Pålitlig och "prisvärd" andrabil?

Permalänk
Medlem

Pålitlig och "prisvärd" andrabil?

Ska köpa en andrabil, och behöver lite hjälp att navigera i djungeln.

Bilen kommer användas någon gång i veckan, och då köras 14 mil där stora delar är motorväg, så trafiksäkerhet och bekvämlighet är viktigt. Den behöver vara stor nog för att skjutsa två barn i framåtvända barnstolar till skolan då och då, men annars har vi inga krav på storlek eller bagageutrymme.

Vår huvudbil är en Tesla som vi är väldigt nöjda med, och har tittat på både Teslas Model 3 och VW ID.3 som alternativ, men de är fortfarande i dyraste laget även begagnade, så lutar åt en fossilbil.

Vi har ingen fast budget, utan målet är snarare att hålla totalkostnaden över tid nere, samtidigt som vi vill ha en så bekymmersfri bil som möjligt.

Vad ska man titta på? Detta är ingen ny spaning, men första intrycket när jag börjat leta på blocket är att begagnatpriserna är vansinniga. För 200k får man en sex år gammal Golf med gräsklipparmotor, som dessutom gått 8000 mil, vilket måste innebära att det inte varit någon värdeminskning alls. Och att en sådan bil kostar nästan hälften av t.ex. en ny Tesla känns bara orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Ska köpa en andrabil, och behöver lite hjälp att navigera i djungeln.

Bilen kommer användas någon gång i veckan, och då köras 14 mil där stora delar är motorväg, så trafiksäkerhet och bekvämlighet är viktigt. Den behöver vara stor nog för att skjutsa två barn i framåtvända barnstolar till skolan då och då, men annars har vi inga krav på storlek eller bagageutrymme.

Vår huvudbil är en Tesla som vi är väldigt nöjda med, och har tittat på både Teslas Model 3 och VW ID.3 som alternativ, men de är fortfarande i dyraste laget även begagnade, så lutar åt en fossilbil.

Vi har ingen fast budget, utan målet är snarare att hålla totalkostnaden över tid nere, samtidigt som vi vill ha en så bekymmersfri bil som möjligt.

Vad ska man titta på? Detta är ingen ny spaning, men första intrycket när jag börjat leta på blocket är att begagnatpriserna är vansinniga. För 200k får man en sex år gammal Golf med gräsklipparmotor, som dessutom gått 8000 mil, vilket måste innebära att det inte varit någon värdeminskning alls. Och att en sådan bil kostar nästan hälften av t.ex. en ny Tesla känns bara orimligt.

Toyota Corolla hybrid eller Toyota Avensis (innan de tog tillbaka Corolla som produktnamn) är skottsäkra bilar som bara går och går och kostar nästintill ingenting att köra

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Toyota Corolla hybrid eller Toyota Avensis (innan de tog tillbaka Corolla som produktnamn) är skottsäkra bilar som bara går och går och kostar nästintill ingenting att köra

Mvh

Tack! Jag har tittat lite på framförallt Corolla hybrid, men har lite fördomar om att hybrid i längden blir dyrt, med två drivlinor som ska servas. Men det är kanske inte riktigt sant längre? Sen är ju tyvärr priserna på dem också ganska galna, men är kanske bara att vänja sig. Toyota Corolla Hybrid 122hk från 2021 som gått över 10000 mil kostar runt 210k... Då måste ju nästan 340k för en ny bli billigare i längden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jaqob:

Tack! Jag har tittat lite på framförallt Corolla hybrid, men har lite fördomar om att hybrid i längden blir dyrt, med två drivlinor som ska servas. Men det är kanske inte riktigt sant längre?

Jag köpte bil för ca ett år sedan och då tittade jag på vilka bilar som var billigast att äga. Hybrider från Toyota och Kia kom upp överst i den rankingen. Jag har goda erfarenheter av att äga Toyota tidigare, men valde nu en Kia Niro Pluginhybrid. Att jag valde hybrid berodde på att vi har en laddare på huset.

Mina erfarenheter av att ha en hybrid är bra, så länge jag kan ladda den hemma så blir den billig att köra. Men när man kört ner batteriet till 25% så börjar bilen istället ladda batteriet med motor, och då är den inte lika rolig ur perspektivet bränsleförbrukning. Har en kollega som har en Toyota-hybrid som inte kan pluggas in, och han har samma erfarenhet med förbrukningen. Det enda som är trevligt är att kunna köra tyst och utsläppsfritt i stan.
Med tanke på din relativt långa planerade körsträcka så skulle jag därför inte satsa på en hybrid. Jag tycker det är rätt att istället kolla på en bensinbil. Diesel finns inte längre på min karta då det känns som att samhället utsett diesel till syndabock.

