Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Haha, ja, stannar som kund, men bolånet är up-for-grabs. Förklarade att jag hade ett annat erbjudande som motsvarade 1.49 rabatt från dom, men som du säger de tänker garanterat att jag inte flyttar det för de där sista 0.1.

De körde samma taktik på mig och förlorade mig som kund. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Min gissning är att de har något mätvärde som kan vara bonusgrundande för nytecknade bolån, så det är säkert ett bättre förhandlingsläge om man kommer från en annan bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Ska ni få det som gåva utan ersättning eller ska ni betala något? Det är ganska stor skillnad.

Att ta ett bolån med fastigheten som säkerhet bör inte vara något problem. Eventuellt kommer de kräva någon form av formel värdering av fastigheten då ni inte gör en "riktig" bostadsaffär med föräldrarna som påvisar värdet.

Gåva. Vi kommer ta hjälp av en jurist så allt förhoppningsvis går rätt till men alltid bra att höra vad andra har för erfarenheter.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Gåva. Vi kommer ta hjälp av en jurist så allt förhoppningsvis går rätt till men alltid bra att höra vad andra har för erfarenheter.

Värt att kolla upp är sambolagen, inte så hemma på den om det ges som specifik gåva till dig.

Men annars är det väl risk vid ett uppbrott att du måste köpa ut henne för 50% av hela fastighetsvärdet och inte bara 50% av renoveringslånen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Värt att kolla upp är sambolagen, inte så hemma på den om det ges som specifik gåva till dig.

Men annars är det väl risk vid ett uppbrott att du måste köpa ut henne för 50% av hela fastighetsvärdet och inte bara 50% av renoveringslånen.

Japp precis vi kommer ta det också. 👍

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Givaren kan skriva i gåvobrevet att gåvan eller det som har trätt i dess ställe ska vara enskild egendom, om inte vill att den ska ingå i en eventuell framtida bodelning. Då bör man förstås fundera över hur man reglerar värdeökande kostnader relaterade till fastigheten o dyl mellan sig.

Permalänk

Har 3mån 3,09 på brf + fritidshus (räknat som att jag fått med sänkningen i båda) med snitt belåning på 80% så, när jag fyller i samma siffror hos bankerna som ger räntesatserna direkt + om jag tänker att jag amorterar ned till 75% för att kunna använda fler banker så får jag ändå som lägst 3,09 hos Landshypotek. Är lite sugen på att leta bättre erbjudande men frågan är vilken bank som skulle vara intresserade då jag ändå har hög belåningsgrad. Har vanlig IT-lön x 2 pers så är nog hyfsat attraktiv kund, men "bara" runt 3 mille lån.

Något tips på bank att höra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Har 3mån 3,09 på brf + fritidshus (räknat som att jag fått med sänkningen i båda) med snitt belåning på 80% så, när jag fyller i samma siffror hos bankerna som ger räntesatserna direkt + om jag tänker att jag amorterar ned till 75% för att kunna använda fler banker så får jag ändå som lägst 3,09 hos Landshypotek. Är lite sugen på att leta bättre erbjudande men frågan är vilken bank som skulle vara intresserade då jag ändå har hög belåningsgrad. Har vanlig IT-lön x 2 pers så är nog hyfsat attraktiv kund, men "bara" runt 3 mille lån.

Något tips på bank att höra med?

Tipsar i vanlig ordning om statistiken hos Byggahus:

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

När jag skaffade mitt lån för runt två år sedan så fick jag 0.1 i extra rabatt för att huset hade energuklass B så det blev ett "grönt" lån. Skickade in utdrag från Boverket på detta och allt verkade lugnt.
Men nu fick jag meddelande från banken att underlag saknas och när jag går till Boverket för att ta ut ett nytt underlag ser jag att vi halkat ner till ett C så det blir inte längre ett grönt lån.
Nu är kanske inte 0.1 någon större grej, men den övriga räntarabatt jag har gäller ett halvår till. Så kan man tänka på något här tills det är dags att förhandla eller är det bara att gilla läget och hoppas att vi snart kan få ett B igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

När jag skaffade mitt lån för runt två år sedan så fick jag 0.1 i extra rabatt för att huset hade energuklass B så det blev ett "grönt" lån. Skickade in utdrag från Boverket på detta och allt verkade lugnt.
Men nu fick jag meddelande från banken att underlag saknas och när jag går till Boverket för att ta ut ett nytt underlag ser jag att vi halkat ner till ett C så det blir inte längre ett grönt lån.
Nu är kanske inte 0.1 någon större grej, men den övriga räntarabatt jag har gäller ett halvår till. Så kan man tänka på något här tills det är dags att förhandla eller är det bara att gilla läget och hoppas att vi snart kan få ett B igen?

De har ändrat parametrarna för att uppnå energiklass.

Jag vet att fjärrvärme har ökat i värde. Då vi gick från G till E med de åtgärder vi gjort i brfen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gjorde rätt beslut just nu eller krigat/förberett mig mer (dock så går detta att förhandla senare också då allting ligger rörligt och funderar på att byta bank).

Lån: 3 259 480:-
Rörlig Ränta: 2,89%
Uppdelat på 4 olika lån.
Bank: Swedbank

Oklart ifall jag hade kunnat kriga ner den ännu mer från 2,89 när jag jämför med många andra banker har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Vet inte om jag gjorde rätt beslut just nu eller krigat/förberett mig mer (dock så går detta att förhandla senare också då allting ligger rörligt och funderar på att byta bank).

Uppdelat på 4 olika lån.

Oklart ifall jag hade kunnat kriga ner den ännu mer från 2,89 när jag jämför med många andra banker har idag.

Vilken bank?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Vilken bank?

Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Uppdelat på 4 olika lån.
Bank: Swedbank

varför så många delar?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

varför så många delar?

Har haft bolån sedan 2015 och under eran av "billiga" räntor.
Jag valde då att binda mina räntor på olika år för att undvika att hamna i en dålig sists om räntorna skulle skena iväg.

Sagt och gjort nu ett par år senare så är mitt sista lån som jag låste för 3 år sedan (lade om alla lånen samtidigt för 3 år sedan) gått ut nu så undvikt att få en stor smäll samtidigt. Hade jag tex haft allting på 1 alt 2 år så hade jag fått ta en stor smäll på en och samma gång under dom gångna åren.

Finns väl inget rätt eller fel i detta men nu har det blivit lättare för mig att veta att mina utgifter skulle bli högre under åren men också lättare för mig att parera höjningarna också då jag har haft vissa delar bundet och andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Har haft bolån sedan 2015 och under eran av "billiga" räntor.
Jag valde då att binda mina räntor på olika år för att undvika att hamna i en dålig sists om räntorna skulle skena iväg.

Sagt och gjort nu ett par år senare så är mitt sista lån som jag låste för 3 år sedan (lade om alla lånen samtidigt för 3 år sedan) gått ut nu så undvikt att få en stor smäll samtidigt. Hade jag tex haft allting på 1 alt 2 år så hade jag fått ta en stor smäll på en och samma gång under dom gångna åren.

Finns väl inget rätt eller fel i detta men nu har det blivit lättare för mig att veta att mina utgifter skulle bli högre under åren men också lättare för mig att parera höjningarna också då jag har haft vissa delar bundet och andra inte.

Nackdelen med att dela upp lånen och binda lån till olika bindningstider är att man är fast hos banken som oftast inte ger den bästa rabatten då banken vet att du inte kan flytta lånen utan att betala ränteskillnadsersättning.

Typ du har bundit 3,2,1 och rörligt första gången du binder får du en bra rabatt på alla delar men när du behöver binda om efter 1 år så får du en sämre rabatt.

Som du säger så är inget rätt eller fel utan vad man är bekväm med.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nackdelen med att dela upp lånen och binda lån till olika bindningstider är att man är fast hos banken som oftast inte ger den bästa rabatten då banken vet att du inte kan flytta lånen utan att betala ränteskillnadsersättning.

Typ du har bundit 3,2,1 och rörligt första gången du binder får du en bra rabatt på alla delar men när du behöver binda om efter 1 år så får du en sämre rabatt.

Som du säger så är inget rätt eller fel utan vad man är bekväm med.

Håller med dig till 100% därför jag har låtit allting rulla ut till rörligt nu, för vid nästa köp av hus alt lägenhet kommer jag kolla över möjligheten från olika banker för att få så bra erbjudande som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

då banken vet att du inte kan flytta lånen utan att betala ränteskillnadsersättning.

Här kan man beräkna vad ränteskillnadsersättning kan tänkas bli, finns lägen där det blir få eller inga kronor:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...
.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Här kan man beräkna vad ränteskillnadsersättning kan tänkas bli, finns lägen där det blir få eller inga kronor:
.

Det skulle väl ändras snart, eller utredas? Att de skulle be avsevärt billigare att bryta lån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

.

När räntan stiger så stämmer det men då vill man inte bryta bindingstiden när räntan är stadig så kostar det en slant och ifall räntan sänks så kostar det mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det skulle väl ändras snart, eller utredas? Att de skulle be avsevärt billigare att bryta lån

Stämmer finns ett förslag där man baserar kostnaden på den faktiskt räntan banken har lånat pengarna för men fortfarande bara ett förslag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

När räntan stiger så stämmer det men då vill man inte bryta bindingstiden när räntan är stadig så kostar det en slant och ifall räntan sänks så kostar det mer.

Så är det, men har man flera delar och en bunden så kan det vara värt att räkna på med konsumenternas kalkylator.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Man kan visst vilja bryta bundna lån när räntan stiger, t.ex om man tror att räntorna kommer stiga mer till dess, och förbli höga efter, att bindningstiden på lånen löper ut. Jag gjorde just så i början av 2022 för att kunna binda om räntan på 5 nya år till låg ränta när jag hade ett års bindningstid kvar med en något lägre ränta.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det var ingen bank som ville matcha avanza, så nu blir det flytt, rörlig ränta 2.75%:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det var ingen bank som ville matcha avanza, så nu blir det flytt, rörlig ränta 2.75%:
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt, storlek på lånet?

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det borde jag ju ha skrivit ja, men ja hon fick lånet med nuvarande pension och hon har inget problem att få utökat lån i nuvarande bank om det hade behövts. Hon har en pension som, om det hade varit inkomst av tjänst, skulle täcka nuvarande lånebelopp utan problem. Så borde inte vara ett problem.

Fick detta erbjudande idag, ska man vara nöjd med de räntorna?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwart:

Snyggt, storlek på lånet?

3 MSEK, under 50% belåningsgrad. Så antagligen för litet lån för storbankerna att vilja pressa det där sista.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

3 MSEK, under 50% belåningsgrad. Så antagligen för litet lån för storbankerna att vilja pressa det där sista.

Är det Stabelo eller Avanza Private banking? Jag ligger på ca 25% belåningsgrad med 2,5MSEK i lån och har 2,74% just nu hos LF, förvisso rabatt som gäller i 18 månader till, men som du säger märks det att de tycker det är lite litet, så rabatten blir helt klar mer baserad på deras intresse att behålla ISK och tjänstepension än lånet.

Antar att Avanzas rabatter var helt automatiska som Skandia och SBAB t.ex.? Det lockar en aning för mig att slippa ha att göra med bankpersonal i ärlighetens namn..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Antar att Avanzas rabatter var helt automatiska som Skandia och SBAB t.ex.? Det lockar en aning för mig att slippa ha att göra med bankpersonal i ärlighetens namn..

PB lånet, så ingen förhandling. Gick förvånansvärt fort för dom att handlägga det, skickade in ansökan för en vecka sen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fick detta erbjudande idag, ska man vara nöjd med de räntorna? <Uppladdad bildlänk>

Fick 2.85 som bästa erbjudande på 3-månaders från storbank. Så beroende på storlek på lån, belåningsgrad och ekonomi i övrigt så är det nog ok.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

PB lånet, så ingen förhandling. Gick förvånansvärt fort för dom att handlägga det, skickade in ansökan för en vecka sen.

Ok! Tack för infon, ska kolla på det. Det tråkiga är ju att många företag inte tillåter flytt av tjänstepension till Avanza som gör att man inte når upp i de högre bonusnivåerna lika enkelt. (Antar att pensionsrådgivarna inte kan tälja guld emellan om de gör i sina vanliga avtal.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)