Helgsnack: Är det värt att lägga mycket pengar på chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har exakt samma chassi som dig (ser jag nu) och kör med en 280 arctic II AIO monterad uppe till höger som utblås, det man får vara varsam med är platsen över RAM på vissa moderkort, lågprofilminnen har dock fungerat utmärkt för mig med 2 olika moderkort. Annars går det såklart sätta AIO på rälsarna i taket, men då vill man nog inte ha insynspanelen i taket.
<Uppladdad bildlänk>

Det fina med denna låda är ju att man kan byta topp, botten och sidorna med varandra. Optimalt vore dock om man kunde byta runt alla 6 sidorna.

Vad kul! Har inte hört från nån annan tidigare som har det chassit.
Jag har nog vänt mitt på annat håll. Med kylaren i taket istället (som du nämnde att man kan göra)
Mitt nätagg sitter under hyllan för moderkortet, sitter ditt nätagg där framme? Eller ser det bara ut så på bilden kanske.

🙂👍

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Väldigt nöjd med min Fractal Design Torrent

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Har fem stycken CaseLabs Mercury S8 and två stycken CaseLabs Bullet BH7.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk

för en gammal gubbe som mig som vill ha det tyst och stilrent och helt utan RGB och annat tonårs nörderi, så är ju fractals define serie det ända jag någonsin varit nöjd med. har byggt rätt mycket genom åren. och man vill inte sitta där med en låda man måste knacka på eller typ slå till på då vibrationer vandrar i lådan. öppna lådor för luftflöde är något man blir tokig på när man får leva med ljudet och allt damm som hittar in i lådan.

define passar i ett cleant hem utan att folk skrattar bakom ryggen på en.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Jag går 100% på funktion och får svårare och svårare att hitta vettiga grejer då allt ska vara glas, rgb och annat blingbling som inte tillför något mer än irritation. Håller som bäst på att plocka grejer till ett nytt system och allt är bara rgb och skit som jag inte vill ha jag menar vad ska jag men rgb till på minnen m.m i en låda som står på golvet... näe det var bättre förr

Permalänk
Medlem

Jag har kört på Fractal Design chassin senaste tiden, helst med luftflöde och mesh, inga glas-paneler.

Funderar på att byta ut mitt nuvarande till ett North för att det matchar mitt bord så jäkla bra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk

Det bör ha minst tre 5,25"-platser. Det kan bli antingen en billig historia, om någon vill sälja ett väldigt gammalt chassi billigt, eller dyrt om man vill ha ett riktigt fint sådant chassi.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Sama IM01 säljs i Sverige som Inter-Tech IM-1 Pocket. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5941361 Proshop har den för 805 kr. Prisvärt och kompakt och är mitt förstaval om jag skulle bygga nytt i dag. Prisvärt och kompakt. Vissa mITX-chassin är ju till och med större, fastän denna tar mATX.

Finns även som Nox Hummer Vault vilket är det jag köpte då det va billigaste varianten av SAMA IM01 när jag köpte mitt 2021. Använder fortfarande samma chassi idag och är lika nöjd då som nu. Finns verkligen inget rent kvalitetsmässigt eller prestandamässigt att klaga på, visst kunde det varit lite snyggare och sett exklusivare ut men funktionellt är det nära 10/10.
https://www.sweclockers.com/galleri/15523-sama-im01-m-atx-byg...

Själv tycker jag att köpa dyrare chassi är lite som köpa dyrare högtalarkablar till sin hifi stereo . Man får ut 95% av ett enklare chassi/kablar och sen gå de extra pengarna för de dyrare chassin bara till att få snyggare setup och att man ska känna sig trygg att man får ut 100% av sin setup.

Permalänk
Medlem

Köpt mest begagnade itx chassi från Sweclockers marknad och är nöjd med mitt nuvarande kollat lite efter Formd T1 men tycker det är dyrt även begagnat så stod över senaste gången jag såg ett

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Vad kul! Har inte hört från nån annan tidigare som har det chassit.
Jag har nog vänt mitt på annat håll. Med kylaren i taket istället (som du nämnde att man kan göra)
Mitt nätagg sitter under hyllan för moderkortet, sitter ditt nätagg där framme? Eller ser det bara ut så på bilden kanske.

🙂👍

Jag har nätagget i botten under moderkortet också (under bakre standardfärgade Noctua-fläkten, de grå på sidan är noctua redux). Där framme har jag en 5,25" fläktkontroller som kanske liknar ett nätaggregat, lite bökigt att lyfta loss frontpanelen för att ändra fläkthastigheterna med reglagen, men det är ganska sällan jag gör det.
280 AIO'n sitter ovanför 2,5" vaggorna.

Dessa lite högra RAM-stickorna gjorda att AIO'n behövde vara i taket.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

utan tvekan värt det anser jag. oftast bättre luft flöde, lättare att mecka i lådan och bygga för lådan kanske är oftast större med bra lösningar - specielt viktigt om man vatten kyler sitt system dvs custom loop (AIO är INTE vad man menar när man säger vattenkylning)

dessutom så kan man ha lådan längre, ex Mitt Caselabs Magnum M8 med pedistal köptes runt 2010-2011. inte mycket där ute som kan konkurera med den vad gäller möjligheter med vattenkylning eller luft flöde.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Svar ja!

Tycker att chassit är själva hjärtat i modermodemet. För mig startar bygget där och man väljer komponenter efter det. Att göra på något annat sätt är som att föröka göra barn baklänges…

Med det sagt så finns det många bra val som inte kostar en förmögenhet även om man ska bygga lite mer budget. Bygger jag själv så lägger jag gärna en eller två extra slantar på ett tilltalande och kvalitativt chassi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant tråd!
Grabben ska få sin första dator så jag letar just nu efter ett vettigt ”budget”chassi och vad jag förstått så verkar ofta fläktarna vara det som fått stryka på foten när priserna är lägre (tillsammans med tunnare metall).
Önskemålet från hans sida är ”gärna vitt men det får inte se ut som en Tesla-suv”..
Funderar på ett Phantek xt PRO ultra, någon som har erfarenhet av det?

Själv kör jag med ett Lian Li lancool 205m och förutom att det av naturliga skäl är lite trångt att bygga i så har det funkat fint och har ett bra luftflöde.

Korr
Permalänk
Medlem

Aboslut är det värt det. Men den yngre/ nya generationen lägger nog mera pengar på RGB än ett " bra " chassi.

Använder själv frctal design för att få ett bra chassi som är tyst och neutralt och bra byggnads möjligheter

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Näääj
Jag byter ganska ofta och haft många olika typer.
En av de bästa jag haft hittills var en billig Lian Li som kostade drygt 1000spänn nytt och hade massor av finnese, bla inbyggt vertikal GPU anpassning utan köpa en tillbehör till. Man kunde skifta moderkorts läge för till exempelvis radiatorer med fläktar på topp sidan. Den kom redan med tre fläktar, 2 stycken 140mm.
Till slut klämde in en dubbel 360 rad costum vattenkylt system!
Glömt namn bara.

Edit Lian Li Lancool 216

Har också bytt chassin en hel del senaste 10 åren, å nu när ja gick tillbaka en sväng till ATX hade jag just 216:chassit, riktigt välbyggt å riktigt smart.
Har ju katter å är gött å kunna flytta power-knappen till sidan

Nu har jag dock beställt ett Ncase M2, kommer på måndag, första lite dyrare ja köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Har också bytt chassin en hel del senaste 10 åren, å nu när ja gick tillbaka en sväng till ATX hade jag just 216:chassit, riktigt välbyggt å riktigt smart.
Har ju katter å är gött å kunna flytta power-knappen till sidan

Nu har jag dock beställt ett Ncase M2, kommer på måndag, första lite dyrare ja köpt

Du får återkomma med lite tankar när du byggt färdigt! Vilken version köpte du? Står i valet och kvalet mellan FormDs T1 eller Ncase M2 Grater nu, lite beroende på vilket 50*0 kort jag lyckas få tag i.

OnT: Förr ”snålade” jag rätt mycket på chassit och lade ner pengar på komponenterna, men då var inkomsten inte den största heller. Nu när jag kör ITX(NR200P) så är det lite viktigare att det dels ser snyggt ut, då burken står på skrivbordet och jag ser den hela tiden, samt hur enkelt det är att bygga i, då Itx, helst med en AIO kan vara ett jäkla bök beroende på längd på kablar, slangar osv.

Så jag har inga problem att lägga 2-3000kr på ett chassi nu som jag verkligen vill ha. Bara att ta bort ett restaurangbesök den månaden så är mellanskillnaden mot ett billigare chassi borta!

Permalänk
Medlem

Chassit är väldigt viktigt för mig, och då pratar jag om mina rent funktionella krav, som är många.

Priset kommer långt ned på priolistan, hittar jag ett gudomligt chassi som uppfyller alla mina krav till perfektion så skulle jag betala rejält för det. Även 10k skulle vara ok.

Utseendet kommer dock i sista hand. Ja, jag har haft rejält fula chassin, stående på skrivbordet, fullt synliga. Så förbannat ytlig är jag inte att det skulle hindra mig.

Senaste köpet är ett Antec Performance 1 Silent (!). Verkligen inte fagert, men uppfyller mina krav bäst hittills. Jakten på perfektionen kommar aldrig upphöra.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Chassit är väldigt viktigt för mig, och då pratar jag om mina rent funktionella krav, som är många.

Priset kommer långt ned på priolistan, hittar jag ett gudomligt chassi som uppfyller alla mina krav till perfektion så skulle jag betala rejält för det. Även 10k skulle vara ok.

Utseendet kommer dock i sista hand. Ja, jag har haft rejält fula chassin, stående på skrivbordet, fullt synliga. Så förbannat ytlig är jag inte att det skulle hindra mig.

Senaste köpet är ett Antec Performance 1 Silent (!). Verkligen inte fagert, men uppfyller mina krav bäst hittills. Jakten på perfektionen kommar aldrig upphöra.

exakt detta ! funktion före utseende helt klart. man har inge nytta med nått som ser "snyggt" ut, men uppfyller inget annars. Som att ha läppstift på en gris, det är fortfarande en gris även om det är snyggare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Obsidian 800D för vadå... snart 12 år sedan? Kommer antagligen aldrig byta ut det. Ganska bra krona per chassi där.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Varje gång jag bygger är det med helt nya komponenter så då blir det nytt chassi också. Sen är jag på dator nr 4 på 20 år och dator 5 blir förhoppningsvis först efter 27-28 år.

Permalänk

Tja när man e 50+ lägger man lite extra på chassit men i första andra datorn till kidzen blev de billiga....går ju å pimpa me fläktar å led kanske måla påt....sedan när man pröva vattenkylning va det gött med space. Kör med ett thermaltake core p3, å de har jag haft till två system.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Du får återkomma med lite tankar när du byggt färdigt! Vilken version köpte du? Står i valet och kvalet mellan FormDs T1 eller Ncase M2 Grater nu, lite beroende på vilket 50*0 kort jag lyckas få tag i.

OnT: Förr ”snålade” jag rätt mycket på chassit och lade ner pengar på komponenterna, men då var inkomsten inte den största heller. Nu när jag kör ITX(NR200P) så är det lite viktigare att det dels ser snyggt ut, då burken står på skrivbordet och jag ser den hela tiden, samt hur enkelt det är att bygga i, då Itx, helst med en AIO kan vara ett jäkla bök beroende på längd på kablar, slangar osv.

Så jag har inga problem att lägga 2-3000kr på ett chassi nu som jag verkligen vill ha. Bara att ta bort ett restaurangbesök den månaden så är mellanskillnaden mot ett billigare chassi borta!

Absolut
Ja valde round bara, gillar den.

Har ju turen att ha två burkar hemma (lanburken i ett h2o å main (matx) i ett ap201, tar nog itx-delarna för m2 så ja får lite mer val, säljer av den andra sen.

Permalänk
Medlem

Mitt Fractal Design R4 chassi höll i 10år. Blev ett Fractal Design North nu efter att man uppgraderat till 9800X3D.

Permalänk
Medlem

Kul att se hur många som behåller sina gamla chassin när man uppgraderar. För mig har det sett ut typ såhär

År 0: Köp helt ny dator
År 2-3: Uppgradera endast GPU, sälj gamla GPU
År 5-6: Uppgradera hela datorn, sälj hela gamla datorn.

Av den anledningen har det ju blivit automatiskt att man byter chassi var 5-6 år.

Permalänk
Medlem

Har ett chassi köp som jag verkligen ångrar.
Köpte ett Bitfenix Portal av den enda anledningen att jag tyckte det var riktigt coolt.
Slutade med att jag aldrig använde chassit

Permalänk
Medlem

Köpte mitt Fractal Design Define C begagnat för snart 10 år sedan. 400kr väl spenderat. Har funderat några gånger att byta ut det men alla komponenter jag bytt ut genom åren har fått plats. Stora tower-kylare, vattenradiatorer, 34cm gpu:er m.m. Helt ok ljudnivå och temps. Så lär få hänga med i några år till.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Fractal design define xl black pearl inköpt 2011. Chassit fyller alla mina behov så jag har svårt att motivera ett byte. Det var nära med fractal north dock. Riktigt nära.

Så ja, det är värt att lägga pengar med tanke på att man kan vara med samma chassi länge.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tyvärr kostar det ofta lite extra för vettiga chassin inom ITX, som jag enbart bygger i, men jag går 100% på praktikalitet och prestanda per krona. Läder, glas och RGB göra sig icke besvär.

Får man fråga vad för ITX chassin du har i åtanke gällande dem faktorerna som kriterier?

Permalänk
Medlem

"mycket pengar" nej, men inte heller "minsta möjliga".

Permalänk
Medlem

En bra PSU och ett vettigt chassi, ska få kosta.
Fuskar man här.. får man skylla sig själv.
Diverse komponenter kan uppgraderas vid ett senare tillfälle.