Här är AMD Radeon RX 9070-korten – släpps den 6 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Raytracing var nödvändigt redan när Jensen jobbade som diskare på Dennys, det är inget Nvidia har hittat på.

Vi måste få raytracing i spel för att ta nästa steg i realism helt enkelt ingen har kommit på något annat sätt. Lyckas ingen med det blir serietidningsrealism det bästa vi får, och där är vi ju redan.

Så Nvidia har inte hittat på att raytracing är ett måste, det är bara ett måste oavsett. Alla i branchen vet att det är "the holy grail", men det ansågs länge vara omöjligt.

Vill man vara snäll kan man säga att Nvidia var de som först och mest helhjärtat satsade på RT som nästa oumbärliga teknik i grafikkort och försökte lösa det.

Vill man vara lite mindre snäll kan man säga att de även var först med att låtsas att de hade löst det.

Det är i ärlighetens namn inte löst ens i 5000-serien, men det börjar bli så bra att fördelarna märks.

Mest realistiska spelet grafikmässigt just nu är nog bodycam, tror inte det ens använder RT. Oavsett håller jag inte med om antagandet som du inte säger rakt ut- du säger att RT är nödvändigt för realism, men verkar antyda att realism är nödvändigt för spel. Håller inte med där.

Om det var det borde utvecklare börja med att lägga fokus på visuell komposition och sluta fuska överallt där man inte "ska" titta. De flesta har enormt mycket att hämta utan att behöva uppgradera något i sin motor.

RT just nu är inget seriöst, ett par samples per pixel i cyberpunk path tracing eller vad är det? Det är bara input till en AI-denoiser, och det är det det rör sig mot- ökad AI-acceleration kommer byta ut mer och mer av traditionella rendering pipelines till snygga ai-rekonstruktioner eller flumm-mysiga hallucinationer. Om det var RT i sig som var vägen framöver skulle Nvidia behöva lägga på ett kol med uppskalningen. För att vi ska se något i stil med "riktigt" RT inom vår generation, alltså på nivån av ens basic effort I blender eller 3dsmax, så skulle de väl behöva typ tredubbla prestandan för RT acceleration med varje ny serie eller något.

Det kallas RT men det är inte mycket faktisk strålspårning som sker vad jag kan avgöra. AI-delen är intressant, men det är lite av en klapp på huvudet form Nvidias håll att presentera det som att realtids-strålspårning är huvudkaraktären och inte bara en liten pusselbit till vad de faktiskt vill bygga och sälja, vilket är AI-acceleration.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

du säger att RT är nödvändigt för realism, men verkar antyda att realism är nödvändigt för spel. Håller inte med där.

Inte meningen att antyda något sådant, jag tycker inte fotorealism är nödvändigt i alla spel.

Men det finns ju spel där realism är önskvärt. Cyberpunk hade nog inte fått mycket uppmärksamhet om det såg ut som minecraft, storyn till trots. Likaså Alan Wake II, Witcher 3, m fl.

Inte därmed sagt att de inte kan förbättras på andra sätt också, men det hade definitivt varit en förbättring om de var ännu mer realistiska, hela vägen till fotorealism.

Och mig veterligen finns det ingen annan väg till fotorealism än via raytracing.

Edit: Håller med om att det återstår mycket, men tycker att man redan nu har en markant bättre upplevelse i ex. Cyberpunk med PT än utan. Jag sänker upplösningen så mycket som krävs för att kunna köra PT på mitt 3080 eftersom jag tycker inlevelsen är bättre med PT lågupplöst än utan PT högupplöst.

Får jag någonstans kring 20 fps mer med pathtracing i cyberpunk med 9070XT kan det räcka för att motivera en uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De verkar tag dina pengar och skicka order bekräftelse och sen avbokar utan giltig anledning.

Se I 5090/5080/5070ti tråden

Aha, tack, hade missat det!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || Google Pixel 8 Pro

Permalänk
Medlem

De verkar tag dina pengar och skicka order bekräftelse och sen avbokar utan giltig anledning.

Se I 5090/5080/5070ti tråden

Skrivet av Elemental:

Aha, tack, hade missat det!

Det är därför man tar faktura. Alltid. Får man inte sin vara så kan dom inte skicka ut någon faktura. Skulle det vara något problem efter kortet skickats från återförsäljaren så kan man bestrida fakturan.
Slipper alltså ligga ute med en hel del pengar som det kan röra sig om när det gäller grafikkort.

Permalänk
Medlem

Finns typ inga svenska ÅF men menar du ÅF som säljer till Sverige så finns
Proshop/webhallen/komplett sen förmodligen netonnet.
Elgiganten skulle jag nog avstå

Ah, tack! Ser nu att Webhallen har korten redo. Det verkar bara vara Inet som gör nån större grej av det hela, men då vet man att man har lite valmöjligheter på releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är därför man tar faktura. Alltid. Får man inte sin vara så kan dom inte skicka ut någon faktura. Skulle det vara något problem efter kortet skickats från återförsäljaren så kan man bestrida fakturan.
Slipper alltså ligga ute med en hel del pengar som det kan röra sig om när det gäller grafikkort.

Det kan man absolut,. Handlar mer om avbokningarna 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tittar man på specificationerna är priserna väldigt konstiga, XT-modellen borde vara betydligt dyrare än sin nedskalade kompis.
Kan bli ett väldigt intressant kort från AMD, speciellt XT-modellen.
AMD har haft en förmåga att skjuta sig i foten inför varje lansering, hoppas det går bättre den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tittar man på specificationerna är priserna väldigt konstiga, XT-modellen borde vara betydligt dyrare än sin nedskalade kompis.
Kan bli ett väldigt intressant kort från AMD, speciellt XT-modellen.
AMD har haft en förmåga att skjuta sig i foten inför varje lansering, hoppas det går bättre den här gången.

Vänd på det. Icke XT-modellen borde vara billigare med sitt uppblåsta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vänd på det. Icke XT-modellen borde vara billigare med sitt uppblåsta pris.

Visst koppen är halvfull, lol..
Historiskt har AMDs nedskalade version varit fullständigt överlägsen sin storebror som har presterat 10% bättre men kostat 20-30% mer.
Som sagt AMD skjuter sig alltid i foten, se om icke XT-modellen är för dyr i förhållande till sin prestanda och det blir bajskaka av alltihop när ingen vill köpa modellen som ska dra in cashen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Visst koppen är halvfull, lol..
Historiskt har AMDs nedskalade version varit fullständigt överlägsen sin storebror som har presterat 10% bättre men kostat 20-30% mer.

Det stämmer längre bak i tiden men 7900XT och 7700XT var alldeles för högt prissatta till en början i senaste generationen. Jag förväntar mig att 9070 faller i pris ganska snart efter release då ingen normalt funtad kommer välja den.

Permalänk
Medlem

Någon som sett nån återförsäljare lista Acer's modeller (Nitro eller Bifrost) annat än icke XT Nitro modellen som inet har?

https://www.acer.com/se-sv/desktops-and-all-in-ones/component...

https://www.acer.com/us-en/predator/desktops-and-all-in-ones/...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nu har ju 9070 XT färre CU än 7900 XTX men CU:arna som sitter på 9070 XT borde väl vara snabbare än de på 7900 XTX eftersom de tillhör nästa genereation, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nu har ju 9070 XT färre CU än 7900 XTX men CU:arna som sitter på 9070 XT borde väl vara snabbare än de på 7900 XTX eftersom de tillhör nästa genereation, eller hur?

Denna slide fanns i presentationen:

9070XT kommer nära och i vissa laster passerar 7900XTX med "bara" 64 CU:s kontra de 96 som finns i 7900XTX. Så det har skett en hel del på arkitekturnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inte meningen att antyda något sådant, jag tycker inte fotorealism är nödvändigt i alla spel.

Men det finns ju spel där realism är önskvärt. Cyberpunk hade nog inte fått mycket uppmärksamhet om det såg ut som minecraft, storyn till trots. Likaså Alan Wake II, Witcher 3, m fl.

Inte därmed sagt att de inte kan förbättras på andra sätt också, men det hade definitivt varit en förbättring om de var ännu mer realistiska, hela vägen till fotorealism.

Och mig veterligen finns det ingen annan väg till fotorealism än via raytracing.

Edit: Håller med om att det återstår mycket, men tycker att man redan nu har en markant bättre upplevelse i ex. Cyberpunk med PT än utan. Jag sänker upplösningen så mycket som krävs för att kunna köra PT på mitt 3080 eftersom jag tycker inlevelsen är bättre med PT lågupplöst än utan PT högupplöst.

Får jag någonstans kring 20 fps mer med pathtracing i cyberpunk med 9070XT kan det räcka för att motivera en uppgradering.

Saken är den med PT i cyberpunk att med några undantag typ screen space reflections osv så misstänker jag att det mesta hade kunnat åstadkommas utan PT. Jag gjorde tvärtom första play through, slog av RT (köpte ett 6800XT och sålde mitt 2080S som inte kunde drive RT bra ändå) och körde VSR till 5120*2880 och forcerade TAA till av skruvade ner render resolution lite. Att byta TAA mot fulhackat MSAA gjorde enormt mycket mer för visuella upplevelsen i mina ögon än RT.

Men DLSS är ju bättre nu, körde igenom nästan en hel play through till med 3090 sedan, var trevligare även om jag fortfarande störde mig något enormt på all ghosting även i DLSS quality. Saker som ljus som uppdateras långsammare än allt annat och ghosting/artefakter kommer nog alltid vara ett större problem för fotorealism för min del än huruvida ljuset ger en aning bättre approximation av verkligt ljus. Det jag känner verkligen gör skillnad är isåfall reflektioner och till viss del skuggor- tycker inte RT GI är värt prestandaförlusten hittills.

Men som sagt, tror inte att RT acceleration kommer ta några stora hopp framåtz tror den kommer fortsätta vara minimal med allt faktiskt arbete draget av AI acceleration som bara behöver ett finger i vädret från RT för att avgöra hur renderingen ska styras.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Denna slide fanns i presentationen:
<Uppladdad bildlänk>

9070XT kommer nära och i vissa laster passerar 7900XTX med "bara" 64 CU:s kontra de 96 som finns i 7900XTX. Så det har skett en hel del på arkitekturnivå.

Tänk vad smaskigt det hade varit med en modell på 80-84 CU ovanpå det!
Är det något som hindrar AMD från att skissa på en modell till (en 9080XT som springer om 5080) nu när den här generationen ändå är så pass "nära" nVidia. Big Navi var ju planerad från början men lades på is en bit in.
Det är kanske inget som går att stressa fram? Men det hade varit en rejäl överraskning ifall AMD haft något att utmana kommande Super- och Ti-korten från nVidia med.
Beror ju i stort på hur pass väl 9070/9070xt och 9060 tas emot och säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Är det något som hindrar AMD från att skissa på en modell till (en 9080XT som springer om 5080) nu när den här generationen ändå är så pass "nära" nVidia. Big Navi var ju planerad från början men lades på is en bit in.
Det är kanske inget som går att stressa fram? Men det hade varit en rejäl överraskning ifall AMD haft något att utmana kommande Super- och Ti-korten från nVidia med.

Fokuset från och med nu kommer nog ligga på UDNA allstå nästa generation som verkar komma redan i slutet av nästa år om jag förstått det rätt och då kommer AMD high end kort tillbaks.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Precis som @Felixark skriver ovan så tror jag att AMD satsar allt på att få klart UDNA och de verkar göra en rejäl satsning på det. Och då är förhoppningsvis AMD ikapp på hårdvarusidan då RT och AI-kapacitet nog varit med från början i designprocessen. Sen kan vi nog börja att mest jämföra mjukvarusidan då hårdvaran uppnått någon form av paritet. Men det är ju att sia långt in i framtiden såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Precis som @Felixark skriver ovan så tror jag att AMD satsar allt på att få klart UDNA och de verkar göra en rejäl satsning på det. Och då är förhoppningsvis AMD ikapp på hårdvarusidan då RT och AI-kapacitet nog varit med från början i designprocessen. Sen kan vi nog börja att mest jämföra mjukvarusidan då hårdvaran uppnått någon form av paritet. Men det är ju att sia långt in i framtiden såklart.

Eftersom UDNA är en unified arkitektur bygger ju konsumenthårdvaran på kommersiella hårdvaran. Eftersom kommersiella sidan fokuserar på AI just nu kommer bra AI-prestanda vara ett måste.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av napahlm:

Det hade onekligen varit spännande att se hur en maxlastad Navi presterar! Kanske överraskar det röda laget lagom till det är dags att släppa nästa generations Super-kort. Dock verkar mycket krut ligga på UDNA, men säg aldrig aldrig.

Permalänk
Medlem

Den här videon är intressant, tittar man på power consumption så finns 9070 och 9070 XT med.
Lite oroväckande siffror för 9070XT, om de stämmer. Men, någon smolk i bägaren måste det väl vara gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Den här videon är intressant, tittar man på power consumption så finns 9070 och 9070 XT med.
Lite oroväckande siffror för 9070XT, om de stämmer. Men, någon smolk i bägaren måste det väl vara gissar jag.
<Uppladdad bildlänk>

423W??? Wtf 😂 skulle den inte ha 330?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

423W??? Wtf 😂 skulle den inte ha 330?

Det står PCIe + EPS, så jag antar att det även inkluderar strömförbrukningen för CPUn (EPS = 8-pin till moderkortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det står PCIe + EPS, så jag antar att det även inkluderar strömförbrukningen för CPUn (EPS = 8-pin till moderkortet).

Jo, men är 80w över 5070 Ti rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av portia:

Ah, tack! Ser nu att Webhallen har korten redo. Det verkar bara vara Inet som gör nån större grej av det hela, men då vet man att man har lite valmöjligheter på releasedagen.

Har inte inet korten redo eller va? Är webhallen bättre att satsa på kl 15 på torsdag?

Permalänk
Medlem

Ser att elgiganten har priser på asus modeller på deras sida. Man kan ju hoppas att de var satta före AMDs prisjusteringar och ändras innan launch.

9700kr för asus prime 9070 XT oc
10500kr för asus tuf 9070 Xt oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biab:

Ser att elgiganten har priser på asus modeller på deras sida. Man kan ju hoppas att de var satta före AMDs prisjusteringar och ändras innan launch.

Eller så är bara elgiganten så pass mycket dyrare än andra sidor, jämför man andra grafikkort på deras sida med respektive på inet så skiljer det en bra summa i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biab:

Eller så är bara elgiganten så pass mycket dyrare än andra sidor, jämför man andra grafikkort på deras sida med respektive på inet så skiljer det en bra summa i vissa fall.

Elgiganten har inte direkt höga priser. Vill påstå att dom håller lägre än Inet, det är min spontana känsla iallafall.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biab:

Det där är nog troliga priser...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där är nog troliga priser...

med 599 msrp borde den kosta ca. 8500

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

med 599 msrp borde den kosta ca. 8500

Detta är inte msrp modeller?

Visa signatur