Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Har en polare som har 10Gbit från Banhof, det är egentligen villafiiber som erbjuder det som jag fattar det som, men han bor i lägenhet och det är Banhofs kablar in i huset, han bor i lägenhet så egentligen skall det inte finnas där.

?
Alla som är anslutna till Stokab i Stockholm kan få det, om man inte är uppbunden till ett annat avtal.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Har en polare som har 10Gbit från Banhof, det är egentligen villafiiber som erbjuder det som jag fattar det som, men han bor i lägenhet och det är Banhofs kablar in i huset, han bor i lägenhet så egentligen skall det inte finnas där.

Jo, om man är ansluten till Stokabs nät i Stockholm så erbjuds det även i lägenheter. I praktiken handlar det om att de inte erbjuder tjänsten i stadsnät.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jo, om man är ansluten till Stokabs nät i Stockholm så erbjuds det även i lägenheter. I praktiken handlar det om att de inte erbjuder tjänsten i stadsnät.

Ah, precis som polarn då, han bor i lägenhet han med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ah, precis som polarn då, han bor i lägenhet han med.

Stokab drog fiber till alla flerfamiljshus i Stockholm för ett flertal år sedan så mängden folk boende i lägenhet som kan få den tjänsten är ganska så stor. Ja, din kompis är säkert en av dessa.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Stokab drog fiber till alla flerfamiljshus i Stockholm för ett flertal år sedan så mängden folk boende i lägenhet som kan få den tjänsten är ganska så stor. Ja, din kompis är säkert en av dessa.

Men som sagt man får fråga sig om man verkligen behöver det.
Men som i polarens fall så betalar han under 400kr /månad och jag belastar mer för enbart 1Gbit, så ...
Men både jag och han har servrar osv. Men annars klarar man sig gott och väl på 1Gbit.

Permalänk
Medlem

Priset för 10 gbit/s är ju nästan samma som för 1gbit/s, så givetvis utgår de från att de flesta i praktiken inte kan utnyttja det. Önskar dock ändå att jag hade möjlighet att få det... Brukar höra av mig en gång om året och fråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förr i tiden klarade sig folk bra på 0,5 Mbit/s. Snabbare var givetvis bättre, men det var inte något som man strikt behövde för en acceptabel upplevelse. Vad folk kan utnyttja och "behöver" för en bra upplevelse förändras med andra ord över tid.

Den länkade biten av videon nedan talar emot det du säger, åtminstone på Steam.

https://youtu.be/R83W2XR3IC8?t=4m50s

Kan tänka mig att det kan bero på peeringen också. Bahnhof ser inte ut att peera direkt med Valve, men de kanske har en privat sammankoppling (en så kallad PNI). Hade varit smidigt ifall de hade haft en Looking Glass så att man kunde se vilken eller vilka AS trafiken går via. Gör jag en traceroute från en av Bahnhofs RIPE probes i Stockholm (Vasastan) så är just hoppet mellan Bahnhof och Valve bara "* * *". Misstänker dock att det kan röra sig om en PNI ändå, men oklart hur fet den länken är.

Du tror inte att det har mer med driftskostnaden att göra? Din 10 Mbit/s kostar rimligen nästan exakt lika mycket i drift (primärt strömförbrukning) som någon på 1 Gbit/s som använder mer bandbredd en stund då och då, men som större delen av tiden använder ganska lite. Man skulle därmed lätt kunna hamna i en situation där prisskillnaden blir väldigt liten (potentiellt några tior), och då ser det bara dåligt ut att sälja 10 Mbit/s till vad som ser ut som ett överpris.

Undantaget är om ett stadsnät tar betalt per hastighet. Då kan det fortfarande vara motiverat, men det bygger också på att det aktuella stadsnätet erbjuder ISP:erna en märkbart lägre kostnad för de riktigt låga hastigheterna också.

Alltså det går upp o ner beroende klart på belastning/tidpukt osv på andra sidan.
Men jag har Bahnhof 1gbit hemma via TeliaÖppetFiber och på jobbet där vi har Bahnhof frittblås, så beter det sig snarlikt.
Dåliga stunder 35-45megabyte/sekund, oftast runt 75-85megabyte/sekund och har man tur hoppar det på jobbet över 1Gbit/sekund till ca 120-140megabyte/sekund.

Men folk tror att "internet" är någon svart klump där ens lina hem är begränsningen. Det finns hemsidor till jättekända mjukvaror där man tankar i 2-3mbit/sekund för dom har softcappat per användare. Företag betalar RIKTIGA pengar för sin kapacitet. Så att låta massa hemanvändare tanka i 10Gbit från dem och att dom ska ha det som deras "mål" gentemot oss. Det är där missförståndet är. Dom har A mängd kapacitet budgeterat och vi som tankar från dem, vi får dela på det.

Sen har Banhof speciella vilkor för dom som har 10Gbit hemfiber. Där "överdriven" användning leder till att dom spärrar ner en. Så det är en gimick som sagt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Alltså det går upp o ner beroende klart på belastning/tidpukt osv på andra sidan.
Men jag har Bahnhof 1gbit hemma via TeliaÖppetFiber och på jobbet där vi har Bahnhof frittblås, så beter det sig snarlikt.
Dåliga stunder 35-45megabyte/sekund, oftast runt 75-85megabyte/sekund och har man tur hoppar det på jobbet över 1Gbit/sekund till ca 120-140megabyte/sekund.

Men folk tror att "internet" är någon svart klump där ens lina hem är begränsningen. Det finns hemsidor till jättekända mjukvaror där man tankar i 2-3mbit/sekund för dom har softcappat per användare. Företag betalar RIKTIGA pengar för sin kapacitet. Så att låta massa hemanvändare tanka i 10Gbit från dem och att dom ska ha det som deras "mål" gentemot oss. Det är där missförståndet är. Dom har A mängd kapacitet budgeterat och vi som tankar från dem, vi får dela på det.

Sen har Banhof speciella vilkor för dom som har 10Gbit hemfiber. Där "överdriven" användning leder till att dom spärrar ner en. Så det är en gimick som sagt.

Påminner från den tiden när BB lanserade 100 Mbit och det var en max datagräns på 300 GB per månad
Men har hört och läst att en stor nätägare ska ta ut en ny avgift per förbrukad TB, av sina grossistkunder, det vill säga tjänsteleverantörerna. Enligt de uppgift uppgår denna avgift till 16,40 kr per TB för både upp- och nedladdning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Priset för 10 gbit/s är ju nästan samma som för 1gbit/s, så givetvis utgår de från att de flesta i praktiken inte kan utnyttja det. Önskar dock ändå att jag hade möjlighet att få det... Brukar höra av mig en gång om året och fråga...

Precis, men när priset ändå är lågt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Ja, så är det absolut. Skulle säga att det är så med prissättningen på alla abonnemangen för privatpersoner, men kanske ännu mer på just denna hastighet.

Skrivet av AkUs:

Den gemensamma nämnaren är fortfarande Bahnhof och hyfsat samma geografiska plats, så egentligen skulle man behöva jämföra med en annan ISP och i en annan del av landet.

Ja, visst är det så att man ofta inte får 10 Gbit/s från tjänster och att det defintivt finns riktiga kostnader för att leverera de högre hastigheterna. Det betyder dock inte att de begränsar till något så lågt som 800 Mbit/s som du hävdar. Visst är det så att trafik kostar riktiga pengar för tjänsteleverantörerna, men om de betalar per GB (som inte ökar med hastigheten) eller per bandbreddsanvändning per sekund påverkar ju ganska mycket. Kollar man på Fastly som väl bland annat servar nerladdningarna för Epic Games launcher så verkar de ta betalt per GB, inte hastighet, även om vi inte vet hur avtalet just Epic Games har förhandlat fram. Vilken väg trafiken tar spelar ju också roll, eftersom peering-avtalen kan variera. Vid bra förutsättningar och vid tidpunkter där lasten inte är så hög över en viss länk så finns det dock ingen anledning för dem att i så fall begränsa folk till 800 Mbit/s så länge det bara handlar om en liten andel användare.

Frågan är vad "överdriven användning" betyder i verkligheten. Konstant hög användning riskerar säkert att påverka andra eftersom kapaciteten på minst något ställe i nätet är överbokad, så misstänker att det är därför. Om de är väldigt strikta är det ju dock mer tveksamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, så är det absolut. Skulle säga att det är så med prissättningen på alla abonnemangen för privatpersoner, men kanske ännu mer på just denna hastighet.

Den gemensamma nämnaren är fortfarande Bahnhof och hyfsat samma geografiska plats, så egentligen skulle man behöva jämföra med en annan ISP och i en annan del av landet.

Ja, visst är det så att man ofta inte får 10 Gbit/s från tjänster och att det defintivt finns riktiga kostnader för att leverera de högre hastigheterna. Det betyder dock inte att de begränsar till något så lågt som 800 Mbit/s som du hävdar. Visst är det så att trafik kostar riktiga pengar för tjänsteleverantörerna, men om de betalar per GB (som inte ökar med hastigheten) eller per bandbreddsanvändning per sekund påverkar ju ganska mycket. Kollar man på Fastly som väl bland annat servar nerladdningarna för Epic Games launcher så verkar de ta betalt per GB, inte hastighet, även om vi inte vet hur avtalet just Epic Games har förhandlat fram. Vilken väg trafiken tar spelar ju också roll, eftersom peering-avtalen kan variera. Vid bra förutsättningar och vid tidpunkter där lasten inte är så hög över en viss länk så finns det dock ingen anledning för dem att i så fall begränsa folk till 800 Mbit/s så länge det bara handlar om en liten andel användare.

Frågan är vad "överdriven användning" betyder i verkligheten. Konstant hög användning riskerar säkert att påverka andra eftersom kapaciteten på minst något ställe i nätet är överbokad, så misstänker att det är därför. Om de är väldigt strikta är det ju dock mer tveksamt.

1. Epic har inte per datamängd. Det är en nyckelkund. Dom har en peer-peer som dom betalar för och har mer eller mindre fritt blås i en viss speed. Skulle killgissa det är precis som en ISP. Men ja, i teorin kan avtal vara uppsatta på mängd och inte hastighet.

2. Ja detta är Bahnhof. Men då alla ISP mer idag ligger på samma grejer i ryggradshastigheter 100/400 (någon har kanske börjat köpa in 800gbit switchar, men inte utbrett). Ganska enkel och se hur snabbt en bunke 10gbit hemmaanvändare hade maxat ut stamnätet totalt.

3. Precis. Dom har i sin text det extra luddigt då det är just det som är grejen. Bahnhof vill inte förbjuda någon att använda sin 10Gbit lina fullt ut. Men har dom 100gbit till ett kvarter så reserverar dom sig för att flagga om någon ligger och pumpar 10% av det konstant. För då den magiska summan av 399:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Epic har inte per datamängd. Det är en nyckelkund. Dom har en peer-peer som dom betalar för och har mer eller mindre fritt blås i en viss speed. Skulle killgissa det är precis som en ISP. Men ja, i teorin kan avtal vara uppsatta på mängd och inte hastighet.

2. Ja detta är Bahnhof. Men då alla ISP mer idag ligger på samma grejer i ryggradshastigheter 100/400 (någon har kanske börjat köpa in 800gbit switchar, men inte utbrett). Ganska enkel och se hur snabbt en bunke 10gbit hemmaanvändare hade maxat ut stamnätet totalt.

3. Precis. Dom har i sin text det extra luddigt då det är just det som är grejen. Bahnhof vill inte förbjuda någon att använda sin 10Gbit lina fullt ut. Men har dom 100gbit till ett kvarter så reserverar dom sig för att flagga om någon ligger och pumpar 10% av det konstant. För då den magiska summan av 399:-

1. Så länge inte länken inte är överbelastad så har de alltså ingen anledning att begränsa. Det kommer förövrigt praktiskt taget alla användarnas CPU ändå göra.

2. Att kapaciteten i nätet är överbokad är givetvis sant, så hastigheten man i praktiken kan få kommer att variera beroende på belastning och vilken del av nätet trafiken går genom. Till stor del handlar det om länken till närmaste content-server för Steam och de andra. Det vore tyvärr inte första gången som Bahnhof lämnar en länk till en peer eller transit underdimensionerad över längre tid, så att ha dem som enda mätpunkt duger inte för att säga att alla tjänster begränsar sina användare till 800 Mbit/s. Det stämmer helt enkelt inte, även om det stämmer att man inte kan räkna med fulla 10 Gbit/s eller ens hälften av det mot de allra flesta tjänster.

3. Ja, så är det givetvis. Normala konsumenter kommer dock inte sitta och maxa långa stunder, utan det kommer att handla om korta bursts någon gång ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhofs 10G tjänst. Betalar långt under medelpriset för en 100Mbit/s uppkoppling och jag är inte på några vägar allmänt begränsats till varken 800Mbit/s eller 1Gbit/s. Men självklart ligger mitt månadssnitt i linje med andra.

Jag har tjänsten för att den är billig, och det säger mer om modellen med ”öppna” stadsnät än att 10Gbit/s kan ses som onödig tycker jag.

Men för över 20 årsen hade jag 10Mbit/s från bredbandsbolaget för lägre pris är 512kbit/s från Telia. Folk tyckte jag var lurad då också, eftersom jag enligt dem omöjligt kunde nyttja allt.

PS jag har även över 1Gbit/s på mobilen hemma, inte heller nått jag behöver egentligen. Men jag tänker inte ringa till min mobiloperatör och säga att det är för snabbt och att allt var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag har Bahnhofs 10G tjänst. Betalar långt under medelpriset för en 100Mbit/s uppkoppling och jag är inte på några vägar allmänt begränsats till varken 800Mbit/s eller 1Gbit/s. Men självklart ligger mitt månadssnitt i linje med andra.

Jag har tjänsten för att den är billig, och det säger mer om modellen med ”öppna” stadsnät än att 10Gbit/s kan ses som onödig tycker jag.

Men för över 20 årsen hade jag 10Mbit/s från bredbandsbolaget för lägre pris är 512kbit/s från Telia. Folk tyckte jag var lurad då också, eftersom jag enligt dem omöjligt kunde nyttja allt.

PS jag har även över 1Gbit/s på mobilen hemma, inte heller nått jag behöver egentligen. Men jag tänker inte ringa till min mobiloperatör och säga att det är för snabbt och att allt var bättre förr.

Vore kul om du prova o ringa o beklaga dig att det var bättre förr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Är det minimum 10G vid villafiber? Borde inte ha något lägre om nu kostnad är intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Är det minimum 10G vid villafiber? Borde inte ha något lägre om nu kostnad är intressant

Dom har kampanj nu att kopplar man över från ett "stadsnät" som t.ex. Telia Öppet Fiber så man får "VillaFiber" så har dom 399:- för 10Gbit. Så inget annat är direkt intressant på tapeten. Tror om man tar 10/10mbit blir det 369:- eller något sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vore kul om du prova o ringa o beklaga dig att det var bättre förr

Asså jag är benägen om att hålla med, det skulle vara roligt. Men jag kör bara på en jobblur och det som är ännu mer ironiskt är att jag jobbar på ett företag som tycker att 5G är as ballt och ska finnas överallt i alla prylar. Och mitt jobb går väl ut på att jag också ska tycka det, även om jag har svårt att motivera det ibland.

Skrivet av maDa:

Nej du kan även få 1G. Men skillnaden är liten så jag har behållt 10G. Det är fullt möjligt att bruka >1G på massa tjänster och nu så sänks inte linan av att nån ska uppdatera steam, battlnet eller Windows update. Bonus är att inga 10G kunder sitter bakom CGNAT.

På sättet som bahanhof mfl. levererar tjänsten är det inte direkt dyrare för dem mellan 10G, 1G, 100M eller ens 10M. De behöver ha nått modernt som går att köpa som tar emot Ethernet över fiber, då blir det en switch med sfp+ portar.

”Öppna” stadsnät är en helt annan historia och här bör man nog rikta sin kritik istället om man frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Asså jag är benägen om att hålla med, det skulle vara roligt. Men jag kör bara på en jobblur och det som är ännu mer ironiskt är att jag jobbar på ett företag som tycker att 5G är as ballt och ska finnas överallt i alla prylar. Och mitt jobb går väl ut på att jag också ska tycka det, även om jag har svårt att motivera det ibland.

Nej du kan även få 1G. Men skillnaden är liten så jag har behållt 10G. Det är fullt möjligt att bruka >1G på massa tjänster och nu så sänks inte linan av att nån ska uppdatera steam, battlnet eller Windows update. Bonus är att inga 10G kunder sitter bakom CGNAT.

På sättet som bahanhof mfl. levererar tjänsten är det inte direkt dyrare för dem mellan 10G, 1G, 100M eller ens 10M. De behöver ha nått modernt som går att köpa som tar emot Ethernet över fiber, då blir det en switch med sfp+ portar.

”Öppna” stadsnät är en helt annan historia och här bör man nog rikta sin kritik istället om man frågar mig

Finns inga öppna stadsnät. Namnet och ideen är kiddnappad och idag är det som sagt riktiga utsugar taktiker dom kör, vilket resulterar i att priserna skenar

Visa signatur

Permalänk

En äldre server är ju så klart ok, men också med tillägget att de oftast inte är byggda för att vara ett dugg tysta, där tänker jag att jag isf hellre köper två nic:ar med vettig pci-e prestanda och kör in i en tyst pc istället.

Det jag har svårt att hitta är ju var smärtgränsen går för hur pass kraftig cpu som behövs för att klara att routa 10gb/s med ips/ids full ut. Hittar någon som kört en 3900x som sagt, men inte kom upp i mer än runt 7-8 utan ips/ids.

Jag har egentligen inget emot att köra pfsense eller opnsence och gärna bygga mina routingtabeller själv osv. Det jag främst var ute efter var ju att se om någon stött på något mer "prosumer"-aktigt istället för att kliva upp på de "riktiga" brandväggarna för att hantera högre hastigheter. Dels för att ja, det kan va nice å lägga tid på annat än att pilla med pfs/opn men också för att utvecklingen går framåt och dagens hårdvara är ju bra mycket snabbare än den som fanns när jag först skaffade 10gb

De jag hittat har ju oftast haft en 10gbe wan och sen bara 1gb på lan-sidan och max runt 3gb/s med ips/ids, därav letar jag tips på andra typer av burkar med lite högre krav och lite högre prestanda, men förstår om det inte dykt upp något kul riktigt än.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

@Rincewind om du vill kunna utnyttja din lina till max. Strunta i en router och koppla in din fiber direkt i din PC och slå på brandväggen. Resten av prylarna kan du koppla upp med en 5G router .

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Dem priserna är samma här i Sverige. Däremot anser jag att priserna har drivits upp något okristligt dem senaste åren, jag förespråkar sänkta priser än högre hastigheter som du i princip aldrig kommer nyttja, om du inte är som du säger skickar massa videos till offsite eller är en spel-dev där du dra upp och ner massa updates.

Har vi en 1 Gbit uppkoppling, så tar det cirka 12-13 minuter vid optimala förutsättningar att din hårdvara klarar av 110MB/s+ att dra ner senaste Indiana Jones spelet för PC (90 GB). Har du då 10 Gbit så hade det varit ett par minuter, OM ANDRA SIDAN HAR SAMMA hela vägen!

Dem som vill ha 10/20 Gbit, låt dem vilja ha det men det ska då kosta dem detta, inte ~300 Kr (2018), medans vi andra om inte kan få betala det dubbla för 1/1 Gbit.

Nu har jag hoppat av Bahnhof eftersom Obe kom in i vårt nåt, blev billigare med samma hastighet och längre latenser.

Jag förstår inte, erbjuder Bahnhof 10 Gbit nerströms och 20 Gbits uppströms? Det hade ju varit revolutionerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patsy_P:

Jag förstår inte, erbjuder Bahnhof 10 Gbit nerströms och 20 Gbits uppströms? Det hade ju varit revolutionerande...

Nej, det syftar nog på att en router som klarar 10 Gbit/s rimligen bör klara 10 Gbit/s full-duplex, dvs. i praktiken behöver kunna routa 20 Gbit/s (10 Gbit/s i varje riktning).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patsy_P:

Yes. Fungerar genom att man silvertejpar en TV-antenn på baksidan av din router. Få som vet... men nu är det ute!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Finns 1gbit och 10gbit, iaf där jag bor, inget annat. Skillnaden är 40kr/månaden, men eftersom jag i princip använder det ensam och har ingen dator/enhet att använda så snabbt, så väljer jag ej 10g. Möjligtvist att min dator klarar max 2.4g istället för 1.2g, men igen, inte värt för mig mer än att det vore kul, och då hade jag behövt köpa adapter/nätverkskort etc så blir dyrare för att få ut allt. Och det är inte som att servrar man laddar ner saker ifrån har den hastigheten, så det hjälper ju inget alls riktigt. Jag hade t.o.m valt 500/500 ifall det var ännu en 40kr/mån billigare, tyvärr inget alternativ utan deras 1000/1000 var billigare än alla andra alternativ, t.o.m 300/100 & 100/50 av konkurrenterna..

Permalänk
Medlem

Ja, 40kr mer i månaden kanske. Men du behöver utrustning för många tusenlappar för att nyttja det (samt ökad elförbrukning utav detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja, 40kr mer i månaden kanske. Men du behöver utrustning för många tusenlappar för att nyttja det (samt ökad elförbrukning utav detta)

De behöver inte bli så dyr utrustning numera faktiskt. En fläktlös managerad 8-portars 10 Gbit/s-switch (SFP+) baserad på RTL9303 (dvs. ganska låg strömförbrukning) kostar en dryg tusenlapp numera från mindre välkända märken.

Kör man inte så många enheter och undviker de gamla enterprise-switcharna som drar hundratals watt så behöver det som sagt inte bli så farligt. Visst blir det ofta ändå några tusenlappar för utrustning, men inte alltför många.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De behöver inte bli så dyr utrustning numera faktiskt. En fläktlös managerad 8-portars 10 Gbit/s-switch (SFP+) baserad på RTL9303 (dvs. ganska låg strömförbrukning) kostar en dryg tusenlapp numera från mindre välkända märken.

Kör man inte så många enheter och undviker de gamla enterprise-switcharna som drar hundratals watt så behöver det som sagt inte bli så farligt. Visst blir det ofta ändå några tusenlappar för utrustning, men inte alltför många.

https://www.computersalg.se/i/20943620/mikrotik-cloud-smart-s...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja får du många IP-adresser så finns det absolut prisvärda & strömnsåla små 10GE switchar idag.

Permalänk
Medlem

Bara 2 st portar som är 10 Gbit/s dock. Med tanke på att även APs samt de flesta nya datorer numera har åtminstone 2.5 Gbit/s så känns 1 Gbit/s mindre intressant för de som har 10 Gbit/s internet.

Skrivet av maDa:

Ja får du många IP-adresser så finns det absolut prisvärda & strömnsåla små 10GE switchar idag.

Varför skulle man behöva många IP-adresser? Jag menar givetvis att man kopplar in en sådan switch bakom sin router som väl Bahnhof skickar med (betalas väl som en del av startavgiften).

Med det sagt så är det ju dock en tjänst för entusiaster så att det kostar lite extra att uppgradera sitt interna nät är nog de flesta medvetna om. Numera går det ju dock att göra för en ganska rimlig kostnad och betydligt mer strömsnålt än för bara några år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Bara 2 st portar som är 10 Gbit/s dock. Med tanke på att även APs samt de flesta nya datorer numera har åtminstone 2.5 Gbit/s så känns 1 Gbit/s mindre intressant för de som har 10 Gbit/s internet.

Varför skulle man behöva många IP-adresser? Jag menar givetvis att man kopplar in en sådan switch bakom sin router som väl Bahnhof skickar med (betalas väl som en del av startavgiften).

Med det sagt så är det ju dock en tjänst för entusiaster så att det kostar lite extra att uppgradera sitt interna nät är nog de flesta medvetna om. Numera går det ju dock att göra för en ganska rimlig kostnad och betydligt mer strömsnålt än för bara några år sedan.

2,5gbit på AP är klart finnt dom lödar det, för det kostar inget extra. Men att du skulle kunna använda över 1000mbit på Wiifi realistiskt... nja njo.

Visa signatur