Geforce RTX 5050 får inte nästa generations minne

Permalänk
Medlem

Att man har skam kvar som nvidia alltså 🤣 som ett jävla psykfall som inte förstår omgivningen

Permalänk
Medlem

Är säkert bara 5050ti super duper som får gddr7.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

När det kommer till sådana här nedbantade varianter så förstår jag inte varför man skulle behöva något annat än vad som är inbyggt i CPU:n? (förutsatt att man har en sådan modell)

Efter lite letande så hittade jag
AMD Ryzen 5 8600G och Ryzen 7 8700G – imponerande integrerad grafik
Ryzen 5 8600G och Ryzen 7 8700G är så kallade APU modeller.
Men att de uppdaterade artikeln med resultat för Ryzen 7 7700X.

Citat:

Uppdatering 2024-02-09: Efter en förfrågan från forumet har vi lagt till resultat från Ryzen 7 7700X, vilken har en ganska simpel grafikdel baserad på arkitekturen RDNA 2 med två beräkningsenheter. Den generella prestandan är något lägre än den hos den integrerade grafiken i Intels Core 14000-familj.

94/20 = 4,7

Ett GTX 1650 får 4,7 gånger så hög prestanda som Ryzen 7 7700X.

Jag tycker inte det är så konstigt varför någon skulle vilja ha bättre prestanda än ett GTX 1650 och samtidigt betala mindre än vad ett RTX 5080 kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En hel del av den här typen av videos är fejk.

Det är ju tråkigt i så fall.

Men personen jag citerade menade på att GTX 1050 bara skulle duga som display adapter, för att visa bild på skärmen.

Liknande som

Jag har t.o.m. själv provat några äldre spel på GT 1030.
Så någon form av spelande går att åstadkomma åtminstone vet jag från egen erfarenhet.

Jag har aldrig haft ett GTX 1050 själv.
Men jag är ganska säker på att det inte presterar sämre än GT 1030.

Permalänk
Medlem

Rätt naturligt, egentligen!

Varför slänga på det senaste, på kort som ändå inte behöver det för tänkt prestanda?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Finns ju även gott om plats för 5030 för folk som inte har iGPU och bara vill surfa, streama eller spela 15+ år gamla spel etc om priset kan hållas nere dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nja skulle tippa på att 5050 kommer vara ett betydligt mindre kort med bara 2 fläktar på kylaren och ta upp 2 slots i chassit.

Bara så stort som ett 9070 då alltså? Bör gå att få dom i size med A380, en slot och en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Stoppa i färdigbyggda "spel"datorer för att kunna skriva att de kommer med Nvidias 5000-serie antar jag. Det hade väl varit en femma om det var ett kort som tog väldigt lite plats och var passivt kylt men jag misstänker att det är precis lika fläskigt som resten av korten.

Ett passivt 5040 hade varit något, så kan man köra allt på medium settings och kostar runt 3000 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Bara så stort som ett 9070 då alltså? Bör gå att få dom i size med A380, en slot och en fläkt.

Ja det vore ju ännu bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Finns ju även gott om plats för 5030 för folk som inte har iGPU och bara vill surfa, streama eller spela 15+ år gamla spel etc om priset kan hållas nere dvs

Ett sånt kort borde prestera som ett 1070 eller 2060. Men dra under 100W.

Permalänk
Medlem

Skippas xx50 alltid varannan generation? 1050, 3050 och nu vad det verkar 5050.

Jag syftar på desktop och inte bärbart.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

När det kommer till sådana här nedbantade varianter så förstår jag inte varför man skulle behöva något annat än vad som är inbyggt i CPU:n? (förutsatt att man har en sådan modell)

Även om Nvidias xx50-kort är klena jämfört med deras snabbare modeller har de alltid varit ett tydligt steg upp jämfört med integrerad grafik. Enda undantaget från denna regel är de specialmodeller (typ Intels Hades Canyon etc) men dessa har i gengäld ofta varit löjligt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Räcker det inte med Nvidia kort vid det här laget?

Haha, bästa kommentaren! "Lägg ner nu Nvidia vi är så j***a trötta på era dåliga kort och priser".

Skrivet av GuessWho:

...

Ett GTX 1650 får 4,7 gånger så hög prestanda som Ryzen 7 7700X.

Jag tycker inte det är så konstigt varför någon skulle vilja ha bättre prestanda än ett GTX 1650 och samtidigt betala mindre än vad ett RTX 5080 kostar.

Tack, hade inte du visat det så hade jag. Många på det här forumet som är väldigt fartblinda. Den mest kraftfulla iGPUn får spö av ett GTX 1650. Ett 3050 ör en bra bit upp i prestanda från ett GTX 1650 så då kan man tänka sig att ett RTX 5050 ändå kommer vara ett rätt kompetent kort för 1080p i high/ultra (som fortfarande är den enskilt mest populära upplösningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Skippas xx50 alltid varannan generation? 1050, 3050 och nu vad det verkar 5050.

Jag syftar på desktop och inte bärbart.

Gtx1650 fanns och 16 serien är samma generation och arkitektur som 20 serien bara att de skalat bort ”rtx” funktionerna.
Och före det tror jag det typ alltid kom ett 50 kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Haha, bästa kommentaren! "Lägg ner nu Nvidia vi är så j***a trötta på era dåliga kort och priser".

Tack, hade inte du visat det så hade jag. Många på det här forumet som är väldigt fartblinda. Den mest kraftfulla iGPUn får spö av ett GTX 1650. Ett 3050 ör en bra bit upp i prestanda från ett GTX 1650 så då kan man tänka sig att ett RTX 5050 ändå kommer vara ett rätt kompetent kort för 1080p i high/ultra (som fortfarande är den enskilt mest populära upplösningen).

AMD nya iGPU för deras nya laptop APU är dock jämn snabb med 4060 laptop med 100w strömförsörjning.

Får hoppas dom släpper dessa i desktop varianter dock lär många "mini pc" använda dom i snar framtid skulle jag gissa. Blir nog en värdig konkurrent mot Apple Mac Mini. för dom vill köra Windows istället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

AMD nya iGPU för deras nya laptop APU är dock jämn snabb med 4060 laptop med 100w strömförsörjning.

Får hoppas dom släpper dessa i desktop varianter dock lär många "mini pc" använda dom i snar framtid skulle jag gissa. Blir nog en värdig konkurrent mot Apple Mac Mini. för dom vill köra Windows istället.

Du tänker på dessa Ryzen AI Max ?

Problemet med de är att det verkar som de kräver fastlött minne.

Tror de har färre PCI-E Lanes än vanliga Ryzen också? Eller kanske går att lösa med chipset?
Om det inte blir lika mycket mening att bygga ett fullstort ATX moderkort?

Framework Desktop ska gå att förbeställa redan nu.
Har för mig de sa att leverans skulle ske i Q3. Men kan minnas fel.