Nvidia Geforce RTX 5070 – kioskvältarens återkomst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med all sannolikhet bara pga ren tidsbrist.

Är ju dock märkligt när 4070S är i princip identisk/bättre prestanda samt tidvis har kostat mindre än vad 5070 nu lansera för.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Marquzz:

Sweclockers köpt av Nvidia? Jag fattar inte hur det kan vara sån positiv recension?

Skrivet av Marquzz:

För att de är i princip samma kort så det ser inte så bra ut i tabellen

Nu tror jag dessvärre att konspirationsteorierna går på högvarv, jag rekommenderar att ta en kort andningspaus. Kanske rentav läsa recensionen igen, så ser du att vi kallar ökningen acceptabel, samt att man kommer att bli besviken om man väntat sig den ökningen mot 4070 Super. Det låter inte särskilt vurmande i mina öron, snarare sakligt.

Den här veckan har vi flera produkter under embargo, vilket betyder tighta deadlines. Jag hoppas att du har förståelse för att vi prioriterar nysläppta produkter över att uppdatera indexet. Men hav förtröstan, jag har ett stort antal kort i kön som skall läggas in. Från alla utvecklare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Med tanke på priser och tillgänglighet så har AMD ett guld läge även om de inte prestanda mässigt når 5080 och 5090.

Ja detta kort ligger i klass med 4070 ti super. Väldigt dåligt kort för pengarna. Ingen vettig uppgradering. Artikeln är lite väl positiv för ett så pass dåligt kort. De flesta andra recencenter är inte lika snälla.
Men så blir det när det inte finns någon konkurrens och man i princip "äger" hela marknaden.
När detta händer brukar andra aktörer komman in och lösa det och AMD är väll de enda som kan det just nu. Morgon dagen blir spännande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vilket tråkigt kort.

Permalänk

Vem bestämmer spelen som dom testas i? Någon omröstning jag missat. Var är MV3, COD6, Indiana Jones. Ganska högaktuella spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Marquzz:

Sweclockers köpt av Nvidia? Jag fattar inte hur det kan vara sån positiv recension?

Höj nivån nu.
Det är ganska lätt att vara arg och onyanserad. Vad vi säger och tycker kommer från oss som individer och skribenter, och därför kan det såklart skilja sig från vad du själv tycker, så komplext är det inte.
Kortet är tråkigt, och vi har valt att hålla inne på omdömet då lanseringen av tidigare RTX 5000-kort varit undermåligt hanterad.

Permalänk
Medlem

Proshop har tre modeller av 5070, men bara en kommer finnas i lager; Asus 5070 prime. Tyvärr kommer de bara ha 5 kort, så de slukar bottarna i ett nafs.

Det verkar som det finns ännu färre 5070 än t o m det fanns av de tidigare modellerna, fastän det är den klenaste modellen. Det brukar ju vara tvärtom vid lanseringar.

Första veckorna efter 5080 & 5090-lanseringen så kom det ut lite kort då och då från Nvidia själva, men den källan är torr som Sahara numera. Frågan är om de kommer sälja några 5070 FE på sin sida imorgon?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har för mig att Läderlappen lovade 4090 prestanda.

Snudd på falsk marknadsföring där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Jag är faktiskt impad av kortet, om det hade varit 1000:- billigare, ojojojoj.. drägel :3

Men jag inväntat uDNA alternativt Nvidias motsvarighet.

Permalänk
Medlem

Är detta ett test eller inte?
Saknar betyg!

Permalänk
Medlem

Den kylaren är faktiskt katastrof sett till värmen som alstras. Prestandan är också en katastrof men det var väntat utifrån specsen. Är ju egentligen bara ett 4070 Super med MFG.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Knotvillage:

Vem bestämmer spelen som dom testas i? Någon omröstning jag missat. Var är MV3, COD6, Indiana Jones. Ganska högaktuella spel.

Vi har bestämt spelen.
Vi började sammanställningen av hårdvaran och mjukvaran till testsviten under fjärde kvartalet 2024 och därefter blev allting helt klart vid jul.

Vi har valt 12 olika spel med 12 olika grafikmotorer. Vi har såklart en del spel som skulle passat in i sviten men att ha mer än 12 spel hade blivit för mycket sett till vad vi hade fått ut av det så valet föll på de vi har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Saknar betyg!

Läs testet, så hittar du svaren.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Läderjackan sa att deras RTX 5070 skulle prestera som ett RTX 4090 och vad vi ser.. är att det nog var en av de största lögnerna han dragit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är det kortet som Nvidia sourcar till media för recensioner.
Om modellen har en Founders Edition tenderar recensionsembargot för detta att vara dagen innan säljstart medan embargo för partnetmodeller tenderar att vara samma dag som säljstart. Det är lite olika från lansering till lansering.

I det här fallet lär du ha bättre teoretisk möjlighet att köpa ett FE via Nvidias hemsida än ett partnerkort då Inet har sagt att de inte kommer ha några i lager på release.

Tack för svaret! Då är det jag som missförstått, jag trodde bara det var 5080 och 5090 som skulle komma som FE. Intressant att 5070 finns, men inte 5070 Ti.

Permalänk
Medlem

Med allt som kommit fram hitintills efter släppet av övriga RTX 50-serien, och faktumet att AMD släpper RX 9070-korten nästa dag med likvärdig prissättning, så blir det en lugnare köpknapp. Kanske enda kortet i RTX 50-serien som hinner värma hyllan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jompa79:

Saknar betyg!

Se första sidan.
Det går inte att sätta betyg utan att veta pris. Vid ett tillräckligt lågt pris är ju kortet grymt bra, vid ett för högt pris helt meningslöst.

Skrivet av Clasito:

Den kylaren är faktiskt katastrof sett till värmen som alstras.

Ja, de värdena var bra dåliga. Dåliga nog att jag funderar på om det är dålig kontakt? Hög temperatur OCH hög ljudnivå är inte en bra combo, och kylaren ser ut att vara rejäl nog att hantera den relativt lilla mängden värme som bildas.

Har inte kollat in andra tester ännu dock, för att se om det är bättre med andra exemplar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jaqob:

Tack för svaret! Då är det jag som missförstått, jag trodde bara det var 5080 och 5090 som skulle komma som FE. Intressant att 5070 finns, men inte 5070 Ti.

Yeah det är lite märkligt kan jag tycka också.
Det var samma veva med Ada Lovelace. RTX 4070 Ti och 4070 Ti Super fick inga FE men flera andra modeller fick det.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/40762-passmark-forklarar-la...

Antar att sweclockers egna artikel inte alls spelar in i betyget eller? Fick en känsla i artikeln att 5000-serien har stora problem med äldre titlar än tex 4000-serien? 🤔

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Med allt som kommit fram hitintills efter släppet av övriga RTX 50-serien, och faktumet att AMD släpper RX 9070-korten nästa dag med likvärdig prissättning, så blir det en lugnare köpknapp. Kanske enda kortet i RTX 50-serien som hinner värma hyllan...

Dem 5 korten lär dock säljas snabbt? Gissar nvidia skickar allt till USA och säljer dyrare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Läderjackan sa att deras RTX 5070 skulle prestera som ett RTX 4090 och vad vi ser.. är att det nog var en av de största lögnerna han dragit.

Nästan så att jag börjar ifrågasätta om det faktiskt är riktigt läder han har på sig eller om de också är fejk!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Nästan så att jag börjar ifrågasätta om det faktiskt är riktigt läder han har på sig eller om de också är fejk!

Skulle inte förvåna mig om han står i spegeln och säger att det är riktigt läder som kostat 1/3 av priset av "tidigare läderjackor" men i verkligheten är materialet faux leather och han fann den i någon second hand butik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det bästa är att det står "rimligt pris" i sammanfattningen. Dvs 8000kr för ett kort i (övre?) mellanklass.

Väldigt rimligt mina vänner.

AMD/Intel behöver utmana mer på GPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Soon my friend, soon.

Direkt efter midnatt, uppesittarkväll

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

....Den här veckan har vi flera produkter under embargo, vilket betyder tighta deadlines. Jag hoppas att du har förståelse för att vi prioriterar nysläppta produkter över att uppdatera indexet. Men hav förtröstan, jag har ett stort antal kort i kön som skall läggas in. Från alla utvecklare.

Är det flera embargon den här veckan? Eller är det många produkter under samma embargo?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bengt-Arne:

Direkt efter midnatt, uppesittarkväll

Skrivet av napahlm:

Är det flera embargon den här veckan? Eller är det många produkter under samma embargo?

Tror inte specifikt vi får säga något mer än att hålla ögonen öppna inom en nära framtid som inte är direkt efter midnatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Se första sidan.
Det går inte att sätta betyg utan att veta pris. Vid ett tillräckligt lågt pris är ju kortet grymt bra, vid ett för högt pris helt meningslöst.

Ja, de värdena var bra dåliga. Dåliga nog att jag funderar på om det är dålig kontakt? Hög temperatur OCH hög ljudnivå är inte en bra combo, och kylaren ser ut att vara rejäl nog att hantera den relativt lilla mängden värme som bildas.

Har inte kollat in andra tester ännu dock, för att se om det är bättre med andra exemplar.

Tyvärr är priset inte tillräckligt lågt ens vid MSRP. Vid 500$ hade det varit acceptabelt i mina ögon.

Angående kylaren så hade Hardware Unboxed ett värde på 2300 RPM på fläkthastigheten så det verkar inte vara Swecs exemplar som spökar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Se första sidan.

Jag läser sammanfattningen som förmodligen de flesta andra, där står ett pris vid publicering med.
Bättre sätta betyg efter det och sen uppdatera om det skulle ändra sig.
Men skulle bli fårvånad om swec vågar ge en produkt från nvidia ett bottenbetyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dem 5 korten lär dock säljas snabbt? Gissar nvidia skickar allt till USA och säljer dyrare

Om det är allt dom lyckas med, då ser vi dom korten på Ebay en kvart innan släpp med en extra nolla i priset

Visa signatur

--