Här är priserna på Radeon RX 9070-korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tittar man på korten som vart över efter MRSP racet så verkar dom faktiskt inte röra sig .Det ser tom ut som rena hyllvärmare till dom priserna .Tror folk inte kommer ge 8500 kr för 9070 eller 9.5-10 k för xt .Jag förstår att AMD vill det men dom rör sig inte i Antal i butikerna.

Jag har tänkt köpa ny dator, men är inte intresserad av "principskatt" på 2k+ extra. Tänkte handla ett Intel Arc istället och rulla med det till Black Friday eller senare i 1440.

9070 kostar typ som Nvidia 5070ti, och lägger jag ändå så mycket pengar är det närmre till nästa steg och....jag kan vänta till vettigare priser.

Permalänk
Medlem

Ebay är fulla med annonser på 9070 xt och vanliga lär inte gå och scalpa dessa dock då lagret fylls på med en gång . Det kommer bli högre pris men än så länge inte scalper pris .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Nu tog alla Powercolor 9070XT Hellhound-korten slut på inet trots ett pris på 9999kr med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Nu tog alla Powercolor 9070XT Hellhound-korten slut på inet trots ett pris på 9999kr med.

Det var väl väntat. Priset borde ju vara 10 500, eftersom efterfrågan är extremt stor på högpresterande kort. I och med nvidia slutat tillverka 4000 series korten för ett halvår sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Det var väl väntat. Priset borde ju vara 10 500, eftersom efterfrågan är extremt stor på högpresterande kort. I och med nvidia slutat tillverka 4000 series korten för ett halvår sedan.

Jo, men det tog längre tid än jag trodde det skulle ta, men när dom väl började sälja så försvann dom rätt snabbt. Jag köpte ett när det var 50st kvar, ett par minuter senare var dom nere på 36.

Är väl inte jättenöjd med priset, men trodde faktiskt inte att jag skulle få tag i något alls då jag inte kunde beställa förrän efter 18.00.

Vore kul att se en jämförelse i prestanda mellan Red Devil och Hellhound med.

Permalänk
Medlem

Jaha... kan det bli prissänkningar i framtiden? Eller ska man vänta tills nästa generation för att få lite fomo-rabatt?

Permalänk
Skrivet av Pestai:

Jaha... kan det bli prissänkningar i framtiden? Eller ska man vänta tills nästa generation för att få lite fomo-rabatt?

AMD brukar bundla kortet inom 3 månader och sedan sänka msrp om försäljning uteblir. Till BF kan du mycket väl ha ett 9070xt runt 7.5k med 3 spel... Om nu försäljningen är trög

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag har tänkt köpa ny dator, men är inte intresserad av "principskatt" på 2k+ extra. Tänkte handla ett Intel Arc istället och rulla med det till Black Friday eller senare i 1440.

9070 kostar typ som Nvidia 5070ti, och lägger jag ändå så mycket pengar är det närmre till nästa steg och....jag kan vänta till vettigare priser.

Menar du riktpris eller pris på kort i lager just nu? Det billigaste kortet med 5070 Ti jag såg kostade 13490 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ebay är fulla med annonser på 9070 xt och vanliga lär inte gå och scalpa dessa dock då lagret fylls på med en gång . Det kommer bli högre pris men än så länge inte scalper pris .

Skulle vara kul om första batchen hade scalper-pris, och de i andra sändningen sänker till 2000:- (cashback med originalkvitto eller nå för de som faktiskt köpt till sig själv)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodiz:

Är det någon stor skillnad mellan en Sapphire Radeon RX 9070 XT Nitro+ som kostar 10 490kr och Asus PRIME RX 9070 XT OC som kostar 7990kr ?

Den stora grejen med de mer påkostade modellerna (i Sapphires fall Nitro+) är att kylningen är bättre och tystare. Hardware unboxed hade fem stycken kort i 9070XT-serien, och alla de var tysta och någorlunda svala. Även det kort som Sweclockers testat var svalt och tyst. Detta gäller även ett par andra youtubers kort, som jag inte minns namnen på. Det finns alltså ingen anledning enligt mig att betala för att få extra bra kylning på ett 9070XT-kort.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bartil:

Den stora grejen med de mer påkostade modellerna (i Sapphires fall Nitro+) är att kylningen är bättre och tystare. Hardware unboxed hade fem stycken kort i 9070XT-serien, och alla de var tysta och någorlunda svala. Även det kort som Sweclockers testat var svalt och tyst. Detta gäller även ett par andra youtubers kort, som jag inte minns namnen på. Det finns alltså ingen anledning enligt mig att betala för att få extra bra kylning på ett 9070XT-kort.

Just Sapphire Nitro+ har också 12V-2x6 med hopkopplade pins precis som RTX 4000/RTX 5000, så det är ett kort jag personligen skulle betala lite extra för att undvika just nu, när det finns så många modeller med 3x 8-pin.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av bartil:

Frågan är väl egentligen det berömda, håller tempen och deltan.... Tyvärr har gpuer senaste gen haft stora problem med just det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

<Uppladdad bildlänk>

hahahahahhaahha

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Man hade chansen ett bra tag att få ASUS 9070 Prime OC för "rekommenderat pris" (7349:-) på Komplett. Han t.om. övertala farsan att lämna tillbaka nyinköpt 7800 XT för att skaffa det istället

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 7800x3D w/Custom EK loop | RX 7900 XTX | G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5 6000Mhz CL30 | MSI MAG X670e Tomahawk WIFI | Corsair RM1000x | Corsair Obsidian 500D |

Permalänk
Medlem

... pants on fire?

Citat:

"We are working with our AIBs to replenish stock at our partners ASAP in the coming days and weeks. MSRP pricing (excluding region specific tariffs and/or taxes) will continue to be encouraged beyond today so don't despair." -- Frank Azor

Citat:

"It is inaccurate that $549/$599 MSRP is launch-only pricing. We expect cards to be available from multiple vendors at $549/$599 (excluding region specific tariffs and/or taxes) based on the work we have done with our AIB partners, and more are coming. At the same time, the AIBs have different premium configurations at higher price points and those will also continue." -- Frank Azor (via HUB)

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Precis som när AMD betalade Komplett när de lanserade Vega för att ha introduktionspriser. AMD är inte bättre än Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Menar du riktpris eller pris på kort i lager just nu? Det billigaste kortet med 5070 Ti jag såg kostade 13490 kr.

Såg ett för 11 något förut idag.

Permalänk
Kontot avslutas

Jag lyckades knipa ett Powercolor 9070 XT Reaper på Inet för 7990 kr. Precis som utlovat (om jag lyckades köpa ett) så åkte jag och köpte en semla för att fira och efter att jag ätit upp den fick jag för imig (vet inte varför) att köpa en Trisslott (är nog 10 år sedan sist) och jag vann (tro det eller ej) 10000 kr. Så om man räknar in kostnaden för Trissloten (30 kr) så fick jag grafikkortet gratis samt 1980 kr i näven. Inte illa. Kortet ser ut att levereras redan i morgon (i dag). Najs, då har man hela helgen framför sig.

Permalänk
Medlem

Gamers: "Vi hatar överpriserna på dagens grafikkort!!!!!1"

Samma gamers vid release av något nytt: "Oooh, billigt, BARA tio lax för ett grafikkort med marginell prestandaökning!!!11"

...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

LMAO ..AMD öppet mål, men såklart sjabblar till det!

Åt hel.. för nära nVidias extrema överpriser. Så deras 8% marknads andelar, lär ju Knappast röra sig uppåt!
Vilket jäkla skämt!

Permalänk
Medlem

Hade tur och fick tsg på ett Pulse 9070 XT till riktpriset på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Jag lyckades knipa ett Powercolor 9070 XT Reaper på Inet för 7990 kr. Precis som utlovat (om jag lyckades köpa ett) så åkte jag och köpte en semla för att fira och efter att jag ätit upp den fick jag för imig (vet inte varför) att köpa en Trisslott (är nog 10 år sedan sist) och jag vann (tro det eller ej) 10000 kr. Så om man räknar in kostnaden för Trissloten (30 kr) så fick jag grafikkortet gratis samt 1980 kr i näven. Inte illa. Kortet ser ut att levereras redan i morgon (i dag). Najs, då har man hela helgen framför sig.

Bara att luta dig tillbaka och njut.
Ibland är livet extra bra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

Man hade chansen ett bra tag att få ASUS 9070 Prime OC för "rekommenderat pris" (7349:-) på Komplett. Han t.om. övertala farsan att lämna tillbaka nyinköpt 7800 XT för att skaffa det istället

Jag tog den chansen. Korten fanns fortfarande tillgängliga runt 8 på kvällen. Det var klart bättre värde för pengarna än ett XT för 9500kr.

Jag är sjukt taggad att få kortet, men jag får se om jag behåller det för 7400kr är fortfarande i överlant av vad jag är beredd att betala för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Gamers: "Vi hatar överpriserna på dagens grafikkort!!!!!1"

Samma gamers vid release av något nytt: "Oooh, billigt, BARA tio lax för ett grafikkort med marginell prestandaökning!!!11"

...

Är ju dock skillnad på prestandan man får för XT på 8k vs. över 10k. Man ser knappast någon jubla över XT kort för över 10k, right? Därmed hatar alla fortf. överpriser. Bara för att grafikkort idag kostar mer än förr kan man inte klassa det som "överpris" rakt av, när man ändå får bra (relativt sett) FPS per krona sålänge man utgår från MSRP.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

AMD hade den perfekta stormen för att utmana Nvidia mer eller mindre men ändå misslyckas dom, förvänta dig att AMD alltid är på hugget att missa sin chans att ta vara på en chans dom har fått. Så många företag är styrda av ekonomer som bara bryr sig om årsslutet och skiter i framtiden att det är skrämmande. Istället för att ta marknadsandelar väljer AMD att lägga bollen hos Nvidia som kan kontra med att sänka MSRP på motsvarande produkter... och pang boom så är dom tillbaka i gamla spår då dom inte har en produkt som säljer sig själv.

AMD samt Nvidia har ett rekommenderat list pris för deras produkter, om man vänder på det så menar dom att man som kund inte ska köpa produkten alltså om priset är märkbart dyrare än MSRP. Visst okey att man kan betala en ~500 för påkostade modeller, 15-25% mer nej tack det är ju motsatsen till en rea.

Sen kan vi konsumenter bli bättre på motstå att inte köpa korten för över mspr så länge vi gör det så kommer dom alltid att göra detta vid en lansering några lanserings kort för mspr och sedan kort för långt över för dom desperata kunderna så länge korten säljes för över mspr så kommer dom försätta såhär. Om alla vägrar att köpa korten för över mspr så kommer det inte vara hållbart för Nvidia och AMD längre sälja kort för över mspr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Varför skulle någon vilja köpa för det priset? Då försvinner ju den enda anledningen att köpa ett 9070XT över något annat kort.

Skulle väl vara om är desperate behov av grafikkort motsvarande Nvidia kort kostar ju 13500kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Omröstning för om du hann få tag på ett 9070 (xt)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Det var det sjukaste! Grattis till både kortet och vinsten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome