Permalänk

Experimenterat lite med undervolting och det är verkligen ett mycket bättre sätt att få ner temps och energiförbrukning på ett 5090 fe än att sätta en power limit till tex 80. Får både ner energiförbrukningen och får mer fps jämfört med limiten! Nu drar mitt 5090 ungefär lika mket ström som mitt 4090 gjorde vid max load

Cyberpunk (maxat/dlaa/frame gen)
Stock: 89 fps 580w
Undervolt: 83 fps 430-440w -7 procent
80 limit: 79 fps 460w -11 procent

alan wake 2 (maxat/dlaa/frame gen)
Stock: 86 fps 575w
Undervolt: 81 fps 440w -6 procent
80 limit: 77 fps 460w -10 procent

Körde 2500mhz kurvan här:https://www.youtube.com/watch?v=Lv-lMrKiwyk
mina klockfrekvenser i spel är inte fixerade till 2500mhz i praktiken, men det är kanske så det ska vara?

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk

Nu har jag testat 5090 TUF, kan summeras kortfattat:
snäppet kyligare och tystare under Quiet bios jämfört mot FE, kyligare men låter mer under Performance bios. setts till prestanda är TUF identiska mot FE så här är det inga överraskningar. Gällande coilwine, båda har det, TUFs coilwine låter mindre jämfört med FE i mina öron men det har jag ingen data att backa upp detta med då jag har varken bra testmetod eller utrustning för detta.

FE vs TUF

FE stock Furmark efter 5 min

TUF stock Furmark Performance bios efter 5 min

TUF stock Furmark Quiet bios efter 5 min

Kommer behålla min FE och sälja vidare TUF då det är inte så stora skillnader för hur jag tänker använda kortet, lite bättre med FE just i mitt fall då jag får 32mm extra till annat i en ITX låda senare.

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Experimenterat lite med undervolting och det är verkligen ett mycket bättre sätt att få ner temps och energiförbrukning på ett 5090 fe än att sätta en power limit till tex 80. Får både ner energiförbrukningen och får mer fps jämfört med limiten! Nu drar mitt 5090 ungefär lika mket ström som mitt 4090 gjorde vid max load

Nice! På mitt 4090 slutade jag ändå med en power limit på 80. Fick instabilitet med några få spel (av många) och orkade inte trimma in det sista.

Du kommer händelsevis inte ihåg värdena 4090 för spelen du mätte med 5090?

"According to ComputerBase, the RTX 5090 manages 17% more FPS on average vs RTX 4090 in rasterization workloads when both cards are limited to 450 W. So, the RTX 5090 suffers a performance regression of 8% when using 125 W less power."

Har bara sett ovan så vore kul att jämföra lite mer.

Permalänk
Skrivet av maximusnick:

Kommer behålla min FE och sälja vidare TUF då det är inte så stora skillnader för hur jag tänker använda kortet, lite bättre med FE just i mitt fall då jag får 32mm extra till annat i en ITX låda senare.

Jätteintressant att läsa. Jag måste verkligen säga att jag gillar mitt FE mer och mer. Hör ingen coil whine längre, och kortet är mket tyst och svalt undervoltat. Också litet och otroligt snyggt. Det enda som skulle få mig att byta kort är astral för där kan man se volten för varje pin i strömsladden vilket gör att jag skulle våga överklocka ordentligt (vilket jag inte vågar på mitt FE just nu, men kanske i framtiden när vi vet lite mer kring hur vanligt det är med problem med kabeln.

