Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag inväntar ett kort, men Instabox + Inet är ingen kombo man ska göra om man vill få en snabb leverans

Va? Har alltid fått dagen efter jag beställt så länge jag lagt beställningen innan 16 med den kombinationen.

Permalänk
Medlem

Tomten kom tidigt i år!

Sjukt snabb leverans från Webhallen. Beställde igår eftermiddag, och fick det hemlevererat tidigare nu ikväll. Ska bli riktigt trevligt att kunna lira lite igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Va? Har alltid fått dagen efter jag beställt så länge jag lagt beställningen innan 16 med den kombinationen.

Kan säkert variera beroende på var man bor, både avstånd mellan deras lager och destination samt hur belastade "postfolket" är i det området. För mig brukar det också bli leverans dagen efter om man köper under vanliga kontorstider.

Får nog mitt 9070 på måndag

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Stämmer inte för mig, beställde direkt vid lanseringen, samma med en order på 9800x3D

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Fick mitt Sapphire pulse 9070 xt under gårdagen. Funkar mycket bra i alla spel jag testat men i windows task manager står det att jag endast har 15.5gb dedikerat minne istället för 16gb som kortet ska ha. Kan det vara något fel med kortet eller är det något annat som orsakar att det inte står 16gb?

Står annars att jag ska ha 16.384gb i GPU-z och 16.304gb i AMD adrenaline. Vilken siffra ska man tro på?

Permalänk

Någon som spelar i 4k med kortet och kan uttala sig hur det flyter på?

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Beror en del på vilket spel, KCD1 ligger runt 80 fps i 4K med allt på max.

Permalänk
Skrivet av Bacchus:

Beror en del på vilket spel, KCD1 ligger runt 80 fps i 4K med allt på max.

Funderar på om nått är fel hos mig då. Jag kör 1440p med high settings, ligger på 60-80fps i Rattay..
Spelet flyter på sämre än med mig 3070ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrov:

Fick mitt Sapphire pulse 9070 xt under gårdagen. Funkar mycket bra i alla spel jag testat men i windows task manager står det att jag endast har 15.5gb dedikerat minne istället för 16gb som kortet ska ha. Kan det vara något fel med kortet eller är det något annat som orsakar att det inte står 16gb?

Står annars att jag ska ha 16.384gb i GPU-z och 16.304gb i AMD adrenaline. Vilken siffra ska man tro på?

Det är inget fel på kortet. Beror på hur olika program tolkar 1GB. Du ser ju inte tex 2TB lagring på en hårddisk. Du får typ 1.6TB.
Så är nog mer Windows i sig än problem med kortet

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Installerade mitt Sapphire 9070 XT pulse i ett Fractal Design North igår. Manualen till grafikkortet säger tydligt att supportarmen ska fästas med samma tre skruvar som man fäster kortet med. Jag måste skriva fast det ett steg längre ner, två skruvar gemensamma med grafikkortet och sen en från platsen nedanför, för att det ska få plats. Någon som stött på samma? Nyfiken på om manualen är fel eller om jag gör fel.

Ja, borde haft bilder, men har inte tillgång till datorn för tillfället

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Installerade mitt Sapphire 9070 XT pulse i ett Fractal Design North igår. Manualen till grafikkortet säger tydligt att supportarmen ska fästas med samma tre skruvar som man fäster kortet med. Jag måste skriva fast det ett steg längre ner, två skruvar gemensamma med grafikkortet och sen en från platsen nedanför, för att det ska få plats. Någon som stött på samma? Nyfiken på om manualen är fel eller om jag gör fel.

Ja, borde haft bilder, men har inte tillgång till datorn för tillfället

Jag fäste inte heller med övre skruven. Kan kolla lite närmare sen men kändes rätt som jag gjorde men nog står det annorlunda i manualen. Ska kolla sen. Grabben tog över datorn direkt. Hämtade ut kortet imorse...

Permalänk

Fick hem mitt 9070 XT asus prime oc i fredags runt 12 tiden, imponerande att få kortet på mindre än 24 timmar efter launch.

Har huvudsakligen kört KCD2 i 4k med nästan allt maxat och fick runt 85-90fps med FSR performance.
Kortet kom upp i 320W och temperaturen var ~90C för både memory och hot spot,
Testade en undervolt med -100mV offset, -500MHz offset, fast memory timing och max MHz på 2700. Samt power limit på -30%
Nu drar kortet endast 230W men levererar runt 75fps i samma område. Drog ner temperaturen på både memory och hotspot till ~60C

Notera att detta är testat ute i skogen, har inte kommit till rattay än.

Skall fortsätta testa med lite olika inställningar. Siktar på att få en likvärdig prestande med mindre strömförbrukning.

Är än så länge otroligt nöjd med mitt nya kort!

Visa signatur

Intel 12700 |ROG Ryujin II 360 | Asus ROG Strix X660-F | Asus RX 9070 XT Prime OC | 32GB Kingston Fury Beast 6000MHz | 1TB Samsung 980 Pro | Asus ROG Thor 1000w Platinum | Corsair 4000D | Aorus FI32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Det är inget fel på kortet. Beror på hur olika program tolkar 1GB. Du ser ju inte tex 2TB lagring på en hårddisk. Du får typ 1.6TB.
Så är nog mer Windows i sig än problem med kortet

Okej, tack!

Permalänk
Medlem

Inte hunnit testa pilla nått med undervolt men startade upp monster Hunter Wilds och körde en stund. Måste säga att FSR 4 via automatisk konvertering av FSR 3.1 gjorde större skillnad än jag trott. Spel med native support kommer säkert flyta på ännu bättre men som en nödlösning för nya spel som har FSR 3 så är det riktigt imponerande!

Man måste dock aktivera det manuellt i Adrenaline on man valt "default" preset.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av OrangeOne:

Fick hem mitt 9070 XT asus prime oc i fredags runt 12 tiden, imponerande att få kortet på mindre än 24 timmar efter launch.

Har huvudsakligen kört KCD2 i 4k med nästan allt maxat och fick runt 85-90fps med FSR performance.
Kortet kom upp i 320W och temperaturen var ~90C för både memory och hot spot,
Testade en undervolt med -100mV offset, -500MHz offset, fast memory timing och max MHz på 2700. Samt power limit på -30%
Nu drar kortet endast 230W men levererar runt 75fps i samma område. Drog ner temperaturen på både memory och hotspot till ~60C

Notera att detta är testat ute i skogen, har inte kommit till rattay än.

Skall fortsätta testa med lite olika inställningar. Siktar på att få en likvärdig prestande med mindre strömförbrukning.

Är än så länge otroligt nöjd med mitt nya kort!

Vilken mjukvara använde du för nedklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Spelar just nu God of war Ragnarök och det flyter på bra.(80-90fps)
Testade även Indiana Jones och ävden det flyter på bra med rt/fsr på slaget, minns ej vilken fps jag fick.
Testade även Hitman 3 med rt påslaget och fick 100+ fps nånting.

Streamar i 2960x1848 till min s9 ultra när jag sitter i soffan o spelar och även där flyter det på bra.

Duger för mig iaf.

Permalänk
Skrivet av hinneinisanni:

Använder AMD Adrenaline. Deras egna mjukvara fungerar utmärkt och är lätt att använda. Bara att gå in på Performance -> Tuning och skapa en egen profil där du kan ställa in allt. Går även att använda deras automatiska underclockning och överklockning. Dock vet jag inte hur bra de är.

Visa signatur

Intel 12700 |ROG Ryujin II 360 | Asus ROG Strix X660-F | Asus RX 9070 XT Prime OC | 32GB Kingston Fury Beast 6000MHz | 1TB Samsung 980 Pro | Asus ROG Thor 1000w Platinum | Corsair 4000D | Aorus FI32U

Permalänk
Skrivet av OrangeOne:

Använder AMD Adrenaline. Deras egna mjukvara fungerar utmärkt och är lätt att använda. Bara att gå in på Performance -> Tuning och skapa en egen profil där du kan ställa in allt. Går även att använda deras automatiska underclockning och överklockning. Dock vet jag inte hur bra de är.

Tack för svar, jag är enig med hur enkelt det är men i bland så försvinner inställningarna från adrenaline. Inte något ni andra har upplevt med dom senaste driverna?

Permalänk

Tack för svar, jag är enig med hur enkelt det är men i bland så försvinner inställningarna från adrenaline. Inte något ni andra har upplevt med dom senaste driverna?

Kör senaste drivrutinerna.
Personligen har jag aldrig upplevt att inställningarna försvinner. Om du applicerar inställningar kortet inte klarade av och det kraschar så kanske den återställer till default? Prova med en lägre offset och kör stresstest för att säkerställa att det är en stabil inställning
Har sparat min nuvarande inställning som är stabil, och om den nu skulle försvinna så applicerar jag den bara igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har installerat ett 9070 XT och gick från Nvidia så körde DDU (Tänkte göra en full ominstallation senare men orkar inte just nu). Har installerat AMD adrenalin och allt verkar fungera men i Battlefield 2042, Hardline samt Satisfactory så får jag inga fps i overlay. Däremot så fungerar det i CS. Har ni andra också problem med det?

Permalänk
Skribent
Skrivet av Solanum95:

Har installerat ett 9070 XT och gick från Nvidia så körde DDU (Tänkte göra en full ominstallation senare men orkar inte just nu). Har installerat AMD adrenalin och allt verkar fungera men i Battlefield 2042, Hardline samt Satisfactory så får jag inga fps i overlay. Däremot så fungerar det i CS. Har ni andra också problem med det?

Det kan vara anti-fusket som blockerar overlay i Battlefields fall. Men vore märkligt om det var något sådant som strulade i Satisfactory

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skribent

Skrivet av OrangeOne:

Skrivet av OrangeOne:

Kör senaste drivrutinerna.
Personligen har jag aldrig upplevt att inställningarna försvinner. Om du applicerar inställningar kortet inte klarade av och det kraschar så kanske den återställer till default? Prova med en lägre offset och kör stresstest för att säkerställa att det är en stabil inställning
Har sparat min nuvarande inställning som är stabil, och om den nu skulle försvinna så applicerar jag den bara igen.

Kan rekommendera ASUS GPU Tweak som alternativ till Adrenaline för att ställa in undervoltningen, överklockning och/eller power limit. Jag har gått över till det, just för att Adrenaline återställer sig om det blir något strul med överklockningen/undervoltningen. Glöm inte att slå igång utökning bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om ni kan hjälpa mig med den.

Jag har tuff 5080 oc och 9070 xt reaper en av dom ska bort.
8000kr vs 16900kr.
Jag kan inte riktigt rättfärdiga den dyrare summan.
Hur är 9070 xt i 4k eftersom jag har en 4k skärm.

Jag spelar mest Cod, rainbow 6 seige lite sånt.... Inget värsta värsta krävande än så länge iaf..

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Kan rekommendera ASUS GPU Tweak som alternativ till Adrenaline för att ställa in undervoltningen, överklockning och/eller power limit. Jag har gått över till det, just för att Adrenaline återställer sig om det blir något strul med överklockningen/undervoltningen. Glöm inte att slå igång utökning bara.

<Uppladdad bildlänk>

Har du Adrenalin installerat också? Lämnar du all undervoltning/underklockning som det är i Adrenalin?

Permalänk
Skrivet av Tiiii86:

8000kr vs 16900kr.

Jag spelar mest Cod, rainbow 6 seige lite sånt.... Inget värsta värsta krävande än så länge iaf..

Jag hade inte kunnat rättfärdiga att lägga mer än dubbels så mycket pengar när prestandan är dubbelt så hög i 4k. Jag spelar bara i 1440p och känner inte att det var värt att lägga 3-4000kr extra på ett 5070ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

8000kr vs 16900kr.

Hur kan du ha köpt två? Vissa skulle kunna göra vad som helst för att ha ett, men de går inte att gå tag i. Såklart du ska behålla 5080 om du har råd med det.

Vissa lägger betydligt mer pengar på bilar, båtar, motorcyklar, hästar. Lägger du 4000 i månaden på bilar så på två år har du lagt 100 000. Ett 5080 för 18 000 är en droppe i havet.

Permalänk
Skribent
Skrivet av bloodshed:

Har du Adrenalin installerat också? Lämnar du all undervoltning/underklockning som det är i Adrenalin?

Om du stänger av GPU Tuning i Adrenaline, men sedan ändrar något i GPU Tweak, då kommer du se att det slås igång igen i Adrenaline också. Man skulle kunna säga att GPU Tweak är en annan interface i sammanhanget, där ändringarna i Tweak även representeras i Adrenaline också.

Den stora skillnaden är att GPU Tweak kommer ihåg din profil (User Mode) och kan forcera inställningarna igen vid systemomstart (oberoende av krasch eller ej) — ligger under inställningar och heter "Apply previous settings on program startup".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

8000kr vs 16900kr.

Jag satt i samma sits men avbokar 5080 och behåller 9070 xt då jag inte tycker det är värt dom extra pengarna för ett 5080, plus alla problem Nvidia har med strömkabel och allt annat. Jag spelar dock i 1440p.

Sen så presenterar ju 9070 xt bättre än 5080 i Cod.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

<Uppladdad bildlänk>

Om mina inställningar försvinner skall jag definitivt prova ASUS GPU tweak.
Har dock ett generellt hat mot ASUS mjukvara pga deras armoury crate som fungerar otroligt dåligt. Behövde installera om windows bara på grund av att deras mjukvara är skräp och slutade fungera. Att installera om det fungerade såklart inte..
Men GPU tweak kanske är annorlunda. Aldrig provat

Visa signatur

Permalänk

fick hem min 9070xt oc idag inte hunnit spela än men gpuz anger effektförbrukningen till 8-13W i windows, om det stämmer så är det 1/3 av mitt förra grafikkort.

nu ska jag bara hitta nån som är dum nog o pröjsa 50 spänn för mitt gammgamla kort ur amd's 7900-serie