Mörkt läge kan leda till högre strömförbrukning

Permalänk
Medlem

Mörkt läge är oanvändbart för mig på grund av synfel. Vad var syftet med mörkt läge från början då det blev på modet bara för några (något?) år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Var inte grejen att folk fick ställa in så det upplevdes behagligt med både ljust och mörkt läge?

jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Mörkt läge är oanvändbart för mig på grund av synfel. Vad var syftet med mörkt läge från början då det blev på modet bara för några (något?) år sedan?

Jag vet inte om mörkt läge blivit populärare de senaste åren, det känns som att det funnits länge. Men det skulle vara intressant att veta hur populärt det varit genom åren.

Om det blivit populärare med åren så skulle min hypotes vara att det beror på att skärmar över lag blivit ljusstarkare. Det är nog många som bara kör på fabriksinställningen som ofta är alldeles för ljus nu för tiden, och även de som faktiskt justerar ljusstyrkan sänker sällan tillräckligt mycket eftersom det tar tid att vänja sig vid en mörkare skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

För mig är det mycket skönare med mörk läge än ljust läge, det är inte lika "in your face" eller när det är mörkt ute så blir man inte "bländad" av skärmen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kört mörkt läge väldigt länge på både datorn och mobilen. Tycker det är skönare för ögonen (även vid låg ljusstyrka).

Permalänk
Medlem

Jag insåg för flera år sen att jag omedvetet höjde samt tyckte ljusstyrkan var för dålig när jag körde mörkt läge. Började köra ljust läge och för varje dag så sänkte jag ljusstyrkan på skärmen för jag inte behövde så mycket ljus, men så fort det blev en sida i dark mode fick jag maxa direkt.
Tror del av det har med att "vit" text på mörk bakgrund får lägre kontrast än svart text på vit eller i swecs fall beige bakgrund.
I mitt fall IPS skärmar. Om man ser artickeln så är min gissning att få har oled, speciellt på datorer och tror inte de testade telefoner där det är vanligare.

Jag har mycket lättare att läsa svart text än vit, men kan också ha med typ av synfel att göra också, tycker dark mode smetar den vita texten mer än light mode.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja att mörkt läge skulle spara ström på en vanlig LCD-skärm är ju totalt tankefel. Har alltid kört mörkt läge på mobiler sen jag började ha OLED.

Intressant dock att man ofta höjer styrkan med mörkt läge. Läsbarheten kanske är samma vid samma ljusstyrka men att man väljer att öka ger ju så klart en negativ effekt. Kanske skulle börja köra ljust läge på PC:n, kanske blir piggare av att få mer ljus att titta på om dagarna också!

Mörkt läge drar betydligt mindre energi på en LCD tv !!!..så är det på min Samsung, mörkaste läget drar ca 30 w ljusaste läget ca 75 w, så var det med den saken.
jag kör alltid det mörkaste läget, bortsett från om jag har infallande solljus i rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Mörkt läge drar betydligt mindre energi på en LCD tv !!!..så är det på min Samsung, mörkaste läget drar ca 30 w ljusaste läget ca 75 w, så var det med den saken.
jag kör alltid det mörkaste läget, bortsett från om jag har infallande solljus i rummet

Med dimming zones låter det väl rimligt, då släcker den ner dioder som inte behöver lysa

Menar du att när du kör på mörkt läge i windows eller webbläsaren och drar ner ljusstyrkan till absolut lägsta, så drar skärmen 30 watt. Men om du kör mörkt läge men drar upp ljusstyrkan till max, så drar den 75 watt?

Men om en person känner att hen måste ställa upp ljusstyrkan för att bekvämt läsa i mörkt läge så kan det ju i slutänden bli att mörkt läge drar mer ström trots allt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är många som sitter med synfel alltså. Jag kör både mörkt läge och låg ljusstyrka och har aldrig några problem att läsa någonting?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Misstänker att det är många som sitter med synfel alltså. Jag kör både mörkt läge och låg ljusstyrka och har aldrig några problem att läsa någonting?

inte jag heller mer än möjligen vid extremt solljus som lyser direkt på skärmen så hela blir full med reflexer men då brukar det föga hjälpa att kranka på mer ljus ändå.

kör väl typ ~20-25% ljus eller nått på min telefon

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har du kommit in ordentligt i ai-rutinen? Försök dela upp uppgiften i delar som kan testas separat (säg åt din ai att göra detta) och klaga på den om den hallucinerar. Det kan ta några iterationer ibland, men ofta behövs inte särskilt mycket manuell rättning.

Jo, jag nog har inga såna arbetsuppgifter bara tyvärr.

När AI:n t.ex. inte ens klarar att power-googla enkla fakta utan att smyga in småfel (typ att "varumärke" inte är en användbar produktegenskap när man söker efter en produkt som fyller en specifik teknisk specifikation) så blir det svårt att använda utan massiv tidsspillan för att överföra alla mina erferenheter till AI:n på ett fungerande sätt i textform.

Jag vet att vissa AI-leverantörer erbjuder premiumfunktioner där detta går att konfigurera/spara mycket mer detaljerat, men har som sagt inte tillräckligt många såna arbetsuppgifter där det vare sig blir tidsmässigt eller kvalitetsmässigt rationellt att använda tyvärr. Det är intressant hur mycket bättre AI har blivit på kort tid, men kommer sannolikt inte göra mycket mer än följa det av rent hobbyintresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Haha. Min tanke med. Kass artikel. men är ju bara en rewrite.

Man borde säkerställa att "försökskaninerna" kollat synen innan och har rätt korrigering

Man borde även se hur det ser ut med ålder på försökskaninerna. Det händer mycket efter 40.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, jag nog har inga såna arbetsuppgifter bara tyvärr.

När AI:n t.ex. inte ens klarar att power-googla enkla fakta utan att smyga in småfel (typ att "varumärke" inte är en användbar produktegenskap när man söker efter en produkt som fyller en specifik teknisk specifikation) så blir det svårt att använda utan massiv tidsspillan för att överföra alla mina erferenheter till AI:n på ett fungerande sätt i textform.

Jag vet att vissa AI-leverantörer erbjuder premiumfunktioner där detta går att konfigurera/spara mycket mer detaljerat, men har som sagt inte tillräckligt många såna arbetsuppgifter där det vare sig blir tidsmässigt eller kvalitetsmässigt rationellt att använda tyvärr. Det är intressant hur mycket bättre AI har blivit på kort tid, men kommer sannolikt inte göra mycket mer än följa det av rent hobbyintresse.

AI kan nog svara på rätt artikel och inte på en om mörk skärm

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har du kommit in ordentligt i ai-rutinen? Försök dela upp uppgiften i delar som kan testas separat (säg åt din ai att göra detta) och klaga på den om den hallucinerar. Det kan ta några iterationer ibland, men ofta behövs inte särskilt mycket manuell rättning.

Det du beskriver är väl i högsta grad en rutin med manuell granskning och rättning,
även om du gör rättningen med hjälp av AI.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

"Utan OLED eller local dimming påverkar inte innehållet på skärmen hur starkt den lyser och därmed hur mycket energi den använder."

Så det går när en funktion implementeras och testas/används av folk som inte förstått grunden...

Skrivet av kaput:

Skärmteknik torde vara direkt avgörande. Med OLED, där varje pixel är sin egen ljuskälla, bör ju strömförbrukningen vara synnerligen proportionell mot mängden emitterat ljus. Med LCD, som filtrerar en bakgrundsljuskälla, bör det kunna variera rätt mycket beroende på hur "högupplöst" local dimming panelen erbjuder.

Fast detta är ju ändå en relevant observation:
"What we found was that 80% of our participants turned the brightness up significantly higher for the dark mode version. As shown in the figure above, increasing brightness increases energy use, and this pattern of user behaviour therefore results in a so-called 'rebound effect' which challenges the assumption that dark mode is the energy saving choice."

Sedan måste man även väga in vad det är för skärmteknik ja, men det där blir ju en faktor oavsett (givet att det stämmer).

Skrivet av kaput:

Intressant att man alls nämner strömförbrukning tidigare i kedjan. Hur skulle val av tema påverka serverns eller nätverkets förbrukning?

Fast originalartikeln handlar inte om mörkt/ljust tema specifikt, det är Sweclockers egna twist på det hela. Artikeln handlar istället mer allmänt om energiförbrukning för något slags surfande/appande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det du beskriver är väl i högsta grad en rutin med manuell granskning och rättning,
även om du gör rättningen med hjälp av AI.

Granskning ja, men man behöver sällan sitta och skriva om detaljer själv. Att konstatera att något inte fungerar är typiskt enklare än att förstå varför (och hur man löser det), och om man återmatar testresultat, spårutskrifter och beteenden lyckas inte sällan ai:n lösa det till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Du tänker nog på mörk bakgrundsbelysning. Det som åsyftas är mörkt tema, dvs då man har mörka menyer/bakgrunder/fält med ljus text istället för tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ett problem är ju att oftast är ju "mörkt läge" sälla är perfekt svart helelr (#000000, 0% vitt) utan precis som här på sweclockers någon lite grå nyans så pixlarna kommer inte bli helt avstängda utan fortfarandedra drar ström om än mindre iom att de inte kommer behöva vara på 100% av tiden.

den grå nyansen för på sidan (tog inget sample på reklamen iom att den kan variera endast fasta element ingen textfärg) är i runda slängar ~6-11% vit iblandad så pixlarna behöver ändå pumpa ut detta om än lilla ljus för att konstant producera dessa grå nyanser.

och hade den bara varit 2 färger prefekt svart #000000 och nån grå för texten hade den nog sett ganska tråkig ut.
<Uppladdad bildlänk>

Om sidan hade haft perfekt svart för bakgrunden och perfekt vitt för texten så hade det nog blivit ganska ansträngande.

Man vill ju inte ha färger/ljusstyrkor som är för nära varandra så det blir svårt att urskilja text från bakgrund.
Men man kanske inte vill ha ytterliggheterna i maximal skillnad heller.

Men säg om man skulle använda en OLED skärm.
Om man har en grå som är 10% vit, det måste väl ändå dra mindre ström att visa det jämfört med 100% vitt ?

På OLED så borde väl också saker med låg ljusstyrka ge mindre risk för inbränning än med hög ljusstyrka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var ju det de kom fram till, dock?

Men ja, resultatet är inte direkt förvånande.

Skummade mest igenom.

Finns det någon modern mobil som inte har oled idag? Börjar ju krypa över till att bli standard även på tv apparater?
För att inte tala om någon form av dimmning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om sidan hade haft perfekt svart för bakgrunden och perfekt vitt för texten så hade det nog blivit ganska ansträngande.

Man vill ju inte ha färger/ljusstyrkor som är för nära varandra så det blir svårt att urskilja text från bakgrund.
Men man kanske inte vill ha ytterliggheterna i maximal skillnad heller.

Men säg om man skulle använda en OLED skärm.
Om man har en grå som är 10% vit, det måste väl ändå dra mindre ström att visa det jämfört med 100% vitt ?

På OLED så borde väl också saker med låg ljusstyrka ge mindre risk för inbränning än med hög ljusstyrka ?

givetvis det jag skrev också... "fortfarandedra drar ström om än mindre iom att de inte kommer behöva vara på 100% av tiden."

f.ö texten på min exempelbild är swecklockers standard grå text så den är inte vit bara gjorde alla bakgrunder #000000 i photoshop.

men är med på ditt resonemang. om du har bakgrundsbelysningen på samma inställning i ljust eller mörkt så kommer den mörka spara ström.

dock kommer du kunna köra den ljusa sidan betydligt lägre på bakgrundsljuset och den fortfarande kommer vara läsbar vid samma övriga förutsättningar potentiellt kan spara mer ström beroende på hur stor skillnad mellan ljusinställningen är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skummade mest igenom.

Finns det någon modern mobil som inte har oled idag? Börjar ju krypa över till att bli standard även på tv apparater?
För att inte tala om någon form av dimmning.

Beror på hur man ser på modern, men en hel del billigare telefonen använder LCD. Jag föredrar dock LCD före OLED på telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Känns som en riktig energibov, ungefär som tanken med ljusautomatik på nyare bilar, inget lyse dagtid = mindre bränsleförbrukning (eller... en omkörning hela vinsten borta i ett år)

Nja, säg att belysningen ligger på 200 watt med 30 procents effektivitet via motordrivna generatorn, En timme körning motsvarar då cirka 0,5 dl bensin. Kör en timme per dag och vi är uppe i cirka 20 liter bensin per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nja, säg att belysningen ligger på 200 watt med 30 procents effektivitet via motordrivna generatorn, En timme körning motsvarar då cirka 0,5 dl bensin. Kör en timme per dag och vi är uppe i cirka 20 liter bensin per år.

Belysningens el tas från batteriet, batteriet laddas kontinuerligt av generatorn, skulle verkligen vilja se en ordentlig uträkning på detta, "20 liter bensin/år"... wow isåfall borde vi istället förbjuda alla husvagnar, takboxar och bakrutedefrosters. Automatisk belysning är verkligen en piss i mississipi.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

En oled i mörkt läge lyser ju med starkare nits än i ljust läge om man inte har uniform brightness så borde ju dra lika mycket eller mer ström då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Med dimming zones låter det väl rimligt, då släcker den ner dioder som inte behöver lysa

Menar du att när du kör på mörkt läge i windows eller webbläsaren och drar ner ljusstyrkan till absolut lägsta, så drar skärmen 30 watt. Men om du kör mörkt läge men drar upp ljusstyrkan till max, så drar den 75 watt?

Men om en person känner att hen måste ställa upp ljusstyrkan för att bekvämt läsa i mörkt läge så kan det ju i slutänden bli att mörkt läge drar mer ström trots allt

Har ingen Windows eller webbläsare i min tv, jag använder mig av Energispar i tvn's funktioner "Bild Av, Hög, Medium, Låg, Av" o kör på "Hög" läge med ca 30 w i förbrukning, medium blir för starkt i normalt belyst o mörkt rum
Så det är styrkan på LED bakgrundsbelysningen som man ändrar

Tvn är en Samsung 3D 46 tum Lcd/Led, ca 14 år gammal

Permalänk
Medlem

Klassiskt med idiothög brightness på LED-bakgrundsbelyst skärm + mörkt läge, det är väldigt många som kör så har jag sett, även på jobbet. Kanterna runt ljus text mot mörk bakgrund bloomar rejält, och gör det bara obehagligt för ögonen och svårare att läsa.

Mörkt läge gör mig sömnig, så jag föredrar alltid ljust. Men jag kör med lägsta möjliga acceptabla brightness på alla LED-bakgrundsbelysta skärmar jag har, så strömförbrukningen blir markant lägre än fabriksinställningarna. Exempelvis skärmen hemma, kalibrerad till 100 cd/m^2, med brightness på 33 (av 100).

Undantaget är på min Fairphone 5 med OLED-skärm, där kör jag mörkt läge, för att det drar mindre ström (ser ut att vara markant skillnad, åtminstone 50% mindre, extremt grovt mätt med discharge current i DevCheck).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på hur man ser på modern, men en hel del billigare telefonen använder LCD. Jag föredrar dock LCD före OLED på telefoner

Intressant val då lcd är i princip sämre på allt mot oled? Vilka fördelar ser du med lcd över oled?

Enda anledningen till att jag inte kör oled på min skärm är priset och jag tror inte en oled tycker det är kul när man glömmer den på med en statisk bild i flertalet timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intressant val då lcd är i princip sämre på allt mot oled? Vilka fördelar ser du med lcd över oled?

Black smearing, eller eftersläpning. Jag ser det tydligt när jag använder telefonen på morgon och kvällen, när jag inte har så hög ljusstyrka. https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/ls81ey/ips_versus_... eller här https://mastodon.social/@marcedwards/100926403150980325

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Har ingen Windows eller webbläsare i min tv, jag använder mig av Energispar i tvn's funktioner "Bild Av, Hög, Medium, Låg, Av" o kör på "Hög" läge med ca 30 w i förbrukning, medium blir för starkt i normalt belyst o mörkt rum
Så det är styrkan på LED bakgrundsbelysningen som man ändrar

Tvn är en Samsung 3D 46 tum Lcd/Led, ca 14 år gammal

Men, hela artikeln handlar ju om att man på datorn ska slå på "dark mode". Känns inte så relevant information då

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Black smearing, eller eftersläpning. Jag ser det tydligt när jag använder telefonen på morgon och kvällen, när jag inte har så hög ljusstyrka. https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/ls81ey/ips_versus_... eller här https://mastodon.social/@marcedwards/100926403150980325

Första är ips mot en VA panel så det har inget med oled att göra.
Den andra är från 2018. Hänt mycket sedan dess och detta är inget jag märker av i vardagen. Kan ju mest vara en "reedit/forum"grej 😉

Det värsta brottet är dock att det är från reedit/forum. Finns det inga riktiga tester?

Visa signatur