Skrivet av TuHack:

Överlag så ligger mina siffror nära dem från computerbase med skillnaden att mitt 5090 drar lite mindre ström än vad mitt 4090 gjorde. Tyvärr ej antecknat power draw för mina 4090 benches men minns att strömförbrukningen låg nära max för mitt suprim x (körde med strömlimiten maxad alltid) så tippar på mellan 450w och 520w. Prestandamässigt ser det ungefär ut så här vs mitt suprim x med maxad power limit i de benches jag antecknat fps för båda:

Shadow of the tomb raider
5090 undervolt 218 fps (1.17x)
4090: 186 fps

Horizon zero dawn:
5090 undervolt 243 fps (1.19x)
4090 205 fps

rätt coolt ändå hur mket mer energieffektiv ett 5090 potentiellt kan vara vs ett 4090 (fördelen med en mer wide design med många kärnor som är lågt klockade vs färre kärnor som är mket hög klockade)

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

Varför undervoltar du kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

(Ypperligt inlägg, bättre än många recensioner på Sweclockers framsida)

Super intressant. Och tack för tipset att använda Apple Watch för att mäta ljudnivå, har jag inte tänkt på; det ska jag göra i framtiden!

-----------

Förövrigt tänkte jag häromdagen bygga om till mitt Louqe Ghost S1, men får ej in FE kortet dit. Det passar nog med måtten när det väl är på plats, men går fysiskt inte att få in det dit pga bracketen tar i m.m. Iaf inte jag, och jag vill helst inte skrapa kortet i onödan mot metall

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av landahl:

Varför undervoltar du kortet?

1.för att få kortet helt tyst (5090fe låter mer än mitt tidigare 4090 suprim x). Undervoltat hörs det nästan inte alls.

2. För att minska risken för brända kablar och kort (speciellt nu när det är så svårt att få ett ersättningskort och vi inte riktigt vet hur utbredda problemen kommer vara). 400-450w in game innebär ju allt annat lika mket mindre risker än 550w-575w. Tycker det är rätt creepy att ligga så otroligt nära maxbelastningen för dessa kablar i nuläget.kan ju heller inte kontrollera att voltagen ligger jämnt mellan mina strömkablar (går ju bara på astral) mer än att känna på kablarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

1.för att få kortet helt tyst (5090fe låter mer än mitt tidigare 4090 suprim x). Undervoltat hörs det nästan inte alls.

2. För att minska risken för brända kablar och kort (speciellt nu när det är så svårt att få ett ersättningskort och vi inte riktigt vet hur utbredda problemen kommer vara). 400-450w in game innebär ju allt annat lika mket mindre risker än 550w-575w. Tycker det är rätt creepy att ligga så otroligt nära maxbelastningen för dessa kablar i nuläget.kan ju heller inte kontrollera att voltagen ligger jämnt mellan mina strömkablar (går ju bara på astral) mer än att känna på kablarna.

Man ska ju inte behöva ta till sådana åtgärder på ett så pass dyrt kort. Man ska bara plugga in det och spela utan att behöva oroa sig för om kontakten ska smälta.

Jag hade bestämt mig för ett 5090 men har nu fått upp ögonen för amd istället. Jag tänker dock vänta och se vad som händer, jag ska inte bygga en ny dator förrän senare i höst.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Man ska ju inte behöva ta till sådana åtgärder på ett så pass dyrt kort. Man ska bara plugga in det och spela utan att behöva oroa sig för om kontakten ska smälta.

Jo jag håller med. Situationen med den här kabeln är helt absurd. Allt nvidia hade behövt göra är att ha två uttag eller ha flera shunt resistors. Istället kör de igenom all ström genom en kabel med begränsade möjligheter till reglering. Vid max load på 600w ska säkerhetsmarginalen vara så lite som 1.1 sägs det. So far är det dock väldigt få fall av failures. Men återstår att se hur det ser ut om en månad eller så när de sålt fler gånger mer kort. Det läskiga med att vars early adopter är ju att alla barnsjukdomar inte är utredda än.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Super intressant. Och tack för tipset att använda Apple Watch för att mäta ljudnivå, har jag inte tänkt på; det ska jag göra i framtiden!

-----------

Förövrigt tänkte jag häromdagen bygga om till mitt Louqe Ghost S1, men får ej in FE kortet dit. Det passar nog med måtten när det väl är på plats, men går fysiskt inte att få in det dit pga bracketen tar i m.m. Iaf inte jag, och jag vill helst inte skrapa kortet i onödan mot metall

Absolut inte ett precist värde, men tänker att med apple watch kan ni iaf få en uppfattning om hur det ligger till i förhållande till FE, hoppas informationen har varit till nytta

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nice! På mitt 4090 slutade jag ändå med en power limit på 80. Fick instabilitet med några få spel (av många) och orkade inte trimma in det sista.

"According to ComputerBase, the RTX 5090 manages 17% more FPS on average vs RTX 4090 in rasterization workloads when both cards are limited to 450 W. So, the RTX 5090 suffers a performance regression of 8% when using 125 W less power."

Har bara sett ovan så vore kul att jämföra lite mer.

Synd, föredrar själv att undervolta eftersom kortet håller sig svalt även i låga laster. Sänka Powerlimit är bara bra om kortet annars hade dragit mer än 80%, spänningen är i normalläge hela vägen till 80% PT. Å andra sidan har jag alltid kört med G-sync/V-sync och gör man inte det så är PT limit bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Synd, föredrar själv att undervolta eftersom kortet håller sig svalt även i låga laster. Sänka Powerlimit är bara bra om kortet annars hade dragit mer än 80%, spänningen är i normalläge hela vägen till 80% PT. Å andra sidan har jag alltid kört med G-sync/V-sync och gör man inte det så är PT limit bra.

Håller helt med egentligen men så var där något udda spel som inte lirade ok med undervolten. Då orkade jag inte lägga mer tid på det. I dom flesta fall så är korten ändå väldigt tysta/svala. Kylarna till 4090 korten var ju överdimensionerade i många fall.

Med 5090 känns det som undervoltningen är högaktuell igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Håller helt med egentligen men så var där något udda spel som inte lirade ok med undervolten. Då orkade jag inte lägga mer tid på det. I dom flesta fall så är korten ändå väldigt tysta/svala. Kylarna till 4090 korten var ju överdimensionerade i många fall.

Med 5090 känns det som undervoltningen är högaktuell igen!

Ja lite trixit med UV när man blandar in RT-kärnorna.
Allt kan vara stabilt i 10-olika spel sen drar man igång typ Portal RTX med Framegen och så krashar det. Det spelet hamrar kortet brutalt.

Permalänk
Medlem

Någon som har 5090 Astral (ej LC-modellen)? Intryck? Ljudnivå på fläktarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk

Hur många ROP-enheter har era 5090-kort?

https://www.techpowerup.com/332884/nvidia-geforce-rtx-5090-sp...

Artikeln ovan visar att vissa 5090-grafikkort kan sakna ROP-enheter (främst vissa ZOTAC-kort, men inte alla).

Om jag förstått det rätt så ska finnas 176 ROP-enheter i 5090-kort oavsett partnertillverkare?

Det hela kollas enkelt med hjälp av GPU-Z.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Artikeln ovan visar att vissa 5090-grafikkort kan sakna ROP-enheter (främst vissa ZOTAC-kort, men inte alla).

Om jag förstått det rätt så ska finnas 176 ROP-enheter i 5090-kort oavsett partnertillverkare?

Mvh,
WKF.

Såg precis samma sak och tänkte precis fråga detta här också ^^

Satan vad mycket problem det verkar vara med dessa kort....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Mvh,
WKF.

Känns som en viktig grej att kolla på om man lyckades få tag på ett 5090.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Min visar 176

Visa signatur

🖥️ 5090 Rtx FE | Ryzen 9800x3D | G.Skill Trident Z Neo 6000Mhz 2x32 GB | Asus ROG Crosshair X670E Gene | Corsair AX1200i | Samsung 990 Pro 2x 2TB |

🥽 Nuvarande VR | Varjo Aero / Quest 3

Tidigare VR | Oculus DK2 | HTC Vive | Oculus Rift | HTC Vive Pro | Samsung Gear VR | HP Reverb G2 | HTC Vive Pro 2 | Meta Quest Pro | Pimax Crystal | PlayStation VR 2 | Pimax Crystal Light | Pimax 8KX

Permalänk

176 ROPs på min.
Har nu haft några dagar att leka med 5090 tuf. Vram skalar hela vägen upp till +2000. Mindre coilwhine jämfört med 3090 strix som blev ännu värre med vattenblock, hoppas det inte blir så igen...

