Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

För att vissa hybrider är på många vis simplare och mer ekonomiskt än moderna ICE bilar.
Kan förklara om så önskas.
Vilken hybrid hade du?

Problemet jag ser med laddhybrider är egentligen detta:
De är ganska markant mycket dyrare än en ICE och kostar idag inte långt ifrån vad rena elbilar gör. Du får dubbla drivlinor och högre service kostnader. Den högre kostnaden jämfört med ICE tjänar du i de flesta fallen inte tillbaka även fast eldriften är billigare. I mim värld går laddhybrider bort och valet står mellan ICE eller enbart el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Skulle själv inte våga köpa en Tesla i dagsläget.

Jag har för mig att du flera gånger skrivit att du ogillar Tesla och Musk (om jag minns rätt, rätta mig gärna om fel vad du tycker), så jag misstänker att du aldrig skulle köpa någon oavsett.

Skrivet av SmekusNamnus:

Dels har vi osäkerheten i att kunna få den reparerad om något händer, i och med konflikten,

Det där galet fel fakta och lögner. Är inga som helst problem att få sina Teslor reparerade. Har själv fått det utan problem. Werksta var under en period i blockad, men den har facket själv hävt och är inga blockader mot reparation.

Det som är blockader emot är öppnandet av nya Tesla SuC laddstationer. Men det drabbar ju alla elbilsägare lika mycket (då de är öppna för alla), och fungerar fint att ladda Tesla på andra stationer som tex. Circle K eller OKQ8 som jag gör mellan varven.

Finns en klart större osäkerhet att köpa kinesiska bilmärken, där många kanske inte kommer vara kvar i landet eller Europa på sikt. Finns även osäkerhet hur det blir med reservdelar då.

Skrivet av SmekusNamnus:

sen har vi försäkringsbolagen som ständigt verkar höja premierna. Och framför allt, nu när försäljningssiffrorna dyker, så skulle nypriset plötsligt kunna sänkas med 100.000 över en natt.

Man får alltid kika runt på försäkringskostnader oavsett bilmärken, och det mesta i samhället höjs i priser pga. inflation. Detta är inget som helst unikt för Tesla, utan trolig en form av försök till nedsvärtning av bilar som man inte själv gillar.

Skrivet av SmekusNamnus:

Eller ännu mer om Elon och Trump kommer överens om någon subvention bekostad av amerikanska staten. Ingen orimlig tanke det heller.

Det som är närmast aktuellt, om vi nu skall försöka hålla oss till verkligheten, är att EU kanske kommer att införa en subvention av elbilar tillverkade inom EU.

Sedan kan det med alla pågående handelskrig bli ytterligare tullar på bilar tillverkade i Kina och USA som exporteras till EU i framtiden.

Men återigen; märkligt av dig att alltid försöka svartmåla enbart Tesla. Handelskrig/tullar och även EU-subventioner lär ju gälla för fler olika biltillverkare.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Man får alltid kika runt på försäkringskostnader oavsett bilmärken, och det mesta i samhället höjs i priser pga. inflation. Detta är inget som helst unikt för Tesla, utan trolig en form av försök till nedsvärtning av bilar som man inte själv gillar.

Kostnad för försäkring, framförallt helförsäkring, är kraftigt beroende av faktorer som motorstyrka och nypris. Ovanpå det spelar det rätt stor roll vilken hemadress man har, rätt mycket dyrare att försäkra i storstäder jämfört med landsbygd.

Ovanpå det håller bolagen statistik på bilmodeller. Vet inte om motsvarande statistik finns i Sverige, men i USA har Tesla precis klivit förbi RAM som det bilmärket med flest "incidents per 1000 drivers", föga smickrade och det kommer inte ha en positiv inverkan på försäkringspremie.

Klicka för mer information
Visa mer

Kollar man historiskt var typiskt BMW dyrare att försäkra jämfört med en lika motorstark Mercedes. Orsaken här var statistik, BMW var klart vanligare bland unga förare medan Mercedes var mer ett "gubbåk" vilket visade sig i statistiken. Känns inte lika lätt att förklara Teslas statistik, eller är det (att RAM ligger i topp känns lite som det uppfyller fördomar om hillbillies med motorstarka V8-pickuper...)?

Finns andra sådana undersökning som är per bilmodell i stället för bilmärke, ska se om jag kan hitta det igen. Även där stod Tesla ut i att Model Y, en familje-crossover, var inblandad i nästan lika många olyckor per bil-i-trafik som Corvette Stingray och Porsche 911. Alla dessa var långt högre jämfört med "vanliga" svenssonbilar.

Rent generellt är elbilar oftare iblandad i olyckor jämfört med genomsnittsbilen. Pågår en undersökning kring exakt varför, två uppenbara orsaker (man vet dock inte hur relevanta dessa två är jämfört med andra faktorer än) är fordon med hög vikt och kraftig motor. Det man misstänker kan vara en extra försvårande omständighet är "instant torque" egenskapen hos elmotorer. Ska bli spännande att läsa den rapporten när den kommer.

https://www.independent.ie/business/technology/ev-drivers-cau...
https://www.steinberglawfirm.com/blog/are-ev-car-accidents-mo...

"So far, research indicates that the highest risk in an EV crash is borne by the EV driver. A study from AXA Switzerland found that “…drivers of electric cars cause 50 percent more collisions with damage to their own vehicles” than drivers of gas-powered cars. The researchers noted that faster acceleration plays a critical role in these accidents."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har för mig att du flera gånger skrivit att du ogillar Tesla och Musk (om jag minns rätt, rätta mig gärna om fel vad du tycker), så jag misstänker att du aldrig skulle köpa någon oavsett.

Det där galet fel fakta och lögner. Är inga som helst problem att få sina Teslor reparerade. Har själv fått det utan problem. Werksta var under en period i blockad, men den har facket själv hävt och är inga blockader mot reparation.

Det som är blockader emot är öppnandet av nya Tesla SuC laddstationer. Men det drabbar ju alla elbilsägare lika mycket (då de är öppna för alla), och fungerar fint att ladda Tesla på andra stationer som tex. Circle K eller OKQ8 som jag gör mellan varven.

Finns en klart större osäkerhet att köpa kinesiska bilmärken, där många kanske inte kommer vara kvar i landet eller Europa på sikt. Finns även osäkerhet hur det blir med reservdelar då.

Det som är närmast aktuellt, om vi nu skall försöka hålla oss till verkligheten, är att EU kanske kommer att införa en subvention av elbilar tillverkade inom EU.

Sedan kan det med alla pågående handelskrig bli ytterligare tullar på bilar tillverkade i Kina och USA som exporteras till EU i framtiden.

Men återigen; märkligt av dig att alltid försöka svartmåla enbart Tesla. Handelskrig/tullar och även EU-subventioner lär ju gälla för fler olika biltillverkare.

Lite halmgubbevarning här tror jag bestämt. Jag har varit positivt inställd till Tesla och har varit nära att beställa en vid ett tillfälle. Däremot skulle jag inte vilja köpa en i dagsläget. Dels pga konflikten, och jo - jag har bekanta som har fått vänta väldigt länge på reparationer, men även på grund av att Elon verkar ha blivit galen. De allra flesta VD:ar för andra stora företag världen över förstår vikten av fingertoppskänsla när det kommer till politik.

Sen är hela grejen med shaming något jag gärna står utanför. Vi hade nyss en galning som gick runt i Göteborg och eldade upp Teslor exempelvis och det skulle inte förvåna mig om skadegörelsen på dessa bilar ökar ännu mer framöver. Något som kommer driva upp försäkringspriserna från redan höga nivåer.

Nej, jag ser en rad anledningar att välja något annat än Tesla i dagsläget. Med det sagt skulle jag aldrig våga köpa en kines heller, däremot har jag inga problem med privatleasing av en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Lite halmgubbevarning här tror jag bestämt. Jag har varit positivt inställd till Tesla och har varit nära att beställa en vid ett tillfälle. Däremot skulle jag inte vilja köpa en i dagsläget. Dels pga konflikten, och jo - jag har bekanta som har fått vänta väldigt länge på reparationer, men även på grund av att Elon verkar ha blivit galen. De allra flesta VD:ar för andra stora företag världen över förstår vikten av fingertoppskänsla när det kommer till politik.

Sen är hela grejen med shaming något jag gärna står utanför. Vi hade nyss en galning som gick runt i Göteborg och eldade upp Teslor exempelvis och det skulle inte förvåna mig om skadegörelsen på dessa bilar ökar ännu mer framöver. Något som kommer driva upp försäkringspriserna från redan höga nivåer.

Nej, jag ser en rad anledningar att välja något annat än Tesla i dagsläget. Med det sagt skulle jag aldrig våga köpa en kines heller, däremot har jag inga problem med privatleasing av en sådan.

Borde ringa försäkringsbolaget och be om billigare försäkring om jag sätter en "Jag köpte den innan vi visste att han var galen"-sticker på bilen

Vilket jag lär göra oavsett... ... ...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kostnad för försäkring, framförallt helförsäkring, är kraftigt beroende av faktorer som motorstyrka och nypris. Ovanpå det spelar det rätt stor roll vilken hemadress man har, rätt mycket dyrare att försäkra i storstäder jämfört med landsbygd.

Ovanpå det håller bolagen statistik på bilmodeller. Vet inte om motsvarande statistik finns i Sverige, men i USA har Tesla precis klivit förbi RAM som det bilmärket med flest "incidents per 1000 drivers", föga smickrade och det kommer inte ha en positiv inverkan på försäkringspremie.

Kollar man historiskt var typiskt BMW dyrare att försäkra jämfört med en lika motorstark Mercedes. Orsaken här var statistik, BMW var klart vanligare bland unga förare medan Mercedes var mer ett "gubbåk" vilket visade sig i statistiken. Känns inte lika lätt att förklara Teslas statistik, eller är det (att RAM ligger i topp känns lite som det uppfyller fördomar om hillbillies med motorstarka V8-pickuper...)?

Finns andra sådana undersökning som är per bilmodell i stället för bilmärke, ska se om jag kan hitta det igen. Även där stod Tesla ut i att Model Y, en familje-crossover, var inblandad i nästan lika många olyckor per bil-i-trafik som Corvette Stingray och Porsche 911. Alla dessa var långt högre jämfört med "vanliga" svenssonbilar.

Rent generellt är elbilar oftare iblandad i olyckor jämfört med genomsnittsbilen. Pågår en undersökning kring exakt varför, två uppenbara orsaker (man vet dock inte hur relevanta dessa två är jämfört med andra faktorer än) är fordon med hög vikt och kraftig motor. Det man misstänker kan vara en extra försvårande omständighet är "instant torque" egenskapen hos elmotorer. Ska bli spännande att läsa den rapporten när den kommer.

https://www.independent.ie/business/technology/ev-drivers-cau...
https://www.steinberglawfirm.com/blog/are-ev-car-accidents-mo...

"So far, research indicates that the highest risk in an EV crash is borne by the EV driver. A study from AXA Switzerland found that “…drivers of electric cars cause 50 percent more collisions with damage to their own vehicles” than drivers of gas-powered cars. The researchers noted that faster acceleration plays a critical role in these accidents."

En till faktor borde vara kostnad för reparationer vid skador. Gissar att plåtskador är rätt tråkiga på Teslor med tanke på hur de byggs. Billiga att tillverka men dyra att reparera, och den risken får ju försäkringsbolaget ta (med höjd premie som följd).

Sen kanske inte Tesla är orimligt dyra att försäkra för vad man får, men då är frågan om man får det man vill ha. Alltså, är det en bil med prestanda som en hetare BMW med följande försäkringskostnad som man är ute efter? Köper man en Audi S eller BMW M-modell så signalerar det dyrt och sportigt, men att köpa den fyrhjulsdrivna basmodellen av Sveriges mest sålda Svensson-bil gör att förväntningarna rubbas. Man bör ha koll på den biten innan man köper bilen helt enkelt. Får man pynta 7000kr per år mer än en motsvarande Hyundai eller Kia så blir kalkylen inte lika rolig. Billigare att släpa runt på en hybrid-drivlina med tillhörande underhåll isåfall.

Permalänk

Har nu haft min Renault Scenic E-tech Esprit Alpine (?😆) i några veckor. Är i överlag nöjd.
Kommer från Model Y rwd '23.
Gick även ifrån odubbat till dubbat, vilket var helt rätt val här ute i skogen.
Kort och gott upplever jag tryggare och bekvämare körning i Scenicen. Teslan lastar mer och är enklare när det gäller saker runt om kring bilen.
Båda är bra bilar. Erbjudandet och försäkring på Scenicen gjorde att den var prisvärd och märkbart billigare TCO, än om jag valt Model Y igen.

Renault Scenic E-tech 87 kWh
+Flera regenlägen. Skönt att kunna släppa gaspedalen vid snö/is utan att få sladd.
+Adaptiva farthållaren funkar kanon. Så mycket bättre i bilköer. Mjuk och fin, håller tillräckligt kort/långt avstånd.
+Filhållningsassistenten funkar ok, men skär kurvor ibland.
+Fungerande vindruteautomatik
+Parkeringssensorer
+Svängradie
+Kurvtagning/körkänsla
+Android Automotive OS funkar bra. Men blir förvirrande när man får det och Android Auto parallellt.
+Fysiska reglage, riktiga knappar, men..

-Onödigt många spakar/reglage. Växelspak, helljusspak, stereospak, vindrutetorkarspak, regen paddlar. Wtf 😅
-Helljuset är svagt ut mot vägkanterna. Inte nice i skogen.
-Appen funkar till att värma/kyla bilen och kolla % SoC men inte mycket mer.
-Laddhastighet. Har inte tagit mig över 100 kW än, kanske pga kortare körningar. Inte gjort någon långresa än.
-Ratten hade gärna få komma ut några centimeter till, är ca 180 med långa ben.

Model Y rwd
+Lastutrymmen
+Infotainmentsystemet
+Tydliga laddstopp med batterikonditionering om man kör superchargers.
+Bra laddhastighet med hög effekt ofta (120-170 kW)
+Starkt och brett helljus. Adaptiva var kanon.
+Autopilot funka ganska bra på motorväg och på kurviga vägar
+Bra app

-Autopiloten spökbromsar , buggar i tunnlar, och funkar uselt i bilköer.
-För mycket behöver göras på skärmen vilket flyttar fokus. Eller pratas in med röststyrning, om den fattar.
-Vindrutetorkarautomatiken, knappt automatisk.
-Något känslig i styrningen.

Övriga kommentarer:
*Sambon ville knappt köra Teslan men Scenicen känner hon sig tryggare med.
*Jag har inte lyckats trimma in högtalarljudet på Scenic som jag vill ha det än. Bra bas men låter annars ihåligt/burkigt. Det tog ett par timmars pillande även på Model Y.

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Låg tröskel för att kvala in som nästa "elbilsbrand":

Elbil totalförstörd i brand – flera fordon drabbade
Länk

*Rättar till nagelfararglasögonen*
Det där är väl en sån där Toyota-elbil! Motsvarande elhybrid. Av allt att döma brann det "där fram" och inte "där bak" eller "under", vilket leder till misstanke om 12V-batteribrand/elstrul med bevarat "högspänningsbatteri". Men det kanske är jag som är fel ute... ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Länk

<Uppladdad bildlänk>
Det där är väl en sån där Toyota-elbil! Motsvarande elhybrid. Av allt att döma brann det "där fram" och inte "där bak" eller "under", vilket leder till misstanke om 12V-batteribrand/elstrul med bevarat "högspänningsbatteri". Men det kanske är jag som är fel ute... ¯\_(ツ)_/¯

Ja HV-batteriet sitter visst under bakre sätet i den där bilen (efter snabb googling) så troligen är det som du säger. Hade den inte haft massa vätska som gillar att brinna så kanske det hade gått bättre, men vad vet jag, hurr durr elbil dålig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker han ka ge Tesla en hel del kritik. Har aldrig heller upplevt honom som fanboy av vare sig Tesla eller Musk.

Tvärt om är han rätt mycket med fötterna på jorden typ av journalist som testar bilar praktiskt för normala köpare och användare.

Själv gillar jag inte den gamla MY pga. att körkänslan inte passar mig, men då det samtidigt är världens mest sålda bil i ett antal år så är det väl inte "fanboy" att ge den en femma i betyg kan jag tycka.

Kanske snarare kan vara du som har något emot Tesla?

Lätt att kalla alla fanboy hit och dit som gillar produkter som man själv inte gör. Om jag minns rätt så har Lindberg aldrig någonsin ägt en Tesla, och inte heller har några aktier i bolaget enligt egen utsaga. Har för mig han äger och kör en Skoda.

Okej jag köper att det kanske var viss överdrift på den kommentaren. Men jag står fast vid att jag tycker det är väldigt märkligt hur man kan ge en bil 5 plus när komforten är 3 plus. Det känns som att man har glömt vad huvudsyftet är med en bil då.

Jag har själv haft en Model 3 som tjänstebil en kortare tid och som du kanske förstår så var jag inte speciellt nöjd. Tesla är bra på vissa saker men mina förväntningar var höga efter allt man har läst om hur bra det ska vara.

Bilen är ju rätt kul att köra men att vara passagerare är betydligt sämre då man bara får det dåliga av att bilen helt enkelt är väldigt obekväm. Ljudet när man stängde bagageluckan gjorde att man nästan skämdes och gjorde han den fick smeknamnet Klonken.

Även där Tesla ska vara bäst tycker jag inte att de är det. Mycket teknik saknas, det finns ingen head up display vilket jag tycker är ett måste. Det finns heller ingen display framför förararen vilket gör att man måste kolla på centerskärmen i tid och otid om man vill kolla hastighet.

Jag tycker inte heller att layouten på skärmen är bra man ser sin egen bil till vänster och en visuell presentation av vad kamerorna ser. Det är väl coolt vid en första anblick men sen inser man att det inte fyller någon funktion och ibland visas inte saker alls eller de hoppar fram och tillbaka. När min fru gick runt bilen var hon helt plötsligt 7 personer.

Autopiloten/styrassistenten är den sämsta upplevelsen jag har haft i en nyare bil. Den är väldigt bra på att hålla sig i filen men den är extremt jobbig att ha att göra med om man vill byta fil då man nästan måste bryta loss bilen från sin linje. Detta blev man väl bättre på när man vande sig men ändå en sämre upplevelse än andra märken. Att man måste rycka lite i ratten hela tiden för att den inte ska bli arg är också dåligt och på både min VW och BMW räcker det att man håller i ratten. Absolut värst är de spontana fantominbromsningarna som kan hända närsom, blev helt livrädd första gången det hände.

Du skriver att jag kanske har något emot Tesla, det stämmer absolut men det beror bara på att jag blev väldigt besviken på produkten som inte alls levde upp till mina förväntningar. Jag tycker de misslyckas gravt på de punkter som väger tyngst för en bil och därför ligger de i botten på listan av de elbilar jag har kört.

Med det sagt så har alla säkert olika saker man anser sig vara viktigt och man ska givetvis skapa sin egen uppfattning genom att testa själv.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Att man måste rycka lite i ratten hela tiden för att den inte ska bli arg är också dåligt och på både min VW och BMW räcker det att man håller i ratten.

Här måste jag säga att jag upplever det omvända.
Kör de olika ID-bilarna i jobbet och där måste jag rycka som en galning i ratten om bilen inte ska klaga, medans jag i min Tesla knappt ens behöver hålla i ratten. Har förvisso utökad autopilot om det nu skulle på något sätt påverka även standard funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Problemet jag ser med laddhybrider är egentligen detta:
De är ganska markant mycket dyrare än en ICE och kostar idag inte långt ifrån vad rena elbilar gör. Du får dubbla drivlinor och högre service kostnader. Den högre kostnaden jämfört med ICE tjänar du i de flesta fallen inte tillbaka även fast eldriften är billigare. I mim värld går laddhybrider bort och valet står mellan ICE eller enbart el.

Jo laddhybrider är dumma håller jag - till skillnad mot hybrid med litet batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kör de olika ID-bilarna i jobbet och där måste jag rycka som en galning i ratten om bilen inte ska klaga, medans jag i min Tesla knappt ens behöver hålla i ratten. Har förvisso utökad autopilot om det nu skulle på något sätt påverka även standard funktionen.

Travel Assist är en av dom bättre sakerna med ID.7: an. Den har hittills aldrig klagat på avsaknad av "händerna på ratten". Vet inte om det är en nyare eller förbättrad Travel Assist i 7:an men den är faktiskt riktigt bra, är jag beredd att påstå. Den gör intuitiva saker som håller bilen där du föredrar att hålla dig i körfältet: mitten i normalfallet, eller åt endera hållet om den märker att du har andra preferenser med dina justeringar (och sedan kommer ihåg det). Automatiska körfältsbytena går snabbt och smidigt och inte alls lika känsligt och nervöst som systemet i Kian.

Så länge Tesla envisas med att köra enbart kamerabaserat är det ett mindre säkert system, enligt mig. Någon egen erfarenhet har jag inte - nära vänner kan dock vittna om fantominbromsningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Länk

<Uppladdad bildlänk>

DU får skicka in en rättning till tidningen och påminna dom att det inte är en elbil och det är an vanlig bensin motor som brunnit.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Okej jag köper att det kanske var viss överdrift på den kommentaren. Men jag står fast vid att jag tycker det är väldigt märkligt hur man kan ge en bil 5 plus när komforten är 3 plus. Det känns som att man har glömt vad huvudsyftet är med en bil då.

Har aldrig och kommer aldrig läsa vad skvallertidningar tycker om bilar, men model Y var väl både bäst säljande bil i Sverige och Europa. Låter som höga betyg låter välförtjänt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

DU får skicka in en rättning till tidningen och påminna dom att det inte är en elbil och det är an vanlig bensin motor som brunnit.

Övervägde det. Men detta kommer inte att bidra till någon slags ändring i statistiken (till elbilens nackdel). MSB/Räddningstjänsten kommer att klassa detta som en vanlig bilbrand, sannolikt även med en av dom vanligaste orsakerna.
Samtidigt är det öppet mål mot ICE-ivriga höhö-gubbar som vill använda denna artikel som någon slags slagträ mot elbilar. Det är liksom så uppenbart att det inte är en elbil.

Uppdatering:

Ändrade mig och skrev till Konrad (som skrev artikeln) och nyhetscheferna på UNT. Belyste dom uppenbara felen och frågade om opportunistisk sensationsjournalistik är något alla är helt ok med. Det brukar inte förekomma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det finns två varianter i iD-bilar med både kapacitiv ratt och ratt som behöver ett visst motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Har aldrig och kommer aldrig läsa vad skvallertidningar tycker om bilar, men model Y var väl både bäst säljande bil i Sverige och Europa. Låter som höga betyg låter välförtjänt då?

Att något säljer bra är inte nödvändigtvis ett argument för att produkten är bra.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Har ersatt min gamla trotjänare (Ioniq 28kWh -19). Övervägde Tesla M3 men efter det turbulenta världsläget valdes den bort. Istället slog jag till på en begagnad Polestar 2, Long Range Single Motor -22. Har gått som leasingbil i tre år, trevligt utrustad med Pilot, Plus samt drag paketen. Gav 329kkr för den, vilket är aningen mer än jag betalade för min Ioniq när jag köpte den för ganska exakt tre år sedan för 270kkr. Ioniqen ligger ute på marknaden ett par dagar nu innan jag vet vad värdeminskningen efter tre år landar på. Får uppdatera med en TCO när allt är klart.

Tankar så här efter en veckas ägande är att det är en riktigt trevlig bil. Den andas kvalitet även om den har lite brister som uppmärksammats av diverse på tuben. Sätet är lite annorlunda mot vad jag är van vid men väldigt bekvämt. Trivs rätt bra med Volvos ratt och reglage så hade inga problem att slå mig ner och ratta PS2. Hade gärna tagit en Dual Motor men försäkringspremien för mig som 35 åring var i det högsta laget. Single Motor känns stark men inte på något sätt överraskande stark. Förnuftig kanske man skulle uttrycka det som. Överlag ler jag mycket mer när jag ser och kör min Polestar än jag gjorde med min Ioniq, även om den ingav en del lycka den första perioden.. så tumme upp så här långt!

Har ni några funderingar kring PS2an, specifikt en lite äldre sådan så fråga på.

Bild på pärlan och den gamle trotjänaren som står och skäms i bakgrunden.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Kanske redan har avhandlats, men någon som tagit beställt och/eller tagit leverans av en Renault 5 än? Satt och kikade igenom privatleasingerbjudande ytterligare en gång och det verkar som att online-formuläret fortfarande är lite skumt. Men vad jag kan se kan man nu välja till vinterhjul till techno-varianten (men inte iconic five, men förmodar att det är exakt samma som erbjuds där) och alternativen som finns är då:

Vinterhjul Conti 18" stål Friktion: 493kr
Vinterhjul Conti 18" alu Friktion: 861kr
Vinterhjul Goodyear 18" stål Friktion: 401kr
Vinterhjul Goodyear 18" alu Friktion: 769kr

Det erbjuds alltså inga dubbdäck öht. Tänkte att jag kollar runt lite vad man kan hitta för priser om man köper själv. Verkar vara dimension 195/55/18 som gäller enligt transportstyrelsen och jag hittar inga dubbdäck alls med den dimensionen (eller något i närheten). Frågan är om det kan tänkas gå att kränga på den där bilen typ 16" istället eller om det är kört. Vet att dubb vs friktion är en vattendelare men jag står i läger dubb.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kanske redan har avhandlats, men någon som tagit beställt och/eller tagit leverans av en Renault 5 än? Satt och kikade igenom privatleasingerbjudande ytterligare en gång och det verkar som att online-formuläret fortfarande är lite skumt. Men vad jag kan se kan man nu välja till vinterhjul till techno-varianten (men inte iconic five, men förmodar att det är exakt samma som erbjuds där) och alternativen som finns är då:

Det erbjuds alltså inga dubbdäck öht. Tänkte att jag kollar runt lite vad man kan hitta för priser om man köper själv. Verkar vara dimension 195/55/18 som gäller enligt transportstyrelsen och jag hittar inga dubbdäck alls med den dimensionen (eller något i närheten). Frågan är om det kan tänkas gå att kränga på den där bilen typ 16" istället eller om det är kört. Vet att dubb vs friktion är en vattendelare men jag står i läger dubb.

Du kan inte bara dra ned fälgen, även om bromsar mm skulle få plats, utan du kommer få redigt hög däcksida. Blir väl typ 195/80?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan inte bara dra ned fälgen, även om bromsar mm skulle få plats, utan du kommer få redigt hög däcksida. Blir väl typ 195/80?

195/65 -16 blir bara 2% mindre omkrets med och det känns som en rätt vanlig dimension, dock osäkert om det passar med bromsarna ja sen varierar det med fälgdesign.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja det blir såklart mer gummi, men tänkte inte det nödvändigtvis behöver bli så extremt som 80.

Som exempel på vår XC70 funkar det med 215/65 på 16 och 235/50 på 18. Så tänkte att med lite tur så skulle t.ex. 205/65 kunna funka på 16

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Hedersmedlem

Någon här som kör KIA Niro EV?

Jag fick ett samtal från KIA förra veckan om att boka tid för service. Ingen "vanlig" service. De ringde mig och ville säkra uppbokade tider framöver. Jag frågade vad det gällde och de sade då att det i nästa vecka kommer ut ett brev från KIA. Verkstaden lät stressade och jag skulle till möte så jag hann aldrig gräva i det djupare där och då. Men det lär väl röra sig om någon form av fel de hittat som behöver åtgärdas...

Ska bli spännande att se vad det handlar om.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Referensfälgar (18”) 195/55 R18 93H är det som du ska titta efter verkar vara samma på alla Renault 5 modeller.

Bara gå in på en däcksida ange måtten på fälgen sedan kan berättar den vilka däck som passar.
När jag byte bil i Nov/Dec förra året så gick jag in på gummihuset.se måtten på fälgen och kunde sedan välja dubbdäck.
Ibland kan man söka på märke/modell så får man även förslag på mindre och större fälgar som är tillåtna på bilen.

Jag själv föredrar Dubbdäck på vintern även om det låter mer när det är dåligt med snö på marken.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Referensfälgar (18”) 195/55 R18 93H är det som du ska titta efter verkar vara samma på alla Renault 5 modeller.

Bara gå in på en däcksida ange måtten på fälgen sedan kan berättar den vilka däck som passar.
När jag byte bil i Nov/Dec förra året så gick jag in på gummihuset.se måtten på fälgen och kunde sedan välja dubbdäck.
Ibland kan man söka på märke/modell så får man även förslag på mindre och större fälgar som är tillåtna på bilen.

Jag själv föredrar Dubbdäck på vintern även om det låter mer när det är dåligt med snö på marken.

Det är ju det jag har gjort, och jag hittar inga dubbdäck i den dimensionen, därav inlägget

Sökning på regnr verkar inte ens ge träff på bilmodell

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mjukvaran är ju tydligen rätt buggig och ingen höjdare hos Zeeker heller som jag förstått. Dessutom med sedvanliga risken att läcka data till Kina, om man bryr sig om sådant om personlig integritet (utan att gå in på de politiska aspekterna av ett sådant köp).

Hellre Kina än galningarna Musk och Trump i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Någon här som kör KIA Niro EV?

Jag fick ett samtal från KIA förra veckan om att boka tid för service. Ingen "vanlig" service. De ringde mig och ville säkra uppbokade tider framöver. Jag frågade vad det gällde och de sade då att det i nästa vecka kommer ut ett brev från KIA. Verkstaden lät stressade och jag skulle till möte så jag hann aldrig gräva i det djupare där och då. Men det lär väl röra sig om någon form av fel de hittat som behöver åtgärdas...

Ska bli spännande att se vad det handlar om.

Jag kör en 2023 Niro EV. Har inte fått varken brev eller samtal. Hade den inne på första service i September. 3000 Mil = första service.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Undrar när Zeekr 007 GT (kombi versionen) eller 007 sedanen kommer till norden (själv bor jag i Finland och lär nog komma före till Sverige än Finland då Zeekr 001 har ju funnits där en tid redan). Bara talats om april till europa men inte vilka länder osv.

Har lite börjat nu avväga iaf att skaffa Tesla M3 när världsläget är som det är. Egentligen skulle jag helst ta en Xiaomi SU7 men de kommer kanske (enligt ryktesväg) typ 2027 först till europa eller något i stil med det så det blir då kanske blir ett alternativ i framtiden, tror inte jag kan vänta så länge men man får fundera, egentligen relativt nöjd med nuvarande Mazda 3 2020 men vill gärna nog byta till en ny elbil men alternativen som intresserar är få och oftast kinesiska som inte finns att beställas här ännu. Vem vet om EU tvärvänder och sänker kinesiska bilskattsimporten om det blir handelskrig med USA, det skulle nog va höjdaren om allt vändes nu upp o ner. xD

Allra helst skulle man välja europeiskt men tyvärr tycks det finnas dåligt med intressanta alternativ för min smak, känns som de är väldigt långt efter i utvecklingen just nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Elbilsbrand blev hybridbilsbrand

Så här hette det i lördags:

Tog @vinylens anmodan och skrev till Konrad på UNT/NTM att "artikeln innehöll fel" men med andra ord. Frukterna av initiativet ser vi nedan:

Hybridbil totalförstörd i brand – flera fordon drabbade
Länk

Tydligen ska räddningstjänsten och polisen ha pratat om branden som en elbilsbrand, varför Konrad också valde att kalla bilen för en elbil. Man befarade ett utdraget släckningsarbete. Tur att man tog så många bilder.

Visa signatur