Här är priserna på Geforce RTX 5070 Ti-korten

Permalänk
Medlem

Körde lite snabb stock timespy med asus prime 5070 ti oc. Kortet är inte alls högljutt på performance bios, hörs knappt, svag coilwhine som inte stör. Är glad jag inte valde ett ventus som lär gå upp i 40 db enligt recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

<Uppladdad bildlänk>

Körde lite snabb stock timespy med asus prime 5070 ti oc. Kortet är inte alls högljutt på performance bios, hörs knappt, svag coilwhine som inte stör. Är glad jag inte valde ett ventus som lär gå upp i 40 db enligt recensioner

Testa undervolta, mitt 4070 Ti fick enorm boost och lägre förbrukning.
Så gissar 5070ti gör samma sak

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa undervolta, mitt 4070 Ti fick enorm boost och lägre förbrukning.
Så gissar 5070ti gör samma sak

Blir till att testa imorgon

Permalänk

Borde det inte startas en ny tråd om RTX 5070Ti Ownersclub, ett bra och dyrt kort borde få sin egen lilla tråd så att alla nyfunna ägare kan skryta lite! Jag hade gjort det om jag hade haft kortet i min ägo, men den stannade kvar i kundkorgen. Jag satsar på nästa generation istället och hoppas på bättre lycka till alla stolta ägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Borde det inte startas en ny tråd om RTX 5070Ti Ownersclub, ett bra och dyrt kort borde få sin egen lilla tråd så att alla nyfunna ägare kan skryta lite! Jag hade gjort det om jag hade haft kortet i min ägo, men den stannade kvar i kundkorgen. Jag satsar på nästa generation istället och hoppas på bättre lycka till alla stolta ägare

Du menar alla 9 nya ägare på forumet

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbreaker:

Jag beställde exakt samma kort från NetOnNet, med expressleverans, 15:04. När fick du orderbekräftelsen, om jag får fråga?

Jag fick orderbekräftelse klockan 15:04 nu när jag tittar på mailet.

Permalänk
Medlem

Alltså Power, vad håller de på med? Inte OK.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Det är tack vare er som köper dessa kort som Nvidia kommer att fortsätta leverera underpresterade kort till överpriser. Varför skulle man sluta när ni är dumma nog att köpa skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Alltså Power, vad håller de på med? Inte OK.

Just nu tror jag dom sover rätt gott av att ha slagit rekord i högst vinstmarginal inom datorkomponenter.

Måste medge att det är imponerade att i praktiken våga dra en "fuck it", och lägga sig på 40% högre pris än MSRP vid release.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Det här 5070ti kortet känns mer eller mindre som en ny variant av en 4080.
Första 4080 var för dyrt, andra 4080 var 200 dollars billigare men kom ett år senare. Och nu släpper de 2 nya 4080 modeller, en 4080 Super Super (5080) och en 4080 light, alltså två år senare. Och de släpper de korten med fake prislapp, fake lanseringsdatum, fake frames och fake "generation upplift". Den billigare "light" varianten kommer landa 100 dollars billigare än 4080 kortet. Jag hade gärna köpt ett kort men är inte alls sugen längre. Det hela känns som ett skämt!

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

RTX 4070 Ti och uppåt verkar också börja bli slut i lager, speciellt 4080 och 4090.

Permalänk
Inaktiv

Några rapporter om smälta kontakter än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

RTX 4070 Ti och uppåt verkar också börja bli slut i lager, speciellt 4080 och 4090.

Ja, Nvidia tog 4080 och 4090 ur produktion i oktober.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Slutsålt än?

Hos Inet:
15:01 kunde man boka 5070 Ti Asus på ~MSRP
15:02 kö var fullbokat

Hos Netonet:
15:15 kunde man köpa Prime OC (fick redan meddelande att produkt har förväntat leveransdatum
3-4 vardagar). Köpte på sama sätt 9800X3D på NoN vid lansering, den hade 1 vecka senare förväntat leverans och CPU har kommit efter 5 dagar faktiskt.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Asus Prime 5070ti från Netonnet igår. Missade att välja expressfrakt så blir intressant och se ifall de skickar det nästa vecka.
Ni som beställde med expressfrakt. Är era kort skickade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon358741:

Det är tack vare er som köper dessa kort som Nvidia kommer att fortsätta leverera underpresterade kort till överpriser. Varför skulle man sluta när ni är dumma nog att köpa skiten?

Det här är inte bara riktat till dig, många verkar tänka liknande som du gör, så ta detta inte personligt. Jag vill bara ge en lite nyanserad bild till detta tänk genom att ge min situation:

Jag sitter idag med i i7-4790k och ett 1080ti-kort och ska uppgradera min dator (det blir dock inte 5070ti och 9800x3d, jag siktar på lite lägre klass, men bara för att ha någon referenspunkt tar jag det som exempel)

Min i7-4790k köptes för runt 2000 kronor och är runt 12 år gammal. Idag köper många ryzen 7 9800x3d som CPU för gaming. Den är väl 2-3 gånger snabbare single-core och kanske 5 gånger snabbare 8-kärnigt (då tror jag ändå jag är ganska snäll i jämförelsen för ryzen-processorn men rätta mig gärna om jag har fel ). Den kostar dock mer än 3 gånger så mycket. Denna ger alltså knappt något mer prestanda/krona mot en 12 år gammal processor. Men detta verkar ingen tycka är anmärkningsvärt?

Däremot 5700ti, den ger 2-3 gånger mer prestanda i 1440p än mitt 1080ti och kostar 30% mer. Alltså en rejäl förbättring prestanda/krona. Jag bryr mig inte om vad den "borde" heta, vilka förbättringar den gjort jämfört med 40-serien o s v, jag ser bara till pris och prestanda och då ser jag inga konstigheter med det. Men ändå är vi "dumma" om vi köper det?

Om jag ska vara självisk ser jag snarare bara fördelar med om GPU bromsar in utvecklingen på samma sätt som CPU. Det finns inget självändamål att byta GPU för mig om det inte behövs, skulle GPU kunna leva lika länge som CPU har kunnat de senaste 10 åren så är det toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Det här är inte bara riktat till dig, många verkar tänka liknande som du gör, så ta detta inte personligt. Jag vill bara ge en lite nyanserad bild till detta tänk genom att ge min situation:

Jag sitter idag med i i7-4790k och ett 1080ti-kort och ska uppgradera min dator (det blir dock inte 5070ti och 9800x3d, jag siktar på lite lägre klass, men bara för att ha någon referenspunkt tar jag det som exempel)

Min i7-4790k köptes för runt 2000 kronor och är runt 12 år gammal. Idag köper många ryzen 7 9800x3d som CPU för gaming. Den är väl 2-3 gånger snabbare single-core och kanske 5 gånger snabbare 8-kärnigt (då tror jag ändå jag är ganska snäll i jämförelsen för ryzen-processorn men rätta mig gärna om jag har fel ). Den kostar dock mer än 3 gånger så mycket. Denna ger alltså knappt något mer prestanda/krona mot en 12 år gammal processor. Men detta verkar ingen tycka är anmärkningsvärt?

Däremot 5700ti, den ger 2-3 gånger mer prestanda i 1440p än mitt 1080ti och kostar 30% mer. Alltså en rejäl förbättring prestanda/krona. Jag bryr mig inte om vad den "borde" heta, vilka förbättringar den gjort jämfört med 40-serien o s v, jag ser bara till pris och prestanda och då ser jag inga konstigheter med det. Men ändå är vi "dumma" om vi köper det?

Själv så sitter jag med dator utan GPU sedan i december(passa på att bygga den på REA) och det finns ärligt talat inga bra alternativ.
Kommer spela på 4K/120Hz skärm och vill helst ha DLSS eller kanske FSR4(om det nu blir tillräckligt bra).
Begagnat marknaden är sjukt överprisad, tänker inte betala så nära fullpris eller nära vanlig butiksrea utan några som helst garantier.

Fick inte tag i ett kort igår, så håller tummarna för att RX9070/XT blir bra och får större lager.
Inte lätt nu alltså :/

Hade 4070Ti Super eller 4080 funnits till vettigt pris så hade det varit ett alternativ.
Blir inte 9070 bra så kommer jag nog köra på 7900XT istället, även om FSR3 känns lite surt.
2000Kr extra för RT och DLSS4(5070Ti) hade nog varit värt det dock, jämfört med 7900XT.
Högre pris än MSRP är dock inte alls intressant.

Permalänk
Medlem

Här finns ett 5070ti Aorus Master hos Proshop som går att lägga i varukorgen (dock ej i lager) samt att det är svindyrt. Men om det nu är någon som är ute efter just den här modellen...

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5070-T...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon358741:

Din ilska är felriktad, 5070ti för ca 10500:- är troligen det bästa grafikkortköpet man kan har kunnat göra de senaste 10 åren, en riktig sweetspot. Bättre än alla 4000-seriekort (även om 4080 super var nära) - inte ens 3080 var bättre för sin MSRP.

Eftersom kortet är så ovanligt prisvärt kommer priset troligen inte överleva första releasen tyvärr. Det är ju bara att gratulera alla som lyckades få tag på ett MSRP-kort, rena lottovinsten.

Vi andra får hoppas att lanseringspriserna återkommer efter sommaren eller något. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Om jag ska vara självisk ser jag snarare bara fördelar med om GPU bromsar in utvecklingen på samma sätt som CPU. Det finns inget självändamål att byta GPU för mig om det inte behövs

Förstår hur du tänker, men jag vill ha fotorealistisk grafik i uppslukande spel innan jag blir för gammal att kunna njuta av det! Att priserna sticker iväg i början pga krypto och AI är synd förstås men det gör också att utvecklingen rusar på och korten blir bättre mycket snabbare än de hade gjort annars.

Utveckling och fabriker för nya noder kostar pengar, ändå lite tur att krypto och AI betalade för det åt oss. Tekniklyftet kommer leva kvar, priserna sjunker när boomen är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Din ilska är felriktad, 5070ti för ca 10500:- är troligen det bästa grafikkortköpet man kan har kunnat göra de senaste 10 åren, en riktig sweetspot. Bättre än alla 4000-seriekort (även om 4080 super var nära) - inte ens 3080 var bättre för sin MSRP.

Eftersom kortet är så ovanligt prisvärt kommer priset troligen inte överleva första releasen tyvärr. Det är ju bara att gratulera alla som lyckades få tag på ett MSRP-kort, rena lottovinsten.

Vi andra får hoppas att lanseringspriserna återkommer efter sommaren eller något. :-/

Jag vet inte om vi tittat på samma tester, men hur menar du att detta skulle vara det bästa köpet för msrp de senaste 10 åren?
Ja, 4080S är dyrar sett till MSRP, men det är också snabbare, och har gett dig prestandan i ett år, detsamma gäller för 7900XTX förutom att det oftast inte är dyrare än 5070Ti.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Skönt man köpte kortet till 10 579 kr

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, 4080S är dyrar sett till MSRP, men det är också snabbare

I TechPowerUps genomsnitt är 4080S och 5070 Ti exakt lika snabba i 4K. +3% i 1440p till fördel 4080S.
Och det till ett pris som brukar vara typ 40% högre, om man nu skulle få till ett 5070 Ti till MSRP.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nu finns mitt Asus 5070 ti prime oc från inet att hämta ut hos ombud
Kommer dock inte öppna det. Ska vänta och se vad amd kommer med nästa fredag först.
Om amd fortf inte är i närheten av dlss 4 så måste de vara avsevärt billigare per frame för att ens övervägas!

Och till alla som är sjukt bittra över att de vägrar köpa etc för att det är överpris. Jag sitter idag på ett 3070. Enligt tidiga speltester så kommer jag få mer än dubbelt så hög fps än med mitt 3070. Och ni kommer ihåg hur den releasen såg ut med komponentbristen. Jag fick tag på mitt 3070 för 7200 för att jag va på hugget. Ganska snabbt därefter steg ju priset flera tusen till pga bristen.
Så ge 10800 för det här med över 100% ökning för nästan samma peng som när 3070 kom känns inte så jobbigt.
Jag kör mest simracing med 3x1440-skärmar i ACC och 8gb vram är inte att föredra heller.
Ett 5070ti kommer jag lätt kunna sitta på i 5 år.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag vet inte om vi tittat på samma tester, men hur menar du att detta skulle vara det bästa köpet för msrp de senaste 10 åren?
Ja, 4080S är dyrar sett till MSRP, men det är också snabbare, och har gett dig prestandan i ett år, detsamma gäller för 7900XTX förutom att det oftast inte är dyrare än 5070Ti.

Jag menar bara på ren prestanda för pengarna. 4080S för 999 usd, 5070ti för 749 usd, 4080S är ca 20% dyrare men inte 20% snabbare.

Blandar man in tiden i det hela är det förstås en helt annan sak, givetvis hade man nu med facit i hand köpt ett 4080S när de fanns under 13k redan förra året, men i en fantasivärld där man här och nu hade kunnat köpa både 4080S och 5070ti för MSRP så hade man ju valt 5070ti rent ekonomiskt.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Förstår hur du tänker, men jag vill ha fotorealistisk grafik i uppslukande spel innan jag blir för gammal att kunna njuta av det! Att priserna sticker iväg i början pga krypto och AI är synd förstås men det gör också att utvecklingen rusar på och korten blir bättre mycket snabbare än de hade gjort annars.

Utveckling och fabriker för nya noder kostar pengar, ändå lite tur att krypto och AI betalade för det åt oss. Tekniklyftet kommer leva kvar, priserna sjunker när boomen är över.

Hur kan du tycka 5070ti är ett bra köp, sjukt överpriset för knappt någon förbättring alls. Läs lite vad folk skriver runt om i världen eller reviews säga inte mycket positivt.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på ex. elgigantens lagersaldo? Man skriver preliminärt i onlinelager under mars på de flesta 5070 ti-korten. Är det beställda kort eller kommer det nytt släpp då? Går inte boka etc.

Permalänk
Entusiast

Köpte ett 4070 ti super för 9886 kr som jag inte öppnat än, vänta o hoppas på amd eller att 5070 ti msrp kommer i lager igen?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Fearnox:

Själv så sitter jag med dator utan GPU sedan i december(passa på att bygga den på REA) och det finns ärligt talat inga bra alternativ.
Kommer spela på 4K/120Hz skärm och vill helst ha DLSS eller kanske FSR4(om det nu blir tillräckligt bra).
Begagnat marknaden är sjukt överprisad, tänker inte betala så nära fullpris eller nära vanlig butiksrea utan några som helst garantier.

Fick inte tag i ett kort igår, så håller tummarna för att RX9070/XT blir bra och får större lager.
Inte lätt nu alltså :/

Hade 4070Ti Super eller 4080 funnits till vettigt pris så hade det varit ett alternativ.
Blir inte 9070 bra så kommer jag nog köra på 7900XT istället, även om FSR3 känns lite surt.
2000Kr extra för RT och DLSS4(5070Ti) hade nog varit värt det dock, jämfört med 7900XT.
Högre pris än MSRP är dock inte alls intressant.

Exakt samma sits här, vi tänker också likadant.
Dock lite head ups vännen, köp en 7900 XT just in case 9070 XT skulle visa sig missvisande gällande pris och performance annars kan datorn blir utan GPU en tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon358741:

Vilka val har vi som sitter med gamla grafikkort..?
Det är lite gilla läget och hoppa på tåget eller sitta kvar med sin 1080p skärm där grafikkortet kanske levererar 60fps med låg-medel grafik.
Tror att nästa generation grafikkort blir ännu dyrare dock kanske med större prestanda lyft.
Och pratar vi då att det sker under 2026..?
Så vänta o vänta…
Visst håller absolut med att priserna är helt galna och om ingen i hela världen köpte dessa grafikkort så skulle det vara en signal till tillverkare men riktigt så är det ju inte.