Men ja, du kommer att få korta änden av strået. Min förra bil var en Audi A3 och körglädjen jämfört med Kian var enormt mycket större. Jag saknar ofta min Audi. Men som du också konstaterat så blir det dyrare än roligt att köpa en bil med körglädje om den inte ska ha väldigt många år och mil på nacken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Begagnatpriser på bilar är galet högt! Bilen jag köpte 2018 (modell -15) har idag knappt tappat i värde om man ska gå utefter vad samma modell(+utrustning) listas för på wayke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack! Jag har tittat lite på framförallt Corolla hybrid, men har lite fördomar om att hybrid i längden blir dyrt, med två drivlinor som ska servas. Men det är kanske inte riktigt sant längre? Sen är ju tyvärr priserna på dem också ganska galna, men är kanske bara att vänja sig. Toyota Corolla Hybrid 122hk från 2021 som gått över 10000 mil kostar runt 210k... Då måste ju nästan 340k för en ny bli billigare i längden?

Det är mer service på en icke-hybrid av olika anledningar.

Om du dessutom hittar en Corolla med TKG (Approved user) så har du garanti på det mesta i 10 år och/eller 20 000 mil, vilket som inträffar först, dock kräver det att bilen genomgår service var 1500:e mil eller 12 månader för att den ska gälla. Det är värt 10-30 000 kr extra för att få med denna från en auktoriserad handlare.

Här är ett prisvärt exempel om du kan sträcka dig: https://www.blocket.se/annons/1002347557

Kan rekommendera denna kanal på YT om du vill fördjupa dig i Toyota och deras hybrider, underhåll, osv:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack! Jag har tittat lite på framförallt Corolla hybrid, men har lite fördomar om att hybrid i längden blir dyrt, med två drivlinor som ska servas. Men det är kanske inte riktigt sant längre?

Man servar aldrig två drivlinor på en hybrid, så det har aldrig varit sant.
Det är inte dyrare än att serva en ICE-bil eller en ren elbil.

Begagnat marknaden är inte rolig, det har den inte varit sen pandemin utan allt har stuckit i pris.
Det är lättare att hjälpa dig att finna en bil som uppfyller dina kriterier om du sätter en budget, max miltal du kan tänka dig o.s.v.

Toyota hybriderna är väldigt driftsäkra och billiga att äga, Kia är också i den ligan och spelar men möjligtvis lite bakom Toyota.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är mer service på en icke-hybrid av olika anledningar.

Om du dessutom hittar en Corolla med TKG (Approved user) så har du garanti på det mesta i 10 år och/eller 20 000 mil, vilket som inträffar först, dock kräver det att bilen genomgår service var 1500:e mil eller 12 månader för att den ska gälla. Det är värt 10-30 000 kr extra för att få med denna från en auktoriserad handlare.

Här är ett prisvärt exempel om du kan sträcka dig: https://www.blocket.se/annons/1002347557

Kan rekommendera denna kanal på YT om du vill fördjupa dig i Toyota och deras hybrider, underhåll, osv:

https://youtu.be/f06p3n8pNTA?si=jIPxUVAmwyvI9Ktx

https://youtu.be/1mnfX0CyKHs?si=UUCAD9-nBAMLkSYA

https://youtu.be/AjZylBiFMtQ?si=hlbYCFnG_y-eK8F8

Mvh

Tack för tipset, den bilen verkar väldigt vettig!

Skrivet av andreasa64:

Begagnat marknaden är inte rolig, det har den inte varit sen pandemin utan allt har stuckit i pris.
Det är lättare att hjälpa dig att finna en bil som uppfyller dina kriterier om du sätter en budget, max miltal du kan tänka dig o.s.v.

Toyota hybriderna är väldigt driftsäkra och billiga att äga, Kia är också i den ligan och spelar men möjligtvis lite bakom Toyota.

Låt säga under 230 000 kr, inte äldre än 2019 och inte över 10000 mil. Och detta borde jag inte behöva skriva 2025, men över 100hk, mindre än så är direkt trafikfarligt på motorvägen. Vi har möjlighet att betala mer, men om det blir mycket dyrare än så köper vi en ny bil istället.

Permalänk
Medlem

Jag är själv i precis samma tankar. Vi har två barn som båda sitter i barnstol fortfarande samt tar då och då med vagn och annat till treåringen
Har idag en Volvo XC60 T6 plug in hybrid -24 samt en Peugeot 2008 1,2 vti - 15

Har i princip nästan bestämt mig för att ersätta Peugeoten med en MG ZS EV gen 1.
finns flertalet bilar nu på hedinbil för 149.000:-, samtliga bilar oavsett vad de listas som på hedins hemsida (2019-2021) är uttagna juni-juli 2021 och har därför nybilsgaranti till juni 2028.

14 mil är nog smärtgränsen för den bilen vintertid (WLTP 263km, 42,5 kwh batteri) så kanske inte helt rätt för er men för oss som en pendlingsbil till jobb och med möjlighet att ladda på egen laddstolpe hemma tror jag det är klockrent och vädligt mycket för pengarna.

kan vara värt att kika på? har ni en hedin bil på orten så sväng förbi och be om att få provköra.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Om pris inte är en faktor o du vil ha el så skulle jag tipsa om vänta in Mazda 6e , fick veta sist de kommer ha 10 års garanti på den + batteriet, och de är ju skapligt kaxiga , ska konkurrera med Tesla 3 , rebrandad Kina bil dock , men finns inget märke jag haft sånt flyt med som Mazda

Begpriser är sjuka just nu , trevligt dock när man ska byta bil iofs blir inte så många pengar emellan till en ny ny bil , blev konventionell lina faktisk då jag inte tycker el är där plus att man fortfarande pratar 250k plus för motsvarande med el , men nästa blir def full El , tanken ha en konventionell och en full El kändes som bästa over all även om inte helt billigast , men även med tanke på ets2 så man kan köra jävligt långt , 250k genom 15 / 2 i mil ... Jag kör för lite för ta hem full El än så länge och smidigt med konventionell för roadtrips

Sen säger de ju de ska komma bra deals mot slutet av året då de blir billigare än böta , men jag tycker man hört de där el bil blir billigare snart många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag är själv i precis samma tankar. Vi har två barn som båda sitter i barnstol fortfarande samt tar då och då med vagn och annat till treåringen
Har idag en Volvo XC60 T6 plug in hybrid -24 samt en Peugeot 2008 1,2 vti - 15

Har i princip nästan bestämt mig för att ersätta Peugeoten med en MG ZS EV gen 1.
finns flertalet bilar nu på hedinbil för 149.000:-, samtliga bilar oavsett vad de listas som på hedins hemsida (2019-2021) är uttagna juni-juli 2021 och har därför nybilsgaranti till juni 2028.

14 mil är nog smärtgränsen för den bilen vintertid (WLTP 263km, 42,5 kwh batteri) så kanske inte helt rätt för er men för oss som en pendlingsbil till jobb och med möjlighet att ladda på egen laddstolpe hemma tror jag det är klockrent och vädligt mycket för pengarna.

kan vara värt att kika på? har ni en hedin bil på orten så sväng förbi och be om att få provköra.

Tack för tipset! Jag har faktiskt tittat en del på den, och jag håller med dig, det verkar vara mycket bil för pengarna. Men som du säger, det är verkligen på håret med räckvidden för oss.

Permalänk
Medlem

Skoda Fabia? Jag har varit djupt i begagnatträsket senaste månaden, det mesta är skrattretande dyrt men Skoda Fabia känns sällsynt prisvärd.

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack för tipset! Jag har faktiskt tittat en del på den, och jag håller med dig, det verkar vara mycket bil för pengarna. Men som du säger, det är verkligen på håret med räckvidden för oss.

Klart det är mycket för pengarna, kvaliteten är skräp och de är subventionerade för att trycka undan etablerade tillverkare

Jag har en Corolla TS och är fantastiskt nöjd, de enda negativa är vägljud och högtalaren hade kunnat vara bättre.
Jag klagar dock inte, ser ut att få ut samma som jag köpte den för tre år sedan så att de håller värdet är en underdrift…

Ska du ha bekymmersfritt så är det Toyota som gäller, de är grå och tråkiga men de bara rullar.
Detsamma gäller knappast MG…

Kan tillägga att jag är inne i samma bana, men jag lutar skarpt åt Renault 5 då vi redan har en ”fossilbil” och vill åt andra hållet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Toyota Toyota Toyota.. Jag har säkert haft minst 60 bilar olika märken sedan mitten av 80 talet och toyota är helt klart bilen som är mest driftsäker, men se upp med rost framför allt på dom äldre. Subaru är också riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag klagar dock inte, ser ut att få ut samma som jag köpte den för tre år sedan så att de håller värdet är en underdrift…

Det är svårt att se det som ett plus när man nu ska köpa tre år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det är svårt att se det som ett plus när man nu ska köpa tre år senare

Det jag menar är att de håller värdet oavsett - Jämför gärna med typ Tesla som tappat 250.000 senaste tre åren medans jag tappat kanske 10.000.

Toyota håller värdet vilket innebär att du betalar mer när du köper men du får även tillbaka det när du säljer.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ja men visst är och har begagnad marknaden blivit sinnessjuk? Man undrar ju varför och hur det har kunnat blivit så här egentligen. Jag kommer ihåg förr i tiden då kunde man köpa en 8-12 år gammal bil för bra pengar och framför allt utan lån. Nu blir jag lite nostalgisk och tänker tillbaka på bilar man haft och ångrar bittert att man sålt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ja men visst är och har begagnad marknaden blivit sinnessjuk? Man undrar ju varför och hur det har kunnat blivit så här egentligen. Jag kommer ihåg förr i tiden då kunde man köpa en 8-12 år gammal bil för bra pengar och framför allt utan lån. Nu blir jag lite nostalgisk och tänker tillbaka på bilar man haft och ångrar bittert att man sålt dem.

Jag gav 11.000kr för en Mitsubishi Colt från 2001 som gått 11.000 mil från en handlare 2013.

Idag ger du 60.000 för en motsvarande modell med samma ålder (och 20.000 mil på mätaren)

Det är sjukt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det jag menar är att de håller värdet oavsett - Jämför gärna med typ Tesla som tappat 250.000 senaste tre åren medans jag tappat kanske 10.000.

Toyota håller värdet vilket innebär att du betalar mer när du köper men du får även tillbaka det när du säljer.

Om Tesla (Y eller 3) hade tappat 250k de senaste tre åren så hade valet varit väldigt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Om Tesla (Y eller 3) hade tappat 250k de senaste tre åren så hade valet varit väldigt enkelt

ViBilägares rapport

De ligger ju något över 350, Model Y long Range gick på 629.000 2021 så…verkar så

BilWeb

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

ViBilägares rapport

De ligger ju något över 350, Model Y long Range gick på 629.000 2021 så…verkar så

BilWeb

Får erkänna att de gått ner lite mer än jag trodde. Men "Något över 350" verkar ju dock snarast vara 390, och man får en ny RWD för 550. Men en begagnad Tesla kan absolut vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Ja, som jag ser det har den "allt" men att det är räckvidden som skrämmer folk. Har man behov av en andrabil eller "stadsbil" tror jag dock i praktiken att det inte är något problem. Jag kör det mesta av vardagskörningen idag i volvon på el och de går väl runt 65km sommartid och 40-45km såhär års.

Min sambo som kör vår peugeot idag har ca 30km enkel väg till jobbet så jag räknar med att hon kommer att behöva ladda typ varannan, var tredje dag. Hon kör ibland 10+ mil enkel i tjänsten men då kan hon ta volvon och jag kan ta MG:n till mitt jobb tänker jag, där vi också (än så länge) kan ladda för 2kr/kwh året om.

visst, den är lite plastig,analoga mätare osv men å andra sidan gott om utrymme både i kupé och bagage, adaptiv farthållare, lane keeping assist, elsäte, backkamera. Jag upplevde även sätena som sköna på provturen och jag kunde sitta bakom mig själv utan problem.

Kan även meddela att när man speglar telefonen med apple carplay laggar infotainment ingenting, det var en av de grejerna jag ville prova själv då många reviews klagat på just att infotainment laggar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pålitlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Klart det är mycket för pengarna, kvaliteten är skräp och de är subventionerade för att trycka undan etablerade tillverkare

Jag har en Corolla TS och är fantastiskt nöjd, de enda negativa är vägljud och högtalaren hade kunnat vara bättre.

Ska du ha bekymmersfritt så är det Toyota som gäller, de är grå och tråkiga men de bara rullar.
Detsamma gäller knappast MG…

Kan tillägga att jag är inne i samma bana, men jag lutar skarpt åt Renault 5 då vi redan har en ”fossilbil” och vill åt andra hållet

vart har du fått detta ifrån? jag har gjort grundlig research och det finns ingen fog för det du skriver, snarare tvärt om att de håller högre kvalitet än priset påvisar. 7 års nybilsgaranti är ju dessutom längst i branschen.

Det som är problemet med gen 1 för många är räckvidden vilket jag håller helt med om är för kort som primärt fordon. Som en andrabil däremot räcker nog ~20 mil för de allra flesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter nästan ett decennium som fd kvalitetsingenjör inom fordonsindustrin (för slutkund) så lägger även jag min röst på Toyota/Lexus.

Jag har sett och kört det mesta på marknaden och har genom alla år fått lära mig vad som bör undvikas.

Toyota har alltid haft ett gott rykte när det gäller pålitlighet och deras garantier är otroligt bra, förutsatt att bilen är korrekt stämplad hos Toyota.

Även nyare Dacia Duster är en bil med extremt lite fel inom kvalitet, men kanske inte så bra komfort med tanke på antalet mil ni behöver köra.

VW ID3 hade jag undvikit då det känns som en elbil som ej är helt färdigutvecklad när det gäller mjukvara...

Volkswagen har även än idag, ett ganska så värdelöst rostskydd.

Jag har enbart haft sämre erfarenhet av VAG-bilar och försöker att undvika det helt.

Sen så finns det ju en uppsjö med begagnade Tesla som tidigare nämnts...både Model 3 och Model S för snäppet ovanför en budget...ett bekvämt alternativ då ni redan kör Tesla, men miltalet kan ju bära med sig lite oro då majoriteten är kring 14k mil kontra eran budget.

Men som sagt...det finns en anledning till varför Toyota/Lexus alltid är bland top 3 de senaste åren kring undersökningar och utmärkelser

Permalänk
Medlem

Jag har också en Toyota som andrabil, men om trådskaparen vill ha en begagnad laddhybrid så bör han välja bågot annat. Toyota är skitsåliga på elbilar och de har tills nyligen inte haft några laddhybrider. Vilket är ironiskt då de var först med hybridteknologi. Alla deras hybrider är nämligen mildhybrider som bara laddar när man bromsar. Visst, de har nyligen släppt RAV4 och någon mer liten skitbil som laddhybrider, men lycka till att hitts en sån för rimligt pris....

Permalänk
Medlem

Toyota FTW! Har också en som andrabil. Vi kör så korta sträckor och mest lokalt kring där vi bor så en laddhybrid hade varit guld för oss. Hittade ingen för rimligt pris och ville verkligen ha en Toyota så fick bli utan. Däremot ska det bli spännande att se var Toyota tar vägen med sina laddhybrider och rena elbilar tills det är dags att byta första bil om ett år eller två. Fördelen med Toyota är ju att dom brukar släppa färdiga bilar. Inte som en ID3:a exempelvis, herre min skapare vilken ofärdig bil när den släpptes.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pny:

Jag har också en Toyota som andrabil, men om trådskaparen vill ha en begagnad laddhybrid så bör han välja bågot annat. Toyota är skitsåliga på elbilar och de har tills nyligen inte haft några laddhybrider. Vilket är ironiskt då de var först med hybridteknologi. Alla deras hybrider är nämligen mildhybrider som bara laddar när man bromsar. Visst, de har nyligen släppt RAV4 och någon mer liten skitbil som laddhybrider, men lycka till att hitts en sån för rimligt pris....

Det hade jag missat, tack! Spontant känns ju en hybrid som inte går att ladda som det sämsta av två världar. Det förutsatte jag, tydligen felaktigt, att man hade slutat med.

Permalänk
Medlem

Var lite nyfiken på Toyota själv och kollade runt lite, men valen står ju mellan gamla bilar från 2005 - 2008, allt från ca 30-75k och sen hoppar man upp till 2021 och landar plötsligt på nästan 200k för Corolla eller Camry. Hur pålitliga är gamla Toyota innan 2010(bensin, automat) som har gått 15-20k mil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det hade jag missat, tack! Spontant känns ju en hybrid som inte går att ladda som det sämsta av två världar. Det förutsatte jag, tydligen felaktigt, att man hade slutat med.

Man kan tro det men vet inte om jag kan hålla med. Jag har en Toyota Auris Hybrid från 2018 (den bytte namn till Corolla hybrid från 2019). Vi köpte den när den var ett år gammal för 200k och har haft 0 problem med den på våra snart 6 år som ägare. Den är billig i drift (drar ca 0.4-0.5), årsskatt på 360kr tack vare mildhybriden och andrahandsvärdet är väldigt högt. Vi har fått erbjudande på inbyte för 160-170 direkt till bilhandlare, men kan säkert få ut lite mer privat.

Vill man köra helt på el är det såklart fel bil, men kör man runt i stan i lite lägre hastigheter kör den på el och bilen blir väldigt tyst.

Nackdelarna är högt vägljud, dåliga högtalare och helljuset är inte så bra. Vi installerade dock LED-ramp som löste det problemet.

Tror inte du ska vara rädd för att köpa mildhybrider i tron om att mer ska gå sönder, åtminstone inte om du köper en Toyota / Lexus.