Bank med stöd för autobetalning av e-faktura

Permalänk
Medlem

Bank med stöd för autobetalning av e-faktura

Jag vill byta bort min usla bank Swedbank.

Det finns en funktion de har som jag värderar högt, autobetalning av e-fakturor.
Man kan ställa in att de ska betalas automatiskt så det blir som ett autogiro men bättre.
Man kan justera belopp och datum fram tills pengarna dras.
Alla ställen stödjer inte autogiro så detta är guld värt för viktiga fakturor från till exempel bostadskö och liknande.

Är det någon här som har en annan bank med liknande funktionalitet?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Klockan:

Det finns en funktion de har som jag värderar högt, autobetalning av e-fakturor.
Man kan ställa in att de ska betalas automatiskt så det blir som ett autogiro men bättre.
Alla ställen stödjer inte autogiro så detta är guld värt för viktiga fakturor från till exempel bostadskö och liknande.

Jag är typ 95% säker att detta går att göra i Nordeas internetbank, som jag själv har. Men jag har inte provat det skarpt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Det låter lite märkligt när du pratar om en funktion som om du visste att den fanns, men sen undrar du var den finns...

Hur som så behöver du ju inte byta bort din nuvarande bank. Du kan ju öppna ett "betalkonto" hos en bank som har den funktionen du söker och sedan regelbundet för över pengar dit. Ett annat sätt är att få notiser på mailen när du får efakturor. Ett annat sätt är att sätta en påminnelse i kalendern att logga in på din internetbank tex var 14 dag eller så.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag är typ 95% säker att detta går att göra i Nordeas internetbank, som jag själv har. Men jag har inte provat det skarpt.

Nordea stödjer detta ja

https://www.nordea.se/privat/produkter/konton-betalningar/e-f...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Har ingen helhetsbild vad gäller detta, men Handelsbanken låter sig markera efakturamottagare så att deras fakturor automatgodkänns, och fakturorna går då att redigera fram till betaldatumet om så önskas.

Sedan är ju knappast Handelsbanken lösningen på alla världens problem... men ja, på just denna punkt så verkar det ju bättre iaf.

(Autogiro känns f.ö. rätt galet rent konceptuellt, att man ger företag fullmakt att bara ta pengar direkt ur ens konto)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det låter lite märkligt när du pratar om en funktion som om du visste att den fanns, men sen undrar du var den finns...

Hur som så behöver du ju inte byta bort din nuvarande bank. Du kan ju öppna ett "betalkonto" hos en bank som har den funktionen du söker och sedan regelbundet för över pengar dit. Ett annat sätt är att få notiser på mailen när du får efakturor. Ett annat sätt är att sätta en påminnelse i kalendern att logga in på din internetbank tex var 14 dag eller så.

Den finns på Swedbank men jag vill inte ha dem kvar.
Jag vill inte ha två banker och påminnelser är inte ett alternativ för automatisering.

Permalänk
Medlem

Jag började fundera över begreppet "viktiga fakturor". Alla (giltiga) fakturor är förstås viktiga. Men jag vet ju vad som menas här. Det handlar om verksamheter och tjänster som har orimligt höga straff för betalningar som av misstag inte genomförts på förfallodatum.

Är inte det egentliga problemet dessa gotcha-avtal? Man förväntas betala till t ex bostadskö i femhundra år, men fastnar en autogiro-betalning så hamnar man sist i kön.

Jag vet inte hur många offentliga verksamheter och stora företag som regelbundet är sena med utbetalningar - och detta regleras med RÄNTA. Inga konstigheter alls.

Synd att det är så många som accepterar dåliga avtal, att det blir norm - och i praktiken omöjligt att protestera emot för oss andra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag gissar att alla storbanker har möjlighet att automatiskt betala e-faktura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Verkar inte alls så i mina forskningar.

Permalänk
Medlem

Jag har Nordea som en av mina banker. Och använt detta i många år. Det är mycket smidigt måste jag säga, man kan även få notis om när en e-faktura har kommit och huruvida den kommer hanteras automatiskt. Du kan ställa in konto den ska dra ifrån och max summa. Förr fick man sms men nu är det app-notis som gäller.

Permalänk
Medlem

Ja, handelsbanken har också den funktionen. Använder själv funktionen att ändra belopp/datum på tex korträkningar. Måste bara komma ihåg att du måste göra ändringen senast dagen innan (inga räkningar samma dag). Däremot måste alla efakturor gå från samma konto vad jag vet

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag har Nordea som en av mina banker. Och använt detta i många år. Det är mycket smidigt måste jag säga, man kan även få notis om när en e-faktura har kommit och huruvida den kommer hanteras automatiskt. Du kan ställa in konto den ska dra ifrån och max summa. Förr fick man sms men nu är det app-notis som gäller.

Håller helt och hållet med dig!
Skönt att ha lite mer koll än vad man har med autogiro tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Verkar inte alls så i mina forskningar.

3 av mina senaste banker har det erbjudandet. Jag har inte betalat en enda räkning manuellt sen typ 2005. Givetvis är det även autogiro inblandat ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

3 av mina senaste banker har det erbjudandet. Jag har inte betalat en enda räkning manuellt sen typ 2005. Givetvis är det även autogiro inblandat ibland

Ja, det bevisar ju att alla banker har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Inte SEB. Har inte sett nånting som indikerar att det skulle vara möjligt. Det är svårt nog att få till e-faktura hos dem.

Men sen är det ju inte vad man vill ha heller. Räkningar kommer ju med alla möjliga märkliga betalningsdatum. Jag vill betala allt samma dag som lönen kommer, så jag måste ändra varje räkning, för ingen har 25-26 som betalningsdatum.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte SEB. Har inte sett nånting som indikerar att det skulle vara möjligt. Det är svårt nog att få till e-faktura hos dem.

Men sen är det ju inte vad man vill ha heller. Räkningar kommer ju med alla möjliga märkliga betalningsdatum. Jag vill betala allt samma dag som lönen kommer, så jag måste ändra varje räkning, för ingen har 25-26 som betalningsdatum.

Är väl inga problem ändra om man vill. Sen om man missar det betalas det ju iaf på någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför vill du inte betala på förfallodatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det meckiga med betaldatumen är att det i utgångsläget är betalningsmottagaren som bestämmer, oavsett efaktura eller autogiro, så det är samma där på alla banker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Är väl inga problem ändra om man vill. Sen om man missar det betalas det ju iaf på någon dag.

Jo, om jag betalar manuellt är det enkelt, men autobetalning som det frågas om lär ju inte kunna hantera att ändra betalningsdatum på färdiga räkningar.

Skrivet av joakim99:

Varför vill du inte betala på förfallodatum?

För att jag vill att allt ska vara betalt och klart på lönedagen. Mycket enklare att räkna då. Är man jävligt välbeställd kanske man inte bryr sig, men mina fasta utgifter har ökat med ungefär 50-60 procent sen invasionen av Ukraina, och då måste jag ha mycket mer koll.

Skrivet av Laxen123:

Det meckiga med betaldatumen är att det i utgångsläget är betalningsmottagaren som bestämmer, oavsett efaktura eller autogiro, så det är samma där på alla banker

Nej, man kan betala precis när man vill, oavsett datumet på räkningen. Men betalar man efter riskerar man att det blir negativa följder. Betala i förväg, som är det jag pratar om, är helt oproblematiskt.
Det finns ju inga räkningar som har betalningsdatum FÖRE 25/26 i månaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tänkte att detta inte skulle få något svar alls men oj vilket intresse

Verkar som dessa bnker stödjer det iaf:

Swedbank
Handelsbanken
Skandiabanken

Dessa stödjer det inte:

SEB

Jag hade ju mest hoppas på en mindre uppstickarbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, man kan betala precis när man vill, oavsett datumet på räkningen. Men betalar man efter riskerar man att det blir negativa följder. Betala i förväg, som är det jag pratar om, är helt oproblematiskt.
Det finns ju inga räkningar som har betalningsdatum FÖRE 25/26 i månaden.

Missförstod dig. Kreditkortsfakturor kan jag tänka mig att man vill betala 25e varje månad, trots att förfallodatum är 30:e. Men om inte företaget erbjuder så måste man själv in å ändra datum till 25:e för varje betalning.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxen123:

Missförstod dig. Kreditkortsfakturor kan jag tänka mig att man vill betala 25e varje månad, trots att förfallodatum är 30:e. Men om inte företaget erbjuder så måste man själv in å ändra datum till 25:e för varje betalning.

Låter som onödigt krångel, alla månadens räkningar är garanterat aviserade den 25:e så du har summan av vad du ska betala under kommande betalningar på internetbanken, saldot minus det borde inte vara en utmaning.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, om jag betalar manuellt är det enkelt, men autobetalning som det frågas om lär ju inte kunna hantera att ändra betalningsdatum på färdiga räkningar.

Det kan väl eventuellt variera beroende på bank (skulle egentligen inte tro det, dock), men som jag skrev tidigare i tråden så iaf med Handelsbanken så är enda skillnaden i det automatiska läget att efakturor från den avsändaren direkt läggs upp som godkända för betalning.
Dvs, om du inte går in och ändrar på betalningsuppdraget innan dess så betalas efakturan på angivna datum. Men du kan ju ändra datum/belopp om du så vill.

Skrivet av cyklonen:

För att jag vill att allt ska vara betalt och klart på lönedagen. Mycket enklare att räkna då. Är man jävligt välbeställd kanske man inte bryr sig, men mina fasta utgifter har ökat med ungefär 50-60 procent sen invasionen av Ukraina, och då måste jag ha mycket mer koll.

Skrivet av Aphex:

Låter som onödigt krångel, alla månadens räkningar är garanterat aviserade den 25:e så du har summan av vad du ska betala under kommande betalningar på internetbanken, saldot minus det borde inte vara en utmaning.

Det känns som att det lär vara en vanesak till stor del. Om man tycker att det hjälper överblicken tillräckligt så känns det kanske värt att göra detta.
Personligen fördrar jag också att inte ändra på betaldatum om det inte finns någon specifik anledning och att istället titta i vyn med kommande transaktioner som där summeras och ställs mot kontots saldo.

Köper dock inte det här "är man jävligt välbeställd..."-snacket, för man får ju inte mer utan istället mindre pengar kvar i varje givet ögonblick genom att skicka iväg sina pengar tidigare än strikt nödvändigt. Om man nu ska göra ett sådant uttalande (förmodligen bättre att helt skippa det egentligen) så kan man ju argumentera för att det borde vändas precis tvärt om; om man är välbeställd så kan man skicka iväg sina pengar i förtid för att slippa klicka ett extra klick.
Sett till totalen för månaden så blir det väl samma, men man vingklipper sig själv lite sett till flexibilitet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skandiabanken erbjuder autobetalning av e-fakturor. Om du väljer att inte något debitkort hos dem är banken gratis dessutom.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Skandiabanken erbjuder autobetalning av e-fakturor. Om du väljer att inte något debitkort hos dem är banken gratis dessutom.

Kan skandiabanken ge ut BankID? Gissar att det är ett krav för OP om hem ska ha en bank

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gör som du, och vet varför det känns smidigt! 😊 Jag bytte bort Swedbank mot en lokal Sparbank, och är helnöjd! De vill sällan ha mer med Swedbank att göra än nödvändigt, så det känns inte som Swedbank, trots att de ha samma "peng" på loggan. Sparbankerna erbjuder det du frågar efter, och det behöver inte vara en Sparbank på stället där du bor, det har inte jag. Men det kan förstås vara smidigt om den ligger på en ort dit man ibland har ärenden i alla fall, vid de få tillfällen man behöver besöka ett bankkontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Kan skandiabanken ge ut BankID? Gissar att det är ett krav för OP om hem ska ha en bank

Ja då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk