EA släpper källkoden till Command & Conquer

Permalänk
Melding Plague

EA släpper källkoden till Command & Conquer

Även Red Alert, Renegade och Generals är nu fria att analysera och bygga vidare på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fett..
Personligen hoppas jag utvecklarna av BF2Hub, EA eller kanske Allied Intent Xtended att fixa bottarna (ai) som det inte var på den tiden ..

Brossan kommer bli glad dock, för han råkade fastna med C&C..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! Älskar dessa spel och hade varit kul att se vad en community kan bygga vidare på!

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Dagens spel kommer ironiskt nog få betydligt svårare med liknande om trettio år. Uppenbar retrospektivinsikt till trots.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. 🙌

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Can I have some shoes?

Permalänk
Testpilot

Kanske vi kan få äkta stöd för moderna upplösningar och att ett modteam fixar stöd för bättre FPS i Generals. Generals Zero Hour är ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna, tyvärr inte åldrats särskilt bra, och flyter som sirap vid stora matcher oberoende av hårdvara...

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Dagens spel kommer ironiskt nog få betydligt svårare med liknande om trettio år. Uppenbar retrospektivinsikt till trots.

Varför? Jag tänker mig att om detta blir ett vanligare fenomen så kan det rädda dagens spel som, trotts single player, kräver uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Kört Remastern massor.

Önskar bara att de släpper en med Tiberian Sun och Red Alert 2 med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Musikälskare

Detta kan bli stort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kört Remastern massor.

De har tappat bort källkoden tyvärr, så det är låg sannolikhet att det kommer ske

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Varför? Jag tänker mig att om detta blir ett vanligare fenomen så kan det rädda dagens spel som, trotts single player, kräver uppkoppling.

Det kan nog bero på hur mycket funktion som sitter serverside och hur möjligt detta är att släppa, om det nu öht finns intresse av att släppa det senare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kört Remastern massor.

Tiberian Sun är det bästa sånt spel jag vet, så jag hoppas verkligen att det släpps.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet något som inte är offentlig information men... Två titlar lämnades onämnda här.

Tiberian Sun & Red Alert 2.

Spelen som härnäst skulle varit på tur att remastras. Och Jimtern tillbaka på C&C relaterat hos EA... Är det något på gång i bakgrunden?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dune 2 när med när de ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Najs!

Citat:

Det är enbart källkoden som har delats, inte bildresurser eller de filmer som visas mellan uppdragen

Att inte få filmerna emellan är väl lite tråkigt, men okej.
Men vad menas med "inte bildresurser" ?
Är det grafiken till alla objekt ?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en uppdaterad version för Windows 11 eller Linux

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att inte få filmerna emellan är väl lite tråkigt, men okej.
Men vad menas med "inte bildresurser" ?
Är det grafiken till alla objekt ?

Jag tror snarare man ska se det som att om man vill få ihop en fungerande version av samma spel så behöver man även en kopia av hela spelet.

Att du kompilerar koden de släppt (kanske med modifieringar) kommer ge dig exefilen (i princip), men alla bildresurser, ljudresurser, kartor m.m. behövs från en kopia av spelet.

Men du kan t.ex. porta spelet till en ny plattform, eller göra en variant av spelet med gratisresurser, eller vad som nu är intressant.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Toppen. Nu kommer webben svämma över av kopior på dessa mästerverk.

Permalänk
Hedersmedlem

Öppnade BULLET.CPP på måfå och fick veta detta om hundens hårda liv i spelet:

* The bullet destructor must detect if a dog has been attached to this bullet. If so, *
* then the attached dog must be unlimboed back onto the map. This operation is necessary *
* because, unlike other objects, the dog flies with the bullet it fires.

** SPECIAL CASE:
** The dog is attached to the dog bullet in a limbo state. When the bullet is
** destroyed, the dog must come back out of limbo at the closest location possible to
** the bullet.

** Try to put the dog down where the target impacted. If we can't
** put it in that cell, then scan through the adjacent cells,
** starting with our current heading, until we find a place where
** we can put him down. If all 8 adjacent cell checks fail, then
** just delete the dog.

Kul läsning!

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Jag vill ha liknande till surfplattan. Det ska vara spel mot dator eller online och lite högre upplösning än orginalet.

