Uppgradering från 3060 till 7800XT - Nytt nätagg?

Permalänk
Medlem

Uppgradering från 3060 till 7800XT - Nytt nätagg?

Tänkt uppgradera grafikkortet snart när nya 9000 serien kommer ut i hopp om att priserna sänks.

Har några tankar om jag behöver köpa ny PSU Sitter just nu på en Fractal design EFFEKT 700w. Kommer detta att vara starkt nog för kortet?
----------------
bygge info om det behövs

MOBO: rog Strix 650E-F
CPU: Ryzen 5 7600x
RAM: 32gb 6000mhz DDR5
Kylare: EK-AIO Elite 360 D-RGB 6st fläktar

Har försökt trycka in 64gb ram tidigare men det resulterar i att datorn släcks vid högre tryck. inte nog kraft i PSUn?

Ganska ny på detta så förklara gärna lite extra!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SgtOrca:

Tänkt uppgradera grafikkortet snart när nya 9000 serien kommer ut i hopp om att priserna sänks.

Har några tankar om jag behöver köpa ny PSU Sitter just nu på en Fractal design EFFEKT 700w. Kommer detta att vara starkt nog för kortet?
----------------
bygge info om det behövs

Har försökt trycka in 64gb ram tidigare men det resulterar i att datorn släcks vid högre tryck. inte nog kraft i PSUn?

Tack

jupp

Permalänk
Medlem

AMD Radeon RX 7800 XT draws power from 2x 8-pin power connectors, with power draw rated at 263 W maximum.

Du borde vara safe.

Permalänk
Medlem

700W är långt över vad som krävs. 500W med kvalitet borde räcka helt ärligt, men bättre med marginal vilket du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av SgtOrca:

Borde inte vara PSU som var orsaken till det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SgtOrca:

...

Bytte du till 2x32 eller adderade du 2x16 GB ? Ville de inte ens med vanliga JEDEC-hastigheterna? (Utan XMP)?
Har du vågat dig på att uppgradera BIOS på moderkortet? Det kanske förbättrar stabiliteten?
Återkom med BIOS-verision och produktnummer på minnena om du vill kika vidare.

Citat:

Senaste BIOS 3207 2025/02/10
This BIOS enhances system performance and improves high-capacity memory compatibility. This includes support for 2*DIMM memory configurations, achieving speeds up to 6800MT/s with AEMP enabled.
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (SB650EF.CAP) using BIOSRenamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Bytte du till 2x32 eller adderade du 2x16 GB ? Ville de inte ens med vanliga JEDEC-hastigheterna? (Utan XMP)?
Har du vågat dig på att uppgradera BIOS på moderkortet? Det kanske förbättrar stabiliteten?
Återkom med BIOS-verision och produktnummer på minnena om du vill kika vidare.

Adderade 2x16 av likadana ram-minnen så det blev 4x16gb 6000mhz

Första paret:
Fury Beast DDR5 32GB DIMM 6000MHz (2x16GB) KF560C36BBEK2-32

Andra paret:
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
-------
BIOS

"American Megatrends inc. 3201, 1/11/2025" och "UEFI Mode"
Uppdaterade faktiskt BIOS för kanske någon månad sedan. Då var senaste uppdateringen som låg på moderkortet från 2023. Men har inte tänkt på att pröva igen efter detta. Kan prova imorgon och se om det ger andra resultat!

EDIT: Ser på hemsidan där att det är en Beta verison utav BIOS uppdateringen, Brukar dessa vara stabila nog eller ska man vänta på full släppet av uppdateringen?

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650...

Permalänk
Medlem

Ah, missade det röda finstilta när jag klistrade in. Även den du kör är "Beta", det borde släppas en väl-testad till våren kan jag tänka.
Är det är samma produktnummer på det andra paret? Det första paret var AMD EXPO-anpassade såg jag.
Så den gav upp på icke-XMP också? När du spelat ett tag? Hur lång tid?

Permalänk
Medlem

PSUn ska räcka.
Att du fick svart skärm kan bero på inlärningsprocess som körs för att optimera systemet, kan ta upp till 10min i vissa fall. Sedan har du två par olika minnen och dom lär du inte kunna köra 6000mhz, det är sällan detta fungerar.
Skulle inte rekommendera att köra 4st ram om du inte har behovet av mängden ram.

På qvl listan är det 5st minnen som har officellt stöd med 4st, dessa på 5200 samt 5600mhz.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650...

Permalänk
Skrivet av SgtOrca:

----------------
bygge info om det behövs

Tack

att dina minnen inte gick stabilt är troligen för att din cpu är känsligare med 4 minnesstickor.

AMD 7000 serien har separata specifikationer på 2 eller 4 DDR5 minnen där det iaf enligt spec inte kommer få att köra 4 minnen lika snabbt utan man kommer behöva köra dem lite långsammare.

enligt AMD´s specifikationer för cpu´n
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/700...
Max Memory Speed

• 2x1R DDR5-5200

• 2x2R DDR5-5200

• 4x1R DDR5-3600

• 4x2R DDR5-3600

sen är det i de flesta fall inte exakta sanningen och de flesta cpuer klarar lite högre hastigheter men AMD testar dem inte högre och din verkar ju iaf vara kapabel till 6000MT/s med 2 stickor så din cpu kan troligen iaf gå upp mot ~4500-5500MT/s nånstans med 4 stickor med lite tur typ 5600-5800MT/s med samma timings.

så testa att dra ner frekvensen manuellt i bios till typ 5800MT/s eller nått se om det är stabilt om inte gå ner ett steg till tills datorn går stabilt med alla 4 stickorna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ah, missade det röda finstilta när jag klistrade in. Även den du kör är "Beta", det borde släppas en väl-testad till våren kan jag tänka.
Är det är samma produktnummer på det andra paret? Det första paret var AMD EXPO-anpassade såg jag.
Så den gav upp på icke-XMP också? När du spelat ett tag? Hur lång tid?

Plockade ut och kollade produktnummret på de jag har i och de som jag har liggandes kvar sen dess. Och det är samma produkt nummer på ramen

Körde på EXPO II tror jag det var.
Har precis tryckt in de nya ramen, Fick blue screen med Koden "Kmode exception not handled" och fel koden "Storport.sys" - Sen startades den om och nu funkar den utan problem (Har inte provat att belasta den ännu)

Tidigare hade jag en moddad minecraft server med 10 av mina polare så tryckte i 20gb av ram specificerat till servern. Så när de började joina upp i servern så crashade först internetet och sedan blev skärmen svart och datorn startades om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att dina minnen inte gick stabilt är troligen för att din cpu är känsligare med 4 minnesstickor.

AMD 7000 serien har separata specifikationer på 2 eller 4 DDR5 minnen där det iaf enligt spec inte kommer få att köra 4 minnen lika snabbt utan man kommer behöva köra dem lite långsammare.

enligt AMD´s specifikationer för cpu´n
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/700...
Max Memory Speed

• 2x1R DDR5-5200

• 2x2R DDR5-5200

• 4x1R DDR5-3600

• 4x2R DDR5-3600

sen är det i de flesta fall inte exakta sanningen och de flesta cpuer klarar lite högre hastigheter men AMD testar dem inte högre och din verkar ju iaf vara kapabel till 6000MT/s med 2 stickor så din cpu kan troligen iaf gå upp mot ~4500-5500MT/s nånstans med 4 stickor med lite tur typ 5600-5800MT/s med samma timings.

så testa att dra ner frekvensen manuellt i bios till typ 5800MT/s eller nått se om det är stabilt om inte gå ner ett steg till tills datorn går stabilt med alla 4 stickorna

Bytte precis till EXPO II Och 5600MT/s och den verkar köra stabilt med 64gb