Fick du tag på ett 9070 (XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Jag hade chans på båda korten till bra priser, men köpte ett Arc B580 för nån månad sen till extra burken så stod i valet och kvalet.
Men fan asså, snart sommar o sol så avvaktade. Kanske till hösten kan man få tag i dem till rimligare pris.

Nya tider, grafikkort sjunker inte så mycket i pris.
Bara klicka köp nästa gång ☺️

Permalänk
Medlem

Blev ett Powercolor 9070XT Reaper här, men undrar nu om Asus Prime varianten hade varit ett bättre val? Såg att Asus är lite högre klockad samt 3X8 pin. Någon som har koll på hur de står sig mot varandra? Lär ju funka bra vilket som och får väl vara glad att jag fick kortet jag beställde såklart. Men är lite nyfiken 😊.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5700X3D - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hade största möjliga buyers remorse / FOMO men tog till slut näst sista exemplaret av Sapphire 9070 Pure till priset 739€ / ~8100 kr. Det som vägde emot varandra, ogillar betala extra/vara del av "problemet" med de ökande kostnaderna av grafikkortsmarknaden men tänkte det är iaf bättre att stöda AMD än Nvidia idagsläget ur det perspektivet. Ville egentligen ha 9070 XT till riktpris men desto mer reviews jag kollar desto mer ser jag bekräftelse i att RX 9070 är ändå relativt nära i prestanda i relativt bra strömbudget där 9070 XT står ut som de försökt mera desperat punga ut högsta möjliga prestanda för att kunna möta ungefärlig 5070 Ti prestanda. Kanske RX 9070 kortet har en del utrymme för överklockning dessutom om man vill ha det lilla extra. Motsvarande modell av 9070 XT var liksom strax under 100€ dyrare så verkade ur det perspektivet stå rätt "OK" i pris modellmässigt om man bortser riktpriskort. Intel B770 hade varit bra förmånligare alternativ för mig men det lär väl aldrig komma eller förrän X månader senare tidigast (eller så blir Celestial nästa högre presterande kort som Intel släpper typ kanske i början av 2026 eller nåt). Har en del nyare spel som KCD2, FFVII Remake att spela som jag medvetet skjutit framåt.

(ja, jag vet jag försöker övertala mig själv att jag gjort ett ok beslut i denna galna GPU marknad 😂)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Blir inte förrän nästa vecka jag får hem mitt. Ni som redan fått ert XT-kort och börjar pillat, har ni testat undervolta och sänka power consumption? Sett intressanta resultat, bl.a. -100mV -18% power consumption men 99% prestanda.
https://www.youtube.com/watch?v=XldrlEg8mYk

Vore ju häftigt om man kunde få kortet mindre törstigt utan att påverka prestandan avsevärt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Plot twist. Alla dessa kort som inte skannats kommer magiskt dyka upp på tradera snart.
*Konspirationsteorier från mina hjärnspöken.

Hahaha ahh det hade typ inte förvånat mig. Nu står det inte längre att dem väntar på att Inet ska lämna paketet hos dem så kanske att paketet inte är stulet

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Nä men jag tvekade om det var värt det eftersom jag har ett RTX 4070.
Kör mycket Linux och nu är ju Nvidias drivrutiner faktiskt riktigt bra så jag hade svårt att motivera att köp.

Vem vet, kanske ändrar mig. Får se hur 9070 XT beter sig i Linux framöver...Det är lite för bleeding edge just nu.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Blir inte förrän nästa vecka jag får hem mitt. Ni som redan fått ert XT-kort och börjar pillat, har ni testat undervolta och sänka power consumption? Sett intressanta resultat, bl.a. -100mV -18% power consumption men 99% prestanda.
https://www.youtube.com/watch?v=XldrlEg8mYk

Vore ju häftigt om man kunde få kortet mindre törstigt utan att påverka prestandan avsevärt mycket

Om du undervoltar så bör du få mer prestanda...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hann du köpa?

Tyckte det fanns gott om tid att köpa sitt kort man ville ha iaf, om man tänker på hur andra släpp har gått.
Men gott om tid är fortfarande knappt någon minut.

För mig så är det på villhöver än behöver nivå så avvaktar tills vidare:-)
Visste även inte ens vilken modell jag ville ha.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hade största möjliga buyers remorse / FOMO men tog till slut näst sista exemplaret av Sapphire 9070 Pure till priset 739€ / ~8100 kr. Det som vägde emot varandra, ogillar betala extra/vara del av "problemet" med de ökande kostnaderna av grafikkortsmarknaden men tänkte det är iaf bättre att stöda AMD än Nvidia idagsläget ur det perspektivet. Ville egentligen ha 9070 XT till riktpris men desto mer reviews jag kollar desto mer ser jag bekräftelse i att RX 9070 är ändå relativt nära i prestanda i relativt bra strömbudget där 9070 XT står ut som de försökt mera desperat punga ut högsta möjliga prestanda för att kunna möta ungefärlig 5070 Ti prestanda. Kanske RX 9070 kortet har en del utrymme för överklockning dessutom om man vill ha det lilla extra. Motsvarande modell av 9070 XT var liksom strax under 100€ dyrare så verkade ur det perspektivet stå rätt "OK" i pris modellmässigt om man bortser riktpriskort. Intel B770 hade varit bra förmånligare alternativ för mig men det lär väl aldrig komma eller förrän X månader senare tidigast (eller så blir Celestial nästa högre presterande kort som Intel släpper typ kanske i början av 2026 eller nåt). Har en del nyare spel som KCD2, FFVII Remake att spela som jag medvetet skjutit framåt.

(ja, jag vet jag försöker övertala mig själv att jag gjort ett ok beslut i denna galna GPU marknad 😂)

Den här XT är över som du skulle kunna få köpa om du vill:
https://www.webhallen.com/se/product/381503-ASRock-Radeon-RX-...

Men jag tolkar det som att du är i "utlandet" pga att du skriver priser i €. Så skicka något från sverige är kanske sub-optimalt.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Kronan har stärkts en hel del, någon som vet om det kommer märkas snart på prisbilden?

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Sapphire RX 9070 XT Nitro+ från Inet. Försökte först få tag i ett 5070 ti prime men det gick sådär... Hur som bör det bli ett rejält lyft från mitt nuvarande GTX 1060. Instabox verkar äntligen scannat paketet så med lite tur kanske det dyker upp redan i morgon

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: RX 9070 XT Nitro+ | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | PSU: MSI MPG A850G 850W | SSD: WD Black SN850X 1TB

Permalänk

USD har nu sjunkit från 11 till 10kr ish på kort tid, kommer det påverka svenska priserna?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

USD har nu sjunkit från 11 till 10kr ish på kort tid, kommer det påverka svenska priserna?

Inte förrän till sommaren skulle jag tro, om ens då...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Fick mitt Nitro+ runt lunch, småtestat lite ikväll och lirar bra i 4k.

Snyggt kort, nästan så man vill ha glas sida.

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Powercolor Reaper till riktpris. Har lekt med både överklockning och undervoltning, och båda imponerar, men framförallt undervoltningen. Utan att öka strömbudgeten fick jag upp prestandan cirka 8%. Undervoltningen med minskad strömbudget pågår fortfarande, men tror jag kommer landa i en strömbudget på cirka 250W som samtidigt ger 1-2% mer prestanda över "stock".

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Från april blir det ju handelskrig med trump-tariffer och det kommer driva upp priserna i USA. Det kommer i sin tur antagligen ge högre priser överlag för alla. Brukar bli så att man "smetar" ut priserna över fler marknader om man kan.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajame:

Fick tag på ett Powercolor Reaper till riktpris. Har lekt med både överklockning och undervoltning, och båda imponerar, men framförallt undervoltningen. Utan att öka strömbudgeten fick jag upp prestandan cirka 8%. Undervoltningen med minskad strömbudget pågår fortfarande, men tror jag kommer landa i en strömbudget på cirka 250W som samtidigt ger 1-2% mer prestanda över "stock".

Undervolta och sen öka strömbudget.
Du kommer få 5-10% mer prestanda med liknande effekt som din nuvarande

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Från april blir det ju handelskrig med trump-tariffer och det kommer driva upp priserna i USA. Det kommer i sin tur antagligen ge högre priser överlag för alla. Brukar bli så att man "smetar" ut priserna över fler marknader om man kan.

nja det är väl inte helt säkert, han har ju ändå skjutit upp det 2 gånger nu. kina har ju redan tullar, och mexikanska/kanadensiska tullar lär inte påverka nvidia/amd nämnvärt, om de skulle införas, eller?

de importerar huvudsakligen från:

Taiwan: halvledare frånTSMC

Sydkorea: minneskomponenter (t.ex. från Samsung och SK Hynix) samt viss tillverkning av avancerade chips.

Kina: Många kretskort från kina och en del montering

Japan: kondensatorer, motstånd och andra delar

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Den här XT är över som du skulle kunna få köpa om du vill:
https://www.webhallen.com/se/product/381503-ASRock-Radeon-RX-...

Men jag tolkar det som att du är i "utlandet" pga att du skriver priser i €. Så skicka något från sverige är kanske sub-optimalt.

Jo jag är från Finland, ~8000 kr är nog allra högsta jag kan tänka mig spendera i ett grafikkort idagsläget, det är redan en aning dyrare budget än jag haft hittills som gräns på ca 600€ / 6500 kr så endast 9070 XT till integspris hade varit ett alternativ.

EDIT: Kände inte det var värt det till slut att betala 8100kr för ett RX 9070 icke XT så backade och valde ett B580 Intel istället. 😅 Kommer överklocka det till max sen också så hoppeligen blir det iaf litet märkbar lyft, åtminstone extra 4GB VRAM kommer nog hjälpa mycket i 1440p.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Hahaha ahh det hade typ inte förvånat mig. Nu står det inte längre att dem väntar på att Inet ska lämna paketet hos dem så kanske att paketet inte är stulet

Ett dygn efter att kortet lämnade Inet så har nu Instabox skannat in paketet. Har styrt om mitt paket (igen) till en annan box som har utleveranser på söndagar. Så jag får kortet söndag eftermiddag istället för att vänta till måndag. Alltid något.

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa ett XT om det inte blir till 7990kr. Så får nog behålla mitt 3060

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Hann du köpa?

MSRP 👍

Ersätter ett numera rätt trött RTX 2060 6GB.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Kollade inets hemsida då jag ville veta vad dom kostar. 9070 XT modellerna för msrp 7990:- tog slut på ca 3 minuter.
Nvidia har svältfött gamers som vill uppgradera utan att betala en månadslön.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

MSRP 👍

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt trevligt hopp upp i prestanda från ett 2060. Sitter själv på ett 2080 som får jobba ett tag till, spelar för lite AAA på datorn för att kunna motivera en uppgradering.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

MSRP 👍

<Uppladdad bildlänk>

Precis likadan för mig, hämtar den imorgon, så taggad Ersätter ett 6900 XT i mitt fall så inte ett kort som är uttjänt på något sett men ett som är för varmt och stort för mitt väldigt tighta chassi.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av RoxonMicke:

Riktigt trevligt hopp upp i prestanda från ett 2060. Sitter själv på ett 2080 som får jobba ett tag till, spelar för lite AAA på datorn för att kunna motivera en uppgradering.

Skrivet av takeoninja:

Precis likadan för mig, hämtar den imorgon, så taggad Ersätter ett 6900 XT i mitt fall så inte ett kort som är uttjänt på något sett men ett som är för varmt och stort för mitt väldigt tighta chassi.

Det lär bli ett välkommet kliv!

Jag har tidigare använt en laptop med ett RTX 3070 130W, ansluten till extern utrustning, vilket klarat moderna spel utan större problem med lite DLSS-sås. Men efter att nyligen ha gjort mig av med den, så har min primära dator istället blivit ett mITX-system som tidigare fungerade som mediadator. Och jag kan väl säga att 2060-kortet i den har lämnat en hel del att önska i nyare titlar

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Går från ett 3070 från Gainward med en åtta år gammal Intel i7 till ett 9070 XT Hellhound och en 9800X3D. Fick bli en helt ny dator. Taggad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

För min del handlade det om att mitt kort i kundvagnen försvann medan jag valde betalningsalternativ.
Sjukt irriterande att en vara i min kundvagn försvinner spårlöst.
Hade förväntat mig att den är "låst" till kundvagnen kanske säg 10 minuter eller någonting sånt. Inte att den försvinner om någon annan norpar det.
Inet. Trist.

Men. Men.. Inet är BÄST av alla!
Finns INGEN som är i närheten av Inet! Du får godis också!

Permalänk
Medlem

Powercolor 9070XT Reaper från Inet för 7900kr. Nästa batch ligger på 9500kr ser jag nu. Skulle kommit idag men kommer visst på måndag istället. De tog slut snabbt. Mitt 2060 Super får vandra vidare till en annan dator.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Hörde av min till Instabox då statusen inte ändrat sig under dagen. Dem hävdar att paketet inte lämnats över av Inet, men Inet förklarade att det har lämnat deras lager. Däremot kan det ta upp till 3 vardagar för Instabox att scanna in ett paket då dem inte gör det direkt när dem tar emot det utan det istället körs till en terminal där det ska ligga och vänta på att scannas. Så det blir nog inget nytt grafikkort i helgen...

Det positiva är att jag lärt mig att aldrig använda Instabox igen

Detsamma hände mig. Skulle kommit fredag, men nu blir det måndag istället.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX