Köpråd, bärbar dator runt 10.000:-
Hej Sweclockers forum!
2013 var senaste gången jag gav mig ut här för att få tips till inköp av dator. Får säga att råden jag fick då var väldigt bra då jag fortfarande sitter med samma dator 12 år senare. Tyvärr verkar det som att windows 11 kommer att bli spiken i kistan för den då den inte uppfyller kraven. Dessutom är det kanske dags att uppdatera ändå då behoven ändrats genom åren.
Denna gång behöver jag lite råd kring inköp av en bärbar dator då behovet av en stationär gamingburk inte längre finns. Jag har spanat här på forumet och sett mig runt på diverse sidor, läst diverse tester och jag måste säga att det är något av en djungel att ta sig fram i när det gäller datorer runt 10.000.
Men vi börjar från början. Vad ska datorn användas till och vad har jag för krav.
- Datorn ska användas till lättare surfande, youtube, enklare officeanvändning.
- enklare spelande. Jag spelar inte längre några nya krävande spel men spelar ändå lite då och då. Spel jag lirat det senaste inkluderar Grim Dawn, d2 resurrected, Wartales, V rising. Alltså inga krävande titlar. Det hade varit kul om datorn kunde lira exempelvis baldurs gate 3, mount and blade 2, diablo IV, civ 7. Den behöver inte maxa dom utan kanske snarare driva dom på lite lägre inställningar.
- Kvalitet. Det är viktigt för mig att datorn håller ett tag. Jag vill inte ha en datorn som känns trött och seg efter några år. (hade tidigare en acer laptop där detta hände).
- Datorn behöver inte vara särskilt mobil då den mestadels kommer vara inkopplad och flyttas runt i hemmet. Men det är önskvärt om batteriet räcker i alla fall 3-4 timmar vid vanlig surf/youtubetittande.
- Troligtvis kommer datorn inte kopplas till någon extern skärm utan kommer mestadels användas med sin egen skärm. Så en bra skärm är önskvärt.
Prisnivå: Jag ser gärna att priset hamnar under 10.000 men kan ev. sträcka mig någon tusenlapp högre om det finns väldigt goda skäl för det.
Jag har kollat runt en del och får känslan av att många så kallade "gaminglaptops" runt 10.000 tummar en del på kvalitén på bygge och vissa delar för att pressa in vissa grafikkort. Därför har jag kollat runt lite på begagnat. Vill helst undvika blocket och liknande och hittade då dessa två alternativ som jag gärna skulle få lite input kring:
https://www.billigteknik.se/laptop-14-15/38961-hp-omen-gaming...
https://www.billigteknik.se/laptop-15-beg/39154-38877-dell-pr...
Spontant tänker jag att Dell är en kvalitetsdator som nog har byggkvalitén jag söker. Den har även mer lagring och mer minne och jag gissar på mer batteritid. Det jag är osäker på är hur mycket grafikkortet orkar, är också osäker på skärmen.
HP-datorn verkar vara en lite äldre speldator men vad jag kan läsa mig till är 3070 fortfarande ett relativt kompetent grafikkort. Skärmen är kanske bättre för spel? sen gissar jag på att batteritid är sämre och den har mindre lagring och minne.
Lite avslutande frågor:
Någon som har någon input eller erfarenhet av dessa?
Är det datorer som är ett bra köp utifrån mina behov eller är det överprisade gamla maskiner som kommer bli trötta på ett par år?
Är det någon som sitter med någon annan rekommendation?
Är det bättre att vänta tills fram emot sommaren när det kommit nya bärbara med senaste generationen grafikkort (då de gamla kanske sjunker i pris?)
Tack på förhand!