Ny drivrutin ska åtgärda svart skärm på RTX 50-kort

Permalänk
Melding Plague

Ny drivrutin ska åtgärda svart skärm på RTX 50-kort

Som utlovat har Nvidia släppt nya Geforce-drivrutiner som påstås fixa problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk dig att du lagt pengar på ett grafikkort som motsvarar en sjysst begagnad första bil, och du möts av en underbar grafik bestående av en…svart bild…

Permalänk
Medlem

5000 seriens launch har vart allt annat än bra, rena rama katastrofen.

Det ena avlöser det andra. Tråkigt men har vart så dom senaste släppen från ngridia tyvärr

Permalänk
Medlem

Nvidia visste om detta, måste vara därför serien döptes till Blackwell, för allt du får se är svart.
Numera även omdöpt till Blackhell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Tänk dig att du lagt pengar på ett grafikkort som motsvarar en sjysst begagnad första bil

Undrar lite lätt när du köpte en schysst begagnade första bil senast? När vi letade till äldsta sonen så var prisklassen på en bra första begagnad bil rätt mycket än ett schysst grafikkort. Då var det annat när jag köpte min första bil för 6.000kr, men världen har snurrat vidare och saker kostar rätt mycket mer nuförtiden.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Undrar lite lätt när du köpte en schysst begagnade första bil senast? När vi letade till äldsta sonen så var prisklassen på en bra första begagnad bil rätt mycket än ett schysst grafikkort. Då var det annat när jag köpte min första bil för 6.000kr, men världen har snurrat vidare och saker kostar rätt mycket mer nuförtiden.

ja 35000 e väl mer än 6000 ??

Vad letar ni för prisklass som första bil ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nvidias monopol har gjort att marknaden för GPUer är i princip trasig.

Ja, AMD och Intel är där, men de kopierar bara allt som Nvidia gör i princip istället för att innovera efter egen vision. Det är Nvidia som styr kajutan med järnhand.

Sjukt svårt för AMD att bara ligga två hela tiden och i princip bara konkurrera med pris.

Det är Nvidia som pushat all innovation och låst in folk i sitt ekosystem. Det började för många år sen redan med PhysX och sen Cuda, RT, DLSS, FG, etc etc

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte hetsen över att köpa nytt grafikkort på release. Trasiga drivrutiner (VA det är ju bara AMD som någonsin haft dåliga drivrutiner?! /s), avsaknad av ROPs, strömkontakter som smälter, ingen tillgång på kort, tveksam (snällt sagt) prissättning...

Om folk satt ner i båten nån gång...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Alltså jag förstår inte hetsen över att köpa nytt grafikkort på release. Trasiga drivrutiner (VA det är ju bara AMD som någonsin haft dåliga drivrutiner?! /s), avsaknad av ROPs, strömkontakter som smälter, ingen tillgång på kort, tveksam (snällt sagt) prissättning...

Om folk satt ner i båten nån gång...

Det har visat sig i åratal att releaseminuten är då man kan göra klipp. Sen blir det bara dyrare. Det vore ju bra om det ändrades, men så har det sett ut ett tag. Sen finns reklamation om något skulle vara fel. Det enda är väl att det är tokigt att sälja sitt gamla kort innan man är nöjd med sitt nya.

Det kommer kanske en dag när Nvidia sjunker i kvalité så mycket så man inte längre vill köpa dom på releasedagen (typ intel), då får man tänka annorlunda. Kvalitén har gått ner och ROP grejern luktar scam, men jag personligen är inte drabbad av något varken på 5070 Ti eller 5090.

Skall bli mycket intressant att se om AMD nailar launchen. Tänk om AMD kunde göra en bättre launch än Nvidia. Det har inte hänt på länge.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det har visat sig i åratal att releaseminuten är då man kan göra klipp. Sen blir det bara dyrare.

Ja, det där en märklig utveckling. Vore rimligare att de började lite för högt och sen sänkte priset.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det har visat sig i åratal att releaseminuten är då man kan göra klipp. Sen blir det bara dyrare. Det vore ju bra om det ändrades, men så har det sett ut ett tag. Sen finns reklamation om något skulle vara fel. Det enda är väl att det är tokigt att sälja sitt gamla kort innan man är nöjd med sitt nya.

Det kommer kanske en dag när Nvidia sjunker i kvalité så mycket så man inte längre vill köpa dom på releasedagen (typ intel), då får man tänka annorlunda. Kvalitén har gått ner och ROP grejern luktar scam, men jag personligen är inte drabbad av något varken på 5070 Ti eller 5090.

Skall bli mycket intressant att se om AMD nailar launchen. Tänk om AMD kunde göra en bättre launch än Nvidia. Det har inte hänt på länge.

5000 serien är ju störtdykning rakt ner i botten när det gäller kvalitet.
Om inte AMD ser till att kapitalisera på detta gyllene tillfälle så tror jag det är kört för oss gamers.
Sen klart, Intel kanske kan ha något i bakfickan också om vi har tur, men det återstår ju att se.
Just nu är min inställning som gamer till hela spektaklet att, så länge jag kan hitta ett icke nvidia grafikkort som spelar de spel jag vill spela fullt godkänt så kommer jag varje gång att köpa det istället för nvidia, oavsett om nvidia kortet skulle ge mig aningens högre fps.
Man får försöka stötta de alternativa plattformar som ändå finns där ute, så länge det är möjligt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

5000 serien är ju störtdykning rakt ner i botten när det gäller kvalitet.

Det handlar mycket om att man började väldigt, väldigt högt. Så även om en på 100 har problem idag så är det ett stort steg neråt. I reella siffror kanske det fortfarande är rätt bra, men det är ju helt olikt hur Nvidia brukar sköta sina launches.

Normalt sett när det är Nvidia problem så är det något man läser om på reddit men ingen man har någon koppling till är drabbad. Men nu har ju en del black screen problem även här på sweclockers. Det är kass.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är "intressant" att det pratas om detta på RTX 5000-serien, och ibland 4000, medan jag fick problem med mitt RTX 3080 med vissa drivrutiner. Är det verkligen orelaterat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycker det är "intressant" att det pratas om detta på RTX 5000-serien, och ibland 4000, medan jag fick problem med mitt RTX 3080 med vissa drivrutiner. Är det verkligen orelaterat?

Vågar inte uppdatera drivrutinerna längre. Sitter kvar med drivrutiner från augusti 2024 tills dess att Microsoft trycker ner nya i halsen på mig. Nvidia har skitit i det blå skåpet med drivirutiner senaste tiden.

Det är oroväckande att det så slumpmässigt verkar göra kort instabila. Underliggande hårdvarufel som visar sig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Vågar inte uppdatera drivrutinerna längre. Sitter kvar med drivrutiner från augusti 2024 tills dess att Microsoft trycker ner nya i halsen på mig. Nvidia har skitit i det blå skåpet med drivirutiner senaste tiden.

Det är oroväckande att det så slumpmässigt verkar göra kort instabila. Underliggande hårdvarufel som visar sig?

DLSS 4 (med override så det funkar i typ alla spel) är ju en trevlig bonus om man använder DLSS dock.
572.16 har stöd för det, och jag tror det ska vara en som brukar funka.

Har svårt att tro att det handlar om något med hårdvarufel. Har inte haft några krascher med kortet på drygt 4 år, och bara med en viss drivrutinsversion (den efter .16 tror jag det var för mig). Inga problem sedan jag nedgraderade igen för några veckor sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Tänk dig att du lagt pengar på ett grafikkort som motsvarar en sjysst begagnad första bil, och du möts av en underbar grafik bestående av en…svart bild…

Imponerande svärta, kan vara underskattat ibland

Permalänk
Medlem

Om jag får 100fps med allt lull lull på i ett spel är jag nöjd. För jag behöver inte mer. Det är väldigt tacksamt. (Klarar mig bra på mindre)
Problemet för mig är att även kort som gör mig nöjd kostar alla skjortor jag har.
Det borde verkligen inte vara så då jakten på fps börjar för många över 144+fps.

Att 5080/5090 kostar snor är inte märkligt. Men att 5070 gör det är.

Det förstör spelmarknaden. Få utvecklare av spel vill göra en grej av att deras senaste AAA rullar på i massor av fps med allt lull på med grafikkort i dom lägre prisklasserna.
Och det är ert fel med er "woow detta spelet kommer rulla på bra med grafikkorten om fem år" mentalitet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Vi som inte är drabbade vågar man ladda ner den senaste versionen? Kanske får svart skärm och tappar ROPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Vi som inte är drabbade vågar man ladda ner den senaste versionen? Kanske får svart skärm och tappar ROPS.

Ganska osannolikt att du får tillverkningsfel på kortet av ny drivrutin.
Svart skärm däremot verkar inte omöjligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Ganska osannolikt att du får tillverkningsfel på kortet av ny drivrutin.
Svart skärm däremot verkar inte omöjligt.

Dom skrev ju av vbios eller driver skulle lösa dom missade ROPsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Hm, var då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Skrivet av Thomas:

Hm, var då?

Jag förmodar att det snarast syftar på https://www.sweclockers.com/nyhet/40738-problem-pa-rtx-50-ser... men där handlar det ju just om svarta skärmar, inte saknade ROPs.

Såvitt jag vet är ju det enda de sagt officiellt om ROP-situationen är att det är en liten andel kort som har felet och att dessa kort ska bytas ut. (Låter rimligt eftersom det verkar vara en hårdvarudefekt)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304