Libreoffice nära en miljon ned­laddningar i veckan

Permalänk
Medlem

Libreoffice och dess föregångare Openoffice och Staroffice har jag avänt i typ alla år. Staroffic och senare Openoffice var det som kördes i skolan för massa år sedan. Har aldrig funnits anledning till något annat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Brukade använda LibreOffice när man gick i skolan men nu har jag aldrig någon office mjukvara installerad öht, har ingen användning för det och de lilla jag kanske gör så duger wordpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Hade jag inte haft Office XP på fysisk skiva hade jag definitivt testat detta

Varför är Office XP (med alla opatchade säkerhetsbrister) på skiva ett hinder stt skaffa ett modern och gratis alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag använder libreoffice både privat och i företag då den många gånger har bättre stöd för äldre microsoft office filer än microsoft office (365).
Enda gången det blir problem är om någon "programmerat" en mall i MS Office som inte är kompatibel men ofta går det snabbt att konvertera eller skapa en ny kompatibel mall som fungerar.
Jag är tveksam till antydningar till att libreoffice används för att det är gratis när orsaken troligtvis är att det är en bra produkt som fyller användarens behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Varför är Office XP (med alla opatchade säkerhetsbrister) på skiva ett hinder stt skaffa ett modern och gratis alternativ?

För att det fungerar alldeles utmärkt och jag är väl insatt i det?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Gick över till LibreOffice för ett tag sen och jag ångrar det inte en enda sekund.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Gick över till LibreOffice för ett tag sen och jag ångrar det inte en enda sekund.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

använder nästan bara excel och calc är inte ens en halvduglig ersättare, använder hellre google sheets eller vad som helst utom det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Utöver LibreOffice så tipsar jag att prova OnlyOffice. Det är en rätt trevlig svit och jag upplever att det är snabbare än Libre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

För att det fungerar alldeles utmärkt och jag är väl insatt i det?

Ok då är jag med. Så länge du inte öppnar okända dokjment och håller den från att vad mark-of-the-web rör vid kanske. Men du är inte orolig för skadlig kod?

Permalänk
Medlem

"En typisk Libreoffice-användare vill inte ha några prenumerationer eller AI som försöker vara hjälpsam genom att lägga sig i vad de gör"

Båda tummarna upp på det, det stämmer alldeles utmärkt.

Har kört LibreOffice länge och väl, och visst har det funnits en del irriterande buggar, men det har blivit mycket bättre med tiden.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har Microsoft 365 Personal, för då får man ju 1 TB lagringsutrymme på OneDrive, vilket jag vill ha. Då får man ju Office på köpet.

Permalänk
Medlem

SoftMaker Office Standard 2021 tycker jag är ett kanonprogram för att skriva sina Office 🏢 dokument 📄 bra med språk och sådana tillbehör också. Nöjd som en Gravid Oskuld.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

SoftMaker Office Standard 2021 tycker jag är ett kanonprogram för att skriva sina Office 🏢 dokument 📄

Kan bara hålla med!

Fortfarande gratis genom denna koden -> "officefree"
https://shop.softmaker.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är inte själv säker.

Men ändå så verkar det som att utveckling pågår.

Läser man AOO's bloggsida då verkar utveckling pågå till ett enklare användarinterface under namnet Back to the Future Initiative

Tittar man på GitHub så är senaste bidraget 8-timmar gammalt.

Så kanske det är att dom är i ett stadie av att förenkla och rensa upp om man tittar på AOO's "Back to the Future Initiative"

Kanske att jag är den som inte förstår skämtet, men back to the future initiative är ett aprilskämt 🤗

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror Libre Office användare är samma typ av användare som använder Gimp istället för Photoshop. Och det handlar om att ena versionen är gratis och den andra versioner har en svindyr månads/årskostnad.
Det kan finnas andra anledningar, men de är svåra att dra när prisskillnaden på produkterna är så stor så denna faktor påverkar så mycket.

Det är bra att det finns alternativ till dessa produkter som bara blir dyrare för varje år. Det tråkiga är att det är få som vill lägga ner lite mer tid på att hjälpa till. Men där kan AI som nämns i artikeln vara något som kan hjälpa.
Man kan välja få hjälp av AI att lösa vissa problem eller så får man ingen hjälp alls, om man såklart inte betalar personen hutlöst mycket pengar för hjälpen.

Själv anser jag att Libre Office Writer är ett bättre verktyg att skriva rapporter i jämfört med Word. Trots att jag har fri tillgång till Office använder jag inte det.

Permalänk
Medlem

Någon vet varför PowerPoints gjorda i just MS PowerPoint ofta ser fel ut i LibreOffice? För mig blir texten i rutorna lite felplacerad.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag stöttar ”The Document Foundation” med periodiska donationer vilket i förgrening stödjer ett antal bekanta mjukvaror via ”Document Liberation Project”.

Med det sagt så är MS Word totalt oslagbart för text som på olika vis skall bearbetas för korrekt tonalitet osv; ingen annan mjukvara har språkverktyg som kommer i närheten.

Vi får se, kanske det hinner förändras innan man lämnat jordelivet.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Härligt att se så många använda LibreOffice.
Använder gärna LibreOffice Writer när jag ska göra en PDF fil med radioknappar eller klickbara rutor.
Tycker det funkar bättre än Microsoft Word.
Eller när jag gör enklare ritningar eller figurer tycker jag LibreOffice Draw är smidigt att använda.
Men annars är det mitt gamla Windows Office 2010 som gäller.
Word är riktigt bra och Excel har ett helt överlägset sätt att skapa tabeller vilket LibreOffice inte riktigt når upp till idag.

Skrivet av Lagers:

Libreoffice är riktigt bra och underbart att höra att det går så bra. Jag själv kör nu Onlyoffice, tycker inte guiet är så modernt i libre och Onlyoffice känns bra det också. Blev direkt avinstall när Office 365 blev AI, avinstall på paint, notepad också....

Tycker också det är bra att de verkligen poängterar att de inte spionerar på sina användare. Många open sorurce börjar gå mot det håller fast de är open source känns det som.

Och om man vill ha AI så är det ju inget som hindrar än att ha ett program vid sidan om som man kan få hjälp med, behöver inte vara inbakat i Office.

Ni som kör LibreOffice kan läsa denna nyhet om en sårbarhet:
Nyhetstips av Vintersolen i tråden: #20797584
https://cybersecuritynews.com/libreoffice-vulnerability-arbit...

Har OnlyOffice som jag testar sedan du tipsade mig.
Funkar bra men OnlyOffice Document verkar sakna en synonym-funktion, vet du om jag bara inte har hittat funktionen?
I Microsoft Word högerklickar du på ordet och en lista på synonymförslag dyker upp, enkelt och praktiskt.

Skrivet av Xverminator:

LibreOffice är grymt bra för privat bruk, och vem vill ha massa AI jidder? Dom skulle kunna sälja ett plugin för de som vill ha det, men tror knappast det finns efterfrågan. Då finns det andra alternativ.

LibreOffice är precis vad man vill ha, enkelhet , igenkänning, det går att göra det mesta för vanliga dödliga.

Sen finns det ju alternativ

FreeOffice
https://www.freeoffice.com/sv/

OpenOffice
https://www.openoffice.org/

AI-driven Office Suite för alla
https://www.wps.com/

ONLYOFFICE
https://www.onlyoffice.com/

Sen vill jag passa på att ge cred till alla som utvecklar LibreOffice, ni gör ett grymt jobb för den breda massan.

Håller med. Det känns som att AI måste kastas in för att folk ska nappa. Själv stänger jag dörren.
Bra med förslag så fler kan hitta alternativ. Lägger in lite av mina erfarenheter av att testa dessa kontorsprogram…

• FreeOffice är ett riktigt bra förslag, använder det själv men tyvärr så är den en nerbantad version av deras egna SoftMaker Office. Känns ändå som att SoftMaker är den som är närmast Microsoft och att de hyfsat respekterar din intigritet.

