Särbon hade en xc70 diesel men det var otroligt mycket problem med den bilen.
En till ex-XC70-ägaren reporting in
Stämmer allt, den var otrolig bra att köra, ventilerade lädersätterna var skitbra och jag tyckte även om motorljudet i bilen - diskret och lågfrekvens mullrande som ger en känslan på rejäl kraft därnere (ej _särskild_ maktig med ca 180 hk men räckte mig väl ). Men fick bli av med den med något mixade känslor. Köpt välbeggad av en fransk i Frankrike när jag fick veta att jag ska tillbaka till Sverige (xc70 MY'09, bilen var 6 år då, strax över 12k mil, efter den stora 12k servisen, vad skulla kunna gå fel, huh?). Så först hade jag AC kompressorn rasade som jag sen fått veta att skulle ha tillhört volvos återkallelsen pga fel i själva kompressorn, men fransken sa inget om detta och troligen var omedveten. Sen började den klaga på elektronik (verkar vara ett problem med dessa i dåliga isolering på själva elledningar i bilen, man får kortslutningarna/jordning då och då), och till sist så fick jag motoröljan i kylvätskan pga srpickan i själva motorblocken (ej topplock dock utan själva cylinderblocken). Eventuellt köpte jag en beggat motor av samma modell och såld i inbyte mot Ford SMax som jag kör i flera år nu och är väldig nöjd med. Tycker om forden mer rent utilitärt - den är större och är 7-sitsig med 3 nästan full storlek sits på den andra raden som är viktig med flera barn... men saknar volvon ändå, den tyckte jag väldig mycket om