SweClockers-profil vann Postkodmiljonären

Permalänk
Medlem

Stort grattis! 🙌🏻

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Mäktigt! Gratulerar!

Permalänk
Proffsmoddare

Grattis @Alling! Fan vad du kan!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

GRATTIS!! =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det beror på hur man beskattas, det står att vinsten beskattas som inkomst av tjänst.

Här är ett exempel från skatteverket

Slogantävling - presentkort högre än beloppsgränsen – betala skatt
Anna deltar i en slogantävling som hon hittar på internet. Hon har lämnat den bästa motiveringen och vinner ett presentkort på 2 000 kronor som inte kan lösas in mot pengar. Anna ska deklarera och betala skatt på vinsten som inkomst av tjänst eftersom värdet är högre än beloppsgränsen.

Om man tjänar 1 miljon på ett år, alltså inkomst av tjänst (så denna vinst ska beskattas) Så betalar man statlig skatt, och skattar han enligt tabell 31 eller högre så kommer man över 50% i skatt bara på den miljonen.

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stort grattis!

Permalänk
Medlem

Grymt gjort @Alling

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

[...] Tänkte först tanken att bygga en ny dator, men kom fram till att jag är nöjd med den jag har (5700X3D, 4060 Ti) och att priserna på framförallt grafikkort är så horribla att det inte ens vore roligt att bygga nytt i nuläget.

Däremot är det nog dags att skaffa en rejäl server som sagt!

Skrivet av Dallen:

Då vet vi vem som snart uppgraderar sin burk

Med tanke på att inte ens nyblivna 'miljonärer' är sugen på att uppgradera, så är jag genuint nyfiken på vem som köper grafikkort numera

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så sjukt häftigt! Vad kul att det uppmärksammas här på SweClockers också! 🙏

Tänkte först tanken att bygga en ny dator, men kom fram till att jag är nöjd med den jag har (5700X3D, 4060 Ti) och att priserna på framförallt grafikkort är så horribla att det inte ens vore roligt att bygga nytt i nuläget.

Däremot är det nog dags att skaffa en rejäl server som sagt!

Stort grattis igen! Kul att se som alltid. <3

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Grattis!!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det var du väl värd!

Ser inte på TV själv men jag hörde av släktingar som berättade här om dagen att någon "klurig, eftertänksam kille" vunnit på Postkodmiljonären, tänkte inte mer på det förrens den här artikeln dök upp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad kul! Grymt imponerad! Stort grattis @Alling, väldigt välförtjänt!
Vore kul att höra mer om vad du använt för sidor för att plugga inför detta. Själv tycker jag (utan att ha några tävlingsambitioner dock) att Lizardpoints quiz funkar ganska bra för mängdträning av geografikunskapen (t.ex. Europas floder, Afrikas huvudstäder, länder i Centralamerika): https://lizardpoint.com/geography/

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Stort grattis! nu kan du köpa nästan en hel Grace Blackwell-krets!

Permalänk
Medlem

Äntligen någon här på forumet som har råd med 5090 utan att tveka!

Permalänk
Medlem

Surt att hälften går bort i skatt. Men det är ju ändå 500k du inte hade innan, så det är ju grymt! Grattis!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Kan inte annat än att haka på kärleksbombandet. Stort grattis @Alling!

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Surt att hälften går bort i skatt. Men det är ju ändå 500k du inte hade innan, så det är ju grymt! Grattis!

Är väl spelbolagen som betalar vinstskatt i Sverige? Så annonserad vinst är det man får in på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Är väl spelbolagen som betalar vinstskatt i Sverige? Så annonserad vinst är det man får in på kontot.

Nej eftersom det innebär prestation:

"Skattar man på vinster i Postkodmiljonären? Ja, vinster i våra TV-program, såsom Postkodmiljonären och Drömpyramiden, är skattepliktiga eftersom de uppnås genom prestation. Dessa vinster betraktas som inkomst, vilket innebär att vinstskatt tillämpas enligt gällande skatteregler."

Saxxat från postkodlotteriets egen FAQ

Permalänk

Gratulerar, @Alling!

Nu kan du plocka upp teknikintresset några månader till!😂

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Gratulerar! Alltid en kul slump när den avgörande frågan är något som man precis har lärt sig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sjukt mycket grattis! Men ingen SweC-tisha eller banderoll i finalen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Powerbomb:

❌ Vara känd för att vara killen som fick frågan om vad Hentai är för något ❌
✅ Vara känd för att vara killen som vann miljonen ✅

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Moderator

Kommentarer om huruvida skatt är bra eller inte landar under § 1.7 och platsar verkligen inte i denna firartråd, så några inlägg på det temat har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Expertgissare

Stort grattis, tänk att det var du som satt där i stolen, det kopplade man inte
Kommer det en ny/till titel nu tro

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Grymt jobbat!!
Jag hade ingen aning om att du hade varit med, hade definitivt satt mig och kollat live om jag hade haft en aning.

Samma här. Nu förstår jag varför jag såg den där referensen till hentai poppa upp på Swec några gånger.

Stort grattis Alling!

Edit: eller just det var nog på Reddit jag fick upp det

Permalänk

Grattis, en själv kuggar ibland på första frågan.

Permalänk
Medlem

Haha coolt!

Grattis som fan!