9070 för Path of exile 2, beslutsångest

Permalänk

9070 för Path of exile 2, beslutsångest

Jag klickade hem ett 9070 prime vid lanseringen men tyvärr var jag för långsam för att få något av xt-kort som jag siktade på. Eftersom jag tycker att 7350 är rätt mycket pengar för ett plan B grafikkort sitter jag med lite beslutsångest blandat med fomo nu innan kortet har kommit.

Bör jag vara nöjd med mitt 9070, vänta på att någon xt-modell eventuellt kommer till msrp igen eller leta efter ett billigare/enklare kort begagnat? Hur hade ni resonerat i min sits?

Som det ser ut just nu kommer jag mest spela Path of exile 2 inom den närmaste tiden.

Min burk ser ut som följer:

1440p skärm
5800x
32 gb 3600 mhz
750w seasonic

Tacksam för tips och tankar!

Permalänk

Jag personligen skulle då fortsätta med 9070 och uppgradera när det "behövs" istället längre fram.

Men det är svårt för andra avgöra om det är "värt för dig" om du har pengarna och vill ha bättre.
Kolla annars på sweclockers test och avgör om det räcker för dig.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Du har gott om tid på dig att hitta ett XT kort innan spelet släpps.
Troligen har du minst till hösten kanske vinter i år.

Permalänk
Skrivet av Twicefire:

Jag personligen skulle då fortsätta med 9070 och uppgradera när det "behövs" istället längre fram.

Men det är svårt för andra avgöra om det är "värt för dig" om du har pengarna och vill ha bättre.
Kolla annars på sweclockers test och avgör om det räcker för dig.

Jag är nog lite inne på det alternativet nu när kortet precis anlänt till posten. Prisskillnaden i procent speglar ju (nästan) prestandaskillnaden i procent. Har senaste dagarna försökt fiskat lite på begagnatmarknaden men det känns lite väl hopplöst.

Skrivet av Svensktiger:

Du har gott om tid på dig att hitta ett XT kort innan spelet släpps.
Troligen har du minst till hösten kanske vinter i år.

Sitter och kör early release just nu (på 20-30 fps) och har en hel del tid vigd åt spel närmaste två månaderna så det lutar åt att behålla 9070. Begagnatmarknaden ser hopplös ut och enligt återförsäljare verkar det högst osäkert om xt-modellerna kommer säljas till msrp igen.

Permalänk
Skrivet av Deckard-Cain:

Jag är nog lite inne på det alternativet nu när kortet precis anlänt till posten. Prisskillnaden i procent speglar ju (nästan) prestandaskillnaden i procent. Har senaste dagarna försökt fiskat lite på begagnatmarknaden men det känns lite väl hopplöst.

Sitter och kör early release just nu (på 20-30 fps) och har en hel del tid vigd åt spel närmaste två månaderna så det lutar åt att behålla 9070. Begagnatmarknaden ser hopplös ut och enligt återförsäljare verkar det högst osäkert om xt-modellerna kommer säljas till msrp igen.

Kör mest just nu PoE2 EA också, uppgraderar från 3080 till 9070XT då jag har 4k skärm också.
Men tycker du gör rätt i att behålla 9070 och uppgradera nästa eller näst nästa generation när du känner du behöver kraften istället.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*📺LG Oled CX48

Permalänk
Skrivet av Twicefire:

Kör mest just nu PoE2 EA också, uppgraderar från 3080 till 9070XT då jag har 4k skärm också.
Men tycker du gör rätt i att behålla 9070 och uppgradera nästa eller näst nästa generation när du känner du behöver kraften istället.

Har precis hunnit testat 9070 i PoE2, det blev ett lyft från mitt stackars 970 kan man säga. Jag har lite prio på låg ljudnivå i burken eftersom jag lyssnar mycket på musik vid datorn så 9070 kommer nog bli kanon.

Får jag fråga vilken CPU du kör med och hur FPS/framedrops ser ut i endgame?

Permalänk
Skrivet av Deckard-Cain:

Har precis hunnit testat 9070 i PoE2, det blev ett lyft från mitt stackars 970 kan man säga. Jag har lite prio på låg ljudnivå i burken eftersom jag lyssnar mycket på musik vid datorn så 9070 kommer nog bli kanon.

Får jag fråga vilken CPU du kör med och hur FPS/framedrops ser ut i endgame?

Se min signatur för nuvarande dator, jag kör som sagt i 4k och då mäktar inte riktigt 3080 med då jag har typ mellan 60-120fps men droppar en hel del ner till 20-30 när det händer mycket.

Kör med HIgh på texture och 4x texture filtering , shadow och sun shadow low , samt NIS upscale mode med mex render resolution 1440p med renderer Vulkan då jag hade mycket crasher med spelet ett tag i början runt jul / januari.

Nu med 9070xt har jag i princip 100-120fps hela tiden konstant (har satt 120fps som cap)

Visa signatur

*📺LG Oled CX48