PC-portar av Playstation-­spel ”som en sedelpress”

Permalänk
Melding Plague

PC-portar av Playstation-­spel ”som en sedelpress”

Tidigare Sony-chefen Shuhei Yoshida talar lyriskt om företagets PC-satsning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul de släpper spelen till PC, sitter o väntar på Stellar Blade ska komma till PC

Permalänk
Medlem

Heja Sony !! Smart rackare, den chefen

Många godbitar producerade som inte setts på PC.
Klart dom ska betalt. Självklart.
Lycka till.

Permalänk
Medlem

Portarna jag har spelat har funkat bra för mig. Är väldigt tacksam för många timmars nöje det har gett mig med min PC.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En så kallad win-win för alla.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Samtidigt om man redan har en pc blir det snart ingen mening med att skaffa ett playstation. Hela anledningen för mig iaf var att komma åt unika titlar som bara fanns på PS.

Gör inte mig nått men de lär ju inte bli ett ps6 om jag bara kan spela allt på pc ändå. Vad är meningen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

då kan vi få GTA 6 i år på PC då v_v skulle inte tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Goo gle :

People also ask

Will GTA VI come to PC?
Summary. Corsair VP of Finance, Ronald van Veen, expects GTA 6 to reach PC in early 2026.6 days ago

https://gamerant.com

Permalänk
Medlem

Skulle köpt Gran Turismo 7 direkt om det kom till PC

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Pc säljer ju förkrossade Bäst, så Naturligtvis säljer det; ifall det är ett bra Spel - något som MS fattat, för länge sedan 😁

Tog bara Sony 100 år senare, att inse detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Goo gle :

People also ask

Will GTA VI come to PC?
Summary. Corsair VP of Finance, Ronald van Veen, expects GTA 6 to reach PC in early 2026.6 days ago

exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Samtidigt om man redan har en pc blir det snart ingen mening med att skaffa ett playstation. Hela anledningen för mig iaf var att komma åt unika titlar som bara fanns på PS.

Gör inte mig nått men de lär ju inte bli ett ps6 om jag bara kan spela allt på pc ändå. Vad är meningen

Meningen är väl att folk som inte vill lägga ned pengarna eller inte kan köper en konsol istället. Sedan är ju en av konsolernas största kassakor (EA FC/Fifa) fortfarande konsolexklusivt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Astroboy-liren till PC tack, riktigt kungliga med nostalgimoments!

Permalänk
Medlem

Undrar om något annat spel slår GTA IV när det kommer till dåliga portar, herregud, inte ens med dagens GPU och CPU får man vettiga frames!!

Permalänk
Medlem

Det är jättebra ur allas perspektiv. Hela idén med att ha en egen konsol är för att få sälja de plattformsbundna spelen och det har krävts många miljoner subventionerade konsoler innan de börjat gå plus så att slippa producera konsoler över huvud taget ökar deras vinst rejält, minskar riskerna, ökar satsningar på fler spel och ger fler möjlighet att komma åt ett större bibliotek av spel. Det finns inga förlorare i det här scenariot, bara vinnare! 🙂

PS3 var en enorm förlust rent ekonomiskt som Sony tydligen gick back en miljard USD på och det ryktades nyligen om att Microsofts speldivisionen kunde ha lagts ned här om året pga usla försäljningssiffror men istället går båda verksamheterna som tåget tack vare multiplat.

(Länk till Reddit pga att ursprungsartikeln är låst bakom en betalvägg)

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Meningen är väl att folk som inte vill lägga ned pengarna eller inte kan köper en konsol istället. Sedan är ju en av konsolernas största kassakor (EA FC/Fifa) fortfarande konsolexklusivt.

Strömmade spel är framtiden. Tyvärr verkar Microsoft ha tecknat ett långt avtal som låst deras Gamepass-satsning till Samsungs TV-apparater men senare i år ska det gå att spela via Gamepass även på LGs TV-apparater. Vissa har så klart synpunkter på kvaliteten på strömmade spel och för somliga är det inte ens ett alternativ pga dålig uppkoppling osv. men för de allra flesta är det tillräckligt bra och att man slipper investera i en konsol (både pengamässigt men även praktiskt) väger nog upp nackdelarna och 90%+ av spelarna märker nog inte ens av input lagen.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Såg denna video
https://www.youtube.com/shorts/3CQNi_JqP1o
Efter det är jag övertygad om att det kommer finns en marknad för playstationkonsoler även om spelen också släpps till PC.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Att konsol är betydligt billigare än PC? Får ju knappt ett halvt grafikkort och ännu mindre en hel dator för 6000kr.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att konsol är betydligt billigare än PC? Får ju knappt ett halvt grafikkort och ännu mindre en hel dator för 6000kr.

What, sonys priser på spelen är ju helt insane... på PC kan man joddla runt med reor på steam osv och kunna överleva på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oförutsedda utgifter. ( Playstation,, X-box ). Klart att ungarna ska börja någonstans.
Se'n att dom snor din PC, är ett gott tecken.
( din TV blir över till dig & tanten.. )
Blivande Sweclockers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Undrar om något annat spel slår GTA IV när det kommer till dåliga portar, herregud, inte ens med dagens GPU och CPU får man vettiga frames!!

Stäng av frame limitern… spelet flöt rätt ok för mig när jag spelade det för många år sen
(Var nån bana på slutet som strulade för att frameraten var för hög )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Stäng av frame limitern… spelet flöt rätt ok för mig när jag spelade det för många år sen
(Var nån bana på slutet som strulade för att frameraten var för hög )

Ja det funkar säkert bättre nu, men det är ändå ett stående skämt bland mina vänner hur man aldrig någonsin "kommer maxa GTA IV" hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Goo gle :

People also ask

Will GTA VI come to PC?

Inte Corsair som utvecklar, säljer eller har någon som helst koll på om och när spelet kommer till PC. Det vet bara Rockstar/Take-Two.

Permalänk
Medlem

Köpt last of us, God of war 1 och ragnarök, ghost of tsushima och horizon west zero dawn.
Sitter nu och väntar på last of us 2 som kommer i april.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk

Så jag längtar efter Bloodborne till PC. I hög framerate o annat lull-lull. Helt enkelt en remaster-version.
Fattar inte att Sony ej redan gjort en pc-port av det mästerverket. De hade fått ett miljon-antal försäljningar jävligt kvickt!

Permalänk
Medlem

Det är bra, åtminstone för oss, men i längden riskerar det väl att såga konsolförsäljningen vid fotknölarna?

Historiskt sett är ju exklusiva spel verkligen drivkraften bakom nya konsolers köpsug, om alla spel från båda konsolerna kommer till PC så lär ju Nintendo stå själva kvar som konsolmakare inom några generationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Ja, för förra gången kostade GTA 599kr vid release och fanns som fysisk utgåva i mängder, jag sålde vidare min GTA 5 fysiska utgåva på lanseringsdagen för 500kr efter jag hade dragit igång det på min PS3'a och kommit fram till att det var närmast ospelbart efter att ha lirat GTA 4 i flertals år med grafik mods på PC i 60 fps 1440p på en IPS panel.

Denna gången kommer det kosta runt 1200kr enligt rykten, lite saftig prislapp + att det antagligen kommer krävas ett PS5 Pro för PC liknande prestanda och säkerligen kommer vara dålig tillgång på just fysiskt då de vill tvinga in oss i digitala köp.

Nej, våga vägra GTA 6 tills de lanserat det till PC! finns en uppsjö av roliga spel till PC'n man kan spela medans man väntar

Kommer ju en GTA 5 next-gen mod om cirka 2 veckor så man kan ju ta tillfället då och lira igenom single-player kampanjen på GTA 5 igen eller leka runt i GTA Online

Det är dock otroligt bra att både Microsoft och Sony börjat lansera sina stora titlar på PC, det gör konsolmarknaden svagare och mindre intressant för just Rockstar / Take-two då de drar sig till plattformen där de kan tjäna mest pengar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Playstation-spel och Steam deck blir en fin matchande kombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är bra, åtminstone för oss, men i längden riskerar det väl att såga konsolförsäljningen vid fotknölarna?

Historiskt sett är ju exklusiva spel verkligen drivkraften bakom nya konsolers köpsug, om alla spel från båda konsolerna kommer till PC så lär ju Nintendo stå själva kvar som konsolmakare inom några generationer?

Vad synd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, för förra gången kostade GTA 599kr vid release och fanns som fysisk utgåva i mängder, jag sålde vidare min GTA 5 fysiska utgåva på lanseringsdagen för 500kr efter jag hade dragit igång det på min PS3'a och kommit fram till att det var närmast ospelbart efter att ha lirat GTA 4 i flertals år med grafik mods på PC i 60 fps 1440p på en IPS panel.

Denna gången kommer det kosta runt 1200kr enligt rykten, lite saftig prislapp + att det antagligen kommer krävas ett PS5 Pro för PC liknande prestanda och säkerligen kommer vara dålig tillgång på just fysiskt då de vill tvinga in oss i digitala köp.

Nej, våga vägra GTA 6 tills de lanserat det till PC! finns en uppsjö av roliga spel till PC'n man kan spela medans man väntar

Kommer ju en GTA 5 next-gen mod om cirka 2 veckor så man kan ju ta tillfället då och lira igenom single-player kampanjen på GTA 5 igen eller leka runt i GTA Online

Det är dock otroligt bra att både Microsoft och Sony börjat lansera sina stora titlar på PC, det gör konsolmarknaden svagare och mindre intressant för just Rockstar / Take-two då de drar sig till plattformen där de kan tjäna mest pengar.

Du får gärna länka till denna GTA 5 next-gen mod.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.