ShowCase: Tre högaktuella gamingskärmar från Philips Evnia

Permalänk
Melding Plague

ShowCase: Tre högaktuella gamingskärmar från Philips Evnia

Emil kopplar in tre skärmar från Evnia för att ta reda på hur de skiljer sig åt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om ett par år kanske det kommer 0,5k skärmar för 30 tusen kronor, skulle gå hand i hand med dagens marknad som säljer teknik som fanns för 10 år sen för runt 15 lappar.

Förra gen av laptops hade 4k modeller nu bara 2k.

Oled hade jag runt år 2008 på min plasma tv, kul att den tekniken kommit tillbaka.

HDR var ett val i settings på Elder Scrolls 4: Oblivion, som kom år 2006 kan jag tillägga som kuriosa.

Hög hertz är verkligen kejsarens nya kläder, 4k däremot är riktigt nice om man har ett par ögon.

Visa signatur

adm radio 3110

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Om ett par år kanske det kommer 0,5k skärmar för 30 tusen kronor, skulle gå hand i hand med dagens marknad som säljer teknik som fanns för 10 år sen för runt 15 lappar.

Oled hade jag runt år 2008 på min plasma tv, kul att den tekniken kommit tillbaka.

HDR var ett val i settings på Elder Scrolls 4: Oblivion, som kom år 2006 kan jag tillägga som kuriosa.

Hög hertz är verkligen kejsarens nya kläder, 4k däremot är riktigt nice om man har ett par ögon.

Just HDR i Oblivion och HDR i skärmar är väl dock helt olika saker även om båda ämnar att ge ett bredare dynamiskt omfång på helt olika sätt (mjukvara och hårdvara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Så.. Ser 4K lika bra ut i 30Hz som 120Hz? Jag föredrar det senare.

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: Gigabyte X870
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Eeh, Plasma är väl en helt annan teknik än OLED?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Var det här ett bidrag till SM i felaktiga påståenden? 😅

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

FÖR I HELVETE SIXTEN! Du kan ta helg.

Jag har 32M2N8900 den är topp!

Permalänk
Medlem

Har philips 49" , den är ganska nöjd med. Dock är 1440 i Y axeln lite snålt

Permalänk
Medlem

2560x1440p skärmen finns för 7125:- på proshop nu

https://www.proshop.se/Skaerm/265-Philips-Evnia-8000-2560x144...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Drömskärmar

Laddar 34M2C5501A med 65 watt över USB-C? För oss som jobbar hemma och använder laptop. Jätteviktig egenskap för mig

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förknippat Philips med bra skärmar. Senaste Philips-tv:n var en jävla besvikelse vad det gällde kvalitén på panelen. Ända anledningen att jag valde märket var ambilight, för det är riktigt bra.

Bränt barn skyr elden.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har aldrig riktigt förknippat Philips med bra skärmar. Senaste Philips-tv:n var en jävla besvikelse vad det gällde kvalitén på panelen. Ända anledningen att jag valde märket var ambilight, för det är riktigt bra.

Bränt barn skyr elden.

Japp, samma för mig. Alltid haft något skumt fel med dem, eller asdåliga/nedbantade menyer utan inställningar. Vilket är konstigt med tanke på att de är kungar på typ smarta lampor, tandborstar, och andra medicinska maskiner.

Sidenote:
Nyfiken på temat som används på skärmarna i artikeln, typsnittet ser ut som från Horizon: Zero Dawn?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Jag har redan en 34M2C6500, dvs en 21:9 OLED med 1440p i höjd. Det var också precis vad jag var ute efter när jag köpte den!

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Kör en Evnia 32M2N8900 sedan några månader tillbaka och har nog aldrig varit så nöjd med en skärm.
Spelar en del Diablo 4 på den och det är enorm skillnad mot min gamla Asus IPS gamingskärm.
Det är dock väldigt tråkigt att komma till jobbet och glo på mina gamla skärmar.
Skärmen får 9/10 i betyg av mig. Det enda jag stör mig lite på är att ambient-belysningen buggar ur hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Va? Oled och plasma TV är två helt olika tekniker. Inte mycket rätt i det du skrev 😄

Hur som helst, har ägt 31,5 varianten med plasm....jag menar Oled och 4k ett par månader nu och är extremt nöjd.
Var rädd att mitt rx 6800 skulle få problem att köra poe2 i native upplösning, men det fungerar väldigt bra 😀
Rekomenderar denna skärmen.
Det enda jag kan komma på som stör mig är den blinkande LED lampan
i stand by, den är väldigt stark och lyser kritvitt. Man kan ju stänga av skärmen helt....men
Min skärm är trångt placerad och av/på knappen sitter ganska långt upp på baksidan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Så.. Ser 4K lika bra ut i 30Hz som 120Hz? Jag föredrar det senare.

Jag tror de flesta föredrar minst 60 FPS/Hz.

Men säg om man skulle välja mellan
A) 4K 60 FPS
B) 1440p 200 FPS

Då kan det nog vara lite mer blandat hur folk väljer.
Vissa föredrar hög upplösning och högsta möjliga inställningar som kan ge 60-ish FPS
Medan andra hellre sänker upplösning och inställningar om det kan ge 200+ FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

A) 4K 60 FPS
B) 1440p 200 FPS

Vissa föredrar hög upplösning och högsta möjliga inställningar som kan ge 60-ish FPS

200Hz, alla dagar i veckan

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

A) 4K 60 FPS
B) 1440p 200 FPS

Kör 60 fps och 4xFG så löser sig båda

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kör 60 fps och 4xFG så löser sig båda

Åfan, kan fg uppdatera ens skärm?!?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Åfan, kan fg uppdatera ens skärm?!?

Det är väl om man redan har en 4K 240Hz skärm och ett RTX 5080,
Om man kan hitta några inställningar som spelet kan köra 4K native och ge runt 60 FPS och sen slänger man på DLSS och Multi Frame Gen.

Men alla har ju inte 4K 240Hz skärm och ett RTX 5080 ...

Permalänk
Medlem

Kör en Evnia 49M2C8900L sedan några månader tillbaka.
Mycket nöjd med den även om jag gick från 3840x2160 till 5120x1440 så passar den överlag mina behov bättre. Mycket trevlig modell och panel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Evnia som kom idag. Hade tänkt ta något billigare för det är till datorn i en övernattningslägenhet. Men priset och specen var så bra, dessutom officiellt gsync compatible vilken kanske är viktigt i dessa black screens dagar.

1440p OLED 360hz parat med 5070 Ti. Det är typ det bästa jag sett. Cyberpunk ligger mellan 230 och 330 fps ungefär med pathracing DLSS balanced transformer och Och 4xFG. Sjukt bra bild och motion clarity.

Den kan rekommenderas.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Hade turen att vinna 32M2N8900 i tävlingen här på Sweclockers för några veckor sedan.

Måste säga att det är en grym skärm och helnöjd med dess egenskaper.
Sen är Ambilight trevligt som mysbelysning men kanske inte som att följa bildens färger då det är något för få ljuspunkter och fördröjningar.