• OpenOffice är väl ändå det LibreOffice ursprungligen kommer ifrån, men inte lika frekvent uppdaterat som LibreOffice så om någon funderar på att använda någon av dessa alternativ så är LibreOffice nog vägen att gå.

• WPS Office fick jag tips om här i en tidigare tråd. Såg lovande ut så jag gav programmet en test omgång. Aldrig varit med om ett så invasivt program. Utan min vetskap (kanske missade en ruta under installationen men kan inte minnas jag såg något) ändrades alla inställda standardappar till deras. Och för att kunna använda deras rättstavning fullt ut (vilket nu verkar vara något AI-baserat) ville de att jag skulle registrera mig. Inte min favorit. Det blev en omedelbar avinstallation.

• OnlyOffice verkar spännande, prövar det nu, du kanske har ett tips på det jag undrar över (se citat till Lagers).

Skrivet av Radovic:

SoftMaker Office Standard 2021 tycker jag är ett kanonprogram för att skriva sina Office 🏢 dokument 📄 bra med språk och sådana tillbehör också. Nöjd som en Gravid Oskuld.

Låter intressant, måste testas helt enkelt.

Skrivet av walkir:

Kan bara hålla med!

Fortfarande gratis genom denna koden -> "officefree"
https://shop.softmaker.com/

Jag har sett dig tipsa om SoftMaker 2021 flera gånger här på SweClockers, får testa det helt enkelt.
Tack för tipset.
Hur står sig ”infoga tabell” funktionen mot Microsoft Excel?

Permalänk

Så lite jag använder Officepaket privat så finns det ingen anledning till att prenumerera eller betala höga summor. Visst är det ibland funktioner och finesser som saknas eller är lite konstiga, men då brukar jag tänka på att det var en vecka eller 2 sen jag använde programmet sedan å då duger det utmärkt. Har inte kört MS hemma sedan jag hade Office 97 via jobbet. Nu ska jag testa Libre ett tag. 😀

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Har OnlyOffice som jag testar sedan du tipsade mig.
Funkar bra men OnlyOffice Document verkar sakna en synonym-funktion, vet du om jag bara inte har hittat funktionen?
I Microsoft Word högerklickar du på ordet och en lista på synonymförslag dyker upp, enkelt och praktiskt.

Använder inte Document så mycket för att skriva långa texter, är bara enkel användare
Men vad jag läser mig till på deras sida så är det ett plugin som man måste ladda ner. Sedan vet jag inte om det finns svenska eller bara engelska.

https://helpcenter.onlyoffice.com/ONLYOFFICE-Editors/ONLYOFFI...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsmedberg:

Utöver LibreOffice så tipsar jag att prova OnlyOffice. Det är en rätt trevlig svit och jag upplever att det är snabbare än Libre.

Ställer mig frågande till vem som står bakom Onlyoffice.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ställer mig frågande till vem som står bakom Onlyoffice.

Sökte nu på Onlyoffice och det ser ut som det kan vara ryssar som står bakom, behöver inte alls vara dåligt för det. fick t.ex fram denna sida: https://forum.cryptpad.org/d/232-onlyoffice-concerns-vendor-m...
Man vet inte om Putin har påtryckningar på deras företag och hotar för att få in något, man vet aldrig.

Hade missat det och det kanske (libreoffice istället) blir avinstall av Onlyoffice, då tar jag hellre libreoffice.

Det är Open source och finns på github, men när man laddar ner det som exe-fil vet man ju aldrig. Om man skulle kunna gå igenom koden själv och compilea den så är det ju ingen fara, men man vet ju inte riktigt.
Synd på ett bra program, men vill inte chansa.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tycker den största vinsten (tillsammans med det oslagbara prisvärdet som ju inte kan ignoreras) är att Libreoffice inte är fullpackat med massa gimmicks och skitfunktionalitet man hittat på för att kunna motivera nya major releases och ta betalt för programmet en gång till.

Inbillar mig också att det är betydligt mindre intrusivt när det kommer till sidlayout. MS Word tenderar att veta bättre än användaren hur användaren vill ha det på ett nästan obegripligt sätt. Man fattar inte vad det har gjort, vilket ju är en grundförutsättning för att kunna ändra tillbaka.

Det kan dock vara ett problem för adaptionen. Det har satts en slags inOFFICiel standard för hur ett arbete ska presenteras. Har man då inte konfirmerat till det så blir det en kaskadreaktion av underkännande från folk som inte ens kan peka vad problemet är, eller ens formulera en definition på den korrekta formen. Än mindre på hur den uppnås, naturligtvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Kanske att jag är den som inte förstår skämtet, men back to the future initiative är ett aprilskämt 🤗

Ja, då gick jag på det

Enklare interface är i sig inte fel, men oavsett tack för påpekandet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Hur står sig ”infoga tabell” funktionen mot Microsoft Excel?

Just "infoga tabell" tycker jag är nära identiskt mot hur det fungerar i MS Office. Däremot är PlanMaker i SoftMaker Office 2021 nog dess svagaste länk.

Är mest nöjd att min tidrapport/faktureringssnurra från Excel fungerar, då LibreOffice trasslade sönder samma fil.

SoftMaker Office 2024 är bättre i just "Excel"-delen, men för mig duger 2021:an fint

I övrigt upplever jag Excel som bedrövligt långsamt på jobbet, så brukar ta till med Power BI Desktop (gratis!) för filer som innehåller mer än 500 000 rader.

Gissar på att det är min ärkefiende WebView2 som slöat ned Excel de senste åren. ChatGPT håller med mig i frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

OpenOffice är mer eller mindre dött. Däremot uppdateras LibreOffice för fullt.

Är man inte beroende av 100% kompatiblitet med MS Office, då duger LibreOffice fint till det mesta.

LibreOffice är fortsättningen på gamla OpenOffice. OpenOffice lämnades över till Apache efter de tidigare utvecklarna lämnade och bildade LibreOffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just "infoga tabell" tycker jag är nära identiskt mot hur det fungerar i MS Office. Däremot är PlanMaker i SoftMaker Office 2021 nog dess svagaste länk.

Är mest nöjd att min tidrapport/faktureringssnurra från Excel fungerar, då LibreOffice trasslade sönder samma fil.

SoftMaker Office 2024 är bättre i just "Excel"-delen, men för mig duger 2021:an fint

I övrigt upplever jag Excel som bedrövligt långsamt på jobbet, så brukar ta till med Power BI Desktop (gratis!) för filer som innehåller mer än 500 000 rader.

Gissar på att det är min ärkefiende WebView2 som slöat ned Excel de senste åren. ChatGPT håller med mig i frågan!

Tack för information.

Jag ska testa SoftMaker Office 2021, om det trots sina brister faller väl ut kanske man ska testa 2024.
Man får ju en 30 dagars test period på 2024 men tycker det inte är tillräckligt för att upptäcka hur bra det funkar med hur jag använder programmet.
Det är alltid bra att kunna testa ett program så länge man vill för att riktigt lära sig hur programmet funkar och sedan när man testar den nyare 2024 så märker man lättare vad som har förbättras.

Så 2021 får det bli och vid någon rea så kan man ju skaffa 2024.

Så tack igen 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

LibreOffice är fortsättningen på gamla OpenOffice. OpenOffice lämnades över till Apache efter de tidigare utvecklarna lämnade och bildade LibreOffice.

LibreOffice är en fork på openoffice som i sin tur är en forsättning på Star office. Sun köpte star office tog en bort en del saker och släppte open office. Oracle köpte SUN. Folk litade inte oracle utan gjorde en fork på OpenOffice.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

LibreOffice är en fork på openoffice som i sin tur är en forsättning på Star office. Sun köpte star office tog en bort en del saker och släppte open office. Oracle köpte SUN. Folk litade inte oracle utan gjorde en fork på OpenOffice.

LibreOffice är den aktiva grenen, Apache-grenen är efter Oracle själva övergav OOo officiellt. Ingen av de är gamla OOo, men Apache fick namn/domän.