MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Medlem

Fick aldrig se några i lager ens..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Fick aldrig se några i lager ens..

Såg att Webhallen hade runt 21st tuf i alla fall, tog typ 5min innan det tog slut

Komplett har 50+st

https://www.komplett.se/product/1319676/datorutrustning/dator...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej just det, intel har ju aldrig gjort något konsument-fintligt.. *host*olovligt mutande av oems*host*.

Så länge AMDs priser ligger i nivå med Nvidias så är det upp till dig att bevisa att utvecklingskostnaden inte ökat lika myvcet som priset. De nyare noderna är _markant_ dyrare än vad det var förr. Tror det var level1techs som uppskattade att enbart GPU-dien i 5090 kostade Nvidia över 300 USD.

Nvidias stora marginaler kommer från server-sidan.

Jag har inte sagt att Intel är utan sina synder?

Det kvittar för mig vilken marknad NVIDIA drar mest kapital ifrån, nu pratar vi om konsumentmarknaden här. Ifall folk fortsätter köpa NVIDIAS GPU:er tillgängliga för konsumentmarknaden så kommer de fortsätta att testa folks gränser och öka MSRP. Så ifall man är emot denna utvecklingen så köper man antingen ett AMD eller Intel kort.

5090 är ju spetsspjut-teknologi, så det är väl inte så konstigt att de är dyra att tillverka. Det är mer intressant hur mycket det kostar för NVIDIA att tillverka ett 5080/5070ti exempelvis.

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1319918/datorutrustning/dator...

+50 i lager till MSRP 10570 SEK, tror att dom öppnade köpen på olika modeller i vågor, upplevde jag det som iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Så länge kortet kostar mer än en hel speldator är inte priset rimligt.

Kostar väl ungefär som en professionell spelstation.

Permalänk
Medlem

HAHA I lager 26 Dec 2026 !!
Stod nyss 50 i lager..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk

Komplett,se krascahde IGEN!!!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på MSI OC och ett ASUS OC?

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3080 och är sugen på att uppgradera för lite mer än 10 000 kr men finns tyvärr inget vettigt alternativ.

Hade i värsta fall kunnat tänka mig ett 5080 för 14 000 kr men det finns ju inte ens.

Får se vad AMD kommer med. Nvidia står och stampar och mjölkar kunderna. Kan AMD på sikt gå förbi, likt hur de gjort med CPU och Intel?

Annars kanske det är värt att gå ned från 2160p? Mycket billigare att köpa ny skärm...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Komplett är nere...access denied

Känns som +50 lager var väldigt fel...

Visa signatur

Permalänk

Korten tog slut inom 20 minuter fanns lite mera volymer denna gång avseende 5070ti

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

[quote postid="20776154" userid="28993" name="AxxT"]
HAHA I lager 26 Dec 2026 !!
Stod nyss 50 i lager..
<Uppladdad bildlänk>

Hade i varukorgen skulle precis avsluta köpet..fy fan för komplett!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Det kommer nog snart en ny chans för er som missade att köpa på tradera istället 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Är det någon skillnad på MSI OC och ett ASUS OC?

Båda har ej svag OC, brukar handla om 50 mhz. Clocka manuellt istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Så, precis som att ställa ner lite onödiga inställningar, och jo, de artefakter jag sett visas i reviews stör mig mer än AA eller de artefakter jag sett i native (oftast).

Ska dock säga att RT-artefakterna i Shadow of the Tomb Raider som syntes i 8K videon från LTT nu precis var rent av groteska

LTT har väl inte native 8k video att streama på Youtube? Den är väl komprimerad och ger därav massa artefakter....
Är ju ett känt problem.

Nu har jag dock inte sett videon, du får gärna länka den så jag får se hur det ser ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

LTT har väl inte native 8k video att streama på Youtube? Den är väl komprimerad och ger därav massa artefakter....
Är ju ett känt problem.

Nu har jag dock inte sett videon, du får gärna länka den så jag får se hur det ser ut

Vassego

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

2000 euro...
Men andra eu länder ligger priserna ifrån 1090euro och sen uppåt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Det kvittar för mig vilken marknad NVIDIA drar mest kapital ifrån, nu pratar vi om konsumentmarknaden här. Ifall folk fortsätter köpa NVIDIAS GPU:er tillgängliga för konsumentmarknaden så kommer de fortsätta att testa folks gränser och öka MSRP. Så ifall man är emot denna utvecklingen så köper man antingen ett AMD eller Intel kort.

Det spelar inte längre någon roll om folk inte köper, det kommer inte hjälpa. Det fanns en tidpunkt då det hade spelat roll. Innan nividias AI-boom. Men då ägnade sig folk till att bara köpa nvidia-kort, och nu är vi där vi är. En förkrossande majoritet av spelare har finansierat nvidias satsning på AI och nu visar det sig att deras kärlek för nvidia är totalt obesvarad. nividia bryr sig inte om spelare, de bryr sig om pengar. Pengar tjänar de på ai-kort och de kommer inte göra något som riskerar den inkomstkällan.

TLDR; Tåget har gått.

Permalänk
Medlem

Tack kollar på den sen 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tack kollar på den sen 😊

Absolut, bra video tyckte jag, och jag vet att det inte går att bedöma bildkvalitet genom inspelad video, men de kan spela in och visa artefakterna så att de går att se i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Ska dock säga att RT-artefakterna i Shadow of the Tomb Raider som syntes i 8K videon från LTT nu precis var rent av groteska

Det är ju inte RT-artefakter.
6:55 står det "RT: Off" och det händer mindre än 10 sekunder senare, utan att ändra inställningarna.

Det händer även med DLSS off, så det är inte DLSS heller (c:a 7:40).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

USA har tariffer
Europa har inte tariffer

Pny monteras i USA därav inga tariffer

Jag tror inte att Europeiska priser kommer förbli låga bara för att vi inte har några tariffer. Tror snarare att priserna kommer vara i princip samma som i USA och företagen plockar ner några extra slantar i fickan istället.

PS5 Pro låg ju som bekant 100€ över dollar priset trots en starkare Euro och båda dessa var utan skatter inräknat, som att en ökning för oss låter inte osannolikt.

Det är också troligt att dessa Ti kort som kommer på marknaden nu fortfarande tillhör den batch inte blev påverkad av den senaste tariffen. Se bara -80 korten som redan ökat i pris om man kollar historiken trots av vi egentligen inte borde vara påverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Jag tror inte att Europeiska priser kommer förbli låga bara för att vi inte har några tariffer. Tror snarare att priserna kommer vara i princip samma som i USA och företagen plockar ner några extra slantar i fickan istället.

PS5 Pro låg ju som bekant 100€ över dollar priset trots en starkare Euro och båda dessa var utan skatter inräknat, som att en ökning för oss låter inte osannolikt.

Det är också troligt att dessa Ti kort som kommer på marknaden nu fortfarande tillhör den batch inte blev påverkad av den senaste tariffen. Se bara -80 korten som redan ökat i pris om man kollar historiken trots av vi egentligen inte borde vara påverkade.

Priserna kommer att påverkas av två saker, att MSRP:n var bara MSRP för den första minimala lanseringen, och handelsullarna som definitivt kommer drabba amerikanska konsumenter, och möjligtvis även europeiska kunder (om då företag tänker vara oärliga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Jag har inte sagt att Intel är utan sina synder?

5090 är ju spetsspjut-teknologi, så det är väl inte så konstigt att de är dyra att tillverka. Det är mer intressant hur mycket det kostar för NVIDIA att tillverka ett 5080/5070ti exempelvis.

Du skrev bokstavligen "Jag kör enbart med Intel och säg vad man vill om det, jag stödjer åtminstone inte den här sortens practice."

5090 har använder exakt samma teknologi som alla andra i 5000-serien. Den enda skillnaden är hur stor del av en wafer du vill ha.

Permalänk

De måste vart många härinne som lyckades knipa ett 5070ti trots allt?!?..kortet känns helt rätt på alla plan.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

Varför är alla så besatta av Nvidia-korten? Jag fattar verkligen inte hypen kring Nvidia. Varför är folk så galna i deras grafikkort?

