Tele2 Mediaomvandlare i6407-55 Brandvägg?

Permalänk
Medlem

Tele2 Mediaomvandlare i6407-55 Brandvägg?

Jo, jag har nyss bytt leverantör av fiber och i samband med det satte Tele2 in en Icotera i6407-55 mediaomvandlare.
Efter denna sitter en Edgerouter X där jag har öppnat lite portar för att kunna fjärrspela utanför hemmet.
Efter bytet av mediaomvandlare så har jag förlorat åtkomsten utifrån, från mitt nätverk funkar det fint men inte utifrån.
Därför undrar jag om mediaomvandlaren har nån form av brandvägg som blockar.

Om ja, hur åtgärdar man det?

Bonusfråga.
Kan jag skippa mediaboxen helt genom att uppgradera min Edgerouter X till en "Edgerouter X SFP"?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du publikt ip är väl första frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Har du publikt ip är väl första frågan?

Ingen aning. Jag ska kolla.
Måste jag har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmj:

Ingen aning. Jag ska kolla.
Måste jag har det?

Ja det måste du ha.
Du kan nog söka här på swec annars kollar du på whatsmyip börjar det på 100 så bör du nog undersöka det närmare.
Annars får du jobba dig runt det med tailscale eller liknande som är mycket säkrare än att öppna upp massa portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ja det måste du ha.
Du kan nog söka här på swec annars kollar du på whatsmyip börjar det på 100 så bör du nog undersöka det närmare.
Annars får du jobba dig runt det med tailscale eller liknande som är mycket säkrare än att öppna upp massa portar.

Tack, jag ska kolla det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att du sitter på CGNAT, dvs inte publikt ip, så kommer du att ha ordentliga problem, verkar inte som att tele2 erbjuder en tjänst för publikt ip.

Eftersom du fått ny mediaomvandlare vid fiberbyte så gissar jag att du har låst dig i ett eller flera år till tele2, så bara byta går inte, möjligtvis att det går att säga upp/ångra, men det kan kosta, helt möjligt att tele2 vill ha betalt för utfört arbete och att du kommer att få betala för att installera annan mediaomvandlare.

En annan lösning kan då vara att betala för vpn med publikt ip, aldrig testat. Komersiell VPN ger ökad chans för captchas, så kanske bara köra den trafik som behöver publikt ip genom vpn:en.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filbunke:

Om det visar sig att du sitter på CGNAT, dvs inte publikt ip, så kommer du att ha ordentliga problem, verkar inte som att tele2 erbjuder en tjänst för publikt ip.

Jag har en publik ipv4 adress via Tele 2.
Blandar du möjligen ihop publik och statisk ip ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en publik ipv4 adress via Tele 2.
Blandar du möjligen ihop publik och statisk ip ?

Skumläste den länkade tråden, därav "om det visar sig", så jag menade cgnat vs publik. Kunde ha väntat på TS svar gällande IP-numret....

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ja det måste du ha.

whatsmyip visar alltid en publik ip, man ska kolla i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

[...] verkar inte som att tele2 erbjuder en tjänst för publikt ip.

Tror inte de använder sig av CGNAT någonstans annat än möjligen mobilnätet eftersom de som gammal anrik ISP lär ha massvis med IPv4-adresser. Samma sak med Telia och Telenor. Det är de yngre ISP:erna som behöver köra CGNAT.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag pratade med supporten och de bad mig testa igen och sen så funkade allt igen.
Oklart om det var hicka eller inte. Oavsett funkar det nu.