Nykomlingen: Våra grafikkort är 10 gånger snabbare än RTX 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag stör mig också på att någon basunerar ut att om 2 år har jag något som är bättre än det som finns nu. Känns som att Nvidia kan hinna svara på den tiden också..

känns väl som väldigt otroligt att Nvidia eller AMD skulle hinna svara med 10x prestanda inom 2 år?

Permalänk
Medlem

Bara det att konkurrenterna har haft över trettio år på sig med diverse patent och mjukvaruutveckling så tvivlar jag att det kommer bli särskilt bra i början.

För fåtalet med turen att komma över som en tidig halvfungerande prototyp ungefär så den som bara vill kunna spela spel bör vänta mpnst något halvår eller på generation två.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

känns väl som väldigt otroligt att Nvidia eller AMD skulle hinna svara med 10x prestanda inom 2 år?

Lyckas man då så är nVIDIA och AMD stendöda på spelmarknaden samma dag dom här korten kommer ut.
Snackar vi om riktat skryt mot investerare tro? Hmm...

Hmm...

Hmm...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Lyckas man då så är nVIDIA och AMD stendöda på spelmarknaden samma dag dom här korten kommer ut.
Snackar vi om riktat skryt mot investerare tro? Hmm...

Hmm...

Hmm...

Tror korten blir för dyra för gemene man om det stämmer iaf. Jag tror inte på det förrän jag ser det heller, men man får väl drömma

Permalänk
Medlem

Kortet gör säkert fake frames.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är korten endast till för rendering i program som t.ex. Blender? Jag har för dålig kunskap vad som skiljer mellan sådan rendering och rendering i spel.

Spel behöver du se vad du renderar.
Blender sparar det som bilder till dig dvs du behöver inte ha något som aktivt visar din bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*i ett specifikt användningsområde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@KplSteiner ja Risc-V är en open source arkitektur där man kan lägga till egna delar, liknande FPU hos tidiga x86 som ex. Bolt säger sig ha utvecklat en egen vector utökning, vilket då blir acceleratorn som skall ge dom där magiskt påstådda 10x ökningen i prestanda.
Det jag främst reagerar på är att en OoO Risc-V tar upp kiselyta. räcker att titta på SiFive, eller fundera över vad alla interface som Bolt säger sig använda. Bara ytan som dessa tar upp får en att tro det är en drömmares verk.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Luktar cashgrab från investment bolag. Sen om 12 månader finns dem inte kvar och alla i företagsstyrelsen var målvakter.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Klart dom skryter och jämför sig med 5090. Det är för att locka till sig investerare.
Inget märkligt med detta. Business as usual.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Knappast för gaming, om de ens ser dagens ljus.

+1

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tror inte att detta någonsin kommer att bli något, då det verkar vara en drömmares verk, som antagligen inte ser sin egna begränsning.

Vi vore kvar på stenåldern om det inte vore för drömmare och deras idéer.

Permalänk
Medlem

Intressant, när nu google verkar vara intresserad av risc-v ligger det ju rätt i tiden, om dessa kort lyckas väl kan det nog svida för andra aktörer, men gissar att Nvidia iallafall vara kör något liknande isåfall. Kommer nog handla en del om politik- guldläge att försöka sno åt sig bidrag om de byggs någon annanstans än Kina/Taiwan.

Skrivet av sweisdapro:

Kul att de väljer just 5090 att jämföra med, när nvidia har kort med mycket högre FP64 sedan innan; Titan V ligger på 7,45TFLOPS enligt TPU.
FP64 verkar inte vara något som det är fokus på att öka hela tiden, kollar man på nvidias serverkort generation till generation så peakar den vid A800 (9,746TFLOPS), för att sedan minska i nästkommande generationer.

Varför skulle de jämföra med titan V, det är ju verkligen inte aktuellt längre och har inte RT-acceleration alls? Känns inte som att någon kommer stå inför valet att köpa ett av dess eller titan V, känns som rätt olika usecase. Å andra sidan såg jag nyligen att titan V går rätt billigt på ebay numera om man vill ha lite av ett samlarobjekt, de är ju snygga med sin guldiga FE-kylare

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Intressant, när nu google verkar vara intresserad av risc-v ligger det ju rätt i tiden, om dessa kort lyckas väl kan det nog svida för andra aktörer, men gissar att Nvidia iallafall vara kör något liknande isåfall. Kommer nog handla en del om politik- guldläge att försöka sno åt sig bidrag om de byggs någon annanstans än Kina/Taiwan.

Varför skulle de jämföra med titan V, det är ju verkligen inte aktuellt längre och har inte RT-acceleration alls? Känns inte som att någon kommer stå inför valet att köpa ett av dess eller titan V, känns som rätt olika usecase. Å andra sidan såg jag nyligen att titan V går rätt billigt på ebay numera om man vill ha lite av ett samlarobjekt, de är ju snygga med sin guldiga FE-kylare

Är väl mer att man väljer just FP64 som jämförelse-siffra, vilket (vad jag förstår) har ett mycket nischat användningsområde och inte riktigt överförs till generell prestanda i andra fall.

A800 som jag också nämner har däremot garanterat också RT

Och ja, mitt Titan V för 2500 är ett av de bästa köp jag gjort

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Skall man behöva dra fram det klassiska ordspråket "Om det ser för bra ut för att vara sant så är det oftast inte sant"?

10 gånger snabbare än RTX 5090? Från ett företag ett sprillans nytt företag? Det luktar fiske av investerare lång väg..

Skrivet av underd0g76:

Och för varje dröm som ser dagens ljus så finns det femtioelva drömmar som antingen är lurendrejeri eller går i graven. Man skall vara ytterst försiktig med denna typ av revolutionerande påståenden..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vet inte om 307 miljarder stråler är bättre än 77 miljarder strålar, det återstår att se..

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Är väl mer att man väljer just FP64 som jämförelse-siffra, vilket (vad jag förstår) har ett mycket nischat användningsområde och inte riktigt överförs till generell prestanda i andra fall.

A800 som jag också nämner har däremot garanterat också RT

Och ja, mitt Titan V för 2500 är ett av de bästa köp jag gjort

Tänker mig att för den sortens modellering där du vill ha enbart ray-acceeration och upp till 256GB VRAM så kanske fp64 blir relevant igen, är ju inte inte lite väbare minimul rays med extrem denoising för att få bisexuell belysning att se extra cool ut i en fiktiv nattklubb som är target use, skulle jag tro

Har sneglat på titan V till en gammal Xeon server/workstation men kör just nu mest Linux på den så känns lite onödigt. Mer sugen på ett Vega Frontier Edition men de går för lite mer tyvärr.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skall man behöva dra fram det klassiska ordspråket "Om det ser för bra ut för att vara sant så är det oftast inte sant"?

10 gånger snabbare än RTX 5090? Från ett företag ett sprillans nytt företag? Det luktar fiske av investerare lång väg..

10x snabbare verkar vara specifikt i ray tracing, vilket inte är särskilt svårt att tro på med tanke på att det är vad de fokuserat på medan det på Nvidia-korten bara står för någon procent av kretsytan. Kollar man på FP32-prestanda som används för rastrering och de flesta GPGPU-tillämpningar så är det istället Nvidia som är 10x snabbare.

Med det sagt så skulle jag också bli förvånad om vi faktiskt får se några produkter, och ännu mer om de faktiskt kan utmana Nvidia på något område. Då krävs som sagt mjukvara också, vilket är Nvidias största styrka.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Men kan man spela Doom med den?

Permalänk
Medlem

Kul att någon satsar på RISC-V
Spännande om de kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Men kan man spela Doom med den?

Doom RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

10x snabbare verkar vara specifikt i ray tracing, vilket inte är särskilt svårt att tro på med tanke på att det är vad de fokuserat på medan det på Nvidia-korten bara står för någon procent av kretsytan. Kollar man på FP32-prestanda som används för rastrering och de flesta GPGPU-tillämpningar så är det istället Nvidia som är 10x snabbare.

Med det sagt så skulle jag också bli förvånad om vi faktiskt får se några produkter, och ännu mer om de faktiskt kan utmana Nvidia på något område. Då krävs som sagt mjukvara också, vilket är Nvidias största styrka.

10x snabbare i strålspårning skulle väl de flesta filmstudior vara beredda att betala obscena summor för till sina rebderingsfarmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och för varje dröm som ser dagens ljus så finns det femtioelva drömmar som antingen är lurendrejeri eller går i graven. Man skall vara ytterst försiktig med denna typ av revolutionerande påståenden..

Och jag har fel på vilket sätt? Klart det alltid funnits idiotiska drömmare med idiotiska idéer, ingen skild åsikt oss emellan där - men om vi inte haft en enda drömmare bland oss så hade vi inte haft den här diskussionen på det här forumet. Vi skulle inte ens tagit oss ur träden om vi inte hade haft drömmare, dåliga såväl som bra.

Permalänk
Medlem

Nå jaa!
Då kan Geforce, Radeon & Arc kapa tensorkärnorna i sina kort, så kan folk komplettera med detta.
Byta minnesmoduler är ju kanon.
Det ska bli intressant hur mycket strömming det drar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Givetvis!

Samtidigt så nämner inte historien hur stor andel av alla drömmare som har skjutit över målet och glömts bort.

