Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Verkar fortfarande finnas gott om dem kvar i lager, undrar om saldot verkligen stämmer, känns ju som att de fått in en monsterbatch i såna fall

Det är inte många som är villiga att betala nästan 19.000 kr för ett kort som kostar 14.500 helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Verkar fortfarande finnas gott om dem kvar i lager, undrar om saldot verkligen stämmer, känns ju som att de fått in en monsterbatch i såna fall

Kan säkert stämma, ser även på 5090-kort att status har ändrats mycket på antal kort, dock inget man kan beställa så klart och inget pris satta på dem heller. Vet inte om de viker alla till deras burkar eller vad de håller på med.

Ändringar igår och idag

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Kan säkert stämma, ser även på 5090-kort att status har ändrats mycket på antal kort, dock inget man kan beställa så klart och inget pris satta på dem heller. Vet inte om de viker alla till deras burkar eller vad de håller på med.

Ändringar igår och idag
<Uppladdad bildlänk>

Hur set du det?

Permalänk

Hejsan på er,
Saldot sjunker hos Komplett på Tufen, så det verkar ju stämma då.
Så är man riktigt riktigt sugen så bör man nog slå till nu.
Mvh Alfred

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk

38st ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC i lager hos Komplett.
https://www.komplett.se/product/1318012/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfred E Neuman:

Hejsan på er,
Saldot sjunker hos Komplett på Tufen, så det verkar ju stämma då.
Så är man riktigt riktigt sugen så bör man nog slå till nu.
Mvh Alfred

Jo och att de finns i lager stämmer, den jag klickade hem tidigare idag har redan skickats

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

38st ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC i lager hos Komplett.
https://www.komplett.se/product/1318012/datorutrustning/dator...

4000 kr påslag på msrp är inte dåligt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

4000 kr påslag på msrp är inte dåligt.

Men Prime är msrp-modellen från ASUS om jag förstått rätt.
https://www.inet.se/produkt/5414603/asus-geforce-rtx-5080-16g...

Edit: Men som sagt är det lite saftigt på en modell som innan har haft msrp-priset.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Sjukt att det tar så lång tid för Komplett att sälja slut på 5080.
Marknaden är mättad. Folk har inte råd att betala 18 700 för ett grafikkort längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Marknaden är mättad. Folk har inte råd att betala 18 700 för ett grafikkort längre.

Folk har väl fått reda på att både 5080 och 5090 smälter kablar.

Och så här tycker Games Nexus:

Permalänk

Idag damp det ner ett ASUS RTX5080 Prime OC i brevlådan 😃 Lär säga att Webhallen är sjukt snabba, lyckades köpa ett igår 14:43. Fick mejl kl18:03 att de var postat och hämtade ut det nu. Så nu kan jag avboka min beställning hos Proshop och hoppas någon annan kommer närmare att få ett kort om dom får in 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost1234:

Hur set du det?

Läser av deras sida med jämna mellanrum.

Nu kom 5090 som beställdes igår från webhallen. Mycket snabb leverans får man väl säga, och jäklig väl emballerat

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Nu kom 5090 som beställdes igår från webhallen. Mycket snabb leverans får man väl säga, och jäklig väl emballerat

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hur är det med fläktarna på den kan man byta ut dem eller är det nån special kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Vad???? Det är ju snarare sjukt att det finns någon som köper 5080 för 18700. Ett sundhetstecken det iaf går lite trögt. Marknaden är ju långt ifrån mättad. Finns många som sitter på flera generationer bak i grafikkort just pga ockerpriserna. Det är en gigantisk marknad men det fungerar ju inte att ockra än mer för varje generation

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hur motiverar du att betala 36 000 kronor för ett grafikkort? Inget illa menat utan endast nyfiken.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av landahl:

Hur motiverar du att betala 36 000 kronor för ett grafikkort? Inget illa menat utan endast nyfiken.

36k är inte speciellt dyrt för vissa, för andra är det svindyrt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

36k är inte speciellt dyrt för vissa, för andra är det svindyrt.

Jag har råd att köpa flera sådana kort kontant men jag tycker ett är alldeles för dyrt. Priset motiverar inte den råa prestandan man får.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av landahl:

Jag har råd att köpa flera sådana kort kontant men jag tycker ett är alldeles för dyrt. Priset motiverar inte den råa prestandan man får.

Det är väl helt fantastisk då att ingen tvingar dig att göra det. Priset motiverar inte prestandan -för dig- skit bra så.

Nu har det varit ungefär 5000 precis likadana svar här på gnäll/snålclockers om att kortet är så dyrt att man svimmar. Är det bra snart?

Ja helt okej köpt det inte bara, alla glada.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om trenden med att grafikkorten i toppskiktet fortsätter behålla sitt värde bra håller i sig så kan man kanske sälja kortet för 30000+ om två år eller nåt sånt lagom till 6000-serien. Då har det istället varit ganska så billigt.

Förhoppningsvis får vi väl se ett lite större prestandahopp på 6000-serien på grund av en modernare nod, men Nvidia kanske väljer att istället satsa på mindre die-size för att kompensera för det högre wafer-priset.

Men ja, jag har också väldigt svårt att motivera det, även om summan i sig inte utgör något hinder. Hjälper väl inte att jag spelar relativt lite också. Har dock givetvis inget emot att andra som faktiskt kan njuta av det köper dem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om trenden med att grafikkorten i toppskiktet fortsätter behålla sitt värde bra håller i sig så kan man kanske sälja kortet för 30000+ om två år eller nåt sånt lagom till 6000-serien. Då har det istället varit ganska så billigt.

Förhoppningsvis får vi väl se ett lite större prestandahopp på 6000-serien på grund av en modernare nod, men Nvidia kanske väljer att istället satsa på mindre die-size för att kompensera för det högre wafer-priset.

Men ja, jag har också väldigt svårt att motivera det, även om summan i sig inte utgör något hinder. Hjälper väl inte att jag spelar relativt lite också. Har dock givetvis inget emot att andra som faktiskt kan njuta av det köper dem.

Om inte kontakterna smälter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är min åsikt och inget du behöver bli upprörd över. Forumet är till för allas åsikter precis som du har rätt till dina. 👍

Tråden handlar om lagerstatus. Därför det är tröttsamt. Finns många andra trådar att prata om pris och hur man rättfärdigar att köpa. Du har redan bestämt dig att du inte vill handla låter det som. Så varför skriva av dig om de dyra priserna just här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Tråden handlar om lagerstatus. Därför det är tröttsamt. Finns många andra trådar att prata om pris och hur man rättfärdigar att köpa. Du har redan bestämt dig att du inte vill handla låter det som. Så varför skriva av dig om de dyra priserna just här?

Jag kan tänka mig att köpa ett 5090 för max 28 000 kr om Nvidia fixar problemet med att kortet smälter kablar/kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kan tänka mig att köpa ett 5090 för max 28 000 kr om Nvidia fixar problemet med att kortet smälter kablar/kontakter.

Hela intresseklubben har nu antecknat det. Skriv av dig om det i andra trådar som inte handlar om lagerstatus för kort du inte vill köpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hela intresseklubben har nu antecknat det. Skriv av dig om det i andra trådar som inte handlar om lagerstatus för kort du inte vill köpa.

Tack för tipset. Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kom gærna med en liten review, sjælv væntar jag på de ska komma på lager igen. Blir givet køp før 36 000 riksdaler!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Webhallen är fantastiska, jag beställde ett 5080 som släpptes här för två dagar sedan.
14:42 fick jag in min orderbekräftelse (Valde tyvärr hämta i butik).
Stod att kortet skulle kunna hämtas 2025-02-22 som leveransuppskattning.
Nu ändrat till obekräftat leveransdatum och inget svar från supporten på 2 dagar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trokder:

Bara 4 tusen över det ordinarie priset. Lärt sälja slut snabbt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Bara 4 tusen över det ordinarie priset. Lärt sälja slut snabbt.

Antar att det redan är slut i lager. Leverans står nämligen som 10-12 april nu, även om det fortfarande går att beställa.

Frågan är om man kanske borde damma av sin gamla kod för att kolla lagerstatus mot Webhallens API för att se om man kan knipa ett av 5080 Prime-korten nästa gång. Om de faktiska får in mer än några enstaka kort åt gången så har man ju faktiskt en chans, och kylaren verkar bättre än jag initialt trodde. Var dum nog att inte lägga en beställning på Inets event förut, trots att jag stod och köade i flera timmar i kylan med en kompis som var ute efter att köpa ett. Tror att det kan ha funnits allokering kvar av den modellen då, även om en del av de andra tagit slut. Lätt att vara efterklok dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Man bör ta leveransdatum hos Amazon med en nypa salt, jag beställde ett kort med leverans i slutet av mars men fick det i mitten av februari