Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av landahl:

Snyggt kort men Rubin är tydligen på gång med stormsteg.

Next-gen Nvidia GPU "Rubin" is ahead of schedule, uses 3nm manufacturing and HBM4.
Citat "[With Rubin GPUs] we are going to provide a big, big, huge step up."

Källa

Det är schyst då kanske man får uppgradera inom 24månader den här gången till 6000 serien!

4090 var med EK vattenblock. 5090 är med luftkylaren

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det är schyst då kanske man får uppgradera inom 24månader den här gången till 6000 serien!

https://i.imgur.com/U1PXP22.png

4090 var med EK vattenblock. 5090 är med luftkylaren

Absolut och vissa tror att 6090 kommer redan i det tredje kvartalet 2026.

Permalänk

Ni som har 5080 eller 5090 kom ihåg att inte klicka i "Unlock voltage control" i Msi Afterburner (eller liknande i andra program tex Asus gpu tweak 3). Core Voltage (mV) skall vara utgråad i Afterburner. Power limit kan man dra till max.

Om "Unlock voltage control" är vald/på (bilden till vänster under Compability properties) så kommer grafikkortet automatiskt att klocka ner sig till runt ~2480mhz oavsett om Core Voltage (mV) står på 0.

Klicka ur "Unlock voltage control" och starta om datorn, så kommer 5090 att klocka upp sig till runt ~2700mhz igen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

https://i.imgur.com/aLD769Z.png

Ni som har 5080 eller 5090 kom ihåg att inte klicka i "Unlock voltage control" i Msi Afterburner (eller liknande i andra program tex Asus gpu tweak 3). Core Voltage (mV) skall vara utgråad i Afterburner. Power limit kan man dra till max.

Om "Unlock voltage control" är vald/på (bilden till vänster under Compability properties) så kommer grafikkortet automatiskt att klocka ner sig till runt ~2480mhz oavsett om Core Voltage (mV) står på 0.

Klicka ur "Unlock voltage control" och starta om datorn, så kommer 5090 att klocka upp sig till runt ~2700mhz igen.

Vad spelar du för spel med kortet? 🧐

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vad spelar du för spel med kortet? 🧐

Idag har jag kört Avowed och lite Forza 5. Oled skärmen kommer i nästa vecka, blir schyst!

Min son han är 7år, blev väldigt nöjd över att få 4090 Strix. Han kör en 9800x3d på ett Taichi x870e lite (precis som jag). Nu blir det massa fps i minecraft/roblox för honom!

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Ni som har ett "MSI RTX 5090 GAMING TRIO OC" kan ladda ner MSI´s nya bios till grafikkortet. Det finns via deras programvara "MSI Center" under advance. Eller så kan man ladda ner den via Techpowerup´s data bas, och flasha den utan "MSI Center".

https://www.techpowerup.com/vgabios/273990/273990

(vänster är den äldre biosen)

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Skruvade upp lite i afterburner, känns inte värt det med den temp skillnaden mot stock, men får väl ligga etta i några minuter

SUPERPOSITION

Permalänk

Helt sjukt hur bra 5090 presterar undervoltat. Med mina nuvarande inställningar har jag samma prestanda som referens med med 20 procent mindre energi (420w). Helt tyst är mitt 5090 fe också. Verkligen ett underbart kort nu. Liten, snygg som fan och helt tyst. Kommer nog fortf uppgradera till astral då jag vill kunna övervaka voltsen på mina pins givet att jag har familj å allt. Men 5090 fe är ett mket trevligt kort undervoltat och rekommenderas om man får tag på ett.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Skrivet av Silkystreet:

Helt sjukt hur bra 5090 presterar undervoltat. Med mina nuvarande inställningar har jag samma prestanda som referens med med 20 procent mindre energi (420w). Helt tyst är mitt 5090 fe också. Verkligen ett underbart kort nu. Liten, snygg som fan och helt tyst. Kommer nog fortf uppgradera till astral då jag vill kunna övervaka voltsen på mina pins givet att jag har familj å allt. Men 5090 fe är ett mket trevligt kort undervoltat och rekommenderas om man får tag på ett.

Skulle du kunna tänka dig lägga upp en skärmdump på din spänningskurva?
Jag är inte helt införstådd med hur man ska gå tillväga när man undervoltar.

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Kanske en dum fråga, men går det fortfarande att använda en egen spänningskurva om man inte har det alternativet ikryssat?
Har själv märkt ett par gånger att mitt 5090 låser sig till antingen 630 eller 1600 MHz tills jag antingen startar om burken, eller släcker och väcker den från viloläge.

Skulle helst vilja slippa problemet men ändå kunna undervolta kortet lite, om det är möjligt.

Permalänk
Skrivet av SumpRåttan:

Kanske en dum fråga, men går det fortfarande att använda en egen spänningskurva om man inte har det alternativet ikryssat?
Har själv märkt ett par gånger att mitt 5090 låser sig till antingen 630 eller 1600 MHz tills jag antingen startar om burken, eller släcker och väcker den från viloläge.

Skulle helst vilja slippa problemet men ändå kunna undervolta kortet lite, om det är möjligt.

Bara du inte klickar i "Unlock voltage control" så blir det inga problem, då kommer det inte att låsa sig till en lägre mhz mer. Jag har inte testat med att sätta en egen kurva. Jag la in den moddade .dat filen i MSI Afterburner (så att minnet går upp till +3000 ist för +2000) och drog upp minnet till +3000, satte core clock mhz till +300 och power limit till 104%

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Bara du inte klickar i "Unlock voltage control" så blir det inga problem, då kommer det inte att låsa sig till en lägre mhz mer. Jag har inte testat med att sätta en egen kurva.

Prövade nyss att avaktivera voltage control, och det verkar som att min spänningskurva som jag sparat sen tidigare fortfarande tillämpas. Får se om problemet med begränsad klockfrekvens löser sig.

Skrivet av Ragnarok:

Jag la in den moddade .dat filen i MSI Afterburner (så att minnet går upp till +3000 ist för +2000) och drog upp minnet till +3000, satte core clock mhz till +300 och power limit till 104%

https://i.imgur.com/0c7TQ2l.png

Gör det någon märkbar skillnad på FPS i spel/benchmarks att överklocka minnet? Jag är inte så insatt i det här, men jag har nog aldrig hört folk snacka om minneshastighet till någon reda.

Permalänk
Skrivet av SumpRåttan:

Prövade nyss att avaktivera voltage control, och det verkar som att min spänningskurva som jag sparat sen tidigare fortfarande tillämpas. Får se om problemet med begränsad klockfrekvens löser sig.

Gör det någon märkbar skillnad på FPS i spel/benchmarks att överklocka minnet? Jag är inte så insatt i det här, men jag har nog aldrig hört folk snacka om minneshastighet till någon reda.

Efter du avaktiverat den måste du starta om datorn med.

I benchmarks gör det skillnad, i spel...säkert nån/några fps iaf

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Hämtat/köpt på webhallen tidigare idag.

Permalänk
Medlem

@Ragnarok Är du nöjd med ditt MSI gaming trio OC? Har ett sådant och en Suprim liquid soc som jag köar på. Osäker på vilket jag ska välja. Misstänker att gaming trio OC kommer komma först.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@Ragnarok Är du nöjd med ditt MSI gaming trio OC? Har ett sådant och en Suprim liquid soc som jag köar på. Osäker på vilket jag ska välja. Misstänker att gaming trio OC kommer komma först.

Hade alla alla gånger taget ett Liquid SOC. Ett trio fick jag tag i 30/1 och tackade "nej" till.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Jag är jättenöjd med trio kortet. Ingen coil whine alls och överklockar bra (300/3000, har inte testat mer på core ännu). Helst hade jag velat ha ett Asus Astral 5090 som första alternativ (mest för att mitt asus strix 4090 var bra med EK block på).

Jag personligen hade inte velat ha ett grafikkort med en AIO kylare på. Segt om pumpen lägger av osv. Då kör jag hellre custom vattenkylning. Men om det inte spelar någon roll för dig, så hade jag tagit det 5090 som kan erbjudas först till dig

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tack för tipset. Höll på att bli tokig över den buggen och kunde inte begripa vad som orsakade det. Installerade om afterburner flera gånger och gjorde om mina profiler men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Ni som har ett "MSI RTX 5090 GAMING TRIO OC" kan ladda ner MSI´s nya bios till grafikkortet. Det finns via deras programvara "MSI Center" under advance. Eller så kan man ladda ner den via Techpowerup´s data bas, och flasha den utan "MSI Center".

https://www.techpowerup.com/vgabios/273990/273990

https://i.imgur.com/ZfmJl3w.png
(vänster är den äldre biosen)

Skrivet av Ragnarok:

Bara du inte klickar i "Unlock voltage control" så blir det inga problem, då kommer det inte att låsa sig till en lägre mhz mer. Jag har inte testat med att sätta en egen kurva. Jag la in den moddade .dat filen i MSI Afterburner (så att minnet går upp till +3000 ist för +2000) och drog upp minnet till +3000, satte core clock mhz till +300 och power limit till 104%

https://i.imgur.com/0c7TQ2l.png

Vad är skillnaden på nya bios?

Vart hittar man denna .dat filen eller har du någon stans man kan läsa om detta?
Mitt MSI kort slår ju i taket på +2000 och klarar säkert att gå lite högre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Vad är skillnaden på nya bios?

Vart hittar man denna .dat filen eller har du någon stans man kan läsa om detta?
Mitt MSI kort slår ju i taket på +2000 och klarar säkert att gå lite högre.

Den nya msi trio bisoen ska fixa black screen, samma som de nya nvidia drivrutinerna ska göra. Jag fick lite bättre 3dmark score med den nya biosen med, men det kanske bara var random tur.

Filen kan du hitta här: (posten längst ned på sidan)

https://forums.guru3d.com/threads/msi-afterburner-4-6-6-beta-...

Skriv över original filen i C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner
Glöm inte att stänga av msi afterburner innan du kopierar dit den moddade .dat filen.

Du behöver den senaste versionen av msi afterburner för att det skall funka. Den går att ladda ner här:

https://www.guru3d.com/download/msi-afterburner-beta-download...

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av SumpRåttan:

Skulle du kunna tänka dig lägga upp en skärmdump på din spänningskurva?
Jag är inte helt införstådd med hur man ska gå tillväga när man undervoltar.

Här kommer kurvan. Ger referensprestanda för 78-80 procent av energin och avsevärt lägre temps. ligger på runt 430w under max load

För mig har den varit superstabil. ingen krash på drygt 10 timmars spelande i indy och cyberpunk. men finns ju alltid risk den krashar för andra.

Har också en kurva som ger 2-3 procent prestanda över referens men med 12-13 procent mindre energiförbrukning. men ej hunnit testa stabilitet tillräckligt mket.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Skrivet av Silkystreet:

Här kommer kurvan. Ger referensprestanda för 78-80 procent av energin och avsevärt lägre temps. ligger på runt 430w under max load

För mig har den varit superstabil. ingen krash på drygt 10 timmars spelande i indy och cyberpunk. men finns ju alltid risk den krashar för andra.

Har också en kurva som ger 2-3 procent prestanda över referens men med 12-13 procent mindre energiförbrukning. men ej hunnit testa stabilitet tillräckligt mket.

Tack för bilden!
Om jag har fattat det rätt så har du höjt hela kurvan tills den når 2800 MHz vid 900 mV, och sedan plattat ut den?
Låter rätt snarlikt det jag gjorde med mitt, men jag tror jag plattade till den vid 875 mV. Jag kommer dock inte ihåg hur mycket jag höjde frekvensen; jag får kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av SumpRåttan:

Tack för bilden!
Om jag har fattat det rätt så har du höjt hela kurvan tills den når 2800 MHz vid 900 mV, och sedan plattat ut den?
Låter rätt snarlikt det jag gjorde med mitt, men jag tror jag plattade till den vid 875 mV. Jag kommer dock inte ihåg hur mycket jag höjde frekvensen; jag får kolla när jag kommer hem.

Ja precis så. Sedan har jag en överklockvariant som är samma men peakar på 3000mhz vid 970 mV. Ger 2-3 procent mer prestanda än stock med 0.87x strömförbrukningen. Skulle rekommendera alla som inte är ute efter en maxad överklockning att undervolta. Det är verkligen win win. Speciellt med 5090 fe.

För övrigt lyckades få igenom en beställning på astal via amazon idag med leverans i april. blir intressant att se hur en undervoltat 5090 fe står sig mot en överklockad astral temp, ljud och prestandamässigt, och även i vilken grad astral går att överklocka undervoltad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare bestämt mig för att köpa ett 5090 men efter allt som har kommit fram så har det fått mig att tveka rejält. Jag tänker vänta till hösten och se vad som händer.

Ni som har köpt kortet hur ser ni på att Nvidia säljer kort med mindre rops, kablar som smälter etc?

Självklart visste Nvidia om att det fattades rops men valde att hålla tyst om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ni som har köpt kortet hur ser ni på att Nvidia säljer kort med mindre rops, kablar som smälter etc?

Går väl inte summera hela launchen av 50-serien som något annat än en shitshow. Med tanke på problemen samt den begränsade tillgången.

Permalänk
Skrivet av Silkystreet:

Ja precis så. Sedan har jag en överklockvariant som är samma men peakar på 3000mhz vid 970 mV. Ger 2-3 procent mer prestanda än stock med 0.87x strömförbrukningen. Skulle rekommendera alla som inte är ute efter en maxad överklockning att undervolta. Det är verkligen win win. Speciellt med 5090 fe.

För övrigt lyckades få igenom en beställning på astal via amazon idag med leverans i april. blir intressant att se hur en undervoltat 5090 fe står sig mot en överklockad astral temp, ljud och prestandamässigt, och även i vilken grad astral går att överklocka undervoltad.

Har precis kört ett par tester i Unigine Superposition med ett par olika undervoltningar. Alla benchmarks är 4K optimized tester, och har en +2000 MHz överklockning på minnet.

2650 MHz vid 875 mV gav en poäng på 42586. Snitt FPS 319, effekt ungefär 405 W.

2800 MHz vid 900 mV gav en poäng på 40571. Snitt FPS 303, effekt ungefär 390 W.

3000 MHz vid 900 mV gav en poäng på 42787. Snitt FPS 320, effekt ungefär 410 W

Har själv använt den första undervolten, och kommer nog att fortsätta med det. Den har varit helt stabil än så länge under spelande.

Inte på något sätt vetenskapligt, men kanske nice to know för den som bryr sig.

Permalänk
Skrivet av SumpRåttan:

Har precis kört ett par tester i Unigine Superposition med ett par olika undervoltningar. Alla benchmarks är 4K optimized tester, och har en +2000 MHz överklockning på minnet.

2650 MHz vid 875 mV gav en poäng på 42586. Snitt FPS 319, effekt ungefär 405 W.

2800 MHz vid 900 mV gav en poäng på 40571. Snitt FPS 303, effekt ungefär 390 W.

3000 MHz vid 900 mV gav en poäng på 42787. Snitt FPS 320, effekt ungefär 410 W

Har själv använt den första undervolten, och kommer nog att fortsätta med det. Den har varit helt stabil än så länge under spelande.

Inte på något sätt vetenskapligt, men kanske nice to know för den som bryr sig.

Fascinerande att se hur bra scores och låg energiförbrukning du får med 2650 mhz (men lågt score med 2800 mhz?!?). Överlag har du mket bättre effektivitet än jag har. Du får gärna posta kurvan för den första. Mina scores ser ut så här i 4k optimized

5090 fe stock= 42657 550w
5090 2900mhz@900 mV 42226 (0.99x stock) 440w
5090 2800mhz@900 mV 41425 (0.98x stock) 430w (den jag kört mest med och visade bild på, men 2 av dina är bättre både avseense score å förbrukning)
5090 3000mhz@970 mV 43687 (1.02x stock) 480w

inte överklockat minnena i någon av körningarna. Vilket 5090 hade du och cpu?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag hade tidigare bestämt mig för att köpa ett 5090 men efter allt som har kommit fram så har det fått mig att tveka rejält. Jag tänker vänta till hösten och se vad som händer.

Självklart visste Nvidia om att det fattades rops men valde att hålla tyst om det.

https://youtu.be/ntSylZ1Bp1Y

Självfallet är det surt om man får ett kort med mindre ROPs, eller om kontakten smälter. Vid båda dina scenarier får man ett nytt grafikkort.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Silkystreet:

Fascinerande att se hur bra scores och låg energiförbrukning du får med 2650 mhz (men lågt score med 2800 mhz?!?). Överlag har du mket bättre effektivitet än jag har. Du får gärna posta kurvan för den första. Mina scores ser ut så här i 4k optimized

5090 fe stock= 42657 550w
5090 2900mhz@900 mV 42226 (0.99x stock) 440w
5090 2800mhz@900 mV 41425 (0.98x stock) 430w (den jag kört mest med och visade bild på, men 2 av dina är bättre både avseense score å förbrukning)
5090 3000mhz@970 mV 43687 (1.02x stock) 480w

inte överklockat minnena i någon av körningarna. Vilket 5090 hade du och cpu?

Min kurva ser ut så här:

Jag har ett 5090 FE och en AMD Ryzen 9800X3D.

Tyckte också det var konstigt att 2800 MHz gav lägre poäng. Min teori är att den kurvan är en +800 MHz överklock, medans de två andra är +1000 MHz. Annars vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av SumpRåttan:

Min kurva ser ut så här:
<Uppladdad bildlänk>

Jag har ett 5090 FE och en AMD Ryzen 9800X3D.

Tyckte också det var konstigt att 2800 MHz gav lägre poäng. Min teori är att den kurvan är en +800 MHz överklock, medans de två andra är +1000 MHz. Annars vet jag inte.

Yes å 9800x 3d (eller minnesöverklocken) förklarar varför du får högre poäng vid snarlika inställningar som mig. Finns ett litet parti i benchen där GPU load ligger under 90 procent så processorn kan spela en lite större roll (har 7800x 3d). Förstår dock inte varför din energiförbrukning är så mket lägre. Är det ett ögonmått eller ett snitt över benchen?

Visa signatur