Permalänk
Medlem

Fundering kring ny gaminglaptop

Hej,

Jag vill köpa en ny laptop som ska klara av CS2 och Dota2, kommer dessutom koppla in en extern skärm.
Har hittat följande dator: https://www.inet.se/produkt/1976604/asus-tuf-a15-ryzen-7-16gb...
Om jag förstått det rätt så är både dota och cs mer CPU krävande spel och jag är lite skeptisk till processorn i den datorn, vad tycker ni?

Sen kan jag få tag på denna för samma pris: https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_laptop_asus_ro...
vilket är brutalt mycket bättre än asusen.

Är lite förvirrad vet inte hur jag ska göra... tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

De verkar vara från samma processor-arkitektur, och har samma mängd cache, så de kan ha liknande spelprestanda i CPU-bundna spel, men den från Blocket har en snabbare GPU. 6900HS har också kanske en liten fördel med något högre klockhastigheter.

Vissa CS2-tester på YT visade uppåt 200 FPS med 7435HS + RTX 4060, men lägre med den andra datorn, fast då var det inte samma kanaler som testade, och det kan ha varit olika situationer och spelversioner.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Jag gillar inte skärmarna på ASUS Tuf, Acer Nitro, Msi, HP Omen och HP Victus laptops m.m. Urvattnade färger och oskärpa. Tycker de enda speldatorerna i det prissegmentet som har vettig skärm är Lenovo Legion eller Lenovo LOQ. Har man råd med en OLED laptop så är det att föredra såklart. Fast om du ska ha den kopplad till en extern skärm kanske skärmen är av mindre vikt?

Rekommenderar att gå och klämma och känna och jämföra skärmar i butik innan man beställer på nätet i allfall, vissa datorer med rätt trevliga specs har urusla skärmar.

Visa signatur

————————————————
i5 14400F, 32 GB RAM, RTX 4060, m2 nvme 1 TB, 8 TB Seagate Exos, Acer Predator 43” CG437KP 4K 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

De verkar vara från samma processor-arkitektur, och har samma mängd cache, så de kan ha liknande spelprestanda i CPU-bundna spel, men den från Blocket har en snabbare GPU. 6900HS har också kanske en liten fördel med något högre klockhastigheter.

Vissa CS2-tester på YT visade uppåt 200 FPS med 7435HS + RTX 4060, men lägre med den andra datorn, fast då var det inte samma kanaler som testade, och det kan ha varit olika situationer och spelversioner.

Tack för svar, vad hade du tagit i den prisklassen?

Skrivet av Bayonetta3:

Jag gillar inte skärmarna på ASUS Tuf, Acer Nitro, Msi, HP Omen och HP Victus laptops m.m. Urvattnade färger och oskärpa. Tycker de enda speldatorerna i det prissegmentet som har vettig skärm är Lenovo Legion eller Lenovo LOQ. Har man råd med en OLED laptop så är det att föredra såklart. Fast om du ska ha den kopplad till en extern skärm kanske skärmen är av mindre vikt?

Rekommenderar att gå och klämma och känna och jämföra skärmar i butik innan man beställer på nätet i allfall, vissa datorer med rätt trevliga specs har urusla skärmar.

Jag har kollat på lenovo LOQ i samma prisklass men deras 4060 är svagare enligt inet, lägre watt på det kortet. Gör det någon stor skillnad? Asusen ligger på 140 watt och lenovon på typ 100.