Fick du tag på ett 9070 (XT)

Permalänk
Medlem

Klickade nästan hem ett. Men gjorde misstaget att dubbelkolla en review innan. På det sekunderna hann kortet sälja slut.
Ett 9070xt för 7400 kr hade varit fint. Hade säkert kunna sälja mitt 7900 xtx för mer

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

7900 XT från år 2022 är lika snabb som ditt 9070 XT år 2025.

Tänk att du ska behålla det 4 år och att andrahandsvärdet är mycket bättre på nvidia och mjukvara samt drivers.

Det här kortet kommer inte åldrar väl kan jag säga. Om du köpt det här kortet 2022 vore det en annan sak.

Nä, det är fel. 9070 XT är snabbare än 7900 XT. Se valfri recension. Jag rekommenderar GN eller HUB. Hade såklart föreslagit Sweclockers recension, men där är 7900 XT inte med, tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Nä, det är fel. 9070 XT är snabbare än 7900 XT. Se valfri recension. Jag rekommenderar GN eller HUB. Hade såklart föreslagit Sweclockers recension, men där är 7900 XT inte med, tyvärr.

Här är några som jämförde 7900XT, 7900XTX och 9070 samt 9070XT.

https://www.hardwarezone.com.sg/review-amd-rdna-radeon-rx-907...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Tänk att du ska behålla det 4 år och att andrahandsvärdet är mycket bättre på nvidia och mjukvara samt drivers.
Det här kortet kommer inte åldrar väl kan jag säga. Om du köpt det här kortet 2022 vore det en annan sak.

Ska vi vara sådana så, 5070Ti presterar som ett 7900 XT från 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Här är några som jämförde 7900XT, 7900XTX och 9070 samt 9070XT.

https://www.hardwarezone.com.sg/review-amd-rdna-radeon-rx-907...

Ah, den sammanfattar det hela rätt bra. Till och med 9070 icke-XT slår 7900 XT i många exempel.

Jag är försiktig med att lägga för mycket vikt i drivrutiner, men man vet inte ännu om det kommer göra någon skillnad också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |

Permalänk
Medlem

Lyckades få ett 9070 XT reaper för 7 990 kr. Kul med lite revansch från när mitt 5070-ti kort jag klickat till mig försvann från kundvagnen vid launchen och jag blev utan.. Leverans redan idag 15:00 (sjuka som inet är!) så ska strax åka och köpa en hdmi 2.1 kabel på elgiganten i förberedelse. Sedan blir det o vänta snällt på instabox-budet

Permalänk
Medlem

Fick ett 9070 till MSRP. Jag hade tänkt köpa ett XT, men när en produktsida inte ville uppdatera lyckades jag beställa fel. Nu får jag se om jag ska behålla det. Det är ju en uppgradering från ett 1060 oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, fast för dem summorna så är säkert en rätt många villiga att vänta på 5070Ti istället.
Hur är det med MSRP, kommer Nvidia också bara ha MSRP på första leveransen?
Kanske inte alla som måste ha korten precis när de släpps?

Tror också rätt mycket slukas av skalpers. Ett sätt att driva upp vad de får ut är att köpa upp alla billiga kort och sedan skicka tillbaka dem inom öppet köp för att driva upp marknadspriset. Inte svårt att manipulera en marknad med relativt dålig tillgång.

Lite sjukt ändå att folk nu för tiden sitter och försvarar omotiverat höga priser, känns som att fanboy träsket har växt rätt mycket.
Kom inte och klaga sen när alla sitter och spelar Fortnite eftersom att föräldrarna inte vill betala 30K för att barnen ska spela annat.

Sanna msrp:n för 9070XT är $700, sanna msrp:n för 5070Ti är $900, dvs 28,6%, anser man att skillnaden på korten är tillräckligt stor för att justifiera det köper man ett 5070Ti.

Eller så kan man ju försöka få tag på ett 5070Ti för $750 MSRP:n, tills man tröttnar på att inte hinna få det där kortet som kommer ut varje dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Sådant är alltid tråkigt, hände mig när jag skulle beställa ett 3080 för fem år sen, inets betalsystem kraschade och man blev utan kortet. Hade dock tur och lyckades beställa ett från Komplett för samma pris typ en vecka innan priset steg med 6000kr.

Förstår om ett system kraschar, det är ingenting man kan rå för.
Men att saker försvinner ur andras kundkorgar skall inte kunna ske.
För att inte folk skall kunna lägga saker i korgarna och låta dessa ligga, sätt en tidsgräns sedan töms korgen på nytt.
Skall väl inte vara så svårt att programmera någonting sånt.

Permalänk
Medlem

Japp, en Red Devil 9070 XT, det kommer på måndag. Jag hade egentligen tänkt köpa ett billigare kort men de försvann innan jag han beställa något, jag var för långam på Inet. Tydligen låses inte kortet till en när man klickat på köp utan kan köpas av någon annan om man inte snabbar sig. Konstigt upplägg måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

Lyckades få ett 9070 XT reaper för 7 990 kr. Kul med lite revansch från när mitt 5070-ti kort jag klickat till mig försvann från kundvagnen vid launchen och jag blev utan.. Leverans redan idag 15:00 (sjuka som inet är!) så ska strax åka och köpa en hdmi 2.1 kabel på elgiganten i förberedelse. Sedan blir det o vänta snällt på instabox-budet

Undrar vad jag har för displayport kabel? Det får jag kolla när jag kommer hem. Skärmen är ju 6-7 år gammal och stödjer bara DP 1.2. Har svårt att tro att jag hittat en äldre än så DP-kabel.
Skärmen har HDMI 2.0. Är det bättre att att köra på det månne? Finns det någon vinst i det?

Har ett Reaper 9070xt på väg till ett skåp. Hoppas jag. Inet meddelade redan igår eftermiddag att är levererat till Instabox, medans Instabox idag fortfarande har status "packas hos Inet" och leverans idag 15.40. Det blir ju dock svårt kan jag meddela, ifall dom ännu inte fått kortet av Inet. Hoppas på att systemet är dåligt på att uppdatera.
lite surt att behöva vänta tills måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Ja jag vet, 5080 är ish 15% bättre prestanda mässigt också men kostar samtidigt 6000kr mer. Plus alla problem Nvidia har med 5000 serien får mig att vilja gå över till röda laget.

Men som sagt vet jag inte än hur jag ska göra än 😛

Permalänk
Medlem

X-post från tråden med bilder på inköp. Ja fick tag på ett i alla fall 😊

Skrivet av Snusious:

<Uppladdad bildlänk>
Fick ett för msrp igår, @Inet snabba som vanligt!

Laddar upp bild för att själv minnas att man haft den hemma. Får se om man behåller eller ej.
Innan jag öppnar och installerar vill jag se någon information hur det blir med ROCm. Ser även gärna en uppdaterad drivrutin som förbättrar prestandan i CS2.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Undrar vad jag har för displayport kabel? Det får jag kolla när jag kommer hem. Skärmen är ju 6-7 år gammal och stödjer bara DP 1.2. Har svårt att tro att jag hittat en äldre än så DP-kabel.
Skärmen har HDMI 2.0. Är det bättre att att köra på det månne? Finns det någon vinst i det?

Har ett Reaper 9070xt på väg till ett skåp. Hoppas jag. Inet meddelade redan igår eftermiddag att är levererat till Instabox, medans Instabox idag fortfarande har status "packas hos Inet" och leverans idag 15.40. Det blir ju dock svårt kan jag meddela, ifall dom ännu inte fått kortet av Inet. Hoppas på att systemet är dåligt på att uppdatera.
lite surt att behöva vänta tills måndag.

Tror inte Inet skickar något förrän 18.00 dagen innan då man har stor chans att få sin produkt skickad om man beställer innan 17.00.

Instabox är snabba, men inte så snabba att det levereras samma dag som det beställs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Tror inte Inet skickar något förrän 18.00 dagen innan då man har stor chans att få sin produkt skickad om man beställer innan 17.00.

Instabox är snabba, men inte så snabba att det levereras samma dag som det beställs.

Min leverans med Instabox har gått från "Levereras idag 12:10" till "Inet packar dit paket. Om paketet kommer in till oss idag, så kommer det levereras Söndag 9 mars kl. 16:10"

Fan att man inte hade lite mer is i magen och valde Postnord. Kliar ju i fingrarna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Min leverans med Instabox har gått från "Levereras idag 12:10" till "Inet packar dit paket. Om paketet kommer in till oss idag, så kommer det levereras Söndag 9 mars kl. 16:10"

Fan att man inte hade lite mer is i magen och valde Postnord. Kliar ju i fingrarna!

Drygt, såhär ser det ut för min leverans, beställde efter 18.00.

Permalänk
Medlem

Fick inget kort till MSRP pris blev då inget (vill inte betala mer). I efterskott borde kanske ha testat med icke XT varianten också, kanske hade hunnit kamma hem ett sådant då var väl inte riktigt lika tryck på de korten.

Får klara mig längre med A750 då bara, knappast kommer dessa kort ner till ungefär MSRP pris på länge. Synd att Intel inte har kunnat leverera ett B770 vid dethär laget, marknaden skriker efter billigare kort som kan leverera åtminstone i 1440p och någorlunda i 4K.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Köpte ett Gigabyte AMD Radeon Aorus RX 9070 XT Elite på Komplett. Fick precis mail med spårningslänk, har man tur så kommer den till paketboxen imorgon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Drygt, såhär ser det ut för min leverans, beställde efter 18.00.
<Uppladdad bildlänk>

Oj! Min beställning gick igenom 15:03 så nu hoppas jag att leveransen förbättras när dem väl hämtat paketet. Lite extra drygt för mig om det kommer först på söndag iom att jag bor bara nån kilometer från Sisjö-butiken haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Nej de flesta hade aldrig en chans. Allt vettigt sålde slut på 30 sekunder.

Såklart det blir så när de skänker bort korten gratis
Lite sur att nvidia ska ta så bra saftigt betalt bara, +Asus tax (4000 kr)

Fanns i 10min på Elgiganten (Asus Prime 9070xt för 7990kr)

Permalänk
Medlem

Just nu har jag två beställningar på 9070 XT kom ju in några kort imorse och ett av dem var de jag hade spanat in så jag beställde det också. Leverans på måndag för båda paketen. Någon som vill ha de kort jag tänkte returnera?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Fick inget kort till MSRP pris blev då inget (vill inte betala mer). I efterskott borde kanske ha testat med icke XT varianten också, kanske hade hunnit kamma hem ett sådant då var väl inte riktigt lika tryck på de korten.

Får klara mig längre med A750 då bara, knappast kommer dessa kort ner till ungefär MSRP pris på länge. Synd att Intel inte har kunnat leverera ett B770 vid dethär laget, marknaden skriker efter billigare kort som kan leverera åtminstone i 1440p och någorlunda i 4K.

Om du fortfarande kan tänka dig non-xt finns denna för runt 600kr mer än vad de gick för igår

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Just nu har jag två beställningar på 9070 XT kom ju in några kort imorse och ett av dem var de jag hade spanat in så jag beställde det också. Leverans på måndag för båda paketen. Någon som vill ha de kort jag tänkte returnera?

Du har PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Är det MSRP? I sådana fall är jag intresserad!

Visa signatur

Dator: dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Oj! Min beställning gick igenom 15:03 så nu hoppas jag att leveransen förbättras när dem väl hämtat paketet. Lite extra drygt för mig om det kommer först på söndag iom att jag bor bara nån kilometer från Sisjö-butiken haha

Själv bor man bara ett par kilometer från en utav Instabox terminaler. Hade gärna haft en Inet-butik i närheten, Webhallen stängde ner och då finns det få alternativ kvar.

Permalänk

Fick bekräftat av NetonNet att de ej har något datum för när de kommer få in 9070 xts så antar att de sålt fler än deras saldo. Så många (mig inkluderat) som köpt därifrån lär behöva vänta ett tag.

Permalänk
Medlem

Fick höra från Inet att dom hann packa alla ordrar till Instabox. Men att Instabox inte hade bilar så det räckte att hämta upp allt igår. Ska ha hämtats sista pallen (pallarna?) idag tidigt i morse.
Så har vi otur ligger våra leveranser på den/dessa pallar.

Men levererar inte Instabox även under helger? Då borde det inte stå måndag som nästa leverans?

Permalänk

Gick förbi inet på medis av en slump och det var typ 5 i kö så fick mig ett XT för MRSP efter 10 min kö. Skulle egentligen inte ens ha nåt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Köpte ett Gigabyte AMD Radeon Aorus RX 9070 XT Elite på Komplett. Fick precis mail med spårningslänk, har man tur så kommer den till paketboxen imorgon.

Ser fram emot en unboxing + första intryck när du väl fått kortet.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmotionalMango:

Om du fortfarande kan tänka dig non-xt finns denna för runt 600kr mer än vad de gick för igår

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Tycker verkar lite billig kylningslösning på den modellen men är lite i valet och kvalet på en Sapphire PURE 9070 för 8100, tänkte kanske man kommer nära 9070 XT med överklock så kan ta och löna sig betala 100 extra för betydligt bättre kylning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB