Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Jag har själv oerhört svårt för FromSofts spelkatalog. Har testat både Demon Souls remaken, Dark Souls II, Bloodborne och Elden Ring. Jag känner att spelen är grymt välgjorda, men att spela om samma sekvenser gång på gång och att parera slag med millisekunders precision är inget för mig. Jag var helt enkelt för dålig.

Men jäklar vad Returnal klaffade! Det är absolut svårt, men banvariationen, stämningen, berättandet och rytmen i skjutandet och dodgandet var helt perfekta för mig. Har tagit platinum-trofén och ser grymt mycket fram emot Housemarques nästa. Att det verkar vara mer av samma vara men med PS Studio-budget kan inte bli annat än svinbra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag har själv oerhört svårt för FromSofts spelkatalog. Har testat både Demon Souls remaken, Dark Souls II, Bloodborne och Elden Ring. Jag känner att spelen är grymt välgjorda, men att spela om samma sekvenser gång på gång och att parera slag med millisekunders precision är inget för mig. Jag var helt enkelt för dålig.

Men jäklar vad Returnal klaffade! Det är absolut svårt, men banvariationen, stämningen, berättandet och rytmen i skjutandet och dodgandet var helt perfekta för mig. Har tagit platinum-trofén och ser grymt mycket fram emot Housemarques nästa. Att det verkar vara mer av samma vara men med PS Studio-budget kan inte bli annat än svinbra.

Det är det motsatta för mig. Jag har rytmen i blodet , så för mig är t ex Bloodborne mkt mkt lättare än Returnal. Fromsoft är världens bästa spelstudio tycker jag. Det är mina favoritspel alla kategorier.

De riktigt starka momenten i fromsofts spel är the peak i gamingvärlden tycker jag. Inget slår det! Och det är inte nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Returnal.

Jag har svårt för att spelet 1) varnar i inledningen för att spelet är svårt 2) inte har någon som helst mjuk inledning. Till och med Sekiro är ju till och med hyfsat förlåtande i början. Men det är ett löjligt mkt bättre spel också (i mitt tycke).

Det man känner av 1) och 2) är ju att man direkt blir utkickad av spelutvecklarna. Man får inte minsta tid att värdera om man tycker att det är värt att lära sig spelet. Jag har aldrig känt mig så ovälkommen i ett spel.

Jag har kvar spelet som ett varnande exempel för att inte köpa några liknande spel igen. Så jag är inte direkt taggad på spelstudions nästa spel.

Till frustrationen ligger väl att jag vill älska returnal. När kunniga lirar det ser det ju grymt ut. Men för mig funkar det inte. Jag suger för mkt helt enkelt på den typen av spel.

Faktiskt bra sammanfattat. Instämmer!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Is Sony beginning to coast? With PS5 sales up and first-party releases down, gaming's eerie new normal takes shape
State of just-okay.
https://www.eurogamer.net/is-sony-beginning-to-coast-with-ps5...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vi har två ps5 hemma, om jag köper ps+ premium kan man använda detta på två konton och på två ps5or?

Permalänk
Medlem

Jag har inte PS plus. Men har sparfiler i molnet sedan jag hade det. Nu har jag bytt till PS5 Pro.

Varje gång jag loggar in i ett spel som har sparfiler i molnet men inte lokalt får jag frågan om att gå med i PS plus.

Jag är helt ärlig med detta. Går det inte få bort det här säljer jag mitt PlayStation. Vad FAN menar Sony med att ge reklam för en tjänst varje gång jag ska loggar in i spelet? Jag är nästan beredd att kontakta Sony för att meddela var jag står i frågan. Det ska bort om jag ska vara kvar på deras plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har inte PS plus. Men har sparfiler i molnet sedan jag hade det. Nu har jag bytt till PS5 Pro.

Varje gång jag loggar in i ett spel som har sparfiler i molnet men inte lokalt får jag frågan om att gå med i PS plus.

Jag är helt ärlig med detta. Går det inte få bort det här säljer jag mitt PlayStation. Vad FAN menar Sony med att ge reklam för en tjänst varje gång jag ska logga in i spelet?

Så jävla patetiskt gjort av Sony om det inte går att stänga av. Samtidigt låter det precis som något Sony skulle göra.

Skrivet av Chrille1977:

Vi har två ps5 hemma, om jag köper ps+ premium kan man använda detta på två konton och på två ps5or?

Ställ in den ena konsolen som primär så kan alla konton på den konsolen använda PS+. Det är dock endast kontot med PS+ som får sparfiler sparade i molnet.

På den andra konsolen så är det endast kontot med PS+ som kan spela online och spela spelen som det kontot äger.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så jävla patetiskt gjort av Sony om det inte går att stänga av. Samtidigt låter det precis som något Sony skulle göra.

Ställ in den ena konsolen som primär så kan alla konton på den konsolen använda PS+. Det är dock endast kontot med PS+ som får sparfiler sparade i molnet.

På den andra konsolen så är det endast kontot med PS+ som kan spela online och spela spelen som det kontot äger.

Sony ska ha klart för sig att jag skiter i deras jävla sparfiler i molnet. Jag har inte några problem med att spela om spel från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag ringde supporten:

"Jag vet vad Ps plus är och är inte intresserad. Jag köpte precis ett spel för 899sek och varje gång jag loggar in i spelet får jag reklam om PS Plus. Vad fan? Ta detta med dina chefer, som får ta det med sina chefer, som får ta det med sina chefer etc etc etc. Det här går jag inte med på."

Permalänk
Medlem

1:36:32 News 4: Astro Bot gets PS5 Pro upgrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag ringde supporten:

"Jag vet vad Ps plus är och är inte intresserad. Jag köpte precis ett spel för 899sek och varje gång jag loggar in i spelet får jag reklam om PS Plus. Vad fan? Ta detta med dina chefer, som får ta det med sina chefer, som får ta det med sina chefer etc etc etc. Det här går jag inte med på."

Då får vi helt enkelt spänt vänta in Herman Hulst och övriga ledningens svar imorgon då när dom vaknar.

Skämt och sido, så där är det ju överallt. Köp ett års basic för typ 500kr på rean eller kör vidare som tidigare.

Annars har du ändå tänkt tanken att köpa en PC så lägg dom ~8000kr du får för din pro till en bra bas för en ny rigg. Bästa sättet att spela på överlägset imo. Kommer från en som varit konsolexklusiv mellan 2010- 2021 tills jag köpte nuvarande PC-rigg. Aldrig tittat tillbaka även om jag då o då slöspelar lite nere i soffan på pron. Fördelarna med konsolen är i mitt fall helt borta idag mer eller mindre och prestandan är så mycket bättre om man har riktigt bra grejer och har pengarna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Jag sparade allt i molnet när jag bytte från OG PS5 till Pro. Trodde jag. Fick börja om från början på spelet jag spelade när jag nästan var i slutet för det fungerade ju inte alls. Lagom glad var man ju då va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Då får vi helt enkelt spänt vänta in Herman Hulst och övriga ledningens svar imorgon då när dom vaknar.

Skämt och sido, så där är det ju överallt. Köp ett års basic för typ 500kr på rean eller kör vidare som tidigare.

Annars har du ändå tänkt tanken att köpa en PC så lägg dom ~8000kr du får för din pro till en bra bas för en ny rigg. Bästa sättet att spela på överlägset imo. Kommer från en som varit konsolexklusiv mellan 2010- 2021 tills jag köpte nuvarande PC-rigg. Aldrig tittat tillbaka även om jag då o då slöspelar lite nere i soffan på pron. Fördelarna med konsolen är i mitt fall helt borta idag mer eller mindre och prestandan är så mycket bättre om man har riktigt bra grejer och har pengarna.

Är det Reklam varje gång man använder något man har betalt för?

Permalänk
Medlem

Har man fått Days Gone via PS+ så kommer man inte kunna uppgradera till Remastern. Som PS+ low-life får man gott betala fullpris. Jävla Sony.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Är det Reklam varje gång man använder något man har betalt för?

Köper jag en basicprenumeration kommer jag få reklam för högre teiers där jag blir lockad för titlar jag inte har men när jag trycker på dom så får jag erbjudande. Köper jag COD kommer jag få vaultpack upgrades och annat skit som jag "bör" köpa till i menyer mm. Som sagt finns överallt. Förstår frustrationen, men kanske inte just varför bägaren rinner över här.
Jag har väl "lärt mig" ignorera sånt och trycker bort skiten på automatik. Sen är det något jag gillar och använder så köper jag det. (precis som dom vill)

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har man fått Days Gone via PS+ så kommer man inte kunna uppgradera till Remastern. Som PS+ low-life får man gott betala fullpris. Jävla Sony.

https://i.redd.it/dlgwds3iywie1.png

Köpte detta på rea på Steam för typ 12 dollar. Måste varit nere på samma priser på Playstation ganska ofta så ni som gillar spelet har förmodligen köpt det?
Nackdelen med prenumerationer, samma med GP. Brukar passa på att köpa när det är billigt och något jag gillar. Stödjer tillverkarna också lite extra, även om det är rea.
Men ja. Sony har sina metoder senaste 5-7 åren. Verkar ändå funka när MS inte bjuder upp till dans överhuvudtaget.

Edit: Köpa beg på skiva för några kronor kanske kan va en idé?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Köpte detta på rea på Steam för typ 12 dollar. Måste varit nere på samma priser på Playstation ganska ofta så ni som gillar spelet har förmodligen köpt det?
Nackdelen med prenumerationer, samma med GP. Brukar passa på att köpa när det är billigt och något jag gillar. Stödjer tillverkarna också lite extra, även om det är rea.
Men ja. Sony har sina metoder senaste 5-7 åren. Verkar ändå funka när MS inte bjuder upp till dans överhuvudtaget.

Edit: Köpa beg på skiva för några kronor kanske kan va en idé?

Varför skulle jag köpa det igen på konsol om jag redan har betalat för spelet genom PS+? Spelen är inte gratis, hade man inte fått några spel hade prenumerationen förstås kunnat vara mycket billigare.

Varför skulle jag köpa spelet på skiva och vara tvungen att stoppa in den varje gång jag vill spela bara för att få uppdateringen billigare? Då tjänar Sony 0kr, vilket vore detsamma som att få uppdatera sin PS+-kopia, men extra-extra dåligt för mig.

Nej, det är bara skit från alla hål från Sony.

Gällande PC så har jag också köpt spelet på Steam, men inte fan tänker jag betala för deras pinsamma DLC för att få tillgång till att min save försvinner om jag dör eller för att få Haptic Feedback med sladd. Dom har ju inte ens stöd för haptic feedback om man använder kontrollen trådlöst till PC.

Återigen, skit från alla hål från Sony.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Varför skulle jag köpa det igen på konsol om jag redan har betalat för spelet genom PS+? Spelen är inte gratis, hade man inte fått några spel hade prenumerationen förstås kunnat vara mycket billigare.

Varför skulle jag köpa spelet på skiva och vara tvungen att stoppa in den varje gång jag vill spela bara för att få uppdateringen billigare? Då tjänar Sony 0kr, vilket vore detsamma som att få uppdatera sin PS+-kopia, men extra-extra dåligt för mig.

Nej, det är bara skit från alla hål från Sony.

Gällande PC så har jag också köpt spelet på Steam, men inte fan tänker jag betala för deras pinsamma DLC för att få tillgång till att min save försvinner om jag dör eller för att få Haptic Feedback med sladd. Dom har ju inte ens stöd för haptic feedback om man använder kontrollen trådlöst till PC.

Återigen, skit från alla hål från Sony.

Angående fråga 1 så har du inte betalat spelet utan för en prenumeration där du tappar hela biblioteket när du slutar och därmed inte ”äger” något spel. Där känner jag ändå att Sony är ganska tydliga med vad det innebär och även så man gjort tidigare med dessa 10 dollars uppgraderingar.
Fråga 2 var mer om du va sugen på att få tag i spelet inkl. Uppgradering för en billig peng som jag trodde va det du va ute efter från början?

Låter helt enkelt som att du bör skippa denna upgrade så gynnar du dessutom inte denna ”dealen” som Sony ofta har. Är väl egentligen bara detta som kommer göra att dom ändrar sin approach, att folk inte köper den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Köper jag en basicprenumeration kommer jag få reklam för högre teiers där jag blir lockad för titlar jag inte har men när jag trycker på dom så får jag erbjudande. Köper jag COD kommer jag få vaultpack upgrades och annat skit som jag "bör" köpa till i menyer mm. Som sagt finns överallt. Förstår frustrationen, men kanske inte just varför bägaren rinner över här.
Jag har väl "lärt mig" ignorera sånt och trycker bort skiten på automatik. Sen är det något jag gillar och använder så köper jag det. (precis som dom vill)

Ska jag behöva få reklam för ps plus varje gång jag drar igång ett singelplayerspel med vissa online-funktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Angående fråga 1 så har du inte betalat spelet utan för en prenumeration där du tappar hela biblioteket när du slutar och därmed inte ”äger” något spel. Där känner jag ändå att Sony är ganska tydliga med vad det innebär och även så man gjort tidigare med dessa 10 dollars uppgraderingar.
Fråga 2 var mer om du va sugen på att få tag i spelet inkl. Uppgradering för en billig peng som jag trodde va det du va ute efter från början?

Låter helt enkelt som att du bör skippa denna upgrade så gynnar du dessutom inte denna ”dealen” som Sony ofta har. Är väl egentligen bara detta som kommer göra att dom ändrar sin approach, att folk inte köper den.

Det går verkligen inte att jämföra med en vanlig prenumeration eftersom Sony använder FOMO och kräver att man redeemar spelet för att få tillgång till det.

Spelen som "ingår" i PS+ kostar pengar, vilket ingår i prenumerationsavgiften, speciellt nya releaser som dyker upp då och då kostar pengar för Sony (och därmed konsumenten). Utan spel hade det endast varit online och cloud-saves och då hade det varit billigare.

Men allt ovan är irrelevant eftersom Sony bara skiter i oss konsumenter. Ja, man kan köpa spelet på skiva för nästan ingenting och Sony får då 0kr. Det betyder att dom lika gärna kan tillåta uppgraderingar av PS+-versionen eftersom det ger Sony exakt lika lite pengar.

Jag kommer personligen självklart låta bli att köpa denna värdelösa uppdatering som borde ha varit gratis, varken till PS5 eller till PC. Men det betyder inte att jag inte tänker ha åsikter när Sony pissar på alla andra konsumenter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snyggt Witcher 3 är på PS5 Pro!

Jag tror inte spelet är Pro-förbättrat men den extra kraften gör att spelets dynamiska upplösning håller sig på max hela tiden i 60 fps på performance-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ska jag behöva få reklam för ps plus varje gång jag drar igång ett singelplayerspel med vissa online-funktioner?

Ser ut som det ja. Kan hålla med att det är drygt.

Skrivet av nu1mlock:

Det går verkligen inte att jämföra med en vanlig prenumeration eftersom Sony använder FOMO och kräver att man redeemar spelet för att få tillgång till det.

Spelen som "ingår" i PS+ kostar pengar, vilket ingår i prenumerationsavgiften, speciellt nya releaser som dyker upp då och då kostar pengar för Sony (och därmed konsumenten). Utan spel hade det endast varit online och cloud-saves och då hade det varit billigare.

Men allt ovan är irrelevant eftersom Sony bara skiter i oss konsumenter. Ja, man kan köpa spelet på skiva för nästan ingenting och Sony får då 0kr. Det betyder att dom lika gärna kan tillåta uppgraderingar av PS+-versionen eftersom det ger Sony exakt lika lite pengar.

Jag kommer personligen självklart låta bli att köpa denna värdelösa uppdatering som borde ha varit gratis, varken till PS5 eller till PC. Men det betyder inte att jag inte tänker ha åsikter när Sony pissar på alla andra konsumenter.

Åsikter gillar vi. Annars hade vi inte behövt eller kunnat ”gnälla av oss” i forum som dessa. Håller med i stort, men som sagt, inget nytt från Sony.
Konkurrenterna är kanske något bättre men inte mycket och på konsol finns tyvärr ingen konkurrens så därav gör dom vad dom vill. Folk köper grejerna ändå verkar det som..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Monster Hunter Wilds?

Permalänk
Medlem

För mig det väl ”många bäckar små” med Sony. Jag kommer såklart inte sälja konsolen bara för reklam. Men helheten får mig att överväga det:

1. Avsaknaden av spel. Någon på Sony har tyckt att det är bättre att satsa på live service?

2. Höga priser på spel. Sonys egna spel är billigare på Steam än PSN.

3. Digital framtid

4. Inte gratis online? Ursäkta men tänk på det för en sekund. Det är helt sjukt.

5. Dyra undermåliga prenumerationstjänster

6. Motarbetas mus/tangentbord? Varför har Cyberpunk stöd på Xbox men inte på PS?

7. Reklam. Ursäkta men jag hatar verklige reklam. Det är en personlig egenhet.

—-

Jag räknade ut att jag kan få 20-23k för konsol/spel/vr-headset. Det blir kanske pc. Det är som är oroande med Sony är att ledningen verkar så totalt sakna koll på Playstations målgrupp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

För mig det väl ”många bäckar små” med Sony. Jag kommer såklart inte sälja konsolen bara för reklam. Men helheten får mig att överväga det:

1. Avsaknaden av spel. Någon på Sony har tyckt att det är bättre att satsa på live service?

3. Digital framtid

4. Inte gratis online? Ursäkta men tänk på det för en sekund. Det är helt sjukt.

6. Motarbetas mus/tangentbord? Varför har Cyberpunk stöd på Xbox men inte på PS?

—-

Jag räknade ut att jag kan få 20-23k för konsol/spel/vr-headset. Det blir kanske pc. Det är som är oroande med Sony är att ledningen verkar så totalt sakna koll på Playstations målgrupp.

Målgruppen som köper ett begagnat konsolpaket för 23k skulle jag tro är extremt liten. Låter som nypris på både konsolen och VR-headsetet? VR-headsetet är nog inte jätteattraktivt heller nära fullpris då det säljer extremt dåligt . Skulle tippa på halva priset eller 75% max om det är nyköpt och i nyskick.
Spel är inte värda så mycket heller.
Men får du det så är det kanon, kanske sälja av grejerna för sig.
Realistiskt skulle jag tippa max 15000 för konsol och vr med ca 10 nyare populära titlar. För sig nån tusing till.
Tycker det är svårt att sälja dessa premiumprodukter för målgruppen som köper dessa är ganska liten och dom som köper har råd med ett nytt. Man köper inte en ps5 pro för 9800kr för att ”spara” 700kr på ett helt nytt oavsett om det är köpt förra veckan eller ej.
Man köper för 7500-8000 för man är inte 100 sugen ”men för det priset..” om du förstår vad jag menar.
Sen att det ligger annonser för 90% av nypriset säger ingenting.
Att man dessutom får en kanondator för 23k så skulle endast 1 dåre köpa detta begagnat för samma summa..

Men bara ut med det om det skulle bli aktuellt. Marknaden ljuger inte och det finns alltid nån som ger extra så med lite tur.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av V5er:

Jäklar vad snyggt Witcher 3 är på PS5 Pro!

Jag tror inte spelet är Pro-förbättrat men den extra kraften gör att spelets dynamiska upplösning håller sig på max hela tiden i 60 fps på performance-läget.

Lirar också detta på PS5 Pro och det är riktigt läckert! Som du säger, fantastiskt smooth hela tiden. Hade hoppats på en Pro-uppgradering men det kanske inte behövs. Är dock 10 års jubileum för Witcher 3 om några månader så kanske kommer något då

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av EdvinR:

3. Digital framtid

—-

Det finns en anledning att live-service-spelen läggs ned nu ett efter ett. Många innan de ens officiellt har tillkännagivits. Många av satsningarna på just Live-service är med stor sannolikhet ett arv efter Jim Ryans tid som VD. De tar många år att utveckla spelen så ett byte av strategi är något som inte kommer bära frukt förrän om några år. Troligtvis fick Hermen Hulst bära hundhuvudet efter felsatsningen Concord och därför klev ned som VD för mjukvarudelen i förmån för Hideaki Nishino som ensam VD. Samtidigt klev ju Hiroki Totoki upp från TF VD för SIE till VD för hela Sony. Inte officiellt att detta är anledningen men det går ganska tydligt att läsa mellan raderna.

Min gissning är att vi får se de största pengarna satsas på säkra kort som Naughty Dog, Santa Monica och Asobi, men som sagt det kommer ta några år innan det visar sig på riktigt.

Digital framtid är nog svårt att undvika då det är ditåt allting går. Jag personligen är inget fan idén men min gissning är att vi får behålla fysisk media i alla fall en generation till. Totalt minskar försäljning av fysisk media år för år men 4K UHD blu ray ökar stadigt vilket får ses som ett sundhetstecken. Jag har en känsla av att fysiskt format för film kommer leva kvar som ett stadigt alternativ för finsmakarna och entusiasterna, vilket Sony till viss del marknadsför mot. Därför har jag svårt att se att skivläsaren skulle försvinna helt och hållet på kort sikt. Möjligtvis kommer den finnas kvar som ett tillval.

Spelpriser ökar och det suger. Visst kan man argumentera om att att priserna på spel haft låsta prispunkter under lång tid trots inflation men när löneutvecklingen är svag för många är det såklart något som känns i plånboken. AAA-titlar blir ju dyrare och dyrare vilket gör att vi antingen kommer behöva gå mot dyrare spel eller mindre spel, eller både och. Jag har i ärlighetens namn inga problem med att priserna på typ AAA-spel från Santa Monica eller Naughty Dog skulle kosta mer än 1 000 kronor om det möjliggör att den typen av spel fortsätter tillverkas. Samtidigt måste det ju då finnas enn uppsjö kortare och mindre upplevelser för en betydligt lägre prislapp som väger upp för det.

Du tar upp flera poänger jag håller med om, bland annat att PSN har varit undermåligt och dyrt. Jag tycker förvisso det som erbjuds har blivit allt bättre i ren mängd med innehåll men såklart är det inte riktigt optimalt. Men helt ärligt är det inte ofta jag finner mer att spela hos typ Game pass än PS+. Det är typ samma mix av 7/10-spel som flera andra tjänster. Förbättringspotential finns dock såklart.

Reklam kan dock såklart dra åt helvete.