Här är AMD Radeon RX 9070-korten – släpps den 6 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Priset är en besvikelse, jag hoppar, det gäller ha tålamod, en ny last nvidia gröna kort väntar snart bakom hörnet! Håll ut grafikkortsälskare, snart kommer ett skepp lastat med 50serien komma till en butik nära dig!

Sorry, vill du ha mat får du gå någon annanstans

Testerna tror jag kommer dagen innan säljstart, dvs den 5:e

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

För en som inte hängt med så bra. När tror vi att vi kan få börja se tester?

runt den 6/3

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Kollar man på bilderna Inet har på de olika 9070XT så har de 3x8 pin. Hade verkligen önskat 12vhpwr för att slippa ett fågelbo i mitt Terra 🥲

Skrivet av Viktorph:

En dag innan släppet brukar väl vara normalt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Priset är en besvikelse, jag hoppar, det gäller ha tålamod, en ny last nvidia gröna kort väntar snart bakom hörnet! Håll ut grafikkortsälskare, snart kommer ett skepp lastat med 50serien komma till en butik nära dig!

Du tycker att 9070 XT var för dyrt och ditt svar på detta är att köpa ett ännu dyrare Nvidia-kort?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

Tror att Ps6 kommer säkerligen att ha ett nedbantat 9070, Ps6an skulle väl anlända 2026?

Finns diverse läckor från det där antitrust-avtalet som MS fick acceptera för att kunna köpa Activision som säger ”inte före 2027” för PS6. Finns också en intervju med en före detta Sony-höjdare där han säger 2028 väldigt inofficiellt.

Skrivet av Halebopad:

Då är det ännu mer säkert att Sony får köpa massvis av bulk 9070M till superpris som dom sen kommer att sälja till ockerpriser för att säga att de säljer till förlust, trots det är en förlegat teknik det årtalet.

Det sitter inga fysiska 6700XT i dagens PS5. Det är en SoC som har en GPU som liknar en 6700XT väldigt mycket men saknar bl.a Infinity Cache. På samma sätt blir det antagligen i PS6 - en SoC som innehåller en GPU ur AMDs mellanklass. Dock tror jag snarare att det blir det första UDNA-kortet snarare än 9070.

Skrivet av Zyzlite:

Kollar man på bilderna Inet har på de olika 9070XT så har de 3x8 pin. Hade verkligen önskat 12vhpwr för att slippa ett fågelbo i mitt Terra 🥲

Sapphire Nitro+ skall ha det.

Skrivet av Hakinger:

Ska inte svensk miljö-, eller om det var kemiskatt som ska läggas på priset också?

Inte på komponenter, nej. De räknas visst som reservdelar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

6e mars.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den vänstra biten är native, raster, den högra är native med RT. Båda jämför hur 9070XT står sig mot 5070Ti (det är inte så komplicerat uppställt)

Ah, tack, haha. Jag gjorde en tankevurpa.

Permalänk
Medlem

Ni som kan det här med datorer..
Jag har ett EVGA G2 750W i datorn och rullar på en 5900X prolle och lite ssd..
Kommer detta räcka om man siktar in sig på ett ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB TUF Gaming OC även om inet säger att det rekommenderar ett 800w nätagg?

Permalänk
Medlem

Grymt!!!

Permalänk
Medlem

Priset var positivt för 9070XT.

Lägger det sig ett par tusen under 5070ti så kan det nog gå hem hos folket.

Energieffektiviteten ser dock inte bra ut för XT modellen, lär inte överklocka bra.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Du tycker att 9070 XT var för dyrt och ditt svar på detta är att köpa ett ännu dyrare Nvidia-kort?

Skrivet av sweisdapro:

blev du lovad att få prova läderjackan, eller?

Vem vet, allt kommer fram inom kort, men jag manar till tålamod! Håll ut i 2 veckor till dvs i mitten Mars med grafikkortsköp, så kommer allt avslöjas varför jag säger som jag säger. Jag kanske har ett litet insidertips som jag inte helt vågar läcka!

Permalänk
Medlem

Kul att några blev glada i alla fall. För min del spelar det ingen roll vad priset ligger på när det ändå har överstigit en viss gräns för rimlighet. Det skulle lika gära kunna ligga på 10-12 tusen.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Ah men nu snackar vi! Blev väldigt positivt överraskad av priset på XT-varianten. Blir högst troligen ett byte till AMD för första gången sedan HD4870

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Vem vet, allt kommer fram inom kort, men jag manar till tålamod! Håll ut i 2 veckor till dvs i mitten Mars med grafikkortsköp, så kommer allt avslöjas varför jag säger som jag säger. Jag kanske har ett litet insidertips som jag inte helt vågar läcka!

Trust me, bro

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Kul att några blev glada i alla fall. För min del spelar det ingen roll vad priset ligger på när det ändå har överstigit en viss gräns för rimlighet. Det skulle lika gära kunna ligga på 10-12 tusen.

Jag hade tyckt det vore roligare om alla som blev glada tänkte precis som du. Själv tar jag hellre med mig pengarna i graven eller eldar upp dem.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Får 7900xtx vibbar med hypen och presentationen.
Priset är för högt om amd vill ha marknaden med sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Priset är bekräftat. $549 och $599 för non XT och XT.

Märkligt liten skillnad då prestandaskillnaden är närmare 20%. 9070 är verkligen inte prisvärd då.

Samma sak igen. 7900XT var för dyr, 7700XT var för dyr, och nu är 9070 för dyr. Kan man inte få en datortomografi på huvudet på det stolpskottet hos AMD som satte de här priserna? Något måste ju fattas där inne om prestandan går ner med 20% och priset går ner med 8%.

Vad som är än värre är att det sannolikt inte blir några prissänkta RDNA3-kort att fynda heller. Både Navi 31 och Navi 32 använder sig ju av komplicerad paketering (memory controllers på egna chip) som det är brist på, så de blir inte billiga. Navi 44 verkar vara alldeles för liten, så nu blir det ett rejält hål i prisschemat. Förra gången kunde man ju åtminstone hitta billiga RDNA2.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade tyckt det vore roligare om alla som blev glada tänkte precis som du.

Vi hade haft lägre priser då i alla fall och det hade ju varit roligt.
Sitter fortfarande med ett 1070

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Får 7900xtx vibbar med hypen och presentationen.
Priset är för högt om amd vill ha marknaden med sig

Fast nu slåss dom ju inte i toppsegmentet. Visst kul med bättre pris/ prestanda i medelklass, men det är ju inget som är wow-faktor direkt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag bryr mig någorlunda för att de påverkar priserna i framtiden och även andrahandspriser.

Jag skulle nog inte köpt 9070xt för något över 6000kr, men vid 6500-7000kr hade det pressat ner äldre korts priser mer och då blir det lite kul att uppgradera för fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ni som kan det här med datorer..
Jag har ett EVGA G2 750W i datorn och rullar på en 5900X prolle och lite ssd..
Kommer detta räcka om man siktar in sig på ett ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB TUF Gaming OC även om inet säger att det rekommenderar ett 800w nätagg?

Absolut. Tänk på att ingen processor specifieras med nätaggsrekommendationer. Det finns de (Intel) som drar 300-400w och mer. För din cpu som drar runt 100, eller 140w max, +300-340 för gpu, räcker t.o.m 650w väl utan problem, tror t.o.m man hade klarat sig med 550w utan problem. 750w har stor marginal.

Permalänk
Kontot avslutas

Woho! Äntligen ska man börja få spela lite spel drygt om en vecka, ett köp oavsett!
Pris och prestanda ser bra ut, frågan är bara vilka kort är mindre än 322 mm för min Terra..? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Samma sak igen. 7900XT var för dyr, 7700XT var för dyr, och nu är 9070 för dyr. Kan man inte få en datortomografi på huvudet på det stolpskottet hos AMD som satte de här priserna? Något måste ju fattas där inne om prestandan går ner med 20% och priset går ner med 8%.

Vad som är än värre är att det sannolikt inte blir några prissänkta RDNA3-kort att fynda heller. Både Navi 31 och Navi 32 använder sig ju av komplicerad paketering (memory controllers på egna chip) som det är brist på, så de blir inte billiga. Navi 44 verkar vara alldeles för liten, så nu blir det ett rejält hål i prisschemat. Förra gången kunde man ju åtminstone hitta billiga RDNA2.

Hehe ja det är helt sjukt att man kan upprepa samma misstag tre gånger.

Största anledningen är väl att AMD känner att de behöver kasta 9070 under bussen för att subventionera 9070 XT, annars hade den nog kostat 650$. Samma tankegånger gick säkerligen med 7900 XT och 7700 XT.

Frågan är vem som ens kommer gå på den fällan, det gick ju inte bra sist.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Säg vad det är då isåfall, vem som helst kan hitta på något om man förväntar sig att "vågar inte säg vad exakt ti hi ^^" är tillräcklig förklaring.

Är det att Nvidia kommer sänka priser för att svara på denna launch? För det vore rimligt och inte helt oväntat kanske.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Pris/prestandan måste bli bättre än 7900 xt, för annars är det väldigt konstigt prissatt. Går just nu att köpa ett 7900 xt i handeln för ca 8500 kr, så om prestandan inte blir bättre i praktiken så vet jag inte vad jag tror om den här produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nej, komponenter beskattas inte, säljer du en komplett (monterad) dator så är det kemikalie-skatt. Detta eftersom alla vet att om du bygger själv, så finns inga miljöfarliga ämnen i de komponenter som man använder.

Endast om den kompletta datorn innehåller en in och en ut-enhet, dvs tex ett tangentbord och en monitor.

Alltså, de monterade burkar som tex inet och webhallen säljer utgår det inte kemikalieskatt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Pris/prestandan måste bli bättre än 7900 xt, för annars är det väldigt konstigt prissatt. Går just nu att köpa ett 7900 xt i handeln för ca 8500 kr, så om prestandan inte blir bättre i praktiken så vet jag inte vad jag tror om den här produkten.

Snabbt räknat är prestandan bättre, vad det faktiska priset blir är det som nu är relevant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

De är alldeles för dyra, kommer INTE köpa!!! Jag väntar på att Nvidia-korten kommer i lager kommer inte göra samma misstag igen!

Snacka om att vara nvidia-skadad. Försöker inte göra några påhopp här men detta är vad nvidia 5070's borde kosta för den skitprestandan. AMD är åtminstone realistiska i sin presentation. Detta är ett stort steg upp och är riktigt feta kort i mid-sektionen. Jag har för övrigt själv ett nvidia-kort, bara så du inte tror att jag är ute efter dig

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas det här blir en hit och att priserna hamnar ungefär där de spås göra, börjar bli väldigt sugen på att pensionera mitt GTX 1080.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag köper det om 2år som vanligt om det är bra prestanda på det! Kör fortfarande i 1080p så 2-3år senare har varit klockrent för min del om jag vill ha minst 240fps i dom spel jag spelar (sällan nya spel). Men kul om det blir en bra generation igen! Skillnaden från mitt 3070ti till 7800xt var rätt jävla enorm och kostade mig 1500kr i mellanskillnad (för ett bra kort också). Tills jag byter till 1440p så kommer jag inte att ändra taktik så länge ingen superbra deal kommer över mig

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)