Fulstreamingsajter infekterade en miljon besökare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Kanske dum fråga. Men om man kör Nod32 anti virus och NordVPN aktiverad kan man ändå få den här sortens virus?

Alltså skulle Nod32 inte upptäcka / blocka?

Just köra NordVPN ger inget skydd för detta. Det hört flera streamers sponsrade som läser ett skript och hel del av de som sägs stämmer inte med vad en VPN gör.

Och så frågar sätter hemsidor varför man blockerar reklam, har varit kännt sedan Flash Player hur sårbart det är att
tillåta att exekvera kod på klientens dator.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varje gång? Jag har fått den notisen från Xbox appen 1 gång

Skrivet av Oxies Husse:

Som en lite kuriosa info, jag har game pass, betalar för det. Men får oxå ändå från xbox appen att jag skall skaffa game pass.

Lite irriterande.

Jag har börjat få den på min pro licens. Det är ju mer eller mindre ett företags licens varför ska jag behöva ett game pass? Vet att ms har numera två pro versioner, där ena är mer som home+.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varje gång? Jag har fått den notisen från Xbox appen 1 gång

Kanske inte sker varje gång, men med regelbundna intervaller poppar den upp när man startar datorn. Har också Pro licens på Windows, och få vad som i princip är en popup reklam då och då är inte okej i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har börjat få den på min pro licens. Det är ju mer eller mindre ett företags licens varför ska jag behöva ett game pass? Vet att ms har numera två pro versioner, där ena är mer som home+.

Skrivet av Cimlite:

Kanske inte sker varje gång, men med regelbundna intervaller poppar den upp när man startar datorn. Har också Pro licens på Windows, och få vad som i princip är en popup reklam då och då är inte okej i min mening.

Jag har som sagt bara fått den en gång vad jag minns per enhet. Går dock att stänga av den notisen, den kommer från Xbox appen. Jag kör med Windows 11 Pro.
Jag har dock stängt av dessa 3, kanske hjälper också?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Enkel parallel invoking. Inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Man kan även säga "Reklam infekterade återigen via webbsidor"

En bra adblocker är en viktig del av anti-virusstrategin. Snart är det bara Firefox som kommer erbjuda det.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har för mig det fanns ett virus som spreds via reklambanners på sämre hemsidor för inte så länge sedan… (?)

Edit*

Nvm, det är till och med ett vedertaget begrepp - Malvertising

Krävs väl dock fortfarande att användaren faktiskt klickar på länkar och laddar ner och kör skit dock

Det krävs inte alls klick utan det har funnits diverse exploits som gör att bara gå in på en sida med dålig reklam startar ett angrepp. Och det har tillochmed hänt etablerade större sidor som inte har någon strategi kring reklam utan säljer till vemsomhelst.

Därför adblock fortfarande är så kritiskt.

Whitelistade en del siter förr men det är lätt se vilka som släpper in "skitreklam" och då kan man anta att pengar är framför validering av annonser och därmed en attackvektor

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Skrivet av Jauger:

Kanske dum fråga. Men om man kör Nod32 anti virus och NordVPN aktiverad kan man ändå få den här sortens virus?

Nod32 kanske blockerar malware - om det tror att vad som körs är malware. Det är ett rätt stort "om", som bland annat är beroende av att tillräckligt många redan fått skiten och rapporterat in den och att tillverkarna av Nod32 lyckats profilera denna malware så den kan kännas igen.

En VPN-tjänst gör i sig själv ingenting för din dators säkerhet: Den förflyttar ändpunkten för din Internettrafik som andra ser den från din egen router till någon annans router. Du kan se de flesta VPN-tjänster som en dum tunnel som i bästa fall blandar bort korten för någon som vill veta vad precis du gör, så det blir mer jobb att pussla ihop detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

EDIT: Rent anekdotiskt så verkar inte gemene man läsa URL:en heller. De flesta av mina kollegor klickar på ett bokmärke, eller googlar fram det dem söker. Vad det faktiskt står i URL:en har de ofta ingen aning om, tyvärr. Det är ju därför så många bluffar med falska länkar lyckas.

Nog för att det hjälper lite, men det är många seriösa sajter som skickar runt dig till alla möjliga olika adresser. Framför allt när det gäller känsliga ärenden som betalning, då brukar domännamnen och vidarebefodringarna spåra ur totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

VPN hjälper 0 mot virus. En VPN byter ut din IP till en annan och krypterar länken så att det blir svårare för din ISP att se vad du gör. Allt annat du har hört på reklamen är falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Windows Defender + sunt förnuft + Annonsblockerare är nog fortfarande det sätt som förhindrar de flesta människor från att få sina datorer infekterade, helt gratis alltså. 🤔

Visa signatur

The one and only Hebbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hebbe:

Windows Defender + sunt förnuft + Annonsblockerare är nog fortfarande det sätt som förhindrar de flesta människor från att få sina datorer infekterade, helt gratis alltså. 🤔

Windows defender drar ner prestandan speciellt när man spelar. Jag har kört på Nod 32 i många år och kommer att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

En bra adblocker är en viktig del av anti-virusstrategin. Snart är det bara Firefox som kommer erbjuda det.

Tyvärr är det lite så.

Sen hjälper även AdGuard DNS och/eller NextDNS en hel del mot dessa attacker. Gillar inställningen i NextDNS som blockerar domäner som nyligen (<30 dagar) aktiverats/återaktiveras.

Ang. VPN, så använder jag det främst för att kringgå min egna nedlåsning Att vissa ser VPN som ett skydd är lite smågulligt.

Kör man Windows, så går det även att konfigurera så att exe-filer inte kan starta från specifika kataloger (tänk temp). Lättast att sätta upp genom gpedit.

Permalänk
Medlem

Precis som Adguard/NextDNS och som det tipsats om flera gånger tidigare, är Piehole ett bra DNS-alternativ. Lätt att sätta upp, stabil och sätt din ISP's DNS som fallback om Piehole nu skulle fallera. Du skyddar alla enheter i hushållet, även de som inte kör lokala adblockers. Dock skyddar inte en lokal dns när du är o-hemma. Det gör ju ett webläsarplugin. Såvida du inte vpn:ar hem förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns lite oroväckande att uBlock Origin nyligen avaktiverades från Chrome nu i veckan.

Testkör LibreWolf just nu.

Edit: Slutade med Waterfox (Firefox ESR) med Betterfox-skript. Känns skönt att kunna köra uBlock Origin igen utan att behöva oroa sig för avaktivering.

Oroväckande? De har ju sagt hur länge som helst att det kommer ske. Dessutom har de med varje ny version av plugin-APIt försvårat för tex blockering av reklam.
Google är nämligen ett reklamföretag och alla deras produkter är endast till för att du ska titta på reklam samt att samla in din data för riktad reklam. Google Chrome är inte en webbläsare utan en reklamtittare.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Just köra NordVPN ger inget skydd för detta. Det hört flera streamers sponsrade som läser ett skript och hel del av de som sägs stämmer inte med vad en VPN gör.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nod32 kanske blockerar malware - om det tror att vad som körs är malware. Det är ett rätt stort "om", som bland annat är beroende av att tillräckligt många redan fått skiten och rapporterat in den och att tillverkarna av Nod32 lyckats profilera denna malware så den kan kännas igen.

En VPN-tjänst gör i sig själv ingenting för din dators säkerhet: Den förflyttar ändpunkten för din Internettrafik som andra ser den från din egen router till någon annans router. Du kan se de flesta VPN-tjänster som en dum tunnel som i bästa fall blandar bort korten för någon som vill veta vad precis du gör, så det blir mer jobb att pussla ihop detta.

Det ingår såvitt jag förstått en filtrarande DNS-tjänst (som man kan välja bort förstås), så potentiellt kan sagda VPN-tjänst ändå skydda.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Oroväckande? De har ju sagt hur länge som helst att det kommer ske.

Jag är som sagt inte förvånad, utan mer emot hur inaktiveringen skett "i det tysta".

Tänker mer på min 80-årige pappa som fortfarande ser Google som "de goda". Är hans dator fortfarande skyddad?

Att försöka gå över till LibreWolf eller Waterfox var faktiskt lite krångligare än väntat i Ubuntu för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag är som sagt inte förvånad, utan mer emot hur inaktiveringen skett "i det tysta".

Tänker mer på min 80-årige pappa som fortfarande ser Google som "de goda". Är hans dator fortfarande skyddad?

Att försöka gå över till LibreWolf eller Waterfox var faktiskt lite krångligare än väntat i Ubuntu för mig.

Som 80-åring på nätet är man nog tyvärr en "sitting duck" oavsett är jag rädd 😉

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

Som 80-åring på nätet är man nog tyvärr en "sitting duck" oavsett är jag rädd 😉

Följdfråga: tror du ”vi” blir likadana när vi är 80 (och i så fall varför)?
Jag ser liksom ingen omedelbar process som skulle leda till att jag blir så godtrogen som vissa skräckhistorier antyder annat än om jag skulle få någon allvarlig hjärnskada pga Alzheimers eller liknande…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Följdfråga: tror du ”vi” blir likadana när vi är 80 (och i så fall varför)?
Jag ser liksom ingen omedelbar process som skulle leda till att jag blir så godtrogen som vissa skräckhistorier antyder annat än om jag skulle få någon allvarlig hjärnskada pga Alzheimers eller liknande…

Vem vet hur tekniken ser ut då? Det kanske är något vi inte begriper alls. Dock är det väl rätt stor skillnad på att ha levt i ett samhälle där teknik i stort sett inte fanns jämfört med att ha växt upp med datorer och internet. Mikroprocessorn var ju en revolution i civilisationen som heter duga. Kanske den allra största.

Sen har du inställningen till staten som har mer eller mindre orubbligt förtroende hos många äldre. Medan vi lite yngre oftast har en helt annan relation. Allt handlar väl om hur mycket man hänger med i sin omvärld, även om inlärningsförmågan också blir sämre med åldern.
Den godtrogna inställningen kommer sig ju av att de växt upp i ett land där det var betydligt enklare och mindre riskabelt att lita på människor. Det har hänt en del med både världen och det svenska samhället sen dess.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

Den godtrogna inställningen kommer sig ju av att de växt upp i ett land där det var betydligt enklare och mindre riskabelt att lita på människor. Det har hänt en del med både världen och det svenska samhället sen dess.

Det stora hålet i detta resonemang är att jag är uppväxt på bondvischan med helsvenska småortsbor, och det gick inte att lita för fem öre på dem: jag blev cynisk om folks motiv i sjuårsåldern. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Precis som Adguard/NextDNS och som det tipsats om flera gånger tidigare, är Piehole ett bra DNS-alternativ. Lätt att sätta upp, stabil och sätt din ISP's DNS som fallback om Piehole nu skulle fallera. Du skyddar alla enheter i hushållet, även de som inte kör lokala adblockers. Dock skyddar inte en lokal dns när du är o-hemma. Det gör ju ett webläsarplugin. Såvida du inte vpn:ar hem förstås

Wireguard löser det!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V