Bolt Graphics har tidigare framställt sig som ett företag med tanken att sälja IP till andra tillverkare, IP som då är baserat på det patent som dom har ifrån 2022 US20230410403A1 vilket Bolt Graphics helt verkar vara byggt runt.
Patentet är onekligen intressant! Inte tal om annat...

20230921 så intervjuas Darwesh Singh av Dr. Jon Peddie som klart säger att dom siktar på IP till andra företag.

2024 var Bolt Graphics på CES där dom pratade om prestanda som var 2x i förhållande till GPU'er som då var på marknaden.

Givetvis så var det då mest att få till kapital som dom senare fick med Vye Ventures 20240716

Något som dom fortfarande arbetar på, att få in kapital då dom troligen ännu inte har någon kund, främst då dom ännu inte har något IP klart.
Orsaken är enkel, Bolt Graphics har gått ut hårt nu med renderade kort, bilder på en arkitektur, men... Dom har inte visat en enda liten bild på något kisel fastän det enligt egna utsagor skulle finnas idag. Om dom haft kisel så borde det vart prio ett att vis det, om man nu ser till allt annat som dom skapat runt sig själva.
Det har varit mycket prat, men ännu inget fysiskt. Tro mig, jag önskar och hoppas att dom har en produkt, tyvärr så verkar det tunt.

Att dom säger sig ha byggt en vector enhet som utökning till en OoO Risc-V, en helt okej genväg. Det sparar utvecklingsresurser, samtidigt så är jag inte säker på att det kan ge ett effektivt nyttjande av deras vector arkitektur.
Det ger lite Larrabee vibbar...
Larrabee var baserat på ett x86 core P54C utan OoO men med vector utöknng som arbetade i stora kluster, nu gör Bolt Graphics samma med en modernare open source CPU. Enda större skillnaden är att det är en modernare arkitektur.

Siffran 10x är när Bolt Graphics sätter ihop 4 st chiplet som då enligt Bolt Graphics magiskt får 4x i prestanda i förhållande till 1 st chiplet. Vad vet dom som ingen annan aktör känner till? När dom får till en så perfekt kommunikation mellan chiplet så prestandan inte blir det minsta lidande. Det är verkligen sann magi!
Läs gärna om magin här...

Vad jag ser är alldeles för mycket vision och fantasi utan någon form av verklig produkt, förutom då ett patent, som i sig själv är intressant!
Skulle verkligen bli glad om där kom en produkt, men av vad jag sett och läst, då är jag verkligen tveksam. Ändå kul om man skulle bli motbevisad

---
Vad jag för tillfället känner om nyheten...
Funderar på om jag skall resa till Alpha Centauri med Light Speed ikväll, det skall visst ta 2 timmar enligt dom

Edit: Det är två personer bakom patentet som Bolt Graphics grundar sig på, Darwesh Singh och Rufino Olay.
Det är även dom två som grundade Bolt Graphics, där nu endast Darwesh Singh är kvar och nu VD.
Vid starten så var Rufino Olay VD, han hoppade av (slängde in handuken om man så vill) under 2023, för att nu istället föreläsa på San Jose State University.

Av Rufino Olay beskrivning så tänker man direkt på en företeelse som är mer närma oss, Northvolt som även dom spridde ut sig över världen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Min erfarenhet är tvärtom, drömmare stjäl en massa tid och resurser från mer vettig utveckling. Oftast finns det betydligt bättre, ej drömbaserade, idéer om hur saker kan drivas framåt. Som vanligt finns det säkert undantag men, ja, vi hade nog klarat oss betydligt bättre utan den här sortens drömmare.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Jag ska erkänna att jag läste fel, tänkte att det var 2,5 ggr men det var ju för det lilla kortet.

Men som andra har skrivit, om Nvidia släpper ett kort med enbart RT-kärnor kanske det kan bli något liknande av det. Frågan är om marknaden för det är stor eller om Nvidias blandmodell kanske är mer uppskattad.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Min erfarenhet är tvärtom, drömmare stjäl en massa tid och resurser från mer vettig utveckling. Oftast finns det betydligt bättre, ej drömbaserade, idéer om hur saker kan drivas framåt. Som vanligt finns det säkert undantag men, ja, vi hade nog klarat oss betydligt bättre utan den här sortens drömmare.

Jag tror du förväxlar drömmare med flummare.

Permalänk
Medlem

Det vore ju bara så underbart ifall det skulle dyka upp en uppstickare på GPU-marknaden i konsument segmentet som fullkomligt sopar golvet med alla nuvarande aktörer. Med en ny teknik där de andra tröskat vidare i gamla hjulspår år efter år och bekvämt släpper nya brödsmulor varje gen.

Jag tror det först när jag ser det, men jäklar vilken frisk och välkommen bris det skulle vara i stagnationen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Är inte alla idéer drömmar?