Uppskalningstekniker känns som något som hör hemma på spelkonsoler, och ray tracing? Det är mest en teknikdemo – kul att testa en stund, men sen stänger man av det och går vidare. Det finns dessutom väldigt få spel som verkligen använder ray tracing , och ännu färre som har implementerat det på ett bra sätt.

Sen har vi fejkade bildrutor… på gränsen till bedrägeri, om ni frågar mig.

Nvidia har gjort en del märkliga teknikval genom åren, och nu försöker de sälja sitt senaste "mästerverk" till gamers. De har AI-hårdvaran, men nu verkar de desperata att hitta ett problem att lösa. Tror knappast att det problemet finns inom gamingvärlden.

Och vad gäller 4K-gaming… vi är inte där än. Vem vill sitta och spela i en uppdateringsfrekvens som påminner om en PowerPoint-presentation?

För mig handlar PC-gaming om en riktigt bra spelupplevelse och det där fantastiska "flytet" som bara en PC kan ge. För mig är det hög FPS som gäller - minst 80 FPS,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RallyJarnet:

Och vad gäller 4K-gaming… vi är inte där än. Vem vill sitta och spela i en uppdateringsfrekvens som påminner om en PowerPoint-presentation?

Inte många -- därför är uppskalning populärt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har ett 3080 och är sugen på att uppgradera för lite mer än 10 000 kr men finns tyvärr inget vettigt alternativ.

Hade i värsta fall kunnat tänka mig ett 5080 för 14 000 kr men det finns ju inte ens.

Får se vad AMD kommer med. Nvidia står och stampar och mjölkar kunderna. Kan AMD på sikt gå förbi, likt hur de gjort med CPU och Intel?

Annars kanske det är värt att gå ned från 2160p? Mycket billigare att köpa ny skärm...

Tror komplett får in nå asus kort här i dagarna men dom går på 18000kr 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av RallyJarnet:

Varför är alla så besatta av Nvidia-korten? Jag fattar verkligen inte hypen kring Nvidia. Varför är folk så galna i deras grafikkort?

Uppskalningstekniker känns som något som hör hemma på spelkonsoler, och ray tracing? Det är mest en teknikdemo – kul att testa en stund, men sen stänger man av det och går vidare. Det finns dessutom väldigt få spel som verkligen använder ray tracing , och ännu färre som har implementerat det på ett bra sätt.

Sen har vi fejkade bildrutor… på gränsen till bedrägeri, om ni frågar mig.

Nvidia har gjort en del märkliga teknikval genom åren, och nu försöker de sälja sitt senaste "mästerverk" till gamers. De har AI-hårdvaran, men nu verkar de desperata att hitta ett problem att lösa. Tror knappast att det problemet finns inom gamingvärlden.

För mig handlar PC-gaming om en riktigt bra spelupplevelse och det där fantastiska "flytet" som bara en PC kan ge. För mig är det hög FPS som gäller - minst 80 FPS,

Jag försvarar inte Nvidia men 4k funkar absolut på 4090-5090.

Jag köper just Nvidia pga blender, skulle jag inte sitta i blender hade jag nog haft ett AMD kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror det kan bli intressant att se vad UDNA går för, hoppas på att Nvidia/AMD/Intel satsar lite på Linux, om någon av dem faktiskt replikerar hela sin software suite (alltså nya geforce appen/AMD adrenalin med alla deras bells and whistles) I Linux så är de som kommer dit först klar favorit för nästa inköp. Börjar få känslan av att Windows kanske är på väg ut som gamingOS.

Jag har kört Linux länge på många olika datorer hemma, men aldrig desktop... Ända fram till 2024.

Jag tycker att jag ser tendenser i ökad spårning inom Windows och det kan jag inte leva med. Samma sak hur de motverkar lokala konton.

Jag har aldrig tidigare kännt ett sådant motstånd till Windows som jag gör nu. Från att köra Windows på 6/6 "work/gamestations" hemma till 2/6. Har tyvärr för ny laptop på jobbet för Linux, men när den får bättre support så kommer jag gå över där med.

Trodde aldrig att jag skulle bli en Linuxmänniska.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?