Asus Geforce RTX 5070 Ti Prime OC – Mästerlig MSRP-modell

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Rosenvik:

Vad fint att vi tema-matchade i dagens video, @CrispVanDahl!

Dom som vet dom vet

Permalänk
Medlem

Noterar att kortet inte får någon utmärkelse överhuvudtaget - gott så

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kom nu på något jag inte tänkt på tidigare, inte kollat någon av de senare videorna.

Nu är det ju återigen en med mer hår och en med mindre i Swec:s videor, påminner lite om när det var Jonas och Emil.
Inte alls menat som jämförelse, mer konstaterande och att det påminde. De nya (hyfsat) gör nog ett bra jobb och bär fanan vidare.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni inte tar med tester utan RT.
3/8 spel testade är inte direkt spelbara för kortet med använda inställningar.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av D.:

Kom nu på något jag inte tänkt på tidigare, inte kollat någon av de senare videorna.

Nu är det ju återigen en med mer hår och en med mindre i Swec:s videor, påminner lite om när det var Jonas och Emil.
Inte alls menat som jämförelse, mer konstaterande och att det påminde. De nya (hyfsat) gör nog ett bra jobb och bär fanan vidare.

Har så risig skäggväxt så jag kompenserar med att eftersträva samma hår som Kurt Russel i Flykten från New York.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Tråkigt att ni inte tar med tester utan RT.
3/8 spel testade är inte direkt spelbara för kortet med använda inställningar.

Kolla det tidigare testet med MSI's modell så har du tester utan RT.
https://www.sweclockers.com/test/40649-msi-rtx-5070-ti-ventus...

Permalänk
Medlem

Jaha då fick man sitt Prime OC avbokat av NoN😡
Beställde 20-feb och betalade kl 15:04.
Fick orderbekräftelse någon minut senare.
Började undra vad som hände då jag inte hörde något mer ifrån dem så mejlade.

Permalänk
Medlem

Har provat kortet nu med lite ASUS Tweak, det verkar ge 10% fps med överclock, det får man vara nöjd med. Inga problem med värmen i min ITX låda, kör en snål 7800X3D också. Bara EXPO, inget mer tweak på CPU/Mem.

Körde kortet i 3160mhz.

CP2077 1080p PT DLAA
Default: 54.41
OC: 59.87

Det är ju jäkligt synd att dom inte kan skaka fram kort till de som vill ha, för det är helt klart ett solid köp. Det bör ju paras med 240hz skärm om man vill dra nytta av 4xFG.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Vad säger han i slutet? Faster harder scooter?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Dinkefing:

Vad säger han i slutet? Faster harder scooter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Har provat kortet nu med lite ASUS Tweak, det verkar ge 10% fps med överclock, det får man vara nöjd med. Inga problem med värmen i min ITX låda, kör en snål 7800X3D också. Bara EXPO, inget mer tweak på CPU/Mem.

Körde kortet i 3160mhz.

CP2077 1080p PT DLAA
Default: 54.41
OC: 59.87

Det är ju jäkligt synd att dom inte kan skaka fram kort till de som vill ha, för det är helt klart ett solid köp. Det bör ju paras med 240hz skärm om man vill dra nytta av 4xFG.

Jag kör Alan Wake 2 och CP2077 med full RT och 4xFG på en 240Hz Asus OLED. Helt magiskt!

Gällande din överclock måste du gått på ganska försiktigt va? Jag kör 450/4000 + 116% PT och det ger 15.5% ökning av prestanda. Den får samma score som mitt Asus Prime 5080 OC om det körs i standardklock.

Permalänk
Medlem

Haha tänkte väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Jaha då fick man sitt Prime OC avbokat av NoN😡
Beställde 20-feb och betalade kl 15:04.
Fick orderbekräftelse någon minut senare.
Började undra vad som hände då jag inte hörde något mer ifrån dem så mejlade.

Samma här, dom har ingen rätt att avbeställa. Jag har både fått orderbekräftelse, där det står leverans inom 1-2 dagar, samt pengar dragna på kontot. Så jag kommer stå på mig tills dom lägger in min beställning igen, eller skickar ett likvärdigt grafikkort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Rosenvik, tack för ett bra test och en bra artikel. En fråga, testerna var fokuserade runt OC-potentialen... Mätte ni temperatur och ljudnivå i fabriksutförande (P- resp Q-mode) eller mätte ni med manuell överklockning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av General Nord:

@Rosenvik, tack för ett bra test och en bra artikel. En fråga, testerna var fokuserade runt OC-potentialen... Mätte ni temperatur och ljudnivå i fabriksutförande (P- resp Q-mode) eller mätte ni med manuell överklockning?

Tack så hjärtligt!

Där bollar jag till @CrispVanDahl som har protokollet för de bitarna. Rätt skall vara rätt

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av General Nord:

Jag mätte i respektive P och Q läge!
Ska sägas att rent subjektivt verkade det inte vara någon enorm skillnad i ljudnivå med den fördefinierade fläktkurvan för P-läget vid överklockning.

Permalänk
Medlem

10000+ för ett grafikkort känns ju ganska saftigt alltså =P

Permalänk
Medlem

Vilken skämt RT är med dessa prestandanivåer. Inte ens 60fps med de dyraste GPUerna på marknaden i många fall. Fattar inte vad utvecklare håller på med.

Samtidigt har det spelat Nvidia rätt i handen så man tryckt upp kraven och tvingar folk att uppgradera.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vilken skämt RT är med dessa prestandanivåer. Inte ens 60fps med de dyraste GPUerna på marknaden i många fall. Fattar inte vad utvecklare håller på med.

Samtidigt har det spelat Nvidia rätt i handen så man tryckt upp kraven och tvingar folk att uppgradera.

Så som jag har förstått det så används RT på ett mycket oeffektivt sätt man vill ju inte att en liten stolpe fem hundra mil bort ska använda lika mycket prestanda i RT som något som är mycket nära en och då krävs det säkert mjukvaru justeringar för att det ska ge bättre prestanda för att sortera bort det. Men jag kan ha fel här

Permalänk
Medlem

Raytracing eller inte är lite mer komplicerad än ja eller nej. Det beror på implementering av den, gör den visuell skillnad elller inte; om den gör positiv skilllnad - är det då värt prestandaförlusten? En del av kvalitetsproblemen som har funnits med rt verkar bli fixade med dlss4, men inte alla förstås.

Hardware unboxed gick igenom massa spel och tittade på sådant i ett par videor, vill man bara ha en sammafattning kan man skrolla till 30:08
https://www.youtube.com/watch?v=DBNH0NyN8K8

Sen gjorde de en video om prestandan med och utan rt med kommentarer om det är lönt att använda det, beroende på kvalitet och prestandaförlust https://www.youtube.com/watch?v=qTeKzJsoL3k

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag kör Alan Wake 2 och CP2077 med full RT och 4xFG på en 240Hz Asus OLED. Helt magiskt!

Gällande din överclock måste du gått på ganska försiktigt va? Jag kör 450/4000 + 116% PT och det ger 15.5% ökning av prestanda. Den får samma score som mitt Asus Prime 5080 OC om det körs i standardklock.

Mitt klockar inte lika högt stabilt, men det känns riktigt bra iallafall. Det skojiga var ju att jag fått i GPU kass pga lite krånglig ITX låda och den körde i PCI 5.0 x 4. När jag upptäckte det reseatade jag och det blev PCI 5.0 x 16 som det skall vara. Det gjorde piss skit och nada på benchmarks och spel, med en fjärdedel av bandbredden...

Köpte mig en 1440p 360hz OLED att para med. Och cyberpunk PT ligger över 300 fps ibland, aldrig under 200, det duger.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Hur mäter den sig mot 4070 ti i 1440p?