Jag gillar enkla strategispel bättre än de mer avancerade, där man ska rasta hunden, gå till gymmet, klippa gräsmattan osv. Nej få saker som i c&c originalet.

Permalänk
Medlem

Åh jag kom precis på.

Kanske äntligen får vi Generals/C&C3/RA3 i upplåst FPS utan att det påverkar spelets hastighet? Det vill jag minnas var en miss som gjordes vid utvecklingen av spelen men som aldrig åtgärdades och krävde källkoden för att kunna göra något åt.

Spelen körs vanligen vid maximalt 30 FPS eller lägre. Det går att tvinga högre men vill du ha e.x 60 FPS går spelet dubbelt så snabbt och blir då i praktiken ospelbart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Byggnaderna är så mycket nostalgi.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Vore kul om nåt bra team suger tag i Renegade och jobbar 'klart' det. (Inklusive bottar)
Det var lite smygkul men kändes ack så fattigt och tomt.

Permalänk
Medlem

Första C&C blev det nog inte mycket, eller åtminstone som jag kan komma ihåg.
Däremot Tib Sun, RA, RA2, Generals &. expansioner till alla.

Ändrade konfigfilerna för RA så att en del enheter blev enormt snabba och kraftfulla. Tänk Einstein som springer så snabbt att karaktären tycks teleportera sig, samt har väldigt mycket hälsa och kastar atombomber.
Kombinera det med en dator som inte ens nästan hade prestanda nog att köra spelet och bildhastigheten kunde gå ner till enstaka bildrutor per sekund.
Men kul var det ändå.
Var även med det spelet jag lärde mig om eftersläpning på LCD-skärmar, när jag provade det på en bärbar och bilden blev ihopsmetad när jag flyttade vyn.

Generals/ZH lirade jag mycket COOP i med min kusin runt 07-09 el däromkring, rätt kul. Men var väl inte riktigt stabilt med det program för att ansluta över nätet som vi nyttjade, minns nu inte vad det hette. Sen satt vi också då i helt olika delar av landet, med runt 140 mil mellan (fågelvägen).

Att släppa källkoden är ju inte dumt, sen återstår att se vad som kan göras av den.

Ett annat spel där det gjordes en Open Source nyversion där spelet blev mycket bättre än originalet är Transport Tycoon Deluxe, som blev OTTD. Där är det väl däremot mer omtvistat hur lagligt det var, men rättighetsägarna har inte brytt sig alls.

Det finns nog en hel del gamla spel som kunde vinna på att piffas upp lite och förbättras, utan att i alltför hög grad ändra spelmekaniken. Tyvärr har ju ofta nyutgåvorna antingen varit rätt mediokra eller ändrat för mycket

Permalänk
Medlem

Är källkoden för detta ens intressant när openra.net finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Är källkoden för detta ens intressant när openra.net finns?

Jag är en sån som gillar att spela spelet med originalbuggar, om de hjälper mig. Community-projekt för spel brukar ha en annan åsikt, och tar bort sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Ett annat spel där det gjordes en Open Source nyversion där spelet blev mycket bättre än originalet är Transport Tycoon Deluxe, som blev OTTD. Där är det väl däremot mer omtvistat hur lagligt det var, men rättighetsägarna har inte brytt sig alls.

OTTD har ju funnits ett bra tag nu, jag har aldrig hört något om någon omtvistad laglighet när det gäller det. Dom har ju skrivit koden själva, i början behövde man en kopia av spelet för att få tag i all ljud och grafik, detta har senare lösts genom att skapa egna ljud och grafik filer. Om du har någon länk till någon artikel som tar upp lagligheten på OTTD så är jag intresserad av att läsa.

OpenRA som jag nämnde ovanför har gått en liknande väg som OTTD fast med C&C Red Alert och Dune 2000 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Detta kan bli stort

Även om det är bra men nej , det kommer inte bli STORT

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är en sån som gillar att spela spelet med originalbuggar, om de hjälper mig. Community-projekt för spel brukar ha en annan åsikt, och tar bort sånt.

Helt förståeligt, dock kan det ju vara svårt att få igång orginalversionen på dagens datorer/OS. Community projekt brukar ju oftast behöva skriva helt egen kod för spelen då originalversionerna inte går att använda, och då kan det ju vara svårt att få med orginalbuggar