Permalänk

LG C1, C2, C3 eller C4

Hej, pga tuff ekonomi så kommer jag behöva avvakta köp av oled-tv till i höst om jag inte köper en bättre begagnad. Det ska bli en 65 tum.

Jag har idag en 55 tum Full HD som är minst 10 år gammal. Sony.

Efter att ha undersökt utbudet lite så har jag hittat följande alternativ bättre begagnade. Jag kommer självklart kolla så de inte har inbränningar och liknande innan köp.

LG C1, 7000kr
LG C2, 10.500kr
LG C3, 14.000kr
LG C4, 16.000kr

Har aldrig haft oled-tv innan och kollar mestadels på kvällstid. Jag vet att det är oled jag vill ha dock.

Det jag undrar är om jag kan få input från er som har eller har haft flera oled-tv. Vad bör jag satsa på?
C1 lockar mycket pga den är otroligt billig. Av det jag har kunnat läsa mig till så är det mest snabbare processor och lite högre ljusstyrka som kommer med de senare modellerna.

TV ska användas till serier och film 95% av tiden och eventuellt PS5 i framtiden.
Som jag förstått det är samtliga dessa rätt framtidssäkra med HDMI 2.1, 120+hz, eARC etc.

Nån som kan ge mig nån feedback? Är det bättre att ta nån i mitten, C2 eller C3?

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är gradvis bättre och jag skulle på tummen säga att det är minst skillnad mellan C2 och C3. C4:n var en förbättring med hur LG LG för varje generation använder de allt ljusstarkare panelerna till att få ut mer dynamik snarare än mer peak brightness. C4:n upplevs därför mer ljusstark när det behövs så att säga. C1:n är äldst och de första med evo-panelerna. De brukar ha en tydligare dither-process med halvtoner som är mer synlig, i alla fall när man granskar panelen noga. C1-exemplaren hade också större problem med uniformitet än både tidigare och senare generationer även om de problem ofta försvann av sig själva efter en tid drift. Ofta band av varierande vitbalans.

Det som också talar emot en C1 är att sådant som garantitider lär ha upphört. Plus då mer slitage och okänd användares okända anvädnarmönste under en längre tid. C2:or kan fortfarande vara inom de tre åren.

Permalänk

Jag sitter på
1 st 55" C7 köpt vid launch som fortfarande tuffar på i sovrummet, lite burnin på gult i mitten av tvn så allt som ska vara mot det gula hållet blir mera grönt "detta va vanligt på tidiga modellerna c6c7c9 osäker på när det försvann om de var cx eller c9", några döda pixlar längst ner, men annars funkar den fortfarande klockrent efter 7 års plågande.

3 st 55" C9 som sitter på min racing rig som jag köpte begagnade för 6000 st för 1.5 år sen, dom har gått minst 1000 timmar på riggen med ingen rörelse i cockpiten í spel och vissar ingen tecken på burnin fortfarande, lite döda pixlar längst ner annars inget att klaga på.

1 st 55" CS som jag köpte ny, har hoppat imellan simriggen och tv bänken, inga fel på den.

1st 65" C3 i vardagsrummet Köpt ny

1 st 42" C2 vid datorn, köpt begagnad.

Jag skulle säga köpa begagnad C2 och uppot runt 7-8000 om det är c9 eller cx skulle jag inte betala mera än 5000 för begagnade.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem

Om du äger en Android och är intresserad av att ha Chromecast-funktion så krävs det C2 eller nyare. C1 kan du dock casta din iPhone-skärm på.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GoldenPaws:

Hej, pga tuff ekonomi så kommer jag behöva avvakta köp av oled-tv till i höst om jag inte köper en bättre begagnad. Det ska bli en 65 tum.

Jag har idag en 55 tum Full HD som är minst 10 år gammal. Sony.

Efter att ha undersökt utbudet lite så har jag hittat följande alternativ bättre begagnade. Jag kommer självklart kolla så de inte har inbränningar och liknande innan köp.

LG C1, 7000kr
LG C2, 10.500kr
LG C3, 14.000kr
LG C4, 16.000kr

Har aldrig haft oled-tv innan och kollar mestadels på kvällstid. Jag vet att det är oled jag vill ha dock.

Det jag undrar är om jag kan få input från er som har eller har haft flera oled-tv. Vad bör jag satsa på?
C1 lockar mycket pga den är otroligt billig. Av det jag har kunnat läsa mig till så är det mest snabbare processor och lite högre ljusstyrka som kommer med de senare modellerna.

TV ska användas till serier och film 95% av tiden och eventuellt PS5 i framtiden.
Som jag förstått det är samtliga dessa rätt framtidssäkra med HDMI 2.1, 120+hz, eARC etc.

Nån som kan ge mig nån feedback? Är det bättre att ta nån i mitten, C2 eller C3?

Begagnatpriserna du listar är ju dyrare än nuvarande billigaste nypris på C4 ?
Kolla i fyndtråden #20783143

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Begagnatpriserna du listar är ju dyrare än nuvarande billigaste nypris på C4 ?
Kolla i fyndtråden #20783143

Ja tydligen! Isåfall borde ju den personen kunna gå ner i pris tycker man, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@GoldenPaws: Är B4-serien ett alternativ? Enligt Rtings är C2 och B4 som är 2024-modell snarlika i ljusstyrka / HDR:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-lg-b4-o...

Tolkar även som att C3 vs B4 också är hyfsat jämna.

Du får en ny 65" B4 för ~13 200kr enligt samma metod som @mrqaffe nämner:

B-serien med B4 då har från och med i år (2024) "full fräs" 4K/120 VRR på alla 4 HDMI-portar också.

Permalänk
Skrivet av edson:

@GoldenPaws: Är B4-serien ett alternativ? Enligt Rtings är C2 och B4 som är 2024-modell snarlika i ljusstyrka / HDR:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-lg-b4-o...

Tolkar även som att C3 vs B4 också är hyfsat jämna.

Du får en ny 65" B4 för ~13 200kr enligt samma metod som @mrqaffe nämner:

B-serien med B4 då har från och med i år (2024) "full fräs" 4K/120 VRR på alla 4 HDMI-portar också.

Absolut, det är väl mest det att jag inte hittat några B-serier beggade. Men absolut! Har lite mer att fundera på nu, tack så mycket allihopa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med B4:an kan du dessutom köpa LG's ns90ty soundbar för 2k som du borde kunna sälja för dubbla iallafall. Svårslaget för ~11k

Permalänk
Medlem

Jag har
CX 48
CX 77
C1 48
C2 42
C3 83
C4 55

Och måste säga att jag är supernöjd med alla
Känner en del skillnad när jag går från CX 77 till C3 83 men jag hade inte tänkt på det om jag inte hade båda.
Förutom sidledes rörelser som är grymt mycket bättre på nya.

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Jag har
CX 48
CX 77
C1 48
C2 42
C3 83
C4 55

Och måste säga att jag är supernöjd med alla
Känner en del skillnad när jag går från CX 77 till C3 83 men jag hade inte tänkt på det om jag inte hade båda.
Förutom sidledes rörelser som är grymt mycket bättre på nya.

Varför så många om jag får fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Varför så många om jag får fråga?

Hehe, bara blivit så
Har en del rum här hemma

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Hehe, bara blivit så
Har en del rum här hemma

Ok fattar men bra input då iaf för då har du ju IRL erfarenhet av flera modeller och kan jämföra dem, grymt!

Visa signatur