Webbkamera i laptop slutar plötsligt fungera

Permalänk
Medlem

Webbkamera i laptop slutar plötsligt fungera

Helt plötsligt slutade min kamera att fungera. Jag testade att avinstallera och starta om, och då fungerade den igen, men nästa gång jag satte på kameran var den helt död. Nu har jag gjort en systemåterställning till 2025-02-06, men det hjälpte inte alls. Windows påstår att jag har de nyaste och bästa drivrutinerna... det är så frustrerande... känner mig maktlös.

Här är min laptop – någon som har tips om vad jag kan göra?

15,6" 2-i-1 laptop med upp till 12,5 timmars batteritid
Lenovo IdeaPad C340-15IIL (81XJ0036MX)
Intel® Core® i5-1035G1 processor
256 GB SSD och 8 GB RAM
HD-webbkamera med Privacy Shutter
15,6" Full HD-pekskärm

rubrik
Permalänk
Medlem

Öppna enhetshanteraren, dyker den upp där?

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Öppna enhetshanteraren, dyker den upp där?

Ja, det var där jag avinstallerade den för att sedan starta om och låta windows lägga in drivrutinerna på nytt och det fungerade men bara under kvällen. Dagen efter var kameran borta igen.

Då och då lyser en liten lampa till höger om linsen från min sida sett.

Permalänk
Medlem

Det är kanske Windows 11-ljudenhetsbuggen som har slagit ut kameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Vad är det för bugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Vad är det för bugg?

https://www.sweclockers.com/nyhet/40533-bugg-i-windows-11-upp...

Permalänk
Medlem

Okey, tack men det här är ju inte ljudenheter utan bild, ser att det går att backrulla ljudenheters drivrutiner men här för mig så var tillbakarullningsknappen gråmarkerad och systemåterställningspunkt fanns det bara en och den var bara en vecka gammal - man blir ju ursinnig - vill väl man skall köpa nytt :-/

Jaha nu läste jag ända ner - satan vad jobbigt - skulle inte ha tagit 11:an när de erbjöd - varannan Windows har alltid varit kass

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan du slänga in en Linux-dist och använda kameran där i väntan på att Microsoft behagar åtgärda buggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

I värsta fall kan du slänga in en Linux-dist och använda kameran där i väntan på att Microsoft behagar åtgärda buggarna.

Fick en uppdatering igår kväll och nu på morgonen kunde jag ta ett foto av mig själv. He he nu är jag nästan rädd för att testa kameran igen och få se att det bara var en tillfällighet och ingen uppdateringsfix....

Jodå precis vad det är - nu fladdrar kameran, kommer och går fram och åter - en "halv fix" alltså från MS nåja kanske de är på gång i alla fall

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf lämnat feedback med skärmdumpar som visar felkod och beskrivning över vad jag försökt med för att avhjälpa problemet. Det är tydligen många fler som har samma problem så det är väl bara att vänta på att MS fixar problemet med kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Lustigt värre ty nu fungerar min kamera perfekt och det utan någon uppdatering från MS! Visserligen sände jag som sagt in sk feedback till dem med skärmbilder och allt på felkod men inte ska väl MS kunna fixa kameran på distans utan att ge mig en uppdatering....eller? Jag har verkligen testat ordentligt för att försöka provocera fram så kameran släcks men den är hur stabil som helst - märklig bugg