Sony kapar priset på Playstation VR2

Permalänk
Melding Plague

Sony kapar priset på Playstation VR2

VR-headsetet blir betydligt billigare i mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förra prissänkningen verkade aldrig nå Sverige. Men vi hade 5000 några veckor under black friday när jag köpte.
Skulle gissa vi inte kommer se några 4500 här. Mer att 5000 är standard pris framöver.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Har sneglat på ett PSVR2 ett tag, hoppas vi får någon form av korrigering av pris under våren.
Då hugger jag nog ett! Blir främst för GT7

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Förra prissänkningen verkade aldrig nå Sverige. Men vi hade 5000 några veckor under black friday när jag köpte.
Skulle gissa vi inte kommer se några 4500 här. Mer att 5000 är standard pris framöver.

Väldigt bra pris för VR med hög kvalité. Hoppas att de aktiverar eyetracking för PC framöver, de kanske får tummen ur när Valve Deckard kommer?

7K var lite för mycket pengar, även om det var prisvärt.
Det kommer nog sälja bra för PCVR nu också.

Ett tips är att prova Synapse, coolt med telekinesis med eyetracking. Ingår också i PSPlus extra/premium.
Hade varit coolt för ett Star Wars eller Stranger things spel.

Permalänk
Medlem

Kanske kommer den kunna landa på runt 3500-4000 under årets Black Friday, om den kommer med där. Är lite sugen på att hoppa på VR igen faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Skrivet av Bankai:

Kanske kommer den kunna landa på runt 3500-4000 under årets Black Friday, om den kommer med där. Är lite sugen på att hoppa på VR igen faktiskt.

Under förra Black Friday kunde man hitta PSVR2 bundlat med Horizon för 3999kr på CDON. Jag avvaktade med att köpa och nån timme senare var de slutsålda och nästa deal låg på 4499kr obundlat. Så sånna reor har redan varit.

Om det skulle visa sig att ordinarie pris hoppar ner på 4500-5000 kr i Sverige så tror jag att man framöver kan se riktigt bra deals (t.ex när nya Valve headsetet eller andra släpps). Kanske så pass bra att fler i samhället vågar har råd ge sig in i VR världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Under förra Black Friday kunde man hitta PSVR2 bundlat med Horizon för 3999kr på CDON. Jag avvaktade med att köpa och nån timme senare var de slutsålda och nästa deal låg på 4499kr obundlat. Så sånna reor har redan varit.

Om det skulle visa sig att ordinarie pris hoppar ner på 4500-5000 kr i Sverige så tror jag att man framöver kan se riktigt bra deals (t.ex när nya Valve headsetet eller andra släpps). Kanske så pass bra att fler i samhället vågar har råd ge sig in i VR världen.

Jag såg cdons priser och väntade in i det sista för att se om de kom tillbaka i lager men gav upp och köpte på inet för 4999. Men ja jag såg. Trodde de var väldigt begränsat parti dock.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Bra pris, borde ha varot standard från början med tanke på begränsningarna som var då tom.
Jag kom tyvärr aldrig överens med headsetet.
Mestadels för att jag vant mig att köra trådlöst så ja sålde PSVR2 och klr bara med Quest 3 just nu.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ja precis, runt 3500kr kan det bli intressant för att testa

Permalänk
Medlem

Jag köpte PSVR2 och testade, men bilden var så kass även efter kalibrering att jag skickade tillbaka det. När jag sökte lite på det så sa folk att det berodde på linserna och att quest 3 hade bättre sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag köpte PSVR2 och testade, men bilden var så kass även efter kalibrering att jag skickade tillbaka det. När jag sökte lite på det så sa folk att det berodde på linserna och att quest 3 hade bättre sådana.

Vad som passar skiljer sig ofta mellan olika personer
Ja Quest 3 kör pancake linser som ör betydligt bättre.
PSVR2 har bättre panel, OLED som klarar hög ljusstyrka osv men libserna är gamla fresnellinser och inte särskilt bra sådana heller, om man jämför med tex dom som satt i Quest 2.
Med det sagt oled panelerna på PSVR2 är inte heller felfria.
Det är ge och ta, antingen accepterar man nackdelarna för den ena eller den andra.
Om jag ska anmärka på PSVR2 panelerna så var det en fruktansvärd mura. Jämfört med Quest 3 där det är obefintlig i jämförelse.
Quest 3 kan dock inte visa lika fina färger och svärta som PSVR2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad som passar skiljer sig ofta mellan olika personer
Ja Quest 3 kör pancake linser som ör betydligt bättre.
PSVR2 har bättre panel, OLED som klarar hög ljusstyrka osv men libserna är gamla fresnellinser och inte särskilt bra sådana heller, om man jämför med tex dom som satt i Quest 2.
Med det sagt oled panelerna på PSVR2 är inte heller felfria.
Det är ge och ta, antingen accepterar man nackdelarna för den ena eller den andra.
Om jag ska anmärka på PSVR2 panelerna så var det en fruktansvärd mura. Jämfört med Quest 3 där det är obefintlig i jämförelse.
Quest 3 kan dock inte visa lika fina färger och svärta som PSVR2.

Tydligen så är det sämre ljusstyrka med pancake vilket inte hade gått så bra med de OLED som Sony ville använda, vilket kan förklara valet. Hade gärna sett update med nyare OLED panelar som har ljusstyrka nog för pancake och som löser några av de andra problemen. Men det kanske är lika bra att vänta på en 3:a istället som göra det nämnda och också blir trådlös.

Prova du PSVR2 till PC sen eller bara konsol? Verkar fungera bra på PC, förutom sladden som du är allergisk emot förstoss
Ett tips är att sänka ljusstyrkan(som tydligen inte är ljusstyrka) till 25% eller lägre. Det löser visst en del av problemen enligt Sadlyitsbradly.

Permalänk
Medlem

Hamnar den på $300 under Black Friday och jag befinner mig i USA kanske det blir ett köp då!

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tydligen så är det sämre ljusstyrka med pancake vilket inte hade gått så bra med de OLED som Sony ville använda, vilket kan förklara valet. Hade gärna sett update med nyare OLED panelar som har ljusstyrka nog för pancake och som löser några av de andra problemen. Men det kanske är lika bra att vänta på en 3:a istället som göra det nämnda och också blir trådlös.

Prova du PSVR2 till PC sen eller bara konsol? Verkar fungera bra på PC, förutom sladden som du är allergisk emot förstoss
Ett tips är att sänka ljusstyrkan(som tydligen inte är ljusstyrka) till 25% eller lägre. Det löser visst en del av problemen enligt Sadlyitsbradly.

Det är att ljuset från panelerna går förlorad med pancake linser då det är tunna klara linser till skillnad från fresnellinser där ljuset studsar mellan lagrena av ringar typ och ljusstyrkan inte förloras och bilden är perfekt endast i sweetspot.

Det behövs en annan skärmteknik som tex micro-oled för pancake linser om man vill ha oled.

Ja jag körde både på PS5 och PC.
På PC gav det bara nackdelar när jag spelade multiplayer spel som Ghosts of tabor bla.
Sen tänkte jag att jag kan använda psvr2 i stillasittande spel men varje gång jag växlade mellan PSVR2 och Quest 3 till datorn fuckade iställningarna upp i SteamVR för varandra så då gav jag fan i det å sålde iväg headsetet.
Upplevde mindre friktion med Quest 3.
Det är i princip bara sätta på skallen och köra.
PSVR2 kände som man halv måste klä om eftersom jag inte har headsetet ikopplad helatiden brevid datorn typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är att ljuset från panelerna går förlorad med pancake linser då det är tunna klara linser till skillnad från fresnellinser där ljuset studsar mellan lagrena av ringar typ och ljusstyrkan inte förloras och bilden är perfekt endast i sweetspot.

Det behövs en annan skärmteknik som tex micro-oled för pancake linser om man vill ha oled..

Fast tittar man på TV apparater så har det skett en enorm skillnad när det kommer till ljusstyrka för OLED senaste åren, det borde väl även vara relevant i andra sammanhang?

Borde inte vara så dyrt eller komplicerat att uppdatera till mer aktuell OLED och med tätare lampor? Skulle inte förvåna mig om det var mindre mura på nyare paneler heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag delar inte den uppfattningen. Men det kan vara individuell. Sant dock är att PSVR2 har en hårfin gräns för sweet spot. Så även efter kalibrering måste man ”experimentera” med hur man har på sig det för att få bra bild.

MQ3 utan pc går inte alls att jämföra med psvr2 till PS5. Sistnämnda ger mkt bättre grafik. Särskilt spelen som har Pro-uppdaterats. Konsol har aldrig varit närmare high-end-pc tack vare PS5 Pro i kombo med eye tracking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast tittar man på TV apparater så har det skett en enorm skillnad när det kommer till ljusstyrka för OLED senaste åren, det borde väl även vara relevant i andra sammanhang?

Borde inte vara så dyrt eller komplicerat att uppdatera till mer aktuell OLED och med tätare lampor? Skulle inte förvåna mig om det var mindre mura på nyare paneler heller...

