofi. Intel och AMD har fortsatt att driva utvecklingen genom att öka effekt i sina CPU:er, medan ARM64-gänget primärt har fokuserat på att förbättra perf/Hz. Detta har nu nått en nivå där ARM64-gänget inte bara har kommit ikapp, utan i vissa fall även gått om x86 i absolut prestanda.

Det är lätt att utgå från sina egna preferenser och dra alltför generella slutsatser. Men jag gissar att allt fler börjar tröttna på att använda datorer där effektförbrukningen närmar sig nivåer som borde vara reserverade för industriella tillämpningar…

Och som om det inte vore nog, har ju även priserna skjutit i höjden!

Jag tror iofs att det är grafikkorten som står för den största "effektförbrukningen" i stationära datorer. Min processor drar kanske ca 120 W när jag belastar den, medan grafikkortet nog närmar sig 400 W på max. Om jag hade haft en processor som var dubbelt så energieffektiv hade det bara sparat mig runt 60 W eller så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Jag tror iofs att det är grafikkorten som står för den största "effektförbrukningen" i stationära datorer. Min processor drar kanske ca 120 W när jag belastar den, medan grafikkortet nog närmar sig 400 W på max. Om jag hade haft en processor som var dubbelt så energieffektiv hade det bara sparat mig runt 60 W eller så.

Visst drar GPU mer, men för genomsnittsanvändaren spelar det mindre roll då den statistik jag sett pekare färre än 20 % PCs som säljs idag har en dGPU. Sen får jag säga att jag har väldigt dålig koll på vad Passmark testar, men det verkar ju vara någon form av CPU-test så GPU kanske inte spelar någon roll där.

Sen om din signature stämmer, 5900X är rätt snål. Har 5950X + RTX3090 i jobb PCn, och visst är det GPUn som drar mest.

Men Zen3 är idag rejält akterseglad av Arm (Cortex X925), Apple (A18) och Qualcomm (Oryon 2). Alla dessa presterar i nivå eller bättre än Intels/AMDs senaste desktop CPUer, fast de drar en fraktion av effekten (de har den hastigheten i en formfaktor lämplig för high-end mobiler, så peak 10 W).

Desktop GPUer må dra löjliga mängder ström idag, men de är i alla fall fortfarande snabbast. Snabbaste GPU från ARM64-gänget är den i M4 Max, som i.o.f.s. även den är rätt cool(...) då de prestera i nivå med desktop 4070 i GPGPU och laptop 4070 i spel, det med 50 W peak (och där 30-35 W är mer typiskt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Helt klart kopplat till priser samt att många faktiskt inte ser något större behov att uppgradera. De mest populära spelen som spelas över tid är fortfarande Fortnite, CS osv.
Sedan vill nog många över 4k tröskeln och där påverkar inte processorn särskilt mycket. Så varför uppgradera? Man vill ha ett fett graffikkort först - och jösses vad priserna stuckit iväg där…

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Något OT returnerade jag precis en 13600KF som jag tänkt uppgradera min 12400F med, pga värme och fläktljud och minimalt högre FPS i praktiken.

Alla vet att en processors prestanda mäts i fps. Vad trodde du liksom? Var knappt någon skillnad i prestanda i 10 år efter Sandy Bridge och du förväntar dig "fler fps" av att uppgradera cpu en generation? Störtlöjligt.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Alla vet att en processors prestanda mäts i fps. Vad trodde du liksom? Var knappt någon skillnad i prestanda i 10 år efter Sandy Bridge och du förväntar dig "fler fps" av att uppgradera cpu en generation? Störtlöjligt.

Om man primärt spelar är väl fps naturligtvis av intresse, eller vad menar du? Varför har Sweclockers annars spelprestanda med i sina tester?

Min poäng var väl att 13600K drog tre gånger så mycket ström för att göra samma jobb. Det är bara en generation ja, men också ett par steg upp i hierarkin, mer L2 osv. Förr eller senare blir CPUn en flaskhals och då är det väl naturligt att uppgradera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Om man primärt spelar är väl fps naturligtvis av intresse, eller vad menar du? Varför har Sweclockers annars spelprestanda med i sina tester?

Min poäng var väl att 13600K drog tre gånger så mycket ström för att göra samma jobb. Det är bara en generation ja, men också ett par steg upp i hierarkin, mer L2 osv. Förr eller senare blir CPUn en flaskhals och då är det väl naturligt att uppgradera den.

Finns tusen variabler här. Vad spelade du för typ av spel? Vilken upplösning? Vilken gpu? Aja, jag förstår vad du menar, det lät bara lite förenklat.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux