SweClockers-profil vann Postkodmiljonären

Permalänk
Medlem

Verkligen grattis! Huvudstadeen i Ekvatorialguinea skulle jag ha svarat rätt på men katamorfismer lyckades jag aldrig få grepp på. Har man begripit vad en katamorfism är så är man verkligen värd miljonen! Återigen grattis @Alling !! 👍 🎊 🎉 🏆

Permalänk
Medlem

Grattis 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Grattis till vinsten Alling! 🤑😁 Kanske har du gjort dig förtjänt av en ny extra titel "Hentaimiljonären:!"🤣🤣🤣

Tycker förövrigt att det är fel när man i Sverige får sådana här vinster att arrangören ej står för vinstskatten så att man verkligen får sin miljon! Den enda fortfarande som fått sin skatt betald var Jessica Lindgren som vann 1 Miljon Kronor i Big Brother 2006 då betalade produktionen all skatt åt henne så hon verkligen fick 1 Miljon. Borde vara standard tycker jag!

Han skulle spelat på triss istället, där är vinstsumman redan skattad!

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av serafim:

Verkligen grattis! Huvudstadeen i Ekvatorialguinea skulle jag ha svarat rätt på men katamorfismer lyckades jag aldrig få grepp på. Har man begripit vad en katamorfism är så är man verkligen värd miljonen! Återigen grattis @Alling !! 👍 🎊 🎉 🏆

”Begripit” är att ta i, haha, men nog hade jag listat ut betydelsen av ”kata” iallafall. Jag är mycket stolt över min prestation på den frågan, så stort tack!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Grattis!

Kul att se rätt prioteringar med vad man ska göra med pengarna (Server)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

”Begripit” är att ta i, haha, men nog hade jag listat ut betydelsen av ”kata” iallafall. Jag är mycket stolt över min prestation på den frågan, så stort tack!

För mig, som hållit på med mycket kampsport - framförallt kendo, så är "kata" ett antal precisa och välkoreograferade övningar med antingen "katana", riktiga svärd, eller med "bokken", träsvärd (som felhanterade är rejält farliga de också), övningar som avser att fullända svärdshanteringen. Exempel med katana och kvinnliga utövare: https://www.youtube.com/watch?v=-75N3w9hyjM&t=90s
Lägg märke till hur exakt de rör sig och hur exakt de rör svärden så att de stannar i rörelsen just innan de skulle ha träffat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av serafim:

För mig, som hållit på med mycket kampsport - framförallt kendo, så är "kata" ett antal precisa och välkoreograferade övningar med antingen "katana", riktiga svärd, eller med "bokken", träsvärd (som felhanterade är rejält farliga de också), övningar som avser att fullända svärdshanteringen. Exempel med katana och kvinnliga utövare: https://www.youtube.com/watch?v=-75N3w9hyjM&t=90s
Lägg märke till hur exakt de rör sig och hur exakt de rör svärden så att de stannar i rörelsen just innan de skulle ha träffat.

Ah! Men det ”kata” lär ju komma från japanska då och således vara helt orelaterat till grekiskans ”kata”. Ändå kul trivia!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem

Wow kul! Och nu vet man var Malabo ligger!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Var riktigt kul att se!

Se bara vad mycket data spel kan göra och den viktigaste ingrediensen att man håller till på Swec

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Så jävla bra gjort, @Alling. Well played! Grattis!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerbomb:

❌ Vara känd för att vara killen som fick frågan om vad Hentai är för något ❌
✅ Vara känd för att vara killen som vann miljonen ✅

Helt galet pinsam fråga Det är en sådan fråga man inte får svara på direkt utan måste "tänka ett tag" för att inte folk ska dra slutsatser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Helt galet pinsam fråga Det är en sådan fråga man inte får svara på direkt utan måste "tänka ett tag" för att inte folk ska dra slutsatser...

It's called hentai and its art

Permalänk
Medlem

Stort! Grattis, de där löste du snyggt

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Fasen va häftigt 😃 stort stort grattis!!

Permalänk
Skrivet av serafim:

Jag försökte googla på katamorfism och lyckades inte hitta någon bra förklaring haha 😂.

Permalänk
Medlem

Grattis, välförtjänt!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte vem som ligger bakom som styr, utan om det är någon sorts prestation som styr om man vinner eller inte. Jag länkade till Skatteverkets sida om detta tidigare i tråden:
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

Distinktionen är om det är vad som i skattehänseende kallas spelvinst, t ex lotteri, eller en tävlingsvinst, vilket det här är. Notera dock att det även finns fall där spelvinster ska beskattas, t ex pga avsaknad av licens i Sverige (se vidare hos SKV).

Sedan borde det ju rimligen gå på hur stor del som tur utgjorde för att leda fram till vinsten. Dvs. borde det vara väldigt styrande hur man kvalificerade sig till att få sitta och svara på frågorna. Om det är helt slumpmässigt vilka som får chansen givet köp av viss lott eller dylikt så borde det vara väldigt styrande för hur det skall betraktas skattemässigt. Men juridiken greppar inte sådant (kanske lite liknande att måste visa på att din skada berodde på pfas-utsläppen även om det inte går att visa för en individ utan bara för en grupp av individer, men sällsynt är den jurist som greppar matematisk statistik).

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte kollar på svensk TV i princip så hade jag missat detta om det inte kom upp här. Grymt jobbat @Alling! 🥳

Är inte det minsta förvånad över att du tog hem det. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hälften är väl lite av en överdrift om Alling inte har ruggigt hög lön, särskilt sedan "värnskatten" togs bort. Om jag tittar i skattetabell 32, som exempel, och dividerar vinsten över årets månader och sedan antar att han har lika mycket i lön för experimentets skull, så blir skillnaden i total preliminärskatt 34 % istället för 43 %*. Nu har det ju redan betalats ut lön i år, men för antagandets skull att den enda inkomsten skulle vara vinsten i tv-programmet. Tar man tjänstledigt så får man ju inga pengar alls, så det är ju världens sämsta sätt att spara in skatt på, eftersom pengarna då inte finns att tillgå för senare utbetalning. Det blir en ren förlust, en rätt stor sådan, även om man betalar mindre skatt. Sedana kanske man tycker sig föredra en inkomstmässigt dyr långsemester, men det är lite av en annan fråga.

Att Alling enligt annat inlägg fått 30 % i skatteavdrag på "lönespecen" på vinsten torde bero på att den har klassats som sidoinkomst där preliminäravdraget är 30 %. Dock kommer ju detta att justeras efter deklarationen, men vad det blir beror förstås på andra inkomster och eventuella avdrag mm.

*Detta stiger förstås ytterligare vartefter lönen stiger. För att komma upp i 50 % måste man dock tjäna nästan 7,2 miljoner om året i år med den exemplifierande skattetabellen.

Notera att efter brytpunkten övergår arbetsgivaravgiften till en skatt, dvs. pengarna går inte till pension längre. Det innebär att den "effektiva" skatten över brytpunkten är skyhög och långt mer än 50%.

Visa signatur

citera!