Nej det går inte med oled det behövs en annan teknik.
Man vill ju få ner formfaktorn också till mindre storlek.
PSVR2 är ett as jämfört med Quest 3 😅 och Quest 3 är inte så litet heller som man hade önskat.

Det finns redan några headsets med micro-oled och pancake linser. Det är även det Valve ryktas ska använda i sitt kommande heafset.
Den typen av panel är vad som står next på tur vad gäller vr headsets som inte tillhör den allra billigaste prisklassen för att få mindre formfaktor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir ett köp om de lyckas pressa det till 3500kr, inte för att jag behöver det men för att jag samlar på VR headsets och det verkar vara det enda med OLED paneler.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Blir ett köp om de lyckas pressa det till 3500kr, inte för att jag behöver det men för att jag samlar på VR headsets och det verkar vara det enda med OLED paneler.

Ska den stå på hyllan bland resten av dina headsets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Ska den stå på hyllan bland resten av dina headsets?

Inte till en början, jag kommer använda det i 1 månad max, sen kommer jag tröttna och då kommer det stå och samla damm.
Kan se det framför mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Inte till en början, jag kommer använda det i 1 månad max, sen kommer jag tröttna och då kommer det stå och samla damm.
Kan se det framför mig.

Men du verkar ju lite övertygad om att VR inte är något för dig. För så lite användning blir det en dyr upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men du verkar ju lite övertygad om att VR inte är något för dig. För så lite användning blir det en dyr upplevelse.

En rätt simpel take. Men jag kan utveckla en aning.

VR ger mig en inlevelse som en vanlig skärm inte kan, men samtliga VR headsets har en tendens att bjuda på olika styrkor och svagheter i tekniken vilket gör att det blir omöjligt att välja ett headset to rule them all.

OLED är det enda jag inte testat i VR hittills, när jag gick från LCD till OLED på tv-apparter gjorde det enorm skillnad i upplevelsen så pass att jag inte kan gå tillbaka. Önskan är att det gör det detsamma i VR. Men iom att spel i VR är en bristvara eller kanske mer korrekt, AAA spel är en bristvara så är det svårt att inte lägga headsetet på hyllan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En rätt simpel take. Men jag kan utveckla en aning.

VR ger mig en inlevelse som en vanlig skärm inte kan, men samtliga VR headsets har en tendens att bjuda på olika styrkor och svagheter i tekniken vilket gör att det blir omöjligt att välja ett headset to rule them all.

OLED är det enda jag inte testat i VR hittills, när jag gick från LCD till OLED på tv-apparter gjorde det enorm skillnad i upplevelsen så pass att jag inte kan gå tillbaka. Önskan är att det gör det detsamma i VR. Men iom att spel i VR är en bristvara eller kanske mer korrekt, AAA spel är en bristvara så är det svårt att inte lägga headsetet på hyllan.

Jag håller helt med. Det är motsvarande skillnad med oled i VR. Skräckspel i mörka miljöer är bäst på PSVR2. Det blir verkligen HELT mörkt. Det är en nästan absurd upplevelse.

Men PSVR2 kommer med andra nackdelar. T ex kan det bli problem att få bra skärpa. MQ3 ger en klarhet som en somliga upplever är svårt att få till med PSVR.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte vara intresserad av ett Oculus Rift DK2? Har ett liggandes

Permalänk
Inaktiv

Ska sägas att PSVR2 funkar bra på PC om man använder Asus-adapern en bit bort från andra störande element (datorn) & har gott om ljus då inside-out tracking käkar ljus vid spårning, det går även komplettera med en IR laser (finns billigt på aliexpress etc).

Permalänk
Medlem

Hur är PSVR2 jämfört med gamla PSVR?

Tyckte det gamla var plastigt och lite meckigt att få på plats samt att det var svårt att få en bra bild.
En del ljusinsläpp osv.
Visst var det en cool känsla när man väl fick det att sitta, men man tröttnade fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur är PSVR2 jämfört med gamla PSVR?

Tyckte det gamla var plastigt och lite meckigt att få på plats samt att det var svårt att få en bra bild.
En del ljusinsläpp osv.
Visst var det en cool känsla när man väl fick det att sitta, men man tröttnade fort

Böttre upplösning, bättre bild, böttre kontroller bättre tracking. Funkar på Ps5 och PC.
En del upplever att gamla PSVR satt bättre på skallen men det har jag ingen åsikt om.
Allt är annars böttre led PSVR2 det följer endå en standard som är etablerad i VR världen idag, vilket PSVR inte gjorde.

Visa signatur