Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

HDMI-switch till PS5

Tjena!

Har ni tips på en HDMI-switch som man kan använda för att växla mellan två olika skärmar kopplade till en PS5? Jag brukar vanligtvis spela vid skrivbordet med en dedikerad spelskärm, men jag har nyligen köpt en ny TV som jag stundvis vill koppla PS5:an till. Istället för att byta kabel hela tiden vore det mycket smidigare med en passande switch. Jag vill gärna ha något som ej påverkar bildkvaliteten och klarar av att visa 4K i 120hz, HDR etc. utan problem. En fjärrkontrollsstyrd switch är ett plus!

Hittade denna på Amazon, men det verkar som att folk har kommenterat att bilden flimrar när HDR är aktivt.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Dina krav liknar mina fast i mitt fall är det att jag swtichar med Tv-Boxen 2i1.

Och det gör jag via denna: HDMI Switch och för mig funkar det utmärkt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Permalänk

Kan man använda sig av en HDMI-switch för att slippa behöva dra mer än en enda HDMI-kabel till TV:n? Och då endast använda en av ingångarna.

Funderar på om det går att lösa eländet med kablar på det sättet.

Smidigt för åtkomstens skull att sätta uttagen på sidan av tv:n. Mer än idiotiskt för kabelhanteringens skull. Behöver extra långa kablar för att kunna dra om alla så de hamnar rakt ner under tv:n.

Permalänk
Skrivet av SVclocker:

Dina krav liknar mina fast i mitt fall är det att jag swtichar med Tv-Boxen 2i1.

Och det gör jag via denna: HDMI Switch och för mig funkar det utmärkt.

Tack! Tror du det även fungerar väl för en PS5? Tänker mig att det känns lite mer krävande jämfört med en TV-box. Synd att den inte har en fjärrkontroll.

Skrivet av Crimson One:

Kan man använda sig av en HDMI-switch för att slippa behöva dra mer än en enda HDMI-kabel till TV:n? Och då endast använda en av ingångarna.

Funderar på om det går att lösa eländet med kablar på det sättet.

Smidigt för åtkomstens skull att sätta uttagen på sidan av tv:n. Mer än idiotiskt för kabelhanteringens skull. Behöver extra långa kablar för att kunna dra om alla så de hamnar rakt ner under tv:n.

Jag använder en Philips Hue Sync Box som är kopplad med en enkel HDMI-kabel till TV:n. Resterande enheter (Apple TV, Blu-ray etc.) är då kopplade till Sync-boxen. Anledningen till att jag använder beror dock på att jag har Philips Hue-lampor bakom TV:n som synkas med den uppspelade innehållet.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Jag använder en Philips Hue Sync Box som är kopplad med en enkel HDMI-kabel till TV:n. Resterande enheter (Apple TV, Blu-ray etc.) är då kopplade till Sync-boxen. Anledningen till att jag använder beror dock på att jag har Philips Hue-lampor bakom TV:n som synkas med den uppspelade innehållet.

Jag har ju faktiskt några Philips Hue lampor och uttag. Fast att synka ljuset med tv:n liknande Philips Ambilight är inte speciellt intressant för mig.

Egentligen så skulle jag kunna använda mig av min hemmabioreciever, men jag vill då bara använda den som HDMI-switch och ej för ljudutmatning. För ljud använder jag idag två Apple Homepod. Har inte lyckats få till det.