Den stora besvikelsen är att det bara finns en 12V-2x6 plugg. GPUn slår hårt i 600W PL väggen som gör att frekvensen sänks ganska rejält, även vid 0.95 vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaNoob:

176 ROPs på min.
Har nu haft några dagar att leka med 5090 tuf. Vram skalar hela vägen upp till +2000. Mindre coilwhine jämfört med 3090 strix som blev ännu värre med vattenblock, hoppas det inte blir så igen...

Den stora besvikelsen är att det bara finns en 12V-2x6 plugg. GPUn slår hårt i 600W PL väggen som gör att frekvensen sänks ganska rejält, även vid 0.95 vcore.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Är det oc modellen?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Är det oc modellen?

Nope, icke-oc.

Permalänk

Nu kan man höja mem-oc gränsen i Afterburner till +3000.
https://forums.guru3d.com/threads/msi-afterburner-4-6-6-beta-...

Permalänk
Medlem

Kommer detta nätaggregat fungera bra med 5090?

Ska man i så fall använda nätaggregatets medföljande kabel?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Kommer detta nätaggregat fungera bra med 5090?

Ska man i så fall använda nätaggregatets medföljande kabel?

Bra nätagg och OEM är Seasonic, kabeln som medföljer är väl som alla andra kablar... Annars om man redan har ett nätagg som är 1KW+ och fortfarande garanti täckt så är det bara att fortsätta med det. Iaf så jag gör med AX1600i som är ett ATX 2.4 nätagg, med corsairs 12V-2x6 kabel.

Finns ändå ingen PSU som kan förhindra att det smälter, det enda som hjälper är att ha en osliten kabel / adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaNoob:

Bra nätagg och OEM är Seasonic, kabeln som medföljer är väl som alla andra kablar... Annars om man redan har ett nätagg som är 1KW+ och fortfarande garanti täckt så är det bara att fortsätta med det. Iaf så jag gör med AX1600i som är ett ATX 2.4 nätagg, med corsairs 12V-2x6 kabel.

Finns ändå ingen PSU som kan förhindra att det smälter, det enda som hjälper är att ha en osliten kabel / adapter.

Är det seasonic som bygger antec nätaggregat.

Permalänk

Jo iaf deras ATX 3.1 HCG Pro plat serie, vet ej om andra antecs modeller.
https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/ante...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaNoob:

Jo iaf deras ATX 3.1 HCG Pro plat serie, vet ej om andra antecs modeller.
https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/ante...

Jag har lagt till nätaggregatet i datorbyggaren Inet. Jag funderar på varför Antec ger 10 års garanti och seasonic vertex ger 12 år? Seasonic kommer att släppa ett vertex 1200w 3.1 psu senare i år, frågan är om det är mer värt att vänta på det.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med prestandan. Hann dock bara köra Nomad så fler tester i dagarna.

Visa signatur

PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 5090 | Optane 905P 1.5TB x3 | M.2 4TB | SSD 3.5TB | HDD 18TB | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@60C vid 575W Furmark | Bild 1 2
PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@55C vid 450W Furmark | Bild 1

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Äntligen kom mitt 5090 ifrån Inet, hade köplats 2 ifrån 30/1 ~kl 15.01

Lika stort som Asus Strix 4090

Skönt att alla ROPs var på plats

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Äntligen kom mitt 5090 ifrån Inet, hade köplats 2 ifrån 30/1 ~kl 15.01

https://i.imgur.com/F39a7J3.jpeg

https://i.imgur.com/4PEB2hf.jpeg

Lika stort som Asus Strix 4090

https://i.imgur.com/worK5aO.png

Skönt att alla ROPs var på plats

Snyggt kort men Rubin är tydligen på gång med stormsteg.

Next-gen Nvidia GPU "Rubin" is ahead of schedule, uses 3nm manufacturing and HBM4.
Citat "[With Rubin GPUs] we are going to provide a big, big, huge step up."

Källa