Amazon skickar datorkomponenter utan emballage

Permalänk
Medlem

Amazon skickar datorkomponenter utan emballage

Nu senast ett Moderkort, Asus TUF B650-E, helt i sin originalkartong utan emballage.
Kartongen var inte ens tejpad. Det var bara öppna locket och ta ut moderkortet.

Är detta rimligt? Tänker främst på stöldrisken.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad själva katongen till moderkortet inte plomberat... man skall vara observant för min erfarenhet är att om det är nått konstigt med förpackningar är det en returvara. kan vara ertt udda fel en kund upptäckt som nån av I/O portarna är trasig... i mitt fall som inte använder nån extraport på moderkort så kan ett sånt fel märkas fem år efter att jag köpt varan. åfan ramminnesplats tre är trasig !!! åfan...

Polarn var med om en rakcmuskipryl där skuvar låg helt lösa i paketet och dessa saknades i fronten... Allt låg helt löst och dinglade runt i en kartong... men såldes som ny. Han tog en bild och fick en ny skickad direkt. Den nya var helt ok förpackad.

Den med saknade skruvar hade otroligt skräpiga pottar. kan vara nått förra kunden reagerat på eller så hade han kanske en lika dan med trasiga pottar. han köpte en ny bytta pottarna på sin gammal, satte in dom i den nya och gjort refond. kan inte exakt svära på att det var så men det var vad jag ock polarn tänkte det som hänt. ??? Man kan bara gissa.

Em men jag hade i vart fall vart otroligt skeptisk om den nu inte var plomberad.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nu senast ett Moderkort, Asus TUF B650-E, helt i sin originalkartong utan emballage.

Skrivet av Modellören:

Vad själva katongen till moderkortet inte plomberat... man skall vara observant för min erfarenhet är att om det är nått konstigt med förpackningar är det en returvara. kan vara ertt udda fel en kund upptäckt som nån av I/O portarna är trasig... i mitt fall som inte använder nån extraport på moderkort så kan ett sånt fel märkas fem år efter att jag köpt varan. åfan ramminnesplats tre är trasig !!! åfan...

Polarn var med om en rakcmuskipryl där skuvar låg helt lösa i paketet och dessa saknades i fronten... Allt låg helt löst och dinglade runt i en kartong... men såldes som ny. Han tog en bild och fick en ny skickad direkt. Den nya var helt ok förpackad.

Den med saknade skruvar hade otroligt skräpiga pottar. kan vara nått förra kunden reagerat på eller så hade han kanske en lika dan med trasiga pottar. han köpte en ny bytta pottarna på sin gammal, satte in dom i den nya och gjort refond. kan inte exakt svära på att det var så men det var vad jag ock polarn tänkte det som hänt. ??? Man kan bara gissa.

Em men jag hade i vart fall vart otroligt skeptisk om den nu inte var plomberad.

Vad jag vet så är inte moderkortslådorna plomberade då ESD påsen är plomberad istället.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet så är inte moderkortslådorna plomberade då ESD påsen är plomberad istället.

Varken kartongen eller påsen var plomberad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har fått en returvara.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog en tidigare returnerad vara.
Vill man ha ytterligare emballage så finns det ett val i sista stegen där man kan addera på en förpackning.

Permalänk
Medlem

Alla mina moderkort

beställa från Amazon har skickats precis så. Det ska stå lite undangömt på sidan "grön frakt" eller liknande

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Vill man ha ytterligare emballage så finns det ett val i sista stegen där man kan addera på en förpackning.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av alteam:

Alla mina moderkort<Uppladdad bildlänk> beställa från Amazon har skickats precis så. Det ska stå lite undangömt på sidan "grön frakt" eller liknande

Låter ju helt klart som detta.

Man kan ju dock helt klart ifrågasätta rimligheten för vissa produkter, beroende på originalförpackningens utformning.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Skickades det med airmee och hemleverans eller vad det till postombud? Sedan så får man ju ta och läsa vad det står gällande frakt och väljer man då originalkartong och då får i just originalkartong kanske man inte ska klaga på amazon utan se vad man själv gör och beställer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

<Uppladdad bildlänk>

Oj visste inte de gjorde så, nu har jag inte beställt något på evigheter från Amazon men så länge det står tydligt hur det fraktas och man kan välja emballage så är det väl okej antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Skickades det med airmee och hemleverans eller vad det till postombud? Sedan så får man ju ta och läsa vad det står gällande frakt och väljer man då originalkartong och då får i just originalkartong kanske man inte ska klaga på amazon utan se vad man själv gör och beställer?

PostNord Ombud. Ingen har valt originalkartong som fraktsätt. Även om man gjort det bör den väl vara tejpad åtminstone?
Tycker det är dåligt att det skickats så "löst" - finns ju massor med risker.

Men ok, jag ska väl inte klaga på Amazon, det är mitt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Oj visste inte de gjorde så, nu har jag inte beställt något på evigheter från Amazon men så länge det står tydligt hur det fraktas och man kan välja embalage så är det väl okej antar jag.

Amazons "emballage" är ofta dock bara en brun påse för att dölja innehållet, inget stötdämpande. Men detta är på varor som Amazon anser redan är emballerade från tillverkarens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Amazons "emballage" är ofta dock bara en brun påse för att dölja innehållet, inget stötdämpande. Men detta är på varor som Amazon anser redan är emballerade från tillverkarens sida.

Ja precis, har bara beställt spel o film som kommit i något kuvert. Enda jag kommer på som har bra förpackning från från början är väl chassin

Permalänk
Medlem

Dölj innehåll med amazon förpackning verkar inte fungera alls!
Haft tre köp som varit strax över 500:- sista tiden, inget direkt jätte stöldbegärligt men samtidigt inget som folk är helt ointresserade av.
Mitten av dec/slutet av jan o sista för 1 vecka sedan.

Valde dölj med amazon förp främst för kostnaden på över 500:-.
Men alla tre packet dök upp i original kartongerna, två med airmee, ett till postens ombud.
Har dock inte vält detta med en hel del andra köp.

Tack vare amazons sälj tillbakaskickade saker som nya så köper jag inte vissa saker från dom.
Saker som kan/är känsliga att hantera köper jag inte från amazon.
Samma sak med saker som är lite av ett lotteri så man kan få ett bra/dåligt ex som tex cpu/gpu.
Dvs risken för att man får tex en sämre cpu för att nån redan köpt den och skickat tillbaks då den var sämre är ju större.

Sen finns ju även amazons fejkade prylar problem som gör att jag inte köper tex minneskort/usb stickor/ssd'er från dom.
Risken att man får en fejk vara, och då ofta med betydligt sämre prestanda men även med betydligt mindre storlek är helt enkelt för stor.

Och till er som inte vet varför amazon har fejkade varor problemet.
Så är det att amazon har samma varor på samma ställe oavsett om det är amazon heller kalles buffel o båg som säljer varan.
Så om kalles B&B skickar in ett fejkat sandisk 1gig sdkort där förpackningen är väldigt lik originalet så blandas dom ihop på samma lagerplats.
Sen om du köper ett sandisk 1gig sdkort som säljs av amazon så finns risken att du får ett av kalles B&B's fejkade kort då dom är ihopblandade med alla andra kort från andra säljare.

Utöver det så blir det ju svårt/omöjligt för amazon att i efterhand ta reda på vilket av företagen som skickat in korten ligger bakom dom fejkade korten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Blev bekymrad när jag läste posten då jag väntade paket från Amazon.

Fick det i dag med en pappåse runt.
Inne paketet hade lite till tryckta hörnor, men annars såg det bra ut.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Dölj innehåll med amazon förpackning verkar inte fungera alls!
Haft tre köp som varit strax över 500:- sista tiden, inget direkt jätte stöldbegärligt men samtidigt inget som folk är helt ointresserade av.
Mitten av dec/slutet av jan o sista för 1 vecka sedan.

Valde dölj med amazon förp främst för kostnaden på över 500:-.
Men alla tre packet dök upp i original kartongerna, två med airmee, ett till postens ombud.
Har dock inte vält detta med en hel del andra köp.

Tack vare amazons sälj tillbakaskickade saker som nya så köper jag inte vissa saker från dom.
Saker som kan/är känsliga att hantera köper jag inte från amazon.
Samma sak med saker som är lite av ett lotteri så man kan få ett bra/dåligt ex som tex cpu/gpu.
Dvs risken för att man får tex en sämre cpu för att nån redan köpt den och skickat tillbaks då den var sämre är ju större.

Sen finns ju även amazons fejkade prylar problem som gör att jag inte köper tex minneskort/usb stickor/ssd'er från dom.
Risken att man får en fejk vara, och då ofta med betydligt sämre prestanda men även med betydligt mindre storlek är helt enkelt för stor.

Och till er som inte vet varför amazon har fejkade varor problemet.
Så är det att amazon har samma varor på samma ställe oavsett om det är amazon heller kalles buffel o båg som säljer varan.
Så om kalles B&B skickar in ett fejkat sandisk 1gig sdkort där förpackningen är väldigt lik originalet så blandas dom ihop på samma lagerplats.
Sen om du köper ett sandisk 1gig sdkort som säljs av amazon så finns risken att du får ett av kalles B&B's fejkade kort då dom är ihopblandade med alla andra kort från andra säljare.

Utöver det så blir det ju svårt/omöjligt för amazon att i efterhand ta reda på vilket av företagen som skickat in korten ligger bakom dom fejkade korten.

Märkligt det där, jag har gjort några köp senaste månaden och alla ordrar kom i en sån brun kartongpåse. Du borde skriva till deras kundtjänst och klaga. Ibland vill man inte att ombud ska se vad man beställt även omdet inte är dyra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De flesta påsar är plomberade, men finns även där tillverkare även påsen är helt öppen och bara vikt under kortet. Det var några år sen nu som jag hanterade mycket moderkort så minns inte vilken tillverkare det var men har ett vagt minne av att Asus haft en del modeller där det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

De flesta påsar är plomberade, men finns även där tillverkare även påsen är helt öppen och bara vikt under kortet. Det var några år sen nu som jag hanterade mycket moderkort så minns inte vilken tillverkare det var men har ett vagt minne av att Asus haft en del modeller där det är så.

Ah! Jag har visserligen bara köpt 2 moderkort de senaste 15 åren. 1 från Asus (2013) och från MSI (2020). Tror båda var plomberade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Skrivet av jnsson:

Ah! Jag har visserligen bara köpt 2 moderkort de senaste 15 åren. 1 från Asus (2013) och från MSI (2020). Tror båda var plomberade

Det moderkortet jag beställde nu Asus TUF B650-E var inte plomberat någonstans. Varken kartong eller ESD påse.
Det är ju inte den bästa förslutningen på dessa kartonger heller, bara sidan/flärpen som viks in för själva "luckan".
Finns ju inget som stoppar att allt bara ramlar ut vid ett enkelt tapp eller dålig hantering.
Samt att stöldrisken är hög.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det moderkortet jag beställde nu Asus TUF B650-E var inte plomberat någonstans. Varken kartong eller ESD påse.
Det är ju inte den bästa förslutningen på dessa kartonger heller, bara sidan/flärpen som viks in för själva "luckan".
Finns ju inget som stoppar att allt bara ramlar ut vid ett enkelt tapp eller dålig hantering.
Samt att stöldrisken är hög.

Och man vill ha garanti ingen öppnat det innan och skickat tillbaka. Det borde vara bättre förseglat från fabriken så att man tydligt ser det är fabriksnytt ronz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Och man vill ha garanti ingen öppnat det innan och skickat tillbaka. Det borde vara bättre förseglat från fabriken så att man tydligt ser det är fabriksnytt ronz.

Som jag förstått det så brukade det endast vara moderkort samt grafikkort som aldrig kom förseglade, men vad jag sett så har de börjat försegla 50 Serien, så nu återstår väl bara moderkorten .