Permalänk
Medlem

Som MBP14 ägare har jag svaret på din fråga.

Det är så att Apples default fan curve är väldigt aggressiv, alltså att den är nästan obefintlig tills den når 75-80 grader och därmed drar på med 100% fläktstyrka (argumentet är att den ska vara ”tyst” för vanligt bruk.

Detta fungerar dessvärre inte så bra i praktiken… Lösningen är att göra en egen fläktkurva där man stegrar med 5-10% beroende på temperatur, resultat blir en svalare och tystare dator! Kör själv TG pro fan controll för att göra en custom curve.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Som MBP14 ägare har jag svaret på din fråga.

Det är så att Apples default fan curve är väldigt aggressiv, alltså att den är nästan obefintlig tills den når 75-80 grader och därmed drar på med 100% fläktstyrka (argumentet är att den ska vara ”tyst” för vanligt bruk.

Detta fungerar dessvärre inte så bra i praktiken… Lösningen är att göra en egen fläktkurva där man stegrar med 5-10% beroende på temperatur, resultat blir en svalare och tystare dator! Kör själv TG pro fan controll för att göra en custom curve.

Tusen tack

Det förklarar en del. Intressant att Apple säger vad som är vanligt bruk, det kan ju vara väldigt varierande.

Mycket riktigt gick fläkten igång vid ca 80c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Tusen tack

Det förklarar en del. Intressant att Apple säger vad som är vanligt bruk, det kan ju vara väldigt varierande.

Inga problem! Vet inte hur van/ny du är med MacOS men listar några vettiga tilläggsprogram som underlättar vardagen.

- TG Pro (för fläktstyrning)
- AltTab (ett måste för Windowsanvändaren)
- Rectangle (fönsterhantering)
- iStatsMenu (för informationsnörden)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Inga problem! Vet inte hur van/ny du är med MacOS men listar några vettiga tilläggsprogram som underlättar vardagen.

Tackar. Är hyfsat van och har bl.a. Rectangle.

Jag använder Mac fancontroll, dock inte Pro versionen. Gissar att man kan laborera med fläkten med det programmet också.

Permalänk
Medlem

Hade visst två fläktar. Så här ser det ut efter ett par minuters körade av multi cpu testet i Cinebench.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

<Uppladdad bildlänk>
Hade visst två fläktar. Så här ser det ut efter ett par minuters körade av multi cpu testet i Cinebench.

Snyggt. Vilket program använde du för logg?

Dubbla fläktar är ju alltid bra. Gissar att du "störde" dig på ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Är AltTab gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Är AltTab gratis?

Yupp, bästa programmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Snyggt. Vilket program använde du för logg?

iStat menus

Ja, det är ju inte supermysigt, men bättre än min jobblenovo.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Testade just TG Pro som @mango tipsade om, den kan du maxa fläktarna i för att lyssna hur mycket du stör dig på ljudet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Testade just TG Pro som @mango tipsade om, den kan du maxa fläktarna i för att lyssna hur mycket du stör dig på ljudet.

Nope har inte testat TG pro. Kostar 105kr och jag håller på att fundera om jag ska behålla min dator, ev blir det att byta till en Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Nope har inte testat TG pro. Kostar 105kr och jag håller på att fundera om jag ska behålla min dator, ev blir det att byta till en Air.

Den har en 14 dagars trial. Men vill man slippa fläktsus så är Air toppen, du tappar dock den fina skärmen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den har en 14 dagars trial. Men vill man slippa fläktsus så är Air toppen, du tappar dock den fina skärmen.

Att jag valde Pro istället för Air berodde på skärmen, så jag får verkligen fundera på vad som ska prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

TG pro är värt, detta är min fläktkurva som är
optimerad för att spela tungt moddat Minecraft (heh) och andra spel. Med rätt kurva är datorn väldigt tyst. I 99% av fallen när jag inte spelar är fläktarna avstänga som en air.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

TG pro är värt, detta är min fläktkurva som är
optimerad för att spela tungt moddat Minecraft (heh) och andra spel. Med rätt kurva är datorn väldigt tyst. I 99% av fallen när jag inte spelar är fläktarna avstänga som en air.

<Uppladdad bildlänk>

Är ditt schema inställt för batteridrift, eller såg jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Är ditt schema inställt för batteridrift, eller såg jag fel?

Ja, har samma schema oavsett om man går på batteri eller nätadapter. Men man kan ställa in så den kör separata schemor beroende på batteri/nätadapter